Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

:goodbye: alle sammen, og tusen takk for gratulasjoner.

Snuppa er helt nydelig, sover masse og spiser masse :ler:

Såre brystvorter allerede, så her lufttørkes og smøres det med salve for å prøve å hele sårene.

Går litt bedre med amminga enn med førstemann, da begynte jeg å pumpe allerede på sykehuset, noe jeg enda har sluppet å begynne med.

Vet nesten ikke om jeg skal skrive fødselshistorene min her, syns selv det var en forferdelig opplevelse, men dere får lese dere som vil ;)

Begynte med ordentlige rier på onsdag i 05.30 tiden, tok turen til sykehuset kl 10 og hadde da 1cm åpning. Ble sendt hjem igjen med 2 paralgin forte og beskjed om å sove.

Etter en times blund bråvåknet jeg av en vond rie, og deretter hadde vi det gående.

Kl 18 dro vi inn igjen på føden, hadde da 3 "gode" cm som jm sa.

20.10 fikk jeg sette meg litt i badekaret, lindret noe i starten, men etter en times tid ville jeg opp igjen.

Kl 21.10 hadde jeg 4cm åpning, da ba jeg om lystgass - men pga at de hadde satt sammen pumpa feil, satt jeg èn time med den uten at den ga noen virkning.

Fikk ny jm ved vaktskifte og hun fikset heldigvis lystgassen så jeg kjente virkningen - følte ikke den tok bort så mye smerter under riene, men fikk hvilt imellom riene iallefall og sovnet innimellom.

Ca 23.15 tok jm vannet for å sette en sånn dings på hodet til baby - dette pga tidligere ks, og for å kunne overvåke pulsen hennes.

Etter vannet var tatt ble riene heftigere og jeg ba om epidural, men da anestestifolka kom rundt midnatt hadde jeg allerede 9-10cm, så det var uansett for sent.

Så kom pressriene, men de var lite effektive, så jeg fikk drypp.

Presset først litt i sengen, men så stod jeg i over en time i prekestol uten at riene førte frem, så lege ble tilkaldt og de bestemte seg for sugekopp.

Når de bestemte seg for det var jeg så sliten og glad for at det snart var over, men fy f... så utrolig vondt det var når de satte den på - mannen sa det tok ca 2 min å feste den, men jeg syns det føltes som en time - det var som en eneste lang smertefull rie.

Når den endelig var festet, var hun ute på første pressrie - og det var helt fantastisk å være ferdig - årets heftigste treningsøkt, tror aldri jeg har vært så sliten før i hele mitt liv - svetten rant for å si det sånn.

Snuppa hadde navlestrengen 2 ganger rundt halsen.

Ble klippet pga sugekoppen og måtte syes en stund, mens prinsessa lå på brystet mitt.

Kom hjem igjen for ca ett døgn siden, deilig å kommer hjem til mannen og storebror ;)

Litt småsjalusi, men det har egentlig gått kjempebra ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes ut som en slitsom affære, Soon. Vanvittig at de klarer å kløne så veldig med lystgassen at den ikke virker! Jeg hadde motsatt opplevelse under min forrige fødsel. Tror det må ha vært under pressingen at de ville jeg skulle få litt ekstra oksygen, så de skrudde bryteren helt over sånn at jeg skulle få 100 % oksygen. Og jeg tok et skikkelig magedrag, og ble fullstendig tommelomsk og susete. Jeg klarte å mumle frem "hva har dere puttet i meg nå", og da hører jeg jordmor si ganske tørt til mannen som har fikset dette: "Du, vri den der andre veien" ... :ler2:

Her er formen tipp topp. Ca fire uker til termin, og babyen kan godt holder seg der inne en stund til. Jeg vil så gjerne ha litt permisjon før hun kommer ;) Ting går litt saktere pga bekken og rygg, men det går greit med 100 % jobb, toåring og flytteprosess. Alt er ikke klart til babyen kommer. Vi mangler madrass og stellebord. Og hvor vogna og bilstolen er i flytterotet, håper jeg mannen har kontroll på. Jeg har ikke turt å spørre. :fnise:

I dag skal jeg på ny glukosebelastning, og det gleder jeg meg ikke til. Jeg er skrubbsulten allerede, men må møte fastende kl 8, og får ikke spise før testen er ferdig i 10-11-tiden. Skal bli gøy å underholde venteværelset med mageromling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom vår lille jente til verden i går kl 11.25, og hun er helt perfekt :) Fødselen gikk bra, og vi har det veldig fint. Hun var 3240 gram og 50cm lang.

Fødselhistorie kommer, og den var heldigvis ikke så ille som Soon sin, for det hørtes veldig heavy ut!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gratulerer så masse, honning :klem:

Satt akkurat å tenkte på om jenta di hadde kommet - og så dukket du opp her!

Herlig! Gleder meg til å høre fødselshistorien :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer honning!

Ååååå, dere er så heldige. Merker jeg blir veldig utålmodig av å lese om alle dere som har fått babyene deres. Merker kjæresten er utålmodig nå også. Sier det flere ganger daglig "jeg gleder meg til å se jenta vår". Og i går da han skulle montere tripp trapp stolen med ned born settet sa han "jeg er ekstra nøye, for detta må være skikkelig". :)

I kveld skal fødebagen pakkes og jeg håper den ikke skal stå der i 6 uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner også å bli veldig utålmodig. 34 uker i dag så jeg har jo seks og en halv til termin. Håper det blir nærmere tre-fire.

