Gå til innhold

Var vitne til at en jente ibhg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syns dette er litt vanskelig. Datteren min er 3 år og stortrives i barnehagen og har mange venner der. Men på avdelingen hennes så er det en jente (4 år) som er litt..hva skal jeg si..vel hun er vel hva man kan kalle freidig. Jeg har observert henne en del de gangene jeg har hentet datteren min/eller vært der pga feks oppvisning for foreldre osv, og jeg har tenkt at det er en skikkelig irriterende unge om dere forstår. Høylytt, masete, irriterende rett og slett. Jeg merker at denne jenten dilter veldig etter min, og på ene siden vil være venn med hun, men på den andre siden erter henne rett og slett. SIer ting som "*** har rar lue, ikke sant?" osv. Men samtidig, så har jeg hørt at hun sier "vi er bestevenner". Men jeg merker at jenta mi syns denne jenten er litt..skummel.. Altså, hun blir veldig var når hun er i nærheten, og sier hjemme at hun ikke vil leke med henne osv.

Jeg vet faktisk litt om familien til denne jenta av felles bekjente. Foreldrene er separert, og moren har involvert seg med en narkoman. Felles bekjente sier at de er temmelig rare begge to, spesielt mora. Og jeg forstår jo da veldig godt hvorfor denne jenta "er som hun er". Føler det alltid er de som ikke har det så bra hjemme som blir sånne erteknoker.

Idag ble denne jenta hentet samtidig som jeg hentet min. Og jenta går bort til min og sier "kom nå skal vi løpe fra mammaen din!!" og jenta mi blir helt fortvilet og begynner å grine (jenta mi er vanligvis temmelig tøff i tryne, så det var litt rart for meg å se), og når jenta mi ikke vil, så løper bare denne jenta ut alene. Faren er opptatt med å kle på et yngre søsken av jenta og det ser omtrent ikke ut som han enser at hun løper ut.

Når vi kommer ut så står jenta og sperrer for oss ved porten, og sier "dere får ikke komme ut". Jeg sier bare rolig at nå må hun flytte seg for vi skal ut. Og hun flytter seg med en gang men sier "ååå jeg skal skrike på dere!", og så starter hun bare og hyle av all sin hals. Jenta mi blir helt fortvilet og begynner å grine og sier "neeei slutt å skrik i ørene mine" osv. Jeg bare fortsetter å gå til bilen.

Hører faren komme ut og rope strengt navnet til jenta.

Ungen min griner hele veien hjem.

Jeg forstår jo at sånt skjer. Men jeg vet liksom ikke. Er det noe jeg burde gjøre? Jeg ble selv mobbet da jeg var barn så jeg er litt ekstra var på sånne ting, og får helt vondt av jenta mi. (jeg reagerer sikkert ekstra pga det jeg selv har opplevd i barndommen av diverse). Men jeg syns jo også synd i denne jenta, og angrer i grunnen på at jeg ikke satt meg ned på huk eller noe og spurte rolig hvorfor hun skrek sånn og heller prøve å avlede eller noe.. Men man blir liksom litt feed up og, og faren var jo rett bak..

Ble litt langt dette, men måtte få det ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjønner at du er bekymret hvis jenta har det ugreit hjemme, men husk at en alltid vil møte mennesker som skiller seg ut på positiv eller negativ måte, og det kommer jenta di til å gjøre uansett, så jeg tror ikke du skal bekymre deg så mye for hennes skyld. Hun høres litt sart ut, hun trenger nok å bli litt røffere i kantene.

Skrevet

men husk at en alltid vil møte mennesker som skiller seg ut på positiv eller negativ måte, og det kommer jenta di til å gjøre uansett,

Ja. Det er jeg helt enig i. Jeg er litt usikker på egen reaksjon, om jeg overreagerer eller ei. Jeg tror nok jeg gjør det ja.

Skrevet

Jeg tror du overreagerer litt.

Det den andre jente gjorde der, er jo ingen grunn for at et barn normalt skal begynne å gråte.

Kanskje var ditt barn ekstra slitent i dag, og tok det innpå seg?

Kanskje blir hun i "normale" bhg-situasjoner med på slikt "tull" fra denne eldre jenta?

Mye som kan ha innvirkning her.

Ro ned, vær tålmodig, og lær jenta di at man er forskjellig.

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal være sterk og klar ovenfor jenta som klenger - ala "nå løper vi fra moren din" - Nei vi skal ikke løpe. Nå skal 'navn' hjem med meg og spise middag. Har du lyst å lese en bok i kveld 'navn til barnet ditt' - avled! Ikke gi jenta di tid til å ta inn det som hun jenta sier. Når hun skriker så avleder du og roer jenta di i bilen med en sang feks.

Kansje du skal snakke med pedagogen i barnehagen og spørre om de kan prøve å få den jenta til å leke med andre unger også? Siden hun dilter etter datteren din så kan det være hun ikke har så mange venner.

• Liker 1
Skrevet

For en irriterende drittunge. Jeg hadde filleristet henne og kastet noen svette skiver brunost etter henne.

Skrevet

Barnehagen er nok klar over at denne jenta er litt vrien. De har jo taushetsplikt men du er fri til å si ifra at ditt barn ikke trives i selskap med denne jenta og at hun snakker om det hjemme. Ingen sak er for liten og ingen for stor. Les barnehageloven $1 ( kunnskapsdepartementet).

Skrevet

Det den andre jente gjorde der, er jo ingen grunn for at et barn normalt skal begynne å gråte.

Det er jeg uenig i. Jeg har som sagt selv reagert på denne jenta, og følt "dårlige vibber". Normal erting reagerer ikke jenta mi på, på samme måte. Det er jo derfor jeg reagerte også, fordi jeg følte dette var litt ille. Og jeg har ikke lyst at det skal fortsette.

TS

Skrevet

Synes du skal være sterk og klar ovenfor jenta som klenger - ala "nå løper vi fra moren din" - Nei vi skal ikke løpe. Nå skal 'navn' hjem med meg og spise middag. Har du lyst å lese en bok i kveld 'navn til barnet ditt' - avled! Ikke gi jenta di tid til å ta inn det som hun jenta sier. Når hun skriker så avleder du og roer jenta di i bilen med en sang feks.

Kansje du skal snakke med pedagogen i barnehagen og spørre om de kan prøve å få den jenta til å leke med andre unger også? Siden hun dilter etter datteren din så kan det være hun ikke har så mange venner.

Gode tips. Jeg har prøvd tidligere å "si i mot" henne. Feks da hun sa det med "rar lue". Så sa jeg "nei hun har kjempefin lue!".

Det er klart at ungen min merker stadig "hakking" fra denne jenta, og jeg hadde nok selv begynt å gråte av hyling inn i ørene fra en annen jente om jeg var 3 år (hun gav seg ikke, bare stod der og skrek alt hun klarte)

TS

• Liker 1
Skrevet

For en irriterende drittunge. Jeg hadde filleristet henne og kastet noen svette skiver brunost etter henne.

Det er jo så klart det første som slår en, men så tenker man litt lengre og lurer på hvorfor en 4 åring har sånn trang til å være stygg mot andre og respektløs ovenfor voksne mennesker. (stenge porten)

Jeg syns mer synd i henne liksom.

TS

• Liker 1
Skrevet

Huff.. Allerede da jeg leste de første setningene her fikk jeg på følelsen av at dette er et barn som ikke har det så bra. Jeg har også minner om at jeg oppførte meg sånn i barnehagen, og at jeg bet barnehagetantene og sånn. Heldigvis meldte barnehagen fra, så jeg kom i fosterhjem. Jeg var ofte alene, både dager i strekk og om natten, selv om jeg bare gikk i barnehagen.

Jeg ville tatt det opp med de ansatte i barnehagen. Ikke for å klage på barnet, men bare fortelle hva dette barnet gjør og at du ikke vet noe særlig, men at de kanskje kan være litt obs siden det virker som hun ikke har det så bra.

Skrevet

Barnehagen er nok klar over at denne jenta er litt vrien. De har jo taushetsplikt men du er fri til å si ifra at ditt barn ikke trives i selskap med denne jenta og at hun snakker om det hjemme. Ingen sak er for liten og ingen for stor. Les barnehageloven $1 ( kunnskapsdepartementet).

Den skal jeg lese ja, takk for tips. Og ja, det som jeg har uthevet hos deg er det som "trøster" meg litt. De er nok ekstra obs på denne ungen av mange grunner (håper jeg iallefall).

TS

Skrevet

Jeg tror at datteren din reagerte med å skrike hele veien hjem for å gjøre det soleklart at hun ikke trives med måten den andre jenta oppførte seg på. Hun vil kansje at voksne skal si stopp og ordne opp? Si ifra til pedagogen, og snakk også med foreldrene til jenta som er vanskelig. Kan jo være de vil snakke med jenta og få henne til å stoppe.

• Liker 1
Skrevet

Huff.. Allerede da jeg leste de første setningene her fikk jeg på følelsen av at dette er et barn som ikke har det så bra. Jeg har også minner om at jeg oppførte meg sånn i barnehagen, og at jeg bet barnehagetantene og sånn. Heldigvis meldte barnehagen fra, så jeg kom i fosterhjem. Jeg var ofte alene, både dager i strekk og om natten, selv om jeg bare gikk i barnehagen.

Jeg ville tatt det opp med de ansatte i barnehagen. Ikke for å klage på barnet, men bare fortelle hva dette barnet gjør og at du ikke vet noe særlig, men at de kanskje kan være litt obs siden det virker som hun ikke har det så bra.

Det er det jeg tror også. Eller jeg vet jo i grunnen at forholdene hjemme kunne vært bedre. Har hørt mye. Og har også overhørt en samtale mellom mor og datter, hvor førstnevnte kalte sistnevnte for DUM. Helt seriøst, man kaller ikke sin egen unge dum...

TS

Skrevet

Jeg tror at datteren din reagerte med å skrike hele veien hjem for å gjøre det soleklart at hun ikke trives med måten den andre jenta oppførte seg på. Hun vil kansje at voksne skal si stopp og ordne opp? Si ifra til pedagogen, og snakk også med foreldrene til jenta som er vanskelig. Kan jo være de vil snakke med jenta og få henne til å stoppe.

Ja datteren min gren og sa "**** skriker i ørene mine og da blir jeg lei meg!". Jeg kjenner datteren min godt, og jeg har aldri sett en sånn reaksjon hos henne før (redd av andres oppførsel). Litt småerting tåler man i barnehagen, og det er nok jenta mi med på selv, men dette gikk over streken, jeg var der, og jeg følte det. Og det har foregått "småerting" over tid.

Men det er jo også bare snakk om et 4 år gammelt barn. Samtale med pedleder er nok lurt.

TS

Skrevet

Så små barn relaterer kun til sin egen virkelighet... Og jeg tenker at erting, løpe fra mor og stygge kommentarer er et tegn på at barnet selv blir utsatt for nedsettende ord, ig kanskje ikje forstår at andre barn faktisk VIL bli med foreldrene sine hjem....

• Liker 1
Skrevet

Det virker som om DU reagerte på oppførselen til denne jenta. Det plukket din datter opp, og brukte det for det det var verdt/gråt for å fa mammas sympati etter en lang dag i bhg.

Nå jeg leser hovedinnlegget ditt tenker jeg at denne andre jenta er ei jente som ikke har det så greit hverken hjeme eller i bhg. Det kan høres ut som om hun liker datteren din veldig godt (kanskje er datteren din den eneste som er grei med henne/leker med henne av og til?) og ønsker at de to skal være bestevenner. Kanskje får hun ikke den responsen hun ønsker fra datteren din alltid, og da forsøker hun seg med "slemme" kommentarer for i det minste å få en reaksjon. For barn som er sterkt oppmerksomhetssøkende er all oppmerksomhet god oppmerksomhet.

Det du beskrev om hentesituasjonen høres ikke ut som en så spesiell situasjon at det er grunn til den reaksjonen du utviser her, så jeg synes du overreagerer kraftig.

Så til spørsmålet om hva som kan gjøres. Punkt 1: Du ber bhg være oppmerksom på eventuell erting mellom disse to jentene. Punkt 2: Du inviterer denne 4-åringen hjem til dere for "observasjon" og lek. Kanskje kan det faktum at de leker sammen alene føre til at 4-åringen føler seg tryggere på datteren din, og ikke føler behov for å rakke ned på henne de gangene datteren din ikke ønsker å leke med henne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...