Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

Så søt, Ciara!

Det minner meg om en samtale jeg hadde med toåringen her om dagen. Hun ville ha potetgull, og strakk ut armen og sa "æh, æh" på sutremåten.

Jeg: Kan du spørre pent?

Hun: "Ja."

Jeg: "Vil du ha potetgull?"

Hun: "Ja".

Jeg: "Kan du si potetgull?"

Hun: "Ja"

Jeg (peker på potetgullet): "Hva er det?"

Hun: "Fiskebolle."

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

honning: sist holdte jeg på sånn i et par uker, mens denne gangen har jdet vært sånn i rundt fire uker nå. Men det er visst vanlig å kjenne modningssmerter lengre når man er flergangsfødende, har jeg hørt. :klo:

Jeg hadde en del mase- og modningsrier i går også, men de dabbet av da jeg la meg. Så intet nytt å melde her heller. Jeg vurderer å prøvehoppe samtlige trampoliner i nabolaget nå. :fnise:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige unger ja, de sier de utroligste ting - syns poden kommer med noe artig omtrent hver dag jeg :ler: (men da kommer jeg ikke på noe å skrive her selvfølgelig :gjeiper: )

Jeg har pakket baggen idag *stolt* - så nå kan hun bare komme.

Litt, men ikke mye, murringer her, særlig på kveldene, ellers lite som tyder på fødsel enda.

-Englefjes-: du skrev at du hadde vært hos jm og at du var moden - er det slik at jm alltid sjekker modning på kontroll rundt uke 39/40?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Englefjes-: du skrev at du hadde vært hos jm og at du var moden - er det slik at jm alltid sjekker modning på kontroll rundt uke 39/40?

Hm, nei, det må ha vært noen andre. Jeg har ikke vært hos JM i det hele tatt dette svangerskapet.....

Modning er det ingen som har sjekket iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våknet i natt/ morges med vondt i magen. Føltes som mageknip, men det ville ikke bort. Vil tippe jeg lå med konstant vondt i ca to timer. Sto opp kl seks og måtte løpe på do tre ganger uten at det ble noe bedre. Så måtte jeg kaste opp.

Jeg ringte da føden, da det på lappen sa at en skulle ta kontakt ved konstante magesmerter og/eller ved kvalme. Fortalte også at jeg var inne til sjekk sist uke pga høyt blodtrykk og proteiner.

Hun sa jeg kunne komme inn hvis jeg ville, men kunne også prøve å spise litt da det kunne være omgangssjuke. Fikk trykket ned en skive og så kjente jeg at det vondt var på vei bort. Gikk og la meg og våknet nå (!) uten vondt.

Har time hos fastlegen kl 12, så jeg får se hva hans tester sier.. Har vært en travel morgen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avblaze: Håper det går bra! Mine rier kjentes som sterke mageknip, uten at det behøver å bety noe, selvsagt.

Marikke: Så søt! :hjerte: Det er noe eget med sånne goddagmann-økseskaft svar.

Her har dagen vært slitsom. Var på kontroll hos jordmor fordi jeg ville snakke om fødsel, og endte med å sitte og gråte på kontoret hennes. Ble overrasket over meg selv, og tror det er dels hormoner, dels at jeg er sliten, at jeg har litt å bearbeide fra forrige fødsel og at det har gått opp for meg at det er kort tid igjen. Det hjalp i hvert fall veldig å få snakket med henne, og hun var veldig optimistisk på mine vegne og mente at alt taler for en enklere fødsel denne gangen, uten at hun kan gi noen garantier. Hun anbefalte sykemelding videre, skal snakke med fastlegen etterpå og håper han hører på det. Hvis ikke blir det tunge dager framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ablaze: Håper det gikk bra hos legen, selv om jeg må si at jeg ikke helt liker å høre om kombinasjonen mageknip, høyt BT, proteiner og oppkast... Høres ut som meg, sett bort ifra at jeg ikke hadde skikkelig høyt BT + mye proteiner før jeg ankom føden. Og da hadde det dratt på skikkelig iløpet av 12 timer.

Har du vondt oppunder ribbeinsbuen (mellomgulvet) så håper jeg virkelig at legen tar blodprøver for å sjekke trombocytter, leververdier og røde blodlegmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått seng på sykehuset! Jeg har symptomer på svangerskapsforgiftning, men de sier fremdeles ikke at jeg har det. Får ta kontrollprøver i morgen og se hva de sier. Jeg fikk beskjed om at jeg kanskje kunne reise hjem i morgen eller i verste fall at jeg har med meg baby når jeg til slutt reiser hjem! De må rett og slett bare se ting an! Så nå er mannen på vei hjem for å hente klær/toalettsaker og jeg ligger på sykehuset lettere sjokkert!!

Men har ikke noe vondt noen plass nå, så det blir spennende å se i morgen!

Endret av ablaze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg fått seng på sykehuset! Jeg har symptomer på svangerskapsforgiftning, men de sier fremdeles ikke at jeg har det. Får ta kontrollprøver i morgen og se hva de sier. Jeg fikk beskjed om at jeg kanskje kunne reise hjem i morgen eller i verste fall at jeg har med meg baby når jeg til slutt reiser hjem! De må rett og slett bare se ting an! Så nå er mannen på vei hjem for å hente klær/toalettsaker og jeg ligger på sykehuset lettere sjokkert!!

Oi, da får du ha lykke til med prøvene. Håper for babyen skyld at den får være i magen litt lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du er på sykehus ihvertfall, og at det blir fulgt opp. :)

Vet du hva slags prøver som er tatt? Jeg håper virkelig at det er tatt blodprøver, og at de sjekker leververdier og trombocytter (blodplater) på disse. Ikke for å skremme, men de symptomene du nevnte tidligere i tråden her høres veldig ut som det jeg slet med de to siste dagene før jeg fikk rier og det ble konkludert at jeg hadde HELLP-syndrom. Den versjonen av svangerskapsforgiftning er ikke akkurat det man har lyst til å gå spesielt lenge med...

Skjønner at det ikke er noe morro å havne på sykehuset på denne måte, men inntil ting er avklart så er dette det beste stedet å være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er symptomer på svangerskapsforgiftning?

Vanlig svangerskapsforgiftning diagnostiseres vanligvis ved at man har proteiner i urinen, mye vann i kroppen (høy og rask vektoppgang) og høyt blodtrykk.

Ved f.eks HELLP (en atypisk form for svangerskapsforgiftning) så har man gjerne smerter i mellomgulvet (oppunder ribbensbuen), kvalme, høyt blodtrykk, proteiner i urinen og eventuelt vann i kroppen. Det er ikke alle som får noe særlig vann i kroppen av denne typen, og den eneste sikre diagnosen på dette er å ta blodprøver for å sjekke leververdier og blodplater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til Ablaze :)

Det er heldigvis greit å være på sykehuset når man er litt usikker på svangerskapsforgiftning.

Krysser fingrene for at du får dra hjem snart uten barn i armene :) Så slipper du å være på sykehuset så lenge :)

Og dersom det blir å dra hjem med smått allerede, ja lykke til med det forestående :)

Krysser fingrene for at småen venter noen uker til med sin ankomst.

Og at helsa di holder seg!

Tinylene:

Symptomer:

Svangerskapsforgiftning eller preeklampsi er en tilstand der den gravide, på grunn av sykdom i morkaken, får forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ofte ses i tillegg hevelse (vann) i bena, og noen kan ha forstyrrelser i blodlevringen.

Svangerskapsforgiftning kan gi symptomer fra de fleste av kroppens organer, men den gravide kan også være helt uten plager - særlig tidlig i forløpet. De vanligste plagene er hodepine, øyesymptomer, kvalme eller magesmerter. Ødemer (hevelser) er ikke alltid til stede.

Symptomer som hodepine, flimring for øynene, generell utilpasshet og smerter øverst i magen kan være tegn på en alvorlig svangerskapsforgiftning. Svangerskapsforgiftning kan en sjelden gang utvikle seg til fødselskramper (eklampsi) som er en livstruende tilstand for både mor og barn.

Kopiert rett ifra internett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er på sykehus, Ablaze! Eller ikke bra, i og for seg, men bra at du blir passet på.

Her ble det sykemelding fram til permisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er på sykehus, Ablaze! Eller ikke bra, i og for seg, men bra at du blir passet på.

Her ble det sykemelding fram til permisjon :)

Når har du termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...