Orchideae Skrevet 10. januar 2013 #2241 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Hadde jeg bare sovnet når jeg la meg så hadde det jo blitt kjempetopp, men jeg sliter med å sovne om kveldene, ligger oofte våken en time eller to, og det har jeg aldri gjort før, kjedelig! Det sliter jeg med også! Kan ligge til 2-3 tida.. Så irriterende! Endret 10. januar 2013 av Orchideae
Marikke Skrevet 11. januar 2013 #2242 Skrevet 11. januar 2013 tr.heimspia: Skjønner deg godt, altså! Hadde en sånn opplevelse med toåringen for ikke lenge siden. Hun er vant til at pappaen tar henne opp om morgenen. Men en morgen skulle jeg ta henne opp. Og med en gang jeg tok i døra til rommet hennes, hørte jeg et forventningsfullt "pappa?". "Mamma", svarte jeg. Og da kom det "Neeeeeei! Buhuuuuu!" ... Mini roer seg også ofte bedre hos pappaen enn hos meg, men jeg velger å tro at det bare er fordi jeg lukter melk. Vi begynner å få en fin døgnrytme nå. Mini slokner i 22-tiden (mot nærmere midnatt de siste ukene), og så er det amming i 4-5-tiden, og så er det morgen rundt kl 8. Kjempefint, bortsett fra at jeg ikke klarer å snu døgnet like fort, så jeg får jo ikke sove om kveldene, og er helt borte vekk når mini våkner om morgenen.
-Englefjes- Skrevet 11. januar 2013 #2243 Skrevet 11. januar 2013 Pappaen klarte også å roe storesøster bedre enn meg mange ganger da hun var baby. For lillebror er det stort sett bare jeg som gjelder. FOr meg er det helt klart å foretrekke at pappa er best av og til. Jeg sliter også med å sove. Mini legger seg kl 19, og vi står opp rundt kl 7-8 neste dag (inkl 2-3 amminger og litt våketid på nattmorgenen), så jeg burde klare å komme meg i seng til kl 22 for å få godt med søvn. Dessverre er jeg krnisk B-menneske, så etter 2-3 timer med voksentid på kvelden (trøtt som ei strømpe), våkner jeg til noe helt vanvittig, og er i grunnen ikke klar for å sove før kl 01. Hjelper ikke å legge seg kl 21 heller, for å si det sånn. LIllebror har virkelig oppdaget stemmen sin. Det er en stund siden han gjorde det, men nå har han oppdaget at han også kan lage ekstremt høyfrekvente hylelyder. Kjære vene, her er det bare å sette bort krytsallglassene (om vi hadde hatt noen).
Gjest Clafoutis Skrevet 11. januar 2013 #2244 Skrevet 11. januar 2013 (endret) Her er det også sånn at pappaen er bedre til å roe lillegutt, og spesielt hvis han skriker sånn at han er gått helt i vranglås. Men som Marikke trøster jeg meg med at det sikkert er fordi jeg lukter pupp Og husker at helsesøster også sa engang at pappaen ofte oppleves som trygg fordi han har et større hjerte og at hjerteslagene dermed høres bedre. Jeg setter egentlig pris på at han roer seg hos pappaen, jeg vil gjerne at mannen min får føle at det er noe han er "best" på med babyen også. Jeg tenker at han noen ganger kanskje føler seg litt utenfor, siden jeg ammer, jeg er med baby hele dagen osv, så det er fint at han også kan fikse noe Endret 11. januar 2013 av Clafoutis
ablaze Skrevet 12. januar 2013 #2246 Skrevet 12. januar 2013 Sitter å pumper. Har enda ikke fått opp produksjonen nok, så litt desperat forsøk på gang.. Var å veide på helsestasjonen i går og vekta hadde dalt litt i stedet for å stige (ifølge de røde kurvene). Synes ikke vesla virker sulten (kanskje en gang eller to ila kvelden når jeg tenker meg om), men hun har sovet så godt at jeg trodde hun fikk nok mat. Gjør vondt å tenke på at hun har vært sulten
Soon Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #2247 Skrevet 12. januar 2013 Her er det nok helst mamma som gjelder. Skulle bort på jentekveld på torsdag, dro litt før halv åtte - og ti over halv ni fikk jeg sms av mannen om at hun bare gråt og nesten glemte å puste i mellom. Flaska gjorde hun bare kjempesint, så jeg måtte bare reise hjem. (var 5 minutter unna i bil da) Kom inn døra, og et lite forgrått ansikt lyste mot meg, hev seg på puppen, spiste og sovna inntil meg Jaja, det vel også en periode.
