Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler virkelig at jeg har valgt feil nivå på lærerutdanning, går 5-10, men tror jeg hadde passet mye bedre på 1-7.

Det som gjorde at jeg valgte 5-10 var at jeg ville ha større faglig fordypning, men jeg ser nå at jeg heller ønsker å jobbe med grunnleggende ferdigheter og med mer lek i underviningen. Vi har berørt noen emner fra begynneropplæringa og jeg synes det virker mye mer spennende enn den norsken som tilhører 5-10.

Jeg tror jeg vil passe mye bedre med små barn, og vil aller helst undervise på småtrinnet.

Det er jo ikke mulig å gå over fra den ene utdannelsen til den andre, så valget blir å starte fra scratch til høsten.

Men så hører jeg jo også så mye negativt om undervisning på småskolen at jeg blir litt usikker.

Noen som har vært i lignende situasjon eller har noen tilbakemeldninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt studieveileder på høyskolen din så snart som mulig. Det kan godt hende at det er mulig å bytte. Han/hun vil kunne hjelpe deg med dette slik at du må ta minst mulig om igjen. :)

Skrevet (endret)

.feil tråd

Endret av bruker123
Skrevet

Jeg har snakket med studieveileder for utdanninga mi så tidlig som i oktober og allerede da var det for seint å gå over, til tross for at det ene faget ikke en gang hadde startet opp. Så jeg må starte helt på nytt. Dette fordi utdanningene fokuserer på helt ulike ting. 1-7 begynneropplæring og 5-10 videreopplæring. :-/

Skrevet

Men jeg tror du får jobb på småtrinnet hvis du har utdannelse 5-10. Omvendt er derimot ikke så enkelt... jeg har lektor utdannelse og jobber på barneskolet+ung.s. pga litt spsielle fag:)

Så jeg hadde faktisk fullført utdannelsen og hatt flere jobbmuligheter enn byttet og mistet et helt år...

Skrevet

Men jeg tror du får jobb på småtrinnet hvis du har utdannelse 5-10. Omvendt er derimot ikke så enkelt... jeg har lektor utdannelse og jobber på barneskolet+ung.s. pga litt spsielle fag:)

Så jeg hadde faktisk fullført utdannelsen og hatt flere jobbmuligheter enn byttet og mistet et helt år...

Det har de på skolen fortalt meg at ikke er mulig. På 5-10 får jeg ingen opplæring i grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring. I tillegg lærer jeg om en helt annen type pedagogikk. Og jeg får ikke like stor breddekompetanse. Med de nye nivåinndelingene i lærerutdanninga, tror jeg det blir vanskelig for en 5-10 lærer å få seg jobb på småtrinnet, i motsetning til de med allemennlærerbakgrunn, som alle har f.eks GLSM, norsk og matematikk. Eller så gir de oss misvisende informasjon på skolen. Men studieveileder var i hvert fall veldig klar i sitt svar.

Jeg tenker det er verre å fullføre utdannelsen uten den helt store motivasjonen, da jeg tross alt har mange år foran meg. I tillegg, hvis jeg skulle ta noen form for etterutdanning e.l. vil det nok uansett ta meg et ekstra år, slik det det sånn sett går opp i opp.

Det er bare det at jeg også er litt usikker på om jeg vil på småtrinnet, p.g.a. mye jeg har hørt, selv fra lærere som jobber der. Likevel tror jeg at jeg er mer komfortabel med de yngste barna. Akkurat nå angrer jeg bare på at jeg ikke tok dette valget rundt semesterstart da jeg allerede hadde mine tvil, men likevel valgte å gå for faglig fordypning.

Skrevet

Vel, hos oss er det sånn at de som er utdannet førskolelærere med til.utd. får jobbe kun opp til 4. trinn, men de som har høyere utdannelse, får velge alt fra 1. til 10. (etter behov på skolen og i kommunen)

Teorien er en ting, praksis en annen... forresten, yngre barn lager mer bråk og kan være grinete og urolig i større grad enn de som f.eks går i 5. eller 6. Jeg vet det av erfaring.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...