Ting er i hovedsak klart. Mangler å rengjøre bilsetet og å finne ut hvorfor bare en av enhetene til babycallen tar lading. Og småting som å henge opp vugga, legge fram stellesaker etc, men det føler jeg er for tidlig enda. Tenkte jeg skulle pakke sykehusbag og storesøsterbag denne uka, og begynne å snakke med treåringen om hva som kan skje. Foreldrene mine skal på toukers ferie i oktober så hun bør være forberedt på å kanskje dra til dem, kanskje til min bror eller til min venninne. Avhengig av når fødselen skjer.

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag hadde tre åringen sin første skoledag. Mens de fleste av de andre barna gråt og ikke ville at foreldrene skulle dra sa gutten min til faren: "Bye Pappa" og sprang inn. Håper det fortsetter slik :) Stuptrett var han i kveld også og ba om å få legge seg, noe som ALDRI skjer til vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg kommet til termindatoen og har nå ei 5 dager gammel prinsesse :) livet som mor er fantastisk, men også slitsomt. Kjenner det på humøret og søvnen ;) gled dere :D de er bare helt nydelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk at våre er født samme sted og samme dag, tinylene - artig å tenke på ;)

Her sliter vi litt med ammingen - akkurat som sist.

Sårt og vondt når hun skal ta puppen, tror vi har riktig sugeteknikk.

Ellers er jeg supernøye med hygienen, og lufttørker og smører med salve mot sår, så skjønner ikke hvorfor jeg skal slite denne gangen også - får bare lyst til å gi opp allerede :(

Men får vel gi det noen dager til....

Fortsatt endel vondt i baken etter syinga, håper det også bedrer seg snart - nå ber vi besteforeldrene om hjelp til å frakte storebror til og fra bhg, for mannen har ikke lappen og jeg tør ikke sette meg i en bil enda - klarer såvidt og sitte i sofaen liksom...

Men, sett bortsett fra litt vondter her og der, er det stor stas med baby igjen, hun sover masse og er bare våken for å spise litt sånn ca hver 3.time ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ikke lenge før dette er såre-brystvorter-klubben..

jeg sliter med det samme, men det ser ut til at vesla får i seg mer enn nok mat, så jeg antar at vi har teknikken inne.. her holder det ikke med mat hver 3 time, så det er ganske travelt - spesielt på nettene.. vi veier før og etter amming og gir resten i sonde i nesen. Nå har hun spist de siste tre måltidene fra brystet, så håper vi ikke trenger sonden så mye lenger.. det ser ut til at hun plages en del av den..

det er så deilig å ha en liten bylt sovende på brystet :hjerter_rundt:

Pappa har jobbet og stått på siden jeg ble lagt inn på sykehuset, så nå nærmer det seg innflytting i nytt hus.. Vi gleder oss en hel haug!! Det tar nok en stund før alt er på sin rette plass, men det blir godt å komme i gang. Tenk vi skal flytte! det er litt uvirkelig!

Gikk på vekta i går for første gang siden jeg ble lagt inn på sykehuset for tre uker siden. Det hadde forsvunnet 10 kg. Det vil si jeg enda har 10 kg i forhold til hvor jeg var før graviditeten, men alt hjelper jo. Usikker på om mer vil forsvinne av seg selv, men det vil tiden vise..

Magen har jo også blitt ganske mye mindre enn rett etter fødselen, men igjen - usikker på hvor mye mer den vil gå inn av seg selv..

Når følte du at du hadde blitt kvitt alt vann o.l. etter din fødsel slik at det var opp til deg å få bort det du evt ønsket å få bort? Jeg tenker da på med trening og kosthold..

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at skolestarten gikk så knirkefritt, Bentebent!

Koselig å høre fra dere som har fått babyene deres! Godt å få en påminnelse om at jeg selv kan få baby hvilken dag som helst. Det skjer så mye annet at jeg ikke har fått forberedt meg så mye på det sånn rent mentalt. Jeg tror jeg kommer til å få sjokk og ikke skjønne noenting hvis babyen kommer nå.

Soon: Håper det går seg til med ammingen!

Et lite tips til hovne bak- og underdeler: Jeg hadde stor glede av latex-hansker fylt med knuste isbiter. Knyt igjen hansken, pakk det hele inn i et håndkle og putt det i buksa. Fungerer selvfølgelig best når man ligger ;) Det var det samme trikset de brukte på sykehuset til å lindre smerter og hovenhet der nede.

ablaze: Ønsker deg masse lykke til med flyttingen! Vi kommer også til å få baby midt oppi pappeskene, men vi er i hvert fall såpass på plass i det nye huset nå at vi får laget mat og dusjet og kledd på oss og sånn.

Vi har tenkt oss på IKEA på lørdag for å få på plass det siste (i hvert fall nestsiste) til babyen. Og så er det bare en drøy uke igjen til permisjonen. Det skal bli deilig. Håper bare babyen har tenkt å bli i magen noen uker til.

Endret av Marikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når følte du at du hadde blitt kvitt alt vann o.l. etter din fødsel slik at det var opp til deg å få bort det du evt ønsket å få bort? Jeg tenker da på med trening og kosthold..

Etter ca 7 dager. Da var vekta den samme som før og magen like flat (men selvfølgelig rimelig myk av total manko på magemuskler). :)

Her går dagene fort for tiden. Jeg og lillemann (mest jeg da) sover så lenge som mulig om morgenen og deretter så går det slag i slag frem til samboeren kommer hjem.

På sykehuset så fikk jeg beskjed om at jeg kom til å merke stor forskjell på lillemann frem mot termin, og det stemmer, for han blir mer og mer krevende for hver dag som går. Det å være hjemme med en 14 dager gammel søvnig gutt var vesentlig enklere enn å være hjemme med han nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...