ablaze Skrevet 28. desember 2012 #2161 Del Skrevet 28. desember 2012 Uff her var det mange syke babyer.. Vi har enn så lenge sluppet unna og håper det fortsetter. Høres fælt ut for både liten og stor.. God bedring til de små Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 28. desember 2012 #2162 Del Skrevet 28. desember 2012 Takk, Marikke Så kjedelig at Mini fortsatt kaster opp, det hørtes ikke godt ut, altså Fortsatt god bedring til henne også! Så greit med jenta di som legger seg så sent, Soon Her må han legges mellom kl 19 og 20 en gang, ellers blir han fryktelig trøtt og sutrete. Da kan han sove 3-4 timer, hvis han ikke blir vekt av magevondt. Men i vogna sover han sjelden mer enn 1-1 1/2 time, så jeg ser for meg at det kan bli litt styr med mye våkning, amming og sutring på nyttårsaften. Men hvis det overhode ikke fungerer å sove i vogna drar vi bare hjem, orker ikke en hel kveld med sliten og overtrøtt baby. Ikke vil jeg han så vondt heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #2163 Del Skrevet 28. desember 2012 Syns dere er heldig jeg Kunne godt tenkt meg at hun sovnet for kvelden i 19-21 tiden, men hun sover i ca 20 min, våkner igjen, bysses i søvn, sover i 20 min igjen osv... slitsomt. Derfor stresser vi ikke med det, og tar henne heller opp litt, og hun er alltid bare blid og fornøyd da. Men det kommer vel etterhvert får man tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 28. desember 2012 #2164 Del Skrevet 28. desember 2012 Og lille gutten vår har sin siste våkenperiode sånn rundt 22.30-00.00 Da har han vært våken og spist, spist og spist med noen smådupper innimellom fra storesøsters leggetid i syvtiden. Men så sover han godt om natta da, nå i det siste har han ofte sovet fra midnatt til 6-7 for så å spise og sove igjen til 9. Klager ikke jeg, selv om jeg gleder meg litt til alenetid om kvelden. Det er antagelig bare en kort periode nå og det er så koselig atte. Regner med han får mer normal barnerytme om noen måneder alikevel, så jeg har IKKE tenkt å jobbe så veldig med å få til legging klokka sju. Første babyen vår sov 20-30 min for så å ville ha en liten skvett melk, være våken et kvarter og så sove 20-30 min igjen, hele døgnet det første halve året. Gjerne 12-13 måltider i døgnet. Så lillebrors sovevaner skal jeg ikke klage på. Han kan jo også sove både 2, 3 og 4 timer på dagtid også så jeg får både hvilt og gjort ting. Bare å nyyyyyyte det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 28. desember 2012 #2165 Del Skrevet 28. desember 2012 Og lille gutten vår har sin siste våkenperiode sånn rundt 22.30-00.00 Da har han vært våken og spist, spist og spist med noen smådupper innimellom fra storesøsters leggetid i syvtiden. Men så sover han godt om natta da, nå i det siste har han ofte sovet fra midnatt til 6-7 for så å spise og sove igjen til 9. Akkurat sånn er det her også. Det vil si ... det var det helt til mini ble syk. Håper vi får tilbake den døgnrytmen når hun blir frisk igjen. Mini har hatt en fin dag i dag. Ikke kastet opp siden 7-tiden i morges, og bare vært blid og lett å ha med å gjøre. Hun har spist litt mindre enn vanlig, og sovet mer. Nå håper jeg hun snart har tenkt å sette i gang med oppspising til natten, og at vi slipper oppkast i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #2166 Del Skrevet 28. desember 2012 Det rare her er at hun våkner ikke etter korte dupper for å spise, det har hun nemlig null interesse for. Skal bare bysses og koses med liksom. Enig med deg, Kvist, det er en periode og så går det seg vel til om noen måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soon Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #2167 Del Skrevet 28. desember 2012 Noen av småttisene her har vel passert 4 mnd og noen nærmer seg med stormskritt. Har dere begynt å tenke på introduksjon av fast føde eller? Snuppa her legger veldig godt på seg og spiser ikke veldig ofte, (1-2 ganger på natta og ca hver 3. time på dagen) så føler vel hun er fornøyd med pupp, men er usikker på om vi allikevel skal begynne så smått med smaksprøver når hun passerer 4 mnd rett over nyttår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 28. desember 2012 #2168 Del Skrevet 28. desember 2012 Jeg spurte HS og hun sa fullamming til 6 mnd, men at jeg kunne starte med smaksprøver ved ca 5 mnd (vet mange begynner tidligere enn dette også.) Vesla spiser ca hver 3-4 time på natten og i hytt og pine på dagen. Hun økte nettopp mye i mengde, så har vært en del sutring pga at jeg ikke klarer å holde trutt med henne. Men nå ser det ut til at jeg har klart å øke melkeproduksjonen nok. Har ikke lyst å begynne med MME hvis jeg ikke må - synes det er greit å kun amme. Pleier å ha en lang våkenperiode på kvelden, før hun legger seg sammen med oss. Vi snakker da 3-4 timer, så jeg ser ingen mulighet for å legge henne i syv-tiden (som jeg ser andre gjør). Får se når det kan bli aktuelt å legge tidligere.. I kveld sutret hun og sovnet med puppen halv ti, så da la jeg henne. Hun ligger i sengen enda, men sover ikke. Gråter litt når hun mister tutten, men roer seg hvis hun får den igjen. Så jeg lar henne ligge. Så nå har vi hatt to timer voksentid (uten baby) for første gang på 4 mnd (jippi!!!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 28. desember 2012 #2169 Del Skrevet 28. desember 2012 Vi har sånn smått begynt med grøt, og knerten her nærmer seg 5 mnd med stormskritt. Nå er vel sånn ca 97% av hans daglige matinntak MME, og dermed så er det ikke noe problem å begynne med fast føde. Her begynte vi endelig å få til noe som kunne ligne på en soverutine før jul, med at han sovnet for godt rundt kl 21 og sov til kl 06, spiste litt og sov videre. Nå i julen tror jeg derimot at det har blitt litt for mange nye inntrykk, og han sover urolig og oppstykket på natten. At det ser ut til å være tenner på gang hjelper heller ikke. Jeg kjenner jeg begynner å glede meg til hverdagen begynner igjen, for kanskje han sover litt bedre på natten da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honning Skrevet 28. desember 2012 #2170 Del Skrevet 28. desember 2012 Vi tenkte å begynne så smått med smaksprøver om et par uker når snuppa her er 4 måneder, selv om hun også virker tilfreds med pupp, og spiser nokså like ofte som di snuppe, Soon. Tenkte å gi henne små smaksprøver en periode, før vi etterhvert øker mengden. HS mente at smaksprøver ved 4 måneder er helt fint her. Her legger også snuppa seg samtidig med meg på kveldene, og jeg har henne med på besøk på kveldstid uten problem. Er mer spent på hvordan det kommer til å gå med storebror og soving et annet sted på nyttår (vi skal til noen venner som har ei jente på storebror sin alder og en til på vei, og så kommer det noen dit uten unger også. God bedring til dere med syke babyer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marikke Skrevet 29. desember 2012 #2171 Del Skrevet 29. desember 2012 Mini er frisk igjen! Deilig! Kvelden har vært litt slitsom, og mini har hengt i puppen i nesten seks timer. Så nå håper jeg hun har tenkt å sove noen timer. Mini er bare tre måneder ennå, men jeg regner rmed at hun får smake på litt småtteri fra ca fire måneder. Men da er det bare snakk om bittesmå smaksprøver bare for å kjenne smaken av noe annet enn melk. Innføringen av fast føde i større mengder starter vi ikke med før hun er seks måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 30. desember 2012 #2172 Del Skrevet 30. desember 2012 Så godt at jenta di er frisk igjen, Marikke Lillegutt er 4 mnd i midten av januar, og da har vi også tenkt til å begynne så smått med smaksprøver. Helsesøster nevnte at de ha et "smaksvindu" fra ca 4-8 måneder der de er lite skeptiske til