SmallTalk Skrevet 12. januar 2013 #2248 Skrevet 12. januar 2013 Sitter å pumper. Har enda ikke fått opp produksjonen nok, så litt desperat forsøk på gang.. Var å veide på helsestasjonen i går og vekta hadde dalt litt i stedet for å stige (ifølge de røde kurvene). Synes ikke vesla virker sulten (kanskje en gang eller to ila kvelden når jeg tenker meg om), men hun har sovet så godt at jeg trodde hun fikk nok mat. Gjør vondt å tenke på at hun har vært sulten Du, nå har du vel nesten fullammet i hele levetiden hennes, og det må da være mer enn bra nok? Du har jaggu meg hatt nok å stri med om du ikke skal slite livet av deg for å få opp produksjonen nok i tillegg. Vær glad for det du har fått til hittil, og ikke anse det som noe nederlag at du ikke lenger har nok mat. Her ble fullammingen droppet når knerten var under 3 mnd, mener jeg å huske. Vi hadde 5 økedøgn på rad, og med 1 time søvn om gangen 5 dager i strekk, så var knerten et helvete og jeg mildt sagt frynsete. Da ble fullammingen kastet på båten, MME introdusert og livet ble mye bedre for oss begge enn det hadde vært den siste tiden med lite mat og dårlig humør på oss begge. 2
Soon Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #2249 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Signerer SmallTalk - når man har fullammet såpass lenge, skader det ikke med MME noen av måltidene. Eller uansett, så skader det ikke med MME noen av eller alle måltidene Har dere ikke begynt med noe fast føde da, ablaze? Hun er jo straks 5 mnd... Endret 12. januar 2013 av Soon
Orchideae Skrevet 12. januar 2013 #2250 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Ablaze! Om du har fullammet til nå har du vært flink! Sier hun som gav opp etter tre uker i smerte og sykdomshelvete... Flaske er ikke såå tungvint som alle skal ha det til, såfremt barnet tar flaske, så klart. Vesla her har vært tullete med spisingen sin de siste dagene. Vanligvis sluker hun 170 ml uten å mukke, men de siste dagene har hun spist 100 ml maks, for så og ikke ville ha mer. Hun har vært blid og fornøyd men ikke spist oftere heller. Men man blir jo litt bekymret. Igår tok hun igjen det tapte tror jeg. Spiste tre ganger på 4-5 timer og slukte alt. Mandag skal vi på 3 mnd kontroll. Jeg gruer meg sånn til hun skal få vaksine. Noen skal stikke i lille babyen min.. Endret 12. januar 2013 av Orchideae
SmallTalk Skrevet 12. januar 2013 #2251 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Jeg får vondt bare ved tanken på vaksine, og på fredag skal knerten inn for runde nr 2 med vaksiner. Selv har jeg ikke sprøyteskrekk, men det å se på at noen stikker i knerten er direkte grusomt! Tror jeg får overtale samboeren til å være med denne gangen også, eller ringe mamma dersom han ikke kan. Jeg nekter å gå alene ihvertfall! I dag har jeg vært hos frisøren, og det var deilig! Har endelig blitt rimelig mye blondere igjen, og ikke minst alenetid. Toppers! Endret 12. januar 2013 av SmallTalk
ablaze Skrevet 12. januar 2013 #2252 Skrevet 12. januar 2013 Hehe tusen takk dere! Jeg tar turen til apoteket og spørr de litt om MME på mandag. Får prøve å gi henne en flaske eller to og se om det blir bedre. Forhåpentligvis blir hun litt mindre grinete på kvelden.. Hun får MM iblandet multivitaminer morgen og kveld, så flaske funker greit. Veldig praktisk for da kan pappa og barnevakt også gi.. Ang mat så har jeg ikke begynt enda. Hun har fått slikke/suge på litt gulerot og agurk, men ikke noe annet. Hun er 3 måneder i dag ifølge termin, så når helsesøster sa jeg kunne vente med smaksprøver til ca 5 mnd så trodde jeg kanskje det hadde noe med at hun var så prematur å gjøre...(?) Vi skal på 5 mnd kontroll og vaksine i slutten av januar. Blir ikke kjekt med ny sprøyte nei. Det er jo helt sykt å tenke på hvor lenge siden det er at lille gullet kom til. Snart skal jeg tilbake på jobb
SmallTalk Skrevet 12. januar 2013 #2253 Skrevet 12. januar 2013 Jeg begynner på jobb igjen i slutten av februar, så vi er to som skal tilbake på jobb igjen snart, Ablaze. Det som gjerne anbefales dersom du vil opprettholde ammingen mest mulig er å gi MME etter at hun har diet. Dvs pupp først, og deretter MME for å bli mett. Dette fører gjerne til litt mildere overgang til MME i tillegg. Jeg anbefaler ihvertfall pulver fremfor de ferdigblandede som man kan kjøpe. De gir mye lettere mageknip. Og i ditt tilfelle så er det nok anbefalt å vente med smaksprøver osv til hun er 5 mnd. Det er nok pga prematuriteten at HS anbefaler dette.
