Gå til innhold

Skravletråd 2012

Soon

Anbefalte innlegg

For mye melk er vel ikke ansett for å være helt bra, og til et barn så er det ikke anbefalt at man drikker mer enn maks 1/2 l melk daglig.

For mye melk kan føre til overdosering av kalsium og det kan igjen føre til forkalkninger i kroppen. Over 4-5g kalsium per dag er ansett for å være farlig.

Den anbefalte mengden kalsium for gravide er 900-1200mg daglig, og dette tilsvarer ca 5-6 glass melk.

http://www.lommelegen.no/artikkel/kalsium

Ergo: Ikke bruk melk som tørstedrikke, og vær obs på at alle andre meieribaserte produkter også inneholder kalsium. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det flere her som reagerer på hvor lett folk tar på våre bekymringer som gravide?

Jeg snakket med en kollega på jobb som er like gammel som meg og har ei datter på 5 år nå.

Vi begynte å snakke om utstyr og jeg sa at jeg ikke kom til å kjøpe brukt madrass til barnet pga større fare for krybbedød så fnyste hun av hele greia! Hun hadde latt datteren sin ligge masse på magen den første tiden og hun, og hun levde i beste velgående.

Skjønner jo godt at ikke alle barn får krybbedød eller blir skadet de første mnd, men hvorfor ta sjansen?

Følte meg skikkelig dum når jeg prøvde å forklare at jeg ikke var villig til å ta sjansen på det... :sjenert:

Men ja, det går sikkert greit i 99% av tilfellene i.o.m at krybbedød ikke er like utbredt lengre. Men hvorfor i alle dager ta sjansen når det er en av de tingene samtlige anbefaler? Ikke brukte madrasser fordi man får aldri renset de godt nok....

Flere som har opplevd lignende ting hvor man må faktisk bare si at "min magefølelse sier at dette er rett, dermed gjør jeg det!". ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg begynner å bli veldig glad for at de eneste personene jeg har diskutert barneutstyr med er samboeren, mamma, svigermor og gutta på jobben. Og ingen utenforstående damer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og appropo barneutstyr så kom samboeren akkurat hjem med en helt lass. :rodmer:

Vogn, voksipose, lammeskinn til vogna (eventuelt vogge), stort lammeskinn til senga, pute, vogndyr, stelleveske og stellematte (sånn til stemmebordet).

I tillegg så viser det seg at den ene nabokona vår har bestemt seg for å gi oss en av vuggene som mannen hennes lagde for mange år siden (han var møbelsnekker). Men hun er så redd for å trenge seg på at hun tok kontakt med svigermor for å høre om ikke svigermor kunne høre med oss om vi kunne tenke oss en vugge. Samboeren skal ta turen bort til henne i helgen en gang, for hun turte visst ikke komme på døren her. Søte nabokona vår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og appropo barneutstyr så kom samboeren akkurat hjem med en helt lass. :rodmer:

Vogn, voksipose, lammeskinn til vogna (eventuelt vogge), stort lammeskinn til senga, pute, vogndyr, stelleveske og stellematte (sånn til stemmebordet).

I tillegg så viser det seg at den ene nabokona vår har bestemt seg for å gi oss en av vuggene som mannen hennes lagde for mange år siden (han var møbelsnekker). Men hun er så redd for å trenge seg på at hun tok kontakt med svigermor for å høre om ikke svigermor kunne høre med oss om vi kunne tenke oss en vugge. Samboeren skal ta turen bort til henne i helgen en gang, for hun turte visst ikke komme på døren her. Søte nabokona vår! :)

Så herlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å få vugge da, Smalltalk :jepp:

Var i nærheten av babyshop odag, så måtte innom - kjøpte bare en rosa nyfødt-lue, 2 rosa smokker og brystskjold :ler:

Har jo det meste fra før.

Navlen her er også like jevn som resten av magen, magemål idag tidlig 30+5 var 104cm - så har ikke gått opp i cm siden jeg målte sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med å arve madrasser, gjelder det mellom søsken også da? Liker i utgangspunktet å følge rådene som gis, men må innrømme at jeg neppe kaster babymadrassen jeg kjøpte ny til førstemann :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke melk som tørstedrikke, men dette er vel min "fyseting". Får bare la være å handle det inn så er problemet løst :)

Ellers er det helt håpløst å forholde seg til andre mennesker med graviditeten synes jeg. Vi var ute å spiste her en dag og da hadde jeg litt valgets kval på hva jeg skulle spise pga det var litt lite jeg kunne spise med tanke på babyen. Hun ved siden av meg fikk jo nesten dilla. Det var jo iiiikke noe problem før i tiden *blablabla*

Jada, men det er vel derfor ting går fremover her i verden, fordi man lærer nye ting hele tiden.

Har også tenkt på dette med madrass. Jeg kunne nemlig få arvet madrassen til mine nevøer. Det er kjempedyr og god madrass til sprinkelsenga, men jeg vet ikke hvordan dette er.

"Det er en studie fra Skottland som viser at krybbedødrisikoen er tredoblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller åttedoblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Likefullt er denne risikoen relativt sett veldig liten!

Det er enda mindre risiko i å bruke en madrass om igjen dersom den er brukt av bare ett søsken og den ikke er slitt, myk eller skitten! Da trenger man ikke ny madrass!

Vi anbefaler at man vurderer ny madrass dersom man arver madrasser fra andre utenom familien eller hvis madrassen er blitt myk og slitt."

Fra lub.no

"En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er derfor ikke optimalt med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du vurdere å kjøpe ny madrass."

Fra lub.no

"Det er imidlertid ikke madrassen som er årsak til at noen barn dør i krybbedød. Andre risikofaktorer er av større betydning for spedbarna; mageleie, overoppheting, nikotin/røyking, uforsvarlig samsoving, å sove på eget rom, soving på sofa o.l.. Dersom slike risikofaktorer er til stede er det også mer farlig å bruke gamle, slitte madrasser da flere risikofaktorer samvirker og forsterker risikoen."

Fra lub.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å arve madrasser, gjelder det mellom søsken også da? Liker i utgangspunktet å følge rådene som gis, men må innrømme at jeg neppe kaster babymadrassen jeg kjøpte ny til førstemann :sjenert:

Må si meg enig her altså - vi kommer til å bruke opp igjen madrassen til storebror når lillesøster kommer. Vasker bare trekket i maskina først - vi har dessuten alltid hatt tisselaken på den madrassen, så den har aldri blitt bløt av tisseulykker.

Og hvor slitt kan en madrass bli av at en liten gutt har sovet på den i ca 2 år??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer også til å bruke samme madrass i både hengevugga og sprinkelsenga. Vi brukte tøybleier så det har aldri vært noen uhell sånn, og jeg tror aldri jeg skiftet på noen av de sengene pga oppkast/gulp. Snuppa klarte alltid å få det alle andre steder enn i senga.

Jeg kommer også til å gi Bitteliten lammeskinnene etter Snuppa jeg da, de er vasket i maskinen med ullsåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sobril

Madrasser... Skulle ikke ha fler enn én unge, jeg, så alt etter eldstemann ble solgt eller kastet. Så da er det på'n igjen med å kjøpe nytt. En del er i boks allerede: seng og vogn blant annet. Kommer nok ikke til å blakke oss helt ut her heller, for vi har besteforeldre som er veldig ivrige på å kjøpe inn til den lille.

Jeg er 100% sykmeldt pga bekken, kroppen er full av vann og verker pga dette, og jeg har garantert gått opp 20 kilo nå. Vil tippe jeg lander på 30. Typisk at ei med spiseforstyrrelser og anstrengt forhold til kropp skal få alle kiloene.

Er virkelig lei denne graviditeten, for alt er et ork. Jeg blir sliten og andpusten bare jeg går opp trappa hjemme, og turer kan jeg bare drite i for da går bekkenet opp i sømmene.

Ellers har vi pusset opp her de siste par ukene, og det har blitt knalltøft, for å si det mildt.

Jentungen sparker som besatt inni magen her også, og det er godt å vite at alt er ok med henne i det minste.

Ja, og i morgen skal vi på 3d ul. Blir spennende :)

Og apropos navel som står ut: min har stått ut i et par måneder snart. Men jeg ER stor, noe legen konstaterte men et brøl da jeg var til kontroll på fredag.

Endret av Sobril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Det der høres ikke noe morsomt ut, Sobril!

Men vann forsvinner vel rimelig raskt ut av kroppen etter fødsel, og da er det vel ikke sikkert at det blir så ille til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker samme madrass til søsken. De første månedene bruker vi bedside crib (eller, vi rbukte det til snuppa, og planlegger det samme til knerten, men om det går vet vi jo ikke), og vi har til og med lånt ut denne senga + madrass til broren min og kona. Både snuppa og niesen min har sovet med lammeskinn over, og det har ikke vært noen uhell i senga som har kommet på madrassen, så jeg føler meg helt trygg på at det er greit. :)

Når knerten skal over i sprinkelseng, arver han også madrassen. Den er ny nå, etter at snuppa spydde ned madrassen sin for noen uker siden. Den var ikke vaskbar (og den var arvet fra niese + nevø), så da var det absolutt på sin plass å skifte den ut. Hun sover fortsatt på lammeskinn, så det beskytter madrassen/henne sånn ellers. Jeg tipper hun kommer til å ha med lammeskinnet videre i storseng når det blir flyttings utpå høsten en gang, så knerten får nytt lammeskinn. Hadde det ikke vært for at snuppa lever i symbiose med sitt skinn, hadde han arvet det også.

Men vann forsvinner vel rimelig raskt ut av kroppen etter fødsel, og da er det vel ikke sikkert at det blir så ille til slutt?

Jeg tenker det samme. :) Men uansett høres ikke dette kjekt ut, Sobril. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj!! Flytting/oppussing o.l. er ikke gøy i utgangspunktet og ihvertfall ikke som gravid! Har fått vondt i ryggen av å nesten ikke kunne hjelpe til, er grisetrett hele dagen og meget humørsyk.. Kjenner jeg ikke klarer å bidra med like mye som før og synes det er vanskelig. Føler meg unyttig. Skal på rutinekontroll hos legen i morgen og da blir det spennende å se på vektøkningen. Hadde 6 kg på 6 uker sist gang - nå har det gått 4,5 uker siden det.. Har en mistanke om at jeg kan ha fulgt trenden videre.

Kos dere på 3D UL Sobril - det blir nok gøy! Vi har vurdert det også, men har ikke bestilt time enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ushj, det er ikke noe godt å høre det du skriver Sobril.

Det er allikevel noe jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

Har og mye vann i kroppen og jordmor sa til meg at det ville gå ut av kroppen etter bare 14 dager etter fødsel.

Magemålet mitt er på 100 det nå, så jeg har gått ned fra sist. Skjønner ingenting. Slapper jeg 100% av i magen er det 104, men da føler jeg jo nesten at jeg "blåser opp" magen.

3D ultralyd skal vi nok ikke på, synes det er så dyrt jeg. 1750,- koster det her. Skrekkelig dyrt. Derimot har vi og en gratis vanlig UL som er ekstra fordi mannen har jobbet i utenlands under hele svangerskapet. Tror nok jeg har lyst til å bruke den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok ikke noen 3D ultralyd her heller. Har hatt 9 ultralydundersøkelser av knerten hittil, og det blir ihvertfall en til. Det får holde. :)

I morgen skal jeg på vanlig svangerskapskontroll, og jeg må si at jeg er spent på hva vekta viser. Badevekta her hjemme har tatt kvelden. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sobril

Nettopp flyttet vi også, Ablaze. Har vært rimelig unyttig selv, og det gjør noe med en. Bortsett fra at jeg har malt litt kjøkkenskap og slikt. Men mannen har gjort ALL dritten.

Min jordmor har pakkeløsninger på ultralyd: 2 stk 2D + 1 stk 3D totalt 950 kroner. Noen som overpriser tydeligvis. 1750 var MYE!!

Lykke til på kontroll, SmallTalk. Det går sikkert bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, store forskjeller på pris på UL ja...

Blir nok ingen 3D her heller, syns det koster for mye.

Jeg veier hjemme og syns det er veldig greit, da har jeg bare den ene vekta og forholde meg til og kan veie når jeg selv vil ;)

Ferie i en uke nå, blir vel en del oppussing og litt avslapping - herlig!

Var forresten hos fysioterapaut før helgen, hadde heldigvis ikke bekkenløsning, kun vondt i ryggen pga babyen som presser og feil tyngdepunkt.

Fikk noen øvelser jeg skal gjennomføre, samt beskjed om at mannen måtte hjelpe til å massere litt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg kun gått opp 5-6 kg totalt så langt, som jeg absolutt ikke skal klage over. Vi var på fest i helga og jeg fikk høre hele kvelden da også at jeg var så liten til å være så langt på vei, så jeg får litt deja vu fra forrige svangerskap hvor jeg fikk samme beskjed hele tida (og lillegutt var for liten i magen og fikk ikke nok næring viste det seg, og det endte opp med at han måtte ut med keisersnitt veldig brått), så jeg er faktisk heller bekymra den veien. Men nå tror jeg at jeg er like stor som jeg var på slutten (uke 35) forrige gang, og er nyskjerrig på UL neste uke.

Her har vi UL i uke 32 i tillegg til den i uke 18-20, som er så og si gratis (koster vel 140kroner eller noe sånt), og gynekologen min har 3D UL på sitt apparat som vi får sett på i samme slengen, så vi slipper å betale noe ekstra for 3D UL. Men jeg hadde aldri brukt 1750kroner på det nei! :)

Så bra at det ikke var bekkenet hos deg, Soon, men å ha vondt i ryggen er ikke bra det heller. Godt mannen fikk beskjed om å massere ;)

Lykke til på kontroll i dag SmallTalk, og kos dere på UL Sobril :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 3D UL her heller, føler ikke noe behov for det. Og så synes jeg nesten man ser for mye på de bildene. Men jeg skjønner de som tar det. :)

@Soon: Jeg veier meg også hjemme. Jeg synes det er veldig greit, siden jeg da har et fast referansepunkt. :) Og det med bekken/ryggvondt pga. feil tyngdepunkt er jo heldigvis noe som er mulig å gjøre noe med! Det er jo veldig vanlig at man som gravid f.eks blir unaturlig svai i ryggen fordikjernemuskulaturen ikke klarer å holde magen "inne", og ryggmusklulaturen ikke klarer å holde ryggen rett nok. Dermed får man også en uheldig "vipp" på bekkenet.

@honning: Skjønner godt at du blir litt bekymret! Godt at du skal ha UL neste uke. :)

----

Jeg har plutselig begynt å innse at jeg må begynne med litt ordna&reda mtp. babyting nå. Om to uker drar vi på ferie, og når vi er hjemme igjen er det tre uker til termin... :sjokk: Sikkert litt lurt å ha en del klart før jeg drar på ferie, knerten kan jo tross alt melde sin ankomst tidlig. Det er jo ikke enormt mye som skal fikses, men det er sikkert greit å ha vasket klær og handlet inn en god del av det vi trenger før den tid. Det er jo ikke enormt mye vi trenger, men noe.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...