nye smaker, sånn at det lønner seg å utnytte dette til å la dem smake litt forskjellig slik at de vender seg til det. Men her er også planen fullamming til 6 mnd, så det blir bare littegrann på en teskje i starten! Ellers har vi omsider funnet ut at mageproblemene til lillegutt skyldes overspising. Han overnattet en natt hos moren min siden jeg var så sliten av forkjølelsen. Da fikk han bare utpumpet mm på flaske, og plutselig hadde han verken magevondt eller den voldsomme gulpingen vi har slitt med. Han sov til og med i ett strekk fra kl 23 til kl 5, det er dobbelt så lenge som han noensinne har sovet hjemme!! Siden han koser seg så fælt ved puppen (han takker ALDRI nei til pupp..!) og ikke greier å begrense seg, har jeg begynt å pumpe og gi på flaske ved hvert måltid sånn at jeg har litt mer kontroll med hva han får i seg. Har hatt to fine netter der han har sovet et strekk på hhv 6 og 7 timer, i tillegg til at vi har hatt en utrolig mye roligere og blidere baby på dagtid Det er plutselig blitt mye enklere å få til dagsovingen også, noe vi har slitt veldig med siden han har hatt vondt, stakkars Det var forsåvidt helsesøster som foreslo at han kanskje overspiste siden han også har gått voldsomt opp i vekt. Men generelt synes jeg denne problemstillingen er ganske underkommunisert, det er jo hele tiden bare snakk om at ammede barn er selvregulerte og at de skal legges til brystet så snart de ønsker. Forhåpentligvis holder det å gi på flaske i noen dager og så gå over til amming igjen når han begynner å skjønne litt mer hva som er riktig mengde. Er jo veldig mye styr med flaske i forhold til bryst, så vil helst ikke gjøre det lenger enn nødvendig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 30. desember 2012 #2173 Del Skrevet 30. desember 2012 Tar ikke gutten din smokk, Clafoutis? Her løste vi det at knerten spiste på seg mageknip når han var mindre ved å putte inn smokken ved det minste knyst, og ofte så var dette nok. Når han faktisk var sulten så kom hylingen i tillegg, så da ble det litt enklere å vite forskjell på sugelysten og sulten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 30. desember 2012 #2174 Del Skrevet 30. desember 2012 Njæ, han har generelt vært lite interessert i smokken, han har en sjelden gang villet ha den i bilen, men det har vært det, liksom.. (Enda vi har prøvd daglig fra han var nyfødt) Men utrolig nok, etter å ha vært hos mamma en natt (der han faktisk ikke ville ha smokk) har han nå tatt smokken ved alle legginger her hjemme også, og det er jo veldig deilig, for da har man noe å roe han ned med! Tidligere har leggingene tatt fra 1 1/2 til 3 timer (fordi han styrer og gråter så fælt pga vondt i magen, og så har jeg gitt enda mer pupp for å roe han ned), de to siste kveldene har det tatt rundt 20 minutter :) Gi flaske, rape litt og så legge han i vogna med smokken- og gutten sovner med én gang! Håper at jeg etter hvert skjønner når han har fått nok på puppen så jeg kan prøve å gi smokk etter amming. Men sånn det er nå, så vet jeg jo ikke når han er ferdig (han kan ligge og die i en time, og det sier seg jo selv at det er alt for lenge. Men er redd for å ta han bort fra puppen før han er mett også). I hvert fall veldig deilig at vi har funnet ut av problemene, og synes så synd på gutten min som har hatt vondt i ukesvis (og så var det egentlig min skyld ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 30. desember 2012 #2175 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) God jul, alle sammen! Vi har begynt med smaksprøver, og knerten elsker det. Han ble fire måneder på 1. juledag, og han fikk vel sin første smak et par dager før det. Han er jo en stor gutt (rundt 8,5 kg), og er svært krevende å amme både fordi han spiser mye og fordi han herjer så mye ved puppen. Dermed er det nok til det beste for oss begge at han begynner