Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Da er det bestemt, svigermor og muligens svigerfar skal passe vesla. Og de tilbydde seg og komme hit slik at vi slipper å pakke med alt mulig rart. (bare jeg som har erfart meg at når man skal bort med baby over natten er det MYE som skal være med? Vi må jo ha med flasker og alt også da...) Tenker at det er greit at de er her for henne også, da er henne i kjente omgivelser, og HVIS det skjærer seg kan vi klare å komme oss hjem. De har sett henne jevnlig siden fødselen, ikke ukentlig, men flere ganger i måneden, og hun virker trygg på dem. :)

Den siste tida har jeg merket at jeg har blitt babysyk igjen! Men det kommer nok mest av at jeg savner kosen (og har glemt ulempene ved å være stor og gravid) med magen. Har faktisk spurt mannen om når vi skal prøve på nestemann. :fnise: Jeg har lyst til å få de ganske tett, men det blir for tett for min del og skulle prøve nå, altså. Dessuten har jeg jo et år igjen i lære før jeg har noen utdannelse også.

Gleder meg masse til vi skal prøve med litt annet enn MME her også. Har kjøpt inn 2 pakker med velling i sverige, og to forskjellige grøttyper. Og tre glass, et med blåbær, et med gulrot og et med sviskemos. Gleder meg veeeeeldig, og nå er det jo ikke lenge igjen til vi kan begynne sånn smått. Kjøpte det faktisk inn for flere uker siden. :fnise:

Hvor mye sover deres på dagtid nå? Her er det ikke lenge hun "holder" før hun blir sutrete, og da legger jeg henne ned i vognbagen og hun sovner fort. Kanskje 1-2 timer våkentid, også er det soving. Og da er det alt i fra 2-3 timer, til 10 minutter.

Igår var hun sutrete i 22 tiden, så da tok jeg på ny bleie og pysj, gav henne flaske og da sovnet hun jaggu for natta. Ny rekord! Og ikke bare det, hun sov til 09.30!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har så smått begynt å prøve på leggerutiner her.. Var i seng kl ni de to dagene før og klokken åtte nå i kveld. Det etter at jeg begynte klokken syv. Fyrti grisen som hun gråter når hodet treffer madrassen! Er fullt fokus på å få litt rutiner inn, så skal stå opp kl syv i morgen og søndag..

Har dere fått inn rutiner? Gråter barnet ved legging? Lærer alle barn å sovne uten byssing, amming o.l? Eller er det forskjell? Hvor lenge trengte dere på å få rutinene på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rutiner og rutiner... Vi pleier å stå opp rundt kl 9 på morgenen og knerten legger seg et sted mellom kl 20 og 21. Det er i grunnen passe for oss nå, for da får samboeren tatt sin del av jobben på kveldstid med mating, stelling, leking, byssing og bæring.

Knerten her vil ikke sovne helt av seg selv enda, så han sovner i vogna og blir flyttet over i senga når vi legger oss. Det hender han blir skikkelig sinna dersom jeg legger han når han ikke vil legge seg, så da pleier jeg å ta han opp en 5 minutters tid, roe han og å legge han igjen. Det pleier å fungere greit. Å la han grine fungerer ikke, for da går han helt i vranglås.

Her har rutinene gått seg på plass av seg selv de to siste månedene. Så lenge det ikke har noen hast, så har jeg igrunnen prøvd å la han styre mest mulig av døgnrytmen sin selv, og det har i grunnen fungert veldig bra. Nå sovner han som oftest før kl 21 og sover til rundt kl 07, spiser frokost og sovner igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Vi legger lillegutt rundt kl 19, og det har vi gjort siden han var 6-7 uker gammel, for da begynte han å bli kjempetrøtt på kvelden. Før sov han til mellom 8 og 9 en gang (men selvsagt med mange amminger i løpet av natten), men de siste par ukene har han begynt å våkne i 5-tiden og ville stå opp. Prøver å amme, og ofte spiser han en del, men så snart han er ferdig fortsetter han å "mase" om å stå opp. (Han vrir seg i senga, stønner og bråker, med vidåpne øyne, og smiler stort når han ser at vi er våkne..! Hvis vi ikke reagerer begynner han etter hvert å sutre, og hvis vi ikke gjør noe da heller begynner han å gråte,)

Som regel greier vi, etter mye hysjing og byssing, å få han til å sovne igjen kl 5. Da våkner han igjen rundt kl 6, og innimellom greier vi å få han til å sovne igjen da også, og er så heldige at vi får sove helt til klokken begynner å nærme seg 7. Men som regel starter dagen mellom 6 og 6.30... (Tar forøvrig gjerne imot tips hvis det er andre som har hatt morgenfuglbabyer ;) )

Han sovner absolutt ikke av seg selv, nå sover han i vogna inne, så når han legges for kvelden triller vi litt på den frem til han sovner. Etter nattammingene sovner han som regel greit igjen i vogna, og når han våkner etter at jeg har lagt meg tar jeg ham som regel over i senga vår så vi samsover resten av natten. Vi har imidlertid tenkt til å begynne å venne ham til sprinkelsenga nå snart, hadde vært veldig greit å slippe å ha vogna inne på et allerede trangt soverom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger vi henne når vi merker at hun begynner å bli klar for natten. Vi tar på ren bleie og pysj på soverommet, så får hun flaske. Så legger vi henne i sengen med smokken, og er hun trøtt da sovner hun ganske greit. Lite sutring når hun legges ned med andre ord. Når vi ser hun er på vei inn i drømmeland sniker vi oss ut. :)

Ser vi er veldig heldige..

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. De er deilige de smilene en får på morgenkvisten Clafoutis! I morges var hun våken og sutret litt klokken fem. Fikk mat og sovnet heldigvis igjen - sov til syv så det var jo flott (selv om mamma gjerne skulle sovet lenger!)

Det høres ut som om dere er veldig heldige Orchideae 😊

Men jeg ser jo at jeg ikke kan forvente at hun skal sove klokken syv på kvelden.. Likevel er hun pottesur når jeg prøver å legge, så hun virker trøtt. Vi må nok bare holde ut et par netter og se om det går seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lot også mini styre sin egen døgnrytme SmallTalk, men så ar hun holdt på å snu døgnet helt. En dag sov hun fea 23 til 10.30, så det var derfor vi følte at jeg måtte begynne å stå opp tidligere. Hun var forresten en drøm å legge kl 23!! Blir spennende å se hvordan det går - hadde vært deilig med litt voksentid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Spennende å se om dere greier å få snudd døgnet til vesla, Ablaze! Hvis hun sto opp kl 7 i dag bør hun jo bli trøtt i 18-19-tiden i kveld, det gjør i hvert fall gutten vår, og da er det sikkert ikke så vanskelig å få lagt henne :)

Det er veldig godt med litt voksentid på kvelden, og lillegutt er ganske raskt lagt på kvelden også, så vi har begynt å spise middag etter at han har lagt seg. Deilig å faktisk kunne spise middag sammen, og kunne nyte maten litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at planen min kanskje ryker idag.. Hun har ikke hatt en god lur nå på ettermiddagen, så tror vi vil slite med å holde henne våken til leggetid. Det høres veldig tidlig ut å legge kl 18..?! Men jeg vet jo ikke.. Vi kan jo prøve.. Hadde vært deilig med en så lang kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa legger seg rundt 19-20, men har noen oppvåkninger ila kvelden, bare for litt kos eller smokk.

Må bysses i noen minutter, eller ligge litt ved siden av henne.

Fra jeg legger meg i 22-23 tiden sover hun veldig fint, med noen oppvåkninger for pupp, men sovner da mens hun spiser igjen.

Morgen rundt 09-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok en halv time med prating, byssing og litt amming, men snuppa sovnet halv åtte :)

Håper dette er starten på en rutine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayay! :sjokkert:

En liten tass som mente at kl 01.30 va starten på en ny dag!

Dæh det begynner å bli vilje på krabaten! Enn så lenge så er mora mere prinsippfast enn han, så det å sitte å vugge i 2 timer for å få viljen min (natt er natt og ikke leketid) gikk faktisk greit :vetikke:

Kan nesten se ut som om jeg må endre taktikk om natta å slutte å f.eks skifte bleie. Vi har stellerom på vaskerommet og "ammestol" på kontoret. Der er det mørkt å rolig hele døgnet. Kan nesten virke som om jeg bør flytte stolen på rommet hans nå, og slutte å skifte bleie midt på natta?

Dersom han er så sta å viljesterk som 3,5 mnd, hva i alle dager har jeg i vente da? :fnise:

Har dere noen tips til hva som fungerte til deres babyer når de passerte det "sove så fort man blir mett"-stadiet? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, føler med deg tr.heimspia. Det er ikke akkurat morgen kl 01.30 :sleeping:

Vi skifter aldri bleie på natta, gjorde det bare helt i starten. Det fungerer veldig fint her. Men nå har vi ei lita som "aldri" bæsjer heller da. Det går 3-5 dager mellom hver gang, og aldri på natta....

Har litt soveutfordringer her også nå. Jeg trodde at vi var igang med økedøgn igjen tidlig i uka, for snuppa våkna ca en gang i timen, og skulle sovne med puppen. Så det blei mye bæring fram og tilbake mellom hennes og vår seng. Men, hele uka har fortsatt sånn, og nå er jeg lei :( Har hatt henne i vår seng mer nå, for å kunne sove litt mer selv, og hun sover iblant også lengre strekk om gangen i vår seng. Men nå begynner jeg å lure på hvor lenge dette skal fortsette, for det har vært sånn i 5-6 netter nå, og ikke sover hun mer på dagen heller (noen få halvtimes-dupper). En positiv utvikling har vært at jeg har lagt henne ca kl 21 i det siste, og fått meg 1-2 timer alenetid på kvelden, og det er helt nydelig (jeg har jo aldri alenetid når hun ikke sover på dagen omtrent), og i går kveld sovna hun faktisk kl 20 for natta. Jeg burde absolutt ha lagt meg like etter henne kjenner jeg nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet vel bare bleie på natten de to første månedene. Så lenge han ikke har bæsjet, så bytter vi ikke før på morgenen igjen nå, og bæsje gjør han ikke på natten lenger. Spise på natten har han ikke gjort på et par måneder, men når han gjorde det, så fikk han mat i senga. Natt er natt, og natten tilbringer vi i senga. :)

Knerten har blitt så flink nå! Sover godt hele natten igjennom (fra rundt kl 21 til 07), har rullet fra rygg til mage og prøver å kravle seg fremover. Han er ikke så stor da, 7,2 kg og 66 cm lang. Enkelte her inne har jo omtrent vært på den størrelsen på 3 mnd kontrollen, og knerten er 5,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi skifter heller aldri bleie på natta - hun har ikke bæsjet på natta siden de to første ukene omtrent, så da ser jeg ikke vitsen med å skifte bleie natterstid.

Her samsover vi stort sett, og har ingen problemer med det, mer søvn på alle mann = vinn vinn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her samsover vi stort sett, og har ingen problemer med det, mer søvn på alle mann = vinn vinn ;)

Vi samsov for inntil ca 1,5 mnd siden. Da begynte knerten å våkne av at jeg snudde meg, og etter det har han sovet best i egen seng.

Hadde vi ikke samsovet, så tror jeg det hadde blitt mye (og da mener jeg mye) mindre søvn på oss. Vi har hittil aldri hatt en eneste våkenatt, og det tror jeg vi kan takke samsovingen for. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Vi skifter heller ikke bleier på natten lengre, siden han ikke bæsjer. Og hvis vi må, gjør vi det i mørket på badet (har en lampe på utsiden som lager nok lys inn på badet til at vi greier å se hva vi driver med ;) )

I går og i dag har vi forsøkt å "tvinge" lillegutt til å sove lengre når han ville opp i 5-6-tiden. Det er greit å stå opp kl 7, men noe før det har vi nå bestemt at skal være natt. Så da han våknet 4.30 både i går og i dag, bysset , hysjet og trøstet vi han og sa at det fortsatt er natt. Etter en stund begynte han å gråte fordi han så gjerne ville stå opp, og da holdt vi bare rundt ham i senga (han ligger i vår seng), men sto ikke opp med ham.

Han gråt en liten stund, kanskje 2-3 minutter, så sovnet han igjen, både i går og i dag! I går fikk vi ligget helt til 8.20 og i dag til 7.25. Det høres kanskje fælt ut å tvinge ham sånn, men han er fryktelig trøtt selv om han vil stå opp midt på natten, gjesper og gjesper hele tiden, og han blir også fryktelig sutrete og sliten hele den påfølgende dagen hvis han har stått opp så tidlig. Og forhåpentligvis holder det å gjøre dette i noen dager, så skjønner han kanskje etter hvert at det er uaktuelt å stå opp kl 5..!

Ellers er lillegutt også blitt veldig flink til å bevege seg, han rullet fra mage til rygg for et par uker siden, og i uken som gikk greide han endelig å komme fra rygg til mage også, etter å ha jobbet med det i ukesvis :ler: Han gjorde det også da vi var på barseltreff på helsestasjonen på torsdag (babyene lå foran oss på gulvet), og da sa helsesøster at han var veldig tidlig ute med det (4 mnd), ingen av de andre babyene i barselgruppa har gjort det ennå. Men han var også veldig tidlig ute med å løfte hodet.

Så nå blir det spennende å se om han etter hvert blir veldig treg med å begynne å snakke, de sier vel at de ofte er sånn at babyer som er tidlig ute motorisk er litt tregere språklig og omvendt.

Endret av Clafoutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått flere kommentarer på at folk rundt meg også slutter å skifte tissebleiene om natten :)

Så vi skal prøve det fremover.

I dag har jeg flyttet "ammestolen" inn til rommet hans, slik at når han våkner så slipper jeg å ta han ut av sitt eget rom. Samt et lite lys som såvidt skinner nok til at jeg kan se at flasken treffer munnen hans i mørket :)

Takk for tips folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...