Gå til innhold

Kjøpe eldre stort hus eller nyere mindre hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe hus. Ser på et som er bygd på 60-tallet, men så har det blitt bygd på på slutten av 80-tallet, sånn at alle de "viktige" rommene er fra da. Det er et stort hus med stor hage, dobbel garasje og alt en trenger. Det koster 2 500 000.

ELLER ville dere kjøpt et hus som er bygd i 2006, men som er mindre, har lite uteplass, ikke terasse og ikke garasje. Så det må vi bygge/lage til selv. Det huset koster det samme, men så blir det jo altså litt kostnader utenom. Det har dessuten en litt dårligere plassering i kommunen. Det eneste plusset med det er at det er nytt og bygget ser finere ut utenfra og inni. Lys, moderne stil.

Hva ville dere gjort??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor god stand huset er i, og hvor mye dere evt greier å gjøre av oppussing/vedlikehold selv, eller om dere har råd til å sette fagfolk på det som evt måtte være av nødvendige areider å få utført nå, eller som vil dukke opp etter hvert.

F.eks: er det kjeller, er det i tilfelle ok drenering? Hva ligger på taket, og hvor lenge har det ligget der? Hvor godt er huset isolert? Hva slags oppvarming er det der, med tanke på kostnader? Vinduene, er de gamle, og trekker det rundt dem?

Et gammelt hus kan ha mange skjulte feil og mangler. Vi hadde definitivt satset på det gamle, men mannen min er utdannet håndverker og kan utføre veldig mye selv.

Skrevet

Vi stod foran et lignende valg... Vi reiste på visning nr 2 til eldste huset på tomta vi elsket, og tok med oss fedrene våre og en tømrer-kompis av mannen min.

Vi endte med å kjøpe det gamle huset fordi kjelleren var tørr og fin, drenering god, huset solid og badet var 6 år gammelt. Det var rimelig pinlig å smile til megleren når far din kryper listelangs med fuktmåler i hånd, men ganske betryggende.

Vi la nytt gulv på stua, klasket på 60 liter maling og pusset opp kjøkkenet og holder nå på med badet. Ikke SÅ vanvittig mye jobb, men det koster litt. Men vi er enige om at allerede etter første malingsstrøk var det gamle huset bedre og penere for oss enn det mindre nye...

Så som de svarer over - det kommer an på hvor mye dere må/ønsker å gjøre og hva dette vil koste. Har dere råd til det? Vil dere ta til takke med liten uteplass osv når dere kan ha større og bedre plassering?

(Huset mitt er fra 1964, vi er nå i gang med vindusbytting der det fortsatt er originalvinduer igjen. Fikk forhandlet oss 35% rabatt på Maxbo på H-vinduer. Er ganske happy!)

• Liker 2
Skrevet

Det huset koster det samme, men så blir det jo altså litt kostnader utenom.

Nåja, tror dere fint kan legge til en del ekstra kostnader for opppussing, utbytting av rørsystem o.l. om huset er fra 60/80-tallet så det går nok opp i opp ;)

Skrevet

Jeg tenker som Bodillen og hadde nok gått for det gamle huset.

Samtidig tenker jeg at bad og kjøkken fra 80-tallet bør pusses opp så fort som mulig. Har dere råd til det?

Ut fra det du skriver, så virker det som om du har mest lyst på det gamle huset, siden du skriver mye fint om det, og mindre fint om det nye :) Gamle hus er veldig sjarmerende, men det kan være et slit om man finner store mangler med huset. F.eks at det er veldig kaldt, at treverk er råttent osv.

Skrevet

Hadde ikke vært så bekymret for det som ble bygd på 60-tallet, men 80-tallet var en gullperiode for slurv og dårlig håndverksarbeid, så ville sjekket ekstra grundig der.

Begge deler vil nok koste litt ekstra, så vi ville ha operert med en mental pris som er noe høyere enn kjøpsprisen. Fordelen med det gamle huset er at dersom det meste er i orden, er dere mye nærmere drømmehuset med en gang, mens det finnes faktorer ved det nye hsuet som er vanskeligere/dyrere eller umulig å gjøre noe med.

Er dere helt grønne på hus, snekring og vedlikehold hadde jeg safet og tatt det nyeste.

Skrevet

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Jeg hadde definitivt gått for det gamle huset hvis det har større tomt og bedre beliggenhet. Dessuten er det jo slik at det ofte er flere feil i nybygg enn i eldre hus, det er ingen garanti mot feil at huset er nytt.

Personlig så liker jeg svært få nybygde hus (ferdighus), jeg har mest sansen for hus bygget før 1985 på grunn av bedre planløsning og generelt utseende, men det er jo egentlig bare smak og behag da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et hus fra 60-tallet. Vi er egentlig veldig fornøyd med det!

De tingene som drar ned og som man bør tenke på:

-baderom er ofte små. Er det mulig å ta plass fra andre rom for å lage større bad?

-hvordan er planløsningen? Praktisk? Kan den gjøres praktisk?

-vinduer og dører må som regel byttes, men ellers er i alle fall vårt godt isolert. Hva er miljømerkingen fra A til F? Ville vært skeptisk om den var veldig dårlig.

-når ble det drenert sist?

-når ble taket skiftet?

-Hvor skal dere få varme fra? I vårt gamle hus var det vanskelig å få til ting som vannbåren varme osv, og løsningen ble varmekabler i gulv. Blir jo høyere strømregning.

Sikkert mye mer også, men dette er viktige og dyre ting.

Og aller viktigst; hvor mye kan dere gjøre selv? Er dere nevenyttige? Et gammelt hus trenger konstant vedlikehold, maling, utskifting etc. Vi blir aldri ferdige føles det som. Men likevel er jeg veldig glad i vårt gamle hus, det har sjarm :)

Skrevet

Beliggenhet beliggenhet beliggenhet, alt annet kan fikses. Ellers er jo ikke noen av disse husene gamle. Men jeg er kanskje forutinntatt, huset mitt er fra syttenhundreogdengang.

Skrevet

Beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet. Jeg hadde definitivt gått for det gamle huset hvis det har større tomt og bedre beliggenhet. Dessuten er det jo slik at det ofte er flere feil i nybygg enn i eldre hus, det er ingen garanti mot feil at huset er nytt.

Personlig så liker jeg svært få nybygde hus (ferdighus), jeg har mest sansen for hus bygget før 1985 på grunn av bedre planløsning og generelt utseende, men det er jo egentlig bare smak og behag da.

Oj, du var før meg.

Skrevet (endret)

Det er viktig å ha en klar formening om hva som må gjøres med det gamle huset da. Mange av de gamle husene vi så på hadde f.eks dårlig tak, råte i vegger, dårlige vinduer etc. Konsulterte med min mors samboer som er tømrer, og han mente i ett tilfelle at vi måtte regne med 700 000 i slik oppussing av et hus. Og da kom ting som evt. måtte gjøres innendørs i tillegg. Om kjøkken og/eller bad må byttes er jo det dyrt.

Vi endte opp med et rekkehus fra 1980 i et bra område, men ikke helt nærme sentrum, som har helt nytt bad og kjøkken. Så det er jo et slags kompromiss av de to du tenker på. :)

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

Jeg har erfaring på at hus fra 60 tallet kan være mye bedre bygget enn 80 talls hus. Det var mye rart i byggebransjen på 80 tallet. Men det er nok forskjellig, ta med deg en fagperson.

• Liker 1
Skrevet

Det gamle huset er mine foreldres. Så de ville ikke løyet til meg og prøvd å skjule feil/mangler. Huset er i god stand, det er nytt bad fra i fjor, det er ingen råte eller noen ting. Det eneste som vi bør gjøre er å pusse opp vaskerommet i kjelleren. Legge nytt gulv, slå ned en vegg, isolere og 2 nye vinduer. Ellers er det ingenting som står på. Kun litt maling og en ny terassedør, bare for syns skyld. Men må snakke mer med de og finne svar på alle de spørsmålene dere nevner :) Takk for svarene.

TS

Skrevet

Det gamle huset er mine foreldres. Så de ville ikke løyet til meg og prøvd å skjule feil/mangler. Huset er i god stand, det er nytt bad fra i fjor, det er ingen råte eller noen ting. Det eneste som vi bør gjøre er å pusse opp vaskerommet i kjelleren. Legge nytt gulv, slå ned en vegg, isolere og 2 nye vinduer. Ellers er det ingenting som står på. Kun litt maling og en ny terassedør, bare for syns skyld. Det er vedovn i stua, kabler i gulv i gang og de to badene. Ellers elektrisk. Men min far anvefalte meg å sette på varmepumpe. Men må snakke mer med de og finne svar på alle de spørsmålene dere nevner :) Takk for svarene.

TS

Skrevet

Vi er foressten veldig lite handy. Men er det noen som har aning om hva det vil koste å isolere et kjellerrom/vaskerom, legge nytt gulv (pappa snakka om et billig og praktisk gulvmateriale du kunne få i mange farger og mønster, noen som vet?, nye vegger, (noe mer?), hvis vi ikke gjør NOE selv? Rommet er kanskje 20-30 kvm2.

TS

Skrevet

Tror det var vinylgulv.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det gamle huset er mine foreldres. Så de ville ikke løyet til meg og prøvd å skjule feil/mangler. Huset er i god stand, det er nytt bad fra i fjor, det er ingen råte eller noen ting. Det eneste som vi bør gjøre er å pusse opp vaskerommet i kjelleren. Legge nytt gulv, slå ned en vegg, isolere og 2 nye vinduer. Ellers er det ingenting som står på. Kun litt maling og en ny terassedør, bare for syns skyld. Men må snakke mer med de og finne svar på alle de spørsmålene dere nevner :) Takk for svarene.

TS

Utifra ditt ønske om å forsvare det "gamle" huset er det helt tydelig at det er det du liker best. Gå for foreldres hus. Hvis du har vokst opp i det i tillegg så er det egentlis mer verd enn 2 500 000 kr.

Lykke til med boligkjøpet.

Skrevet

Utifra ditt ønske om å forsvare det "gamle" huset er det helt tydelig at det er det du liker best. Gå for foreldres hus. Hvis du har vokst opp i det i tillegg så er det egentlis mer verd enn 2 500 000 kr.

Lykke til med boligkjøpet.

Ja, det er klart jeg har følelser for huset :)

Takk for det!

TS

Skrevet

Svarer som flere her: beliggenhet! Den får du ikke gjort noe med.

Huskjøp er gjerne en investering som skal deles på 20 + år. Dersom det ikke er vesentlige strukturelle feil og mangler på det gamle huset, så er gjerne oppussingskostnaden ganske liten i et slikt perspektiv. Dersom huset skal være en kortsiktig investering (dere tenker å selge/ flytte om 4-5 år, så blir bildet annerledes.

Vi har selv kjøpt et eldre hus, fordi beliggenheten var så bra, tomten stor og solforholdene gode. Slike ting er vanskelig å endre på, mens man kan alltids pusse opp i etapper og ta ting når man får råd.

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg ville gått for det eldre pga det er antageligvis i bedre stand, uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...