AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Hvordan er det med rettigheter og mønstre? Hvis man strikker/hekler/syr noe etter et mønster man enten har kjøpt (på butikk eller privat) eller funnet åpent lagt ut på nett, har da den som lagde mønsteret noen krav/rettigheter i forhold til hvordan du bruker mønsteret? Eller kan man gjøre som man vil med slike mønstre?
Belima Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Ikke hørt om at det er noen rettigheter tilknyttet mønstre noen gang. Sydde mye tidligere og har strikket en del og brukte ofte mønstre som en mal. Hva slags rettigheter tenker du at de kan ha i såfall eller var svarte mitt greit?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tenker det samme som deg, at man ikke har rettigheten til mønsteret. Jeg bare ble litt usikker fordi jeg nylig har kjøpt et mønster av en privatperson som selv har tegnet akkurat dette, og begynte å lure på om det var frekt av meg å selge slike plagg som jeg lager etter dette mønsteret. TS
Moscato Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tenker det samme som deg, at man ikke har rettigheten til mønsteret. Jeg bare ble litt usikker fordi jeg nylig har kjøpt et mønster av en privatperson som selv har tegnet akkurat dette, og begynte å lure på om det var frekt av meg å selge slike plagg som jeg lager etter dette mønsteret. TS Det er frekt av deg om du utgir det for å være helt og holdent ditt design.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Det er frekt av deg om du utgir det for å være helt og holdent ditt design. Jeg har ikke noe behov eller ønske om å hevde at det er mitt design. Det er bare det at veldig mange liker disse plaggene så godt at de gjerne vil ha meg til å lage flere. TS
PecanPie Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Jeg ville tatt kontakt med designer og hørt hva vedkommende syns. Noen ønsker at produkter strikket ut fra mønstrene kun er for personlig bruk, og ikke skal brukes til salg. Samtidig vil jeg si det er en forskjell på å selge produktet som en slags forretning, og å strikke for venner og kjente som betaler garnet selv, og kanskje en liten symbolsk sum for arbeidet. Det siste ville jeg lagt under kategorien "personlig bruk".
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 (endret) Hvordan er det med rettigheter og mønstre? Hvis man strikker/hekler/syr noe etter et mønster man enten har kjøpt (på butikk eller privat) eller funnet åpent lagt ut på nett, har da den som lagde mønsteret noen krav/rettigheter i forhold til hvordan du bruker mønsteret? Eller kan man gjøre som man vil med slike mønstre? Den som har laget mønsteret eier rettighetene til mønsteret, og man kan ikke selge mønsteret, altså trykke opp og selge mønsteret i flere eksemplarer. Jeg tror man står ganske fritt til å gjøre med mønsteret som man vil. Man kan strikke selv eller for venner og kjente. Å strikke og selge litt på Finn/Epla er jeg sikker på at er greit. Det som ikke er greit uten å tillatelse fra rettighetshaver er storskala produksjon som skal selges. Da tenker jeg ikke på håndstrikking, men maskinstrikk som selges kommersielt. Edit: Strøk over noe som ikke stemmer. Endret 12. januar 2012 av Grønt blad
Skina Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 På de fleste mønster står det om det er lov å selge det du lager av mønsteret., strikker/syr, og det er veldig viktig å følge det som står.
Skina Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Den som har laget mønsteret eier rettighetene til mønsteret, og man kan ikke selge mønsteret, altså trykke opp og selge mønsteret i flere eksemplarer. Jeg tror man står ganske fritt til å gjøre med mønsteret som man vil. Man kan strikke selv eller for venner og kjente. Å strikke og selge litt på Finn/Epla er jeg sikker på at er greit. Det som ikke er greit uten å tillatelse fra rettighetshaver er storskala produksjon som skal selges. Da tenker jeg ikