Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Gjest Clafoutis

Hvordan sover babyene deres om nettene? Lillegutt begynte å sove ett strekk på 6-7 timer (og så 3-4 timer til etter amming før han ville stå opp) da han var rundt 3 måneder. Den siste uken har han imidlertid begynt å våkne mye oftere, annenhver time hele natten gjennom, og han sovner ikke igjen før han har fått pupp. Fryktelig slitsomt, så jeg håper virkelig det er forbigående!

Edit: det er jo selvsagt forbigående, det er vel ingen som våkner annenhver time for pupp når de er 10 år ;) Men forbigående om ikke så alt for lang tid, i det minste!

Endret av Clafoutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her smører jeg med bephaten og seba med stellekrem. Bephaten ligger i stelleveska, så bruker den om jeg ser hun begynner å bli rød. Og vi ikke har seba med i nærheten. Den andre smører jeg med hver morgen og ellers om det er behov. Aldri vært veldig sår heldigvis, bare lett rødlig. Bruker også liberobleier.

Her sovner vesla for natten mellom 23-00. Da sover hun sammenhengende til rundt 9. Dette har hun gjort noen uker nå. :)

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis
Her sovner vesla for natten mellom 23-00. Da sover hun sammenhengende til rundt 9. Dette har hun gjort noen uker nå. :)

Oi, høres fantastisk ut med så mye søvn, Orchideae :) Så lenge har aldri gutten min sovet sammenhengende.. Men hvis jeg ikke husker helt feil så får jenta di MME? Og det metter vel ofte litt lenger?

Jeg er så usikker på om gutten spiser så ofte på natten fordi han er sulten eller om det er bare for kosen. Vi har jo slitt med at han har overspist, med dertil mye magevondt og gulping tidligere, så jeg vet jo at han veldig gjerne tar pupp bare for kosens skyld også.. Men fikk time hos helsesøster på onsdag så kan jeg høre hva hun mener om saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten her har jevnt over sovet sammenhengende fra rundt kl 21/22 til 06/07 den siste måneden, med noen få unntak. Når han våkner på morgenen da, så skal han bare ha litt mat også sovner igjen og sover videre til et sted mellom 08 og 09. :)

Nå er vel 98% av knerten daglige matinntak MME, og dette metter lenger, så det har nok litt med saken å gjøre. Når de bare får morsmelk, så er det visst ikke uvanlig med en til to matinger per natt når de bare er en 4-5 mnd gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammer. I de siste ukene har vesla lagt seg (med oss) rundt klokken 23. Spiser da før hun legges og sover til mellom 3.00 og 4.30. Spiser en runde til og sover til ca 7.30. Synes dette er veldig ok, men håper selvsagt at hun sover rundt en gang..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Ja, jeg trodde også normalen var 1-2 amminger pr natt når de er rundt 4 mnd. Men den siste uka har vi hatt 5-6 amminger pr natt, og jeg kjenner at jeg har behov for å vite at dette ender om ikke så altfor lenge. Får håpe helsesøster kan berolige meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa her hadde også bare en-to amminger på natta frem til for noen uker siden, men nå spises det gjerne både tre og fire ganger.... litt slitsomt.

Hun legger seg rundt 19.30, sover en liten time før hun våkner og vil ha mat, og så sover hun litt igjen osv - sovner ikke ordentlig før jeg legger meg sånn 22/23.

Var på helsestasjonen idag, snuppa er 7kg akkurat, og 61,5 cm - en liten plugg med andre ord ;)

Spurte om rødheta i skrittet, og barnepleieren der kunne fortelle meg at det var sopp!!

Pga at bleiene er så tette og ikke puster nok.

Heldigvis bryr hun seg ikke, og ser ikke ut til å klø etc, så nå skal vi smøre med Canestene 2-3 ganger om dagen.

Kjøpte også med den salva jeg ble anbefalt her, men den skulle jeg vente med til canestene-kuren var ferdig ;) Så nå håper jeg det blir bedring fort - hun ser jo helt forferdelig ut der nede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, sopp! Jammen bra du fikk vite det så du kan behandle det! God bedring til vesla! Den småspisingen hun holder på med om kvelden høres førresten helt likt ut som det kveldsmaset vi har. Men premien er jo at hun sover til kl 6 når hun først sovner. Gjør jenta di også det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allerede mindre rød med Canestene, så det ser lovende ut ;)

Nope, jenta her sover ikke til 6 nei etter all småspisinga på kvelden - spiste omtrent hver andre/tredje time i natt :sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, høres fantastisk ut med så mye søvn, Orchideae :) Så lenge har aldri gutten min sovet sammenhengende.. Men hvis jeg ikke husker helt feil så får jenta di MME? Og det metter vel ofte litt lenger?

Ja, det er fantastisk. :) Når vi forteller det måper de fleste, og helsesøster er veldig fornøyd med det. Når jeg leser om at flere her står opp flere ganger per natt, er det kanskje ikke her jeg skal si at jeg sover mer nå om natten, enn når jeg jobber fult? *bank i bordet*

For noen dager siden måtte jeg opp i 4 tiden å gi mat, men hun sovnet etterpå. Husker ikke forrige gang vi måtte det. MEN det kan jo snu. Merker at hun har våknet litt tidligere den siste tiden.

Hun får KUN mme, så det er nok noe av grunnen. Vi merket stor forskjell da jeg sluttet å amme.

Endret av Orchideae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å amme flere ganger om natten når babyen er fire måneder. Det er også vanlig at det kommer perioder hvor de våkner oftere. Det er slitsomt, men det går over.

Storebror sov ikke natten gjennom før han var ni måneder, og selv det er ganske bra. Jeg kjenner mange som måtte vente mye lenger. Det geniale med storebror er at han fra ni måneder av har sovet hele natten hver eneste natt. Han har - og nå er han 2,5 år - aldri hatt en eneste natt med krøll med mindre han har vært syk, og selv da har han sovet temmelig godt.

Lillebror sovner må mellom åtte og ni, og da sover han til 01 ca. Deretter våkner han 04 og så 06. Da pleier jeg å ta ham opp i sengen min siden han sover roligere da. Og så er det så koselig :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Ja, det er klart baby må få spise om natten hvis han er sulten :) Men har ikke akkurat inntrykk av at det er normalen at de skal spise annenhver time hele natten når de er 4 mnd, det er i hvert fall ingen av de i barselgruppa mi som har babyer som våkner så ofte. Håper i hvert fall at det bedrer seg om ikke så alt for lenge, det blir ikke mye nattesøvn hverken på meg eller baby når hver amming tar minst en halvtime (inkl. rap/gulp) og det gjøres 5-6 ganger pr natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, nå er jeg lei - snuppa styrer noe helt grasalt i kveld.

Har ikke sovet ordentlig siden kl 16.45 - enda vi har prøvd å legge henne ved hvert et gjesp.

Hun har sovnet flere ganger, etter litt pupp eller byssing, eller ligge inntil og synge, men så går det 5-15 minutter så er hun lys våken :dry:

Prøvde å lage litt mme for å se om hun var sulten og ikke hadde fått nok av meg, men det nektet hun å spise,

Fikk spist litt ordentlig nå, og så gikk mannen og la seg med henne, for nå fikk jeg bare nok....

Slitsomt med sånne kvelder, håper det ikke blir langdrygt.

(det aller kjipeste oppi det hele, er at når hun endelig faller til ro, kommer storebror til å våkne eller komme inn til oss etc - får liksom ikke noen rolige netter med små barn :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Clafoutis

Jeg opplevde det med forrige baby. da varte det bare noen dager :)

Så bra, da krysser jeg fingrene for at det er raskt forbigående hos oss også ;)

Hørtes styrete ut for dere Soon, og skjønner i grunnen at jeg, som bare har ett barn foreløpig, ikke har noe å klage over når det gjelder sove/våken-mas..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde også en veldig slitsom periode rett før jul. Det var skriking hele tiden og ingen andre enn mamma fikk lov å holde. Fant ut at hun hadde en voldsom økeperiode og ikke fikk nok mat. Det tok litt tid, men med hjelp av masse pumping og litt fryst melk så ble det bedre. Pumper fremdeles 2-3 ganger per dag og det forsvinner alt, så vi får bare fortsette!

Synes forresten at vi har merket mer skepsis til andre folk. Nå for tiden skal vesla nesten bare holdes av mamma (til nøds pappa) og ingen andre får holde uten at det blir masse skriking. Lurer på om det er det at hun har blitt skeptisk til fremmede (selv om fremmede inkluderer bestemor som hun treffer minst en gang i uka). Får håpe det er en periode - jeg tror ikke vi kan la noen passe på henne nå når hun er slik (har ikke prøvd etter jul).

Har også endelig kommet meg i gang med treningen igjen etter jul. Det er mye som skal presses inn i løpet av en dag, så noen ganger funker det best at jeg trener på kvelden mens pappa er hjemme med lille. Litt deilig med en time for meg selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slitsomt - hun styra vel en halvtime etter at hun og pappan la seg, og akkurat som jeg sa, 2 minutter etter at jeg hørte hun ble stille, så kom guttungen tuslende....

Men jeg fikk han tilbake i senga da, og så sovnet han greit igjen.

Snuppa ga meg faktisk en flott natt hu, spiste ikke før kl 03 igjen, og så 05 og 08.30 ;)

Så alt i alt gikk det jo greit.

Hadde jeg bare sovnet når jeg la meg så hadde det jo blitt kjempetopp, men jeg sliter med å sovne om kveldene, ligger oofte våken en time eller to, og det har jeg aldri gjort før, kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det va litt vondt i mammahjertet i sta gitt...

Over nå så idiotisk som at Emil vart griseforbanna på mora som prøvd å få han til å sov! Det va tydeligvis feil person... Etter non minutt med hysterisk vræling så tok pappan over og han roa sæ tvert! :/

Bra det altså, men..... Æ har jo alltid klart å ro han ned tidligre....

Rakkern bynne å bli kjempesterk å i tillegg ha fryktelig my egne meninga...

:(

Flink gubbe altså, men d va bittelitt vondt i hjertet :)

Teite hormona!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...