Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ablaze: Har du prøvd å legge henne på siden inntil hun har sovnet?

Nei.. Er det "lov"?! Har liksom kjørt kun ryggleie, utenom mageleie på vårt bryst da helsesøster sa det var greit. Takk for tips! Det skal prøves :)

Og gratulerer med baby Orchidae :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Bentebent og Orchideae! :strix:

Nei.. Er det "lov"?! Har liksom kjørt kun ryggleie, utenom mageleie på vårt bryst da helsesøster sa det var greit. Takk for tips! Det skal prøves :)

Knerten vår får bare til å sove på siden, bortsett fra i vogna, da går det greit å sove på ryggen, merkelig nok. Jeg bygger opp godt rundt ham slik at han ikke kan velte over på magen, og så tenker jeg at det er greit. Jeg snakket med HS om det, og hun hadde ikke noe å si på det. Faren for krybbedød er noe høyere iflg lub.no, men kan ikke sammenlignes med hvor mye faren øker når de sover på magen. Så jeg har slått meg til ro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære vene, i dag kom vogn nummer syv (!!!) i hus. :daane: Fra før av har vi vanlig vogn, sykkelvogn, joggevogn, trille med bilstoladapter, barnehagevogn og egen vogn hos svigers. I dag kjøpte vi en brukt søskenvogn. Men jeg har virkelig savnet det; vi har søskenbrett til Emmaljungaen, men det fungerer bare så som så. Det er ikke reell hvile for storesøster å stå på det, og det gjør vogna fryktelig tung å trille i oppoverbakker. Nå blir det straks enklere å levere og hente i barnehagen, jeg synes det er stress med bilen, som jeg har brukt til nå, siden avstanden er litt over gå-avstand for storesøster.

Jeg trøster meg med at vi fikk ganske mye for pengene; en Babytravel tvillingvogn, inkludert bag, to regntrekk, stormtrekk og insektsnett til 2000 kr (ny pris rundt 4500 + bag i tillegg). Den er i super stand, det eneste som er litt irriterende er at mannen tror han faktisk kunne prutet den ned enda mer (prutet ned fra 2500).

Men likevel. :daane: Vi kan jo starte det bruktsalget når vi er ferdige med vognbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gratulerer med baby Orchidae :blomst:

Lov og lov... Lillegutt ble konsekvent lagt på høyre side på nyfødt intensiven på Riksen, og hadde det vært farlig så hadde de nok ikke gjort det. Han ble riktig nok støttet litt opp på begge sidene slik at han lå stabilt, men alt i alt så tror jeg han lå ganske godt da. :)

Det skader ihvertfall ikke å prøve å se om hun sovner på siden, også får jo heller du/dere følge med litt ekstra godt inntil hun har sovnet og heller snu henne over på ryggen da.

Har du forresten vurdert å få henne sjekket hos manuellterapeut? Jeg antar at jenta di har vært en skikkelig "geleklump", og da er det jo fort gjort at det blir noen små låsninger i nakke/rygg, og det kan føre til litt at de ikke liker å ligge i spesielle stillinger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min blei også ofte lagt på siden på intensiven da han var der, og jeg legger iblant lillesøster på sida nå på morgenen etter at hun har sovna i den stillinga etter amming. Det skal være ganske trygt ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av dere som hørte på musikk under fødselen? Hadde musikk store deler av første fødsel, men det var på et lite lokalsykehus. Denne gangen skal jeg føde på Haukeland. Får man lov til slikt på større sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født mine på Ahus, og der er det lov å spille musikk. Policy-en der er at fødestua er vår, og at lege og jordmor banker på og er på besøk. Jeg hadde på radio da jeg skulle ha førstemann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Orchideae ;)

Jeg legger lillesøster nesten alltid på siden, hun er ikke glad i å ligge på rygg.

Passer på at hun har støtte både forran og bak og følger med på henne titt og ofte ;)

På natta, etter amming, sovner hun på siden ved siden av meg - lar henne da bare ligge slik.

Vi er endel annengangs mødre her - hvordan syns dere det går å få gjort unna hverdagslige ting som å lage middag, husarbeid etc (når pappa`n ikke er tilstede)?

Snuppa her er glad i å sove på oss, så syns jeg får gjort lite.

Har en manduca sele, men hun er ikke alltid like glad i å bæres i den - så da får jeg ikke gjordt det døyt.

Nå sover hun faktisk på sofaen her, så jeg heiv meg rundt å lagde middagen før storebror kommer hjem - det er jo en befrielse ;)

Pappa`n min (altså bestefaren til ungene) er hjemmeværende, så han kommer av og til innom og da må jeg bare komme meg på beina og få rydda litt, satt på en klesvask etc - men uten hans avlastning syns jeg det er vanskelig. Han er så snill og henter storebror flere dager i uka også, så jeg slipper å drasse med meg lillesøster inn og ut og slike ting.

Kom gjerne med SMARTE tips og råd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Middager er en nøtt, synes jeg. Det blir til at jeg gjør klart mest mulig på forhånd. For eksempel setter en kjele med vann og poteter på komfyren tidligere på dagen når jeg har et par minutter. Og spiser mye mat som krever lite koordinering og sjonglering - for eksempel foliebakt laks og grønnsaker.

Husarbeid gjør jeg også ved at jeg har fem intense minutter flere ganger i løpet av dagen.

Jeg tenker det går seg til i løpet av få uker. Etterhvert kan jo babyen ligge litt lenger alene eller sitte i vippestol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natten blir tilbringt på sykehuset for oss. De skal veie og teste endel siden snuppa bare gikk opp 90 gram på en uke og gulper. Blir nok en lang natt med endel veiing.

Håper alt er bra med dere andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere til alle som har født! :)

Tinylene: Håper lillejenta blir raskt bedre. Sykehus er utrolig slitsomt!

Her er ting no-good så derfor veldig offline om dagen.

Lykke til dere som har igjen å føde. Spennende og fødestøv sendes deres vei :)

Endret av Illicitus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tinylene: Håper det går seg til veldig fort!

Illicitus: :hug: Hva er det som er galt? Jeg kjenner at det alltid stikker i meg når jeg jeg leser at andre sliter veldig i barseltiden siden jeg hadde fødselsderpesjon sist. Men jeg skjønner om du ikke vil forklare, altså.

Soon: Godt å høre at det er flere som legger på siden. Vi følger også veldig med, men jeg må si at jeg regner der som trygt så lenge babyen er støttet opp foran slik at man ikke risikerer at den havner på magen.

Jeg får faktisk gjort en del hjemme (klesvask, husvask osv.), men det kan være litt stress rundt middagstider, ja. Likevel har det stort sett gått veldig greit, og lillemann har gjerne sovet litt på den tiden også. Nå sliter han med å finne søvnen på ettermiddagen (han driver og justerer ned leggetidspunkt for kvelden, tror jeg), så det blir lett litt styr. Men de fleste dagene kommer middagen på bordet uten alt for mye kaos. Likevel, av og til blir det havregrøt til middag. ;)

Jeg har prøvd med som hjemmeværende tobarnsmor i to dager nå pga. planleggingsdag i bhg. Gudbedre. Det har gått greit, men jeg kjenner at jeg overhodet ikke passer som hjemmeværende husmor. :ler: Gleder meg til rolige dager med baby neste uke, for å si det sånn. Ikke for det, storesøster er veldig grei (bare litt divanykker), men jeg er visst ikke så god til å sjonglere mellom de to. :sukk:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke engang prøve å fungere som husmor, jeg, enda jeg har bare en å passe på... Her blir alt av husarbeid/klesvask/middagslaging gjort etter at samboeren har kommet hjem, og da deler vi det mellom oss. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser oss sånn med jenta vår. Ammingen sliter vi litt med, fordi brystknoppene mine er litt flate, så hun sliter med å ta tak. Men det går bedre og bedre. Ammer med skjold på det ene brystet og pumper litt der også, for å stimulere produksjonen. Hun er iallefall veldig glad i mat, så det varmer et mammahjerte!

Merker følelsene er litt på villspor, så om hun gråter og vi ikke finner ut hva det er fort så kommer tårene her også. Masse hormoner som herjer.

Blødningen etter fødselen avtar litt. Nå er den som er kraftig mens. :)

At man kan elske noen så fort, så høyt er virkelig spesielt! Fine jenta vår! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...