ablaze Skrevet 12. januar 2013 #2254 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har perm til April, men skulle gjerne vært hjemme til barnehagen starter i August. Men pga nytt hus og sånnt så er det best for økonomien om jeg ikke går ulønnet.. Får bare nyte dagene som de går.. Jeg er helt grønn på MME, så var derfor jeg tenkte å gå på apoteket for å kunne spørre. Mulig det er like greit å spørre her..?! - Hvilken type MME anbefaler/bruker du og hvorfor? - Er det en type som er "best" (mild) for magen til baby eller er det individuelt? - Må jeg gi malt i flasken? Jeg har gitt henne frosset melk som tillegg de siste dagene (minker kraftig på lageret ) på flaske, men har prøvd å amme først som du sier SmallTalk. Men på kvelden nå så føler jeg at hun spiser puppene tomme på 5 minutter! Enten så har hun blitt gruelig flink til å spise fort eller så har melkemengden min gått kraftig ned. Jeg har pumpet en del ganger og har da fått ut 10-20ml etter at hun har spist, så da antar jeg at det er tomt.. Men skal skaffe noe MME for å ha på lur slik at hun får det hun trenger.. Jeg fortsetter med frosset melk og MME til 5 mnd kontroll (premature får kontroll hver mnd for de som lurer) så får jeg se hva vekta og HS sier.
Orchideae Skrevet 12. januar 2013 #2255 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Vi gir hipp og er fornøyd med det. Du må nesten bare prøve deg frem. men nan ha1 skal være mild mot magen. Den kjøper du på apoteket. Angående malt gir vi ikke det daglig. Vi gir det om det er over et døgn siden siste bæsjebleie. Da gir vi ca en halv teskje i flasken frem til det kommer. Som oftes kommer det innen en time. Malt anbefaler jeg å blande ut i kokende vann før du har i pulver. Det er jo ei skikkelig seig guffe.. Endret 12. januar 2013 av Orchideae
Illicitus Skrevet 13. januar 2013 #2256 Skrevet 13. januar 2013 Hei jenter. Sjeldent her om dagen. Jeg har dessverre ikke overskudd til noe ekstra. Vi sliter max med søvn. Baby er snart 4 mnd og sover forsåvidt greit, men det er ingen lange økter. Jeg er totalt utslitt av manglende søvn... Vi snakker om ikke mer enn to timer sammenhengende søvn dag eller natt på meg siden fødsel. Han fullammes og legger særdeles godt på seg. Vurdere snart noe ekstra tiltak for nettene, for hele permisjonen går bort ved å aldri få sove
ablaze Skrevet 13. januar 2013 #2257 Skrevet 13. januar 2013 Uff da Illicitus! Det hørtes slitsomt ut! Håper dere finner utav det
Gjest Clafoutis Skrevet 13. januar 2013 #2258 Skrevet 13. januar 2013 Uff, hørtes slitsomt ut Illicitus, forhåpentligvis går det seg til om ikke så alt for lenge! Her har det vært våkning annenhver time på natten de siste par ukene, og hver time de siste to dagene. Han sover heller aldri mer enn en halvtime på hver dagdupp. Jeg er skikkelig sliten bare av det, så jeg skjønner godt at det må være forferdelig å ha hatt det sånn helt siden fødsel I dag skal vi på babysvømming med lillegutt for første gang, det tror jeg blir gøy Er det flere av dere andre som også går på det?
tinylene Skrevet 13. januar 2013 #2259 Skrevet 13. januar 2013 Uff, hørtes slitsomt ut Illicitus, forhåpentligvis går det seg til om ikke så alt for lenge! Her har det vært våkning annenhver time på natten de siste par ukene, og hver time de siste to dagene. Han sover heller aldri mer enn en halvtime på hver dagdupp. Jeg er skikkelig sliten bare av det, så jeg skjønner godt at det må være forferdelig å ha hatt det sånn helt siden fødsel I dag skal vi på babysvømming med lillegutt for første gang, det tror jeg blir gøy Er det flere av dere andre som også går på det? Vi går også på babysvømming Var på første badingen på onsdagen som var Snuppa elsker vann
Ciara Skrevet 13. januar 2013 #2260 Skrevet 13. januar 2013 Uff, håper dere får sove bedre etterhvert! Vi sover godt på natten. Et par-tre måltider blir det, men de går fort og babyen sovner med en gang etterpå. På dagen har vi ingen struktur, men det blir lettere å takle når man har fått sove på natten. Vi har en trilletur eier to om dagen, og da sover han godt. Men er vi inne sover han sjelden mer enn en halvtime. Ellers er 3 mnd en herlig alder. Han er våken og kommunikativ, smiler og ler hele tiden. Den ungen er faktisk alltid blid. Tålmodig som få er han også. Jeg er rett og slett helt forelsket
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå