Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Jeg kommer også til å ta en telefon til legen i løpet av uken om ting ikke bedrer seg. Rygg og bekken verker og jeg sover utrolig dårlig om natten. Våkner av spark, tissetrengt, halsbrann, kramper i bena, samboer som snur seg og av at jeg selv snur meg.. Blir rimelig sliten.. :sleeping:

Siden jeg er lærling har jeg heller ingen "problemer" med å bli sykemeldt på grunn av arbeidsplassen, for jeg får nytt praksissted etter permisjonen, og har allerede fått halvannen måned ekstra på nåværende praksisplass slik at jeg skulle slippe å bytte sted for å jobbe halvannen måned på et sted før jeg sluttet igjen.. Den siste tiden har jeg tenkt litt slik at "kroppen min skal jeg ha resten av livet mitt, jobben på nåværende sted 1,5 måned til"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg gått hjemme mer eller mindre i hele sommer, som student som er sykemeldt fra sommerjobben ble det lang ferie. Men studiestart nærmer seg veldig nå, og jeg kjenner at jeg gruer meg litt. Jeg har i utgangspunktet et håp/ønske om å prøve meg på to av fagene, men jeg må nesten begynne for fullt. Og full studiedag blir ganske tøft nå, merker jeg er helt avhengig av å sove på dagen i tilegg til hele natta. Heldigvis sover jeg relativt godt for tida, sjelden oppe for å tisse, men småvåkner en masse ganger av at jeg snur meg.

Og nå kjenner jeg ekstra godt at det er lenge mellom begynnelsen av september og slutten av oktober... Dere som er bare noen få uker unna termin er heldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt kiropraktor, Bentebent? Det har blitt noe av en kjepphest for meg etter å ha fått vondt i korsrygg/bekken i to svangerskap, bare for å oppleve at et par kiropraktorbehandlinger gjorde susen :) Leit hvis man skal gå rundt å ha smerter man faktisk kan gjøre noe med!

Ja, jeg var til kiropraktor forige uke. Etter jeg falt ned trappa merket jeg mye mer plager med bekkenet og dro derfor til kiropraktor (har gått til kiropraktor i nesten 2 år på grunn av nakke plager) Det hjalp litt, men får mye vondt mot slutten av dagen. Enkelte dager kjenner jeg nesten ingenting, mens andre dager sliter jeg med å komme meg over stuegulvet. Jeg har sendt en mail til sjefen min i dag, men han er på ferie så får ikke svar før neste uke. Jeg har bedt om å få jobbe hjemme fra 2 dager i uken så får se hva han sier. Hvis han sier nei må jeg nok en tur til legen. Er bare så vanskelig i England da du ikke egentlig kan få gradert sykemelding. Legen kan anbefale at jeg får endret arbeidstid osv, men kan kun gi 100% sykemelding noe jeg ikke har lyst på da jobben kan sende meg i permisjon tidligere hvis de vil, og jeg da får mindre tid med lillebror. sukk... Enkelte ganger lurer jeg veldig på hvorfor jeg ikke har flyttet hjem til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes velidg tungvindt ut, Bentebent - håper det ordner seg!!

Her kjenner jeg at sykemledingen har hjulpet masse! - bare andre dagen hjemme, men jeg har allerede mer overskudd ila dagen, og mer tid til lillegutten min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med samvittighet - jeg har nok en altfor velutviklet en. Jeg mener selv den er overdrevet, for å si det slik, for jeg har en veldig aktiv liten gutt som har godt av å rase fra seg i barnehagen og som trives veldig godt der. Og nå som ikke jeg er så aktiv akkurat er ikke han og jeg hjemme alene en hel dag det beste for noen av oss, så den saken er klar.

I vår hverdag vil det jo også hjelpe mye at middagen er forberedt, for den saks skyld :)

Ja, jeg var til kiropraktor forige uke. Etter jeg falt ned trappa merket jeg mye mer plager med bekkenet og dro derfor til kiropraktor (har gått til kiropraktor i nesten 2 år på grunn av nakke plager) Det hjalp litt, men får mye vondt mot slutten av dagen. Enkelte dager kjenner jeg nesten ingenting, mens andre dager sliter jeg med å komme meg over stuegulvet. Jeg har sendt en mail til sjefen min i dag, men han er på ferie så får ikke svar før neste uke. Jeg har bedt om å få jobbe hjemme fra 2 dager i uken så får se hva han sier. Hvis han sier nei må jeg nok en tur til legen. Er bare så vanskelig i England da du ikke egentlig kan få gradert sykemelding. Legen kan anbefale at jeg får endret arbeidstid osv, men kan kun gi 100% sykemelding noe jeg ikke har lyst på da jobben kan sende meg i permisjon tidligere hvis de vil, og jeg da får mindre tid med lillebror. sukk... Enkelte ganger lurer jeg veldig på hvorfor jeg ikke har flyttet hjem til Norge...

Da har du i hvert fall forsøkt i hvert fall. Det systemet hørtes jo virkelig kjedelig ut. Hvor lang permisjon har man i England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor du jobber. De har noe som kalles "statotory maternity pay" som du kan få i maximalt 39 uker. Du far 90% lønn i 6 uker og går deretter ned til £135 i uka... ikke mye å bli rik på nei. Firmaet jeg jobber for gir litt mer. Får full lønn i 8 uker og deretter halv lønn i 10 uker før jeg går ned til £135 i uka... Du har krav på opp til 52 uker permisjon, men etter 39 uker får du ikke noe penger så jeg skal ha 39 uker (+ 7 helligdager med full lønn. Kan velge å få de utbetalt, men jeg vil heller ha fri lengre.) Vil jo da også ha 5 uker ferie å ta når jeg kommer tilbake og blir nok å ta de i skolens sommerferie så jeg slipper å ordne barnevakt til storebror Så i realiteten blir jeg å ha 40 uker fri, jobbe i 2-3 uker og så ha 5 uker fri igjen :) Mannen har kun krav på 2 uker i forbindelse med fødsel, men det er 2 uker mer enn han fikk da storebror kom til... De ligger nok litt bak Norge ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en venninne som begynte å jobbe igjen etter 6 uker. Hun hadde ikke råd til å ha fri lengre. Men er jo nesten ingen som ammer her heller så da er man vel ikke så fastbundet til babyen... Jeg har tenkt å amme denne gangen også så er uaktuelt å begynne å jobbe tidligere enn jeg må...

Vi har heldigvis spart litt penger så skal vel klare oss. Mannen jobber, men ikke fulltid, og tjener langt mindre enn meg, men det går vel rundt på et vis. Skal til mamma og pappa i jula og jeg og ungene blir vel i 4-5 uker i alle fall. Mannen må hjem å jobbe, men sparer vel litt penger når man bor hos mamma i over 1 mnd. :fnise: (spesielt når de betaler flyturen også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig trett for tiden. Tok nettopp meg selv i å nesten sovne ved pulten etter en god lunch. Skal til legen på mandag, så jeg må spørre om det er mulig å få noen prosenter sykemelding. Vet ikke om det er vanskelig..

Meldte meg/oss på fødselsforberedende kurs i dag. Det blir spennende, spesielt siden jeg ikke har gått til jordmor. Kunne ikke datoen som var satt opp i August, så da blir det 3 uker før termin. Får håpe det er tidlig nok :gjeiper: (de anbefalte 1-2 mnd før termin!)

pakker en god del vann nå.. Tok bilder av hender og ankler i dag (skriver en slags graviditetsdagbok) for å dokumentere hvordan jeg ser ut - det begynner å bli ganske ille.. Begge hendene er dovne døgnet rundt og jeg er vond under føttene når jeg går (spesielt om morgenene). Jeg har nå lagt på meg 18 kg, så det bjynner å kjennes.. Men jeg har klart å trene bort vondt i ryggen! :hoppendeglad: Kjenner litt smerte fremme i bekkenet, men det går greit. Får fortsette med treningen så lenge jeg ikke synes jeg blir værre av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av å ha vondt i ryggen!!!

Det er det eneste som gjør dette svangerskapet til en plage egentlig. Alt annet er piece of cake og jeg føler meg egentlig i toppform til å være i uke 35.

Med unntak av den spotten jeg har i ryggen som er ulidelig vondt. Nærmeste behandler jeg stoler på er 1 time unna, men jeg klarer ikke sitte så lenge i bil. Argh...

Vurderer sterkt hva jeg nå skal gjøre for å lindre smerten litt gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med legen i dag og håper på full sykemelding fra i dag. Har vært sliten og deprimert hele dagen :(

Kjente jeg ble sliten og lei når jeg kom på jobben i dag. Føler det er litt nok akkurat nå. Ligger her i senga rimelig sliten og veldig sårbar kjenner jeg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høyere sykemeldingsprosent i dag. Skal jobbe 6 timer hver mandag, onsdag og fredag, og ha fri tirsdag og torsdag. Det burde gjøre underverker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og knakk opp en låsning i bekkenet hos kiropraktor. Så har jeg trent diagonalstrekk på gulv eller stående tre-fire dager i uken. Etter hvert har jeg klart å trene stående roing/strake markløft med 10 kg på stangen. Nå er ryggen så og si helt god. Men jeg kjenner noe vondt i symfysen/bekkenet framme og det er jeg redd jeg ikke kan gjøre noe med. Får bare prøve å kjenne etter om det blir værre..

Ikke kjekt å ha vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff da, tinylene - håper det blir bedre når du nå får fri :klem:

Orchideae - litt mere fri pleier å gjøre underverker ja!

Ablaze: jeg ble også anbefalt diagonalstrekk mot ryggplagene, men må innrømme at det ikke har blitt så ofte som jeg ønsker - har hatt så lite energi frem til nå, så det har desverre blitt nedprioritert.

Håper å få gjort det nå som jeg er hjemme, men motivasjon og selvdisiplin når det gjelder trening, har aldri vært min sterke side - desverre :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Soon. :) Håper på den måten å holde helt ut til jeg går av med permisjon. Hadde jeg skullet jobbet fult nå hadde jeg ikke holdt, for kroppen er sliten nok som den er. :sovne:

Hvor mye liv kjenner dere? Her er det full baluba det meste av tiden jeg er stillesittende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner mye liv, med unntak av et par dager hvor babyen lå slik at han sparket inn mot ryggen. Da var det bevegelse like ofte, men de merktes ikke like godt. Nå er det tilbake til iherdig tromming på magehuden. Og texas når jeg legger meg ned for å sove om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig mye bevegelse. Innimellom når jeg legger armene i kryss oppå magen så dytter snuppa dem vekk. Hele armen beveger seg. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye liv i perioder. Han sover periodevis i døgnet. Er han først våken merkes han godt, men nåde meg om jeg rører han. Da spretter han vekk og blir helt stille :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soon:

Jeg kom i gang med treningen igjen for et par uker siden. Har helt gitt opp kondisjonstrening, men har prioritert styrke da det var lettere å gjøre/gjennomføre. Jeg har vært slapp gjennom sommeren og trening ble nedprioritert pga flytting/hussalg.

Jeg begynte å få vondt i ryggen og var redd jeg var "på vei nedover". Det var derfor jeg ble så utrolig fornøyd med at treningen (etter et par uker) gjorde at jeg fikk mindre vondt i ryggen enn uten. Jeg har prioritert diagonalstrekk over all styrketrening og har f.eks tatt en runde på 10 stk hvis jeg står på badet eller hvis jeg står på jobb (alene :fnise: ) eller hvis det faller meg inn når jeg står midt i stuen hjemme. Ta de gjerne stående så går det fortere (stå på en fot og strekk begge armene ut samtidig som den ene foten). Jeg vet det er hardt å komme i gang/inn i rutinen og det kan føles som om det gjør vondt værre (dette kan nok stemme for noen), men se om du får gjort litt her og litt der - alt hjelper. Det kan være at du klarer å, i alle fall, ikke bli værre enn du er nå..

Trener du på senter? Jeg trener på Elixia og har faktisk gått på Power timer minst en gang i uken de siste ukene. Synes det er lettere å få trent på time enn alene. Jeg gjør akkurat som det passer meg, tar pauser når jeg trenger eller får kynnere, tar alternative øvelser hvis jeg vil/har vondt/ubehag og prioriterer øvelser jeg vet jeg som gravid skal gjøre uavhengig av hva programmet/instruktøren sier. Dette pleier ikke være noe problem og de oppfordrer gjerne til det. Kanskje det kan hjelpe deg i gang?

Lykke til :)

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...