med litt mat. I tillegg håper jeg å treffe smaksvinduet. Endret 30. desember 2012 av -Englefjes- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ablaze Skrevet 30. desember 2012 #2176 Del Skrevet 30. desember 2012 Da kan jeg også begynne så smått med smaksprøver tenker jeg.. Hva lar dere baby smake på? Hva er lurt å starte på? Hvor går grensen? Er det ja-mat og fy-mat for baby? Jeg har ikke lest så mye, men skal gjøre det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. desember 2012 #2177 Del Skrevet 30. desember 2012 Jeg har begynt med leggerutiner nå. Nå er babyen tre måneder, og han er rastløs om kvelden. Tydelig trøtt, men vrien å få til å sove oppe i stua, og mye kaving ved puppen. Jeg kjenner alt dette igjen fra førstemann. Jeg forstår det som at han har godt av å sove tidligere og at det bør skje på soverommet. Etter at storebror er lagt går jeg derfor inn på mørkt soverom med babyen. Der ammes han til han sovner og legges i egen seng. Ofte blir det hyl, og da tar jeg ham opp igjen, ammer mer og følger samme prosedyre på nytt. Og på nytt og på nytt om jeg må. Jeg er motstander av å la babyer skrike, men er også opptatt av at han skal kunne sove godt alene. I innkjøringsfasen er det kjedelig, alle kvelder denne uka har jeg sittet på soverommet i to timer før han har kastet inn håndkleet. Men plutselig løsner det nok, slik det gjorde med eldstemann. Tiden vil vise om det er personlighet eller rutiner som gjør det, men eldstemann elsker sengen sin og har - bank i bordet! - aldri vært noe problem å legge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Clafoutis Skrevet 30. desember 2012 #2178 Del Skrevet 30. desember 2012 (endret) Ablaze: Det er vel vanlig å begynne med ting som most banan, avocado eller skrapet eple, tror jeg. Og så sier de vel at det er lurt å bare la baby smake på én ting av gangen sånn at det er lett å oppdage det hvis det er enkelte ting den reagerer på. Men dette vet nok 2. gangsmødrene i denne tråden mye mer om enn meg Endret 30. desember 2012 av Clafoutis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. desember 2012 #2179 Del Skrevet 30. desember 2012 Kumelk og honning skal man unngå. Og jeg har også lest at sitron heller ikke er bra (synd i så fall, for det er ubetalelig å se dem smake! ). Ellers fikk eldstemann det meste. All mulig most frukt og grønnsaker, sauser osv. Han var sjeldent spesielt begeistret, han var ganske treg på å venne seg til fast føde. Det tok for eksempel lang tid å venne til grøt, og etter det tok det lang tid å venne til grøt og middag. Husker jeg lurte på hvordan det skulle gå i barnehagen (han startet ved 14 mnd). Han nektet å spise mat på glass. Men i dag spiser han det aller meste. Mao - ikke fortvil hvis ungen ser ut som om du har puttet sagmugg i munnen hans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 30. desember 2012 #2180 Del Skrevet 30. desember 2012 Min første spiste aldri mat på glass hun. Ble akutte brekninger hvis jeg forsøkte. Ikke fullt så voldsomme brekninger med hjemmelaget og most mat, men det gikk aldri ned mer enn en t-skje. Fruktmos kunne hun spise og etterhvert litt grøt, men det var det av babymat. Vi endte dermed opp med ei jente som fikk store biter å holde i hånda. Mener hun fikk det fra hun var 5-6 måneder jeg, og hun satte aldri noe i halsen. Nå er jo lillebror bare to måneder, så det er en stund til det blir annet enn melk her, men jeg er spent på om han er mer babytypisk i matvanene sine Storesøster er i dag tre og et halvt snart, og elsker ting som oliven, spennende oster, mørk sjokolade, krydret indisk mat osv. så hun er jo heller ikke særlig typisk barnekresen nå. Helt ærlig tror jeg nok ikke jeg kommer til å kjøpe sånne middagsglass med det første til lillebror, alt er jo oransje og lukter likt jo. Grøss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå