Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Storebror er syk igjen, feber og snørr og hoste - lillesøster har heldigvis kun hoste, men styrer litt med soving pga det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var vi hos legen igjen, og derfra ble vi sendt til sykehuset for å ta noen flere prøver. Deilig å bli tatt på alvor. Vi fikk påvist RS-virus, noe jeg aldri hadde hørt om før. Vi fikk dra hjem igjen, siden mini fortsatt spiser godt, har våte bleier og hadde fine lunger og godt oksygenopptak. Og så måtte vi bare komme tilbake igjen hvis hun blir verre. Men i kveld synes jeg hun virker friskere, så nå håper vi at det går riktig vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på legevakta i julen pga mistanke om RS-virus. Dvs, jeg merket at lillebror hadde feber da jeg ammet ham på natten, og jo da, der var det 39 blank. Siden han ikke var tre måneder en gang da ringte jeg legevakten for sikkerhets skyld og fikk beskjed om å komme til sjekk med en gang fordi han også hostet. Jeg var i grunnen aldri bekymret, for formen og humøret hans var upåklagelig, han spiste og smilte, for å si det slik. Men da er det så greit å ringe likevel, og legevaktens råd følger man selvfølgelig alltid. Så vi dro inn, de sjekket ham grundig og så ble vi sendt hjem igjen med beskjed om at det var en helt vanlig luftveisinfeksjon. Kjipt å tilbringe timer på legevakta midt på natta, men da slapp vi i hvert fall å bekymre oss noe mer.

God bedring til minien din, Marikke! :)

...og jeg hadde forresten heller aldri hørt om RS-virus. Når jeg nå har lest litt om det så skjønner jeg hvorfor - hos eldre barn og voksne er det bare en helt vanlig forkjølelse/luftveisinfeksjon og sjelden noe man får diagnose på, tipper jeg. Annet enn med disse helt små babyene som man heldigvis sjekker ekstra grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ciara! Ja, når de er så små må man få sjekket det når de blir syke. Godt at det ikke var alvorlig med lillegutten din!

Mini hadde atter 39 i feber i natt, og hoster fortsatt mye, men allmenntilstanden er bedre. Det får bare ta sin tid.

I løpet av disse legebesøkene har jeg fått bekreftet at mini er stor for alderen. Den første legen vi var hos satt og mumlet "fem måneder", mens hun skrev ut resepter og regnet på doseringene. Så da måtte jeg jo bare avbryte henne og si at nei, mini er bare tre måneder gammel, snart fire. Da så legen på mini igjen og begynte å telle på fingrene " .. oktober ... november ...". Og de andre legene vi har hilst på har også kommentert at hun er ei stor jente. Så da er det ikke bare noe jeg innbiller meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til alle syke små (og store).

Her har vi hatt en natt med feber, men det var nok bare pga vaksine i går. For han virker helt i form nå, ligger og prater høyt med babygymen sin. Heldigvis kunne mannen begynne sent på jobb i dag og ta seg av leveringen av storesøster i barnehagen. Deilig for både meg og lillegutt å slippe å gå ut i kulda.

Stor gutt her i huset også da, 66 cm og 7620 g, på tremånederskontroll i går. Han er fem cm og 2,5 kg større enn hva storesøster var da hun var like gammel. Ikke rart jeg synes jeg pakker vekk tøyet tidligere denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebror er lengre og slankere enn storebror. Han var lang, men likevel litt kortere, og veldig tjukk :ler:

Ved fødselen var imidlertid lillebror 300g tyngre.

Skal bli morsomt å se hvordan de blir når de blir større :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er lillesnuppa syk også - hatt to netter og dager med litt feber nå og hun hoster og det renner snørr :(

Surkler skikkelig i halsen og nesa. På det meste har hun hatt bare 38,4 i feber, så jeg tenker å avvente legebesøk.

Storebror var i bhg idag, men nå til kvelds hadde han litt feber igjen, så da må han vel bli hjemme ut uka tenker jeg...

Huff slitsomt.

I natt lå jeg delvis sittende med hu sovende på meg, store deler av natten, for at hun skulle få sove.

Med en gang jeg la henne ned, eller la henne fra meg var det full baluba og hylskrik, sikkert tungt å puste med så mye snørr - huff, får så vondt av de når de er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært her inne og får ikke lest igjennom så mange sider på en gang :vetikke:

Emil blir nå 14 uker i morgen og er blitt veldig urolig ved mating. Han får Nan på Dr.Browns flasker.

Vi byttet til tut nr 2 for ca 4 uker siden siden han ønsket mere mat på en gang. Den siste 1.5-2 ukene nå har han blitt mer eller mindre småhysterisk ved mating.

Han virker kjempesulten og kaster seg over flaska, så drikker han ca 40-60 ml før han blir SÅ sint! Skal da rape han og han blir hysterisk! Får flaska igjen og da kaster han den så å si i veggen :sjokkert:

Vi prøvde å gå tilbake til tut nr 1 igjen for noen dager siden og han virket litt mere fornøyd. Den dagen. Så var det på det igjen med samme styret.

Jeg aner virkelig ikke hva det kan være for noe!

Han er frisk og rask, ved godt humør og utvikler seg godt.

Ved 3mnd kontroll var han 66 cm lang og 7600 kg (Lang og stor gutt). Da drakk han ca 1.5 L Nan i døgnet (200 ml pr. måltid i snitt) og får 3 t-skjeer grøtpulver i melka i døgnet. Helsesøster sa at det var helt greit siden han vokser så mye.

Nå med dette tullet er jeg heldig om jeg får i han 800 ml i døgnet :vetikke:

Om natten når han er trøtt og ikke tuller så drikker han gode 160-200 ml som er hans normal.

Vi har prøvd flere forskjellige flasker, og han er lik på alle i grunn!

Har dere noen tips eller råd til meg? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er forresten sjekket av manuellterapaut og kiropraktor. Hadde en låsning i nakken som nå er borte etter 3 behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger vil barn ha mye mat, noen ganger vil de ha mindre mat. Så det kan godt hende at det han spiser nå er nok for han akkurat nå. Min gutt er akkurat like stor som din, og han er mange ganger fornøyd med 50-60 ml til et måltid. Og andre ganger vil han ha 200, så da får han det.

Her bruker vi fortsatt nyfødt-smokker i flaskene. Han liker IKKE at melka renner ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger vil barn ha mye mat, noen ganger vil de ha mindre mat. Så det kan godt hende at det han spiser nå er nok for han akkurat nå. Min gutt er akkurat like stor som din, og han er mange ganger fornøyd med 50-60 ml til et måltid. Og andre ganger vil han ha 200, så da får han det.

Her bruker vi fortsatt nyfødt-smokker i flaskene. Han liker IKKE at melka renner ut av seg selv.

Kan godt hende at du har rett ja :)

Enkelte måltider er bittesmå og nå f.eks til legging så drakk han 125 ml før bading, og hele 160 ml etter bading :sjokkert:

Det er utrolige 185 ml innen 1 time. Men igjen så sovnet han rimelig kjapt etter det også...

Mulig han "spiser seg opp" på kvelden og natten (en mating ca kl 3-5 om natten med 160-180 ml) og dermed ikke er like sulten om dagen.... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til dere som har syke barn. Lille er litt tett men har heldigvis *bank i bordet* ikke vært syk ennå.

Tr.heimspia: her var det slik en periode. Nå spiser hun sjelden alt i flasken, men gulper desto mindre. Tenker hun vet bedre når hun er mett?

Vi skal muligens ha barnevakt i helgen. Skal spørre svigermor om hun kan passe vesla fra lørdag til søndag. Kjenner hønemoren i meg kommer frem. Men hun tar jo flaske, sover natten igjennom og har overnattet der (med oss) 5 ganger tror jeg. Hun har jo oppdratt to barn, så vet jo det går bra. Og er nok verre for oss enn vesla. Blir vel fra lørdag formiddag til søndag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, høres kjedelig ut tr.heimspia, men kan jo være han er fornøyd med små måltider noen ganger, og store andre ganger?

Dette er aldri lett.

Måtte på legevakta i går natt med snuppa, hun styra sånn og bare hylte pga hun var så tett i nesa og nektet plent å sove. Tenkte på rs-virus som var nevnt her og følte hun hadde symptomene.

Heldigvis var det bare en kraftig forkjølelse og når vi var der var hun så blid som ei sol selvfølgelig og sov så fint til og fra i bilen :roll:

Natta ble heldigvis bedre og hun sov ganske bra, men litt urolig.

Dagen idag har hun sovet en god del og vært litt mer blid, men er fortsatt skikkelig tett og surver innimellom - men nå sover hun faktisk alene og trenger heldigvis ikke oss å sove på, så det går da fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Clafoutis

Huff, stakkars alle de syke små bebisene :( God bedring til alle sammen!

Orchideae: Vi hadde også barnevakt (moren min passet) for noen uker siden. Både jeg og mannen var vanvittig forkjøla, så jeg var bare helt nødt til å få slappet av og sovet ut en natt. Det gikk kjempefint (og han sov faktisk bedre enn hjemme!!) selv om jeg også syntes det var veldig rart og uvant å være borte fra ham.

Jeg tror lillegutt er blitt litt forstoppet etter at vi begynte så smått med litt smaking på grønnsaker og grøt for en uke siden. De første dagene ga jeg veldig tynn grøt og bare et par teskjeer, men han likte det kjempegodt, så etter hvert blandet jeg den litt tykkere og ga litt mer. I går og i dag har han spist 8-10 teskjeer med normalt tykk grøt. Og nå har han ikke bæsjet siden tirsdag, men trykket og presset masse i hele dag, og nesten ikke villet spise noe i kveld :( Jeg ga han litt sviskemos i går, og trodde det skulle komme en real bæsjebleie i dag, men når det ikke kom noe ga jeg enda litt mer sviskemos i ettermiddag.

Får håpe det kommer noe i natt (selv om han egentlig har sluttet å bæsje på natten) eller i morgen tidlig, ellers tror jeg vi må ta en tur på helsestasjonen i morgen. Er det noen av dere som vet hvor mye sviskemos man kan/skal gi? Jeg ga et par teskjeer i går og enda et par teskjeer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen regler for mengde sviskemos.

Du kan eventuellt blande litt malt i grøten også...

Tror ikke ett par dager uten bæsj er så farlig assa, men er du usikker så kontakt helsestasjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Takk for svar, Soon :) Nei, det er vel egentlig ikke så farlig om det går noen dager uten bæsj (selv om jeg også mener å ha lest at når babyer får fast føde bør de egentlig bæsje hver dag). Det som bekymret meg mer er at han nesten ikke har villet die i kveld, han har bare sugd litt på puppen og så sluppet enda jeg prøvde tre ganger mellom kl 15 og kl 19. Han sovnet greit rundt kl 19.30 og sover fortsatt, så han har heldigvis tydeligvis ikke SÅ fryktelig vondt (for da hadde han vel ikke fått sove).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det er vel noe i at de skal ha bæsj hver dag når de får fast føde, men jeg tror (er altså ikke helt sikker :ler: ) ikke det "gjelder" før de spiser fulle porsjoner hver dag.

Når de begynner med smaksprøver bruker nok magen litt tid på å venne seg til å fordøye tyngre mat, så veldig vanlig at det tar litt tid før magen fungerer normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sviskemosen hjelper ikke "oppå" det andre, så han må nok få ut det som tetter til før du ser effekten av sviskemosen. :) Med eldstejenta måtte jeg ty til termometertrikset noen ganger i starten av fast føde-perioden, rett og slett fordi hun ikke fikk til å trykke hardt nok. Jeg har gjort den én gang med lillebror også.

Jeg tror kanskje jeg ikke ville økt på maten så fort, kanskje gitt litt mindre nå en periode før magen hans får stabilisert seg?

God bedrign til snuppa, Soon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Det kom heldigvis en skikkelig bæsjebleie i dag tidlig (med mye sviskebiter i :ler: ) Tror det var godt for ham å få det ut, han har vært mye blidere i dag! Hvor lenge tror dere jeg bør vente før jeg gir ham normalt tykk grøt igjen? Helsesøster sa nemlig at man kunne gi det ganske raskt hvis babyen aksepterte det, men det ser jo ut til at tarmene hans ikke var så fornøyde med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til lillejenta di, Soon!

Mini er mye bedre. Hun hoster fortsatt ganske mye, men i dag har hun vært stort sett blid og smilt masse.

Spennende med å innføre fast føde, altså. Bare en liten uke til vi skal begynne med smaksprøver også. Storesøster var 5 1/2 mnd før vi begynt med grøt, så vi har ikke noe sammenligningsgrunnlag der i gården. Men små smaksprøver på frukt og grønnsaker fikk hun fra ca fire måneder, og jeg kan ikke huske at vi hadde noe trøbbel med det. Kjempefint at dere forteller om de erfaringene dere gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...