Gå til innhold

Katten spiser, spiser og atter spiser!

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1
Skrevet (endret)

For to dager siden hentet vi en ung(voksen) hannkatt.

Fra før av har vi en ung(voksen) hokatt.

Kattene var litt i tåttene på hverandre den første dagen, (ikke noe slåssing, kun fresing) men allerede samme natt/dagen etter ble de venner.

Nå leker de, koser og "kroooer" til hverandre.

Men så til det jeg lurer på.

Den nye katten(hankatten) spiser så og si hele tiden! Selvfølgelig har han pauser, hvor han sover leker o.l. men når han først er med mat skålen, spiser han den nesten tom!

Kattematen står hele døgnet nede slik at mat for katten(e) alltid er tilgjengelig.

Dette har aldri vært et "problem" før, med tanke på at hokatten spiser "normalt". Det kan ta opp til tre-fire dager før hun har spist opp en hel skål med mat. (hun får litt blaut for i tillegg da, men det er ikke mye).

Denne hankatten er nok så stor. Jeg vil faktisk si at han er overvektig!

Hvordan skal jeg slanke han og få han til å roe seg ang maten?

Vi leker mye med kattene og det vil jo gjøre at han er i aktivitet og forbrenner litt.

Vi vil ikke slippe han ut enda, i tilfelle han stikker av og prøver å finne sitt gamle hjem.

Skal vi ta bort maten om natten? Skal vi bare ha mat skålen nede noen få ganger om dagen?

Endret av Madelene1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter spiser normalt veldig ofte, men lite... Ikke alle katter har skjønt det selv, så jeg har en Maine Coon som gjerne spiser til hu spyr:(

Men, i utgangspunktet bør tørrmaten stå framme hele tiden. Hva slags tørrfor gir du dem? Fra veterinær/dyrebutikk eller friskis/whiskas/annet for fra supern? Billigfor er det gjerne mindre næring i, og kattene trenger mer mat for å bli mette...

Er han kastrert? Kastrater blir jo fort litt lubne, men lek og mosjon bør holde det verste i sjakk. Og for all del, IKKE slipp ham ut enda, da er sjansen veldig stor for at han vandrer avgårde... (Nå er jeg mest for å ha innekatt, men skjønner jo at ikke alle er like..)

Skrevet

Min hannkatt får mat to ganger om dagen. Vi prøvde å ha mat fremme, men han spiser alt på en gang. Får akkurat så mye som det står på posen at han skal ha, vil ikke at han skal bli ennå mer lubben enn han er nå :)

Skrevet

Katten min er gammel og har dessverre blitt overvektig på sine eldre dager. Først prøvde jeg med eget fôr beregnet for eldre katter, og som er mindre fysisk aktive, men nå får han eget slankefôr.

Han får en tilmålt mengde mat om dagen etter anbefaling på pakningen. Den fordeles flere ganger om dagen men hvor han ikke får så mye hver gang. Da har han mat tilgjengelig det meste av tiden slik at han kan selv regulere når han vil spise. Han kan likevel ikke spise så mye om gangen. Han får normalt ikke mat om natta. Det hender likevel at han får litt noen ganger. Hvis han blir sluppet ut eller inn på natta i forbindelse med dobesøk, og finner tom matskål, ser han opp med bedende blikk.

Rasjonering av maten fungerer stort sett greit. Han ser ut til å være fornøyd uten å tigge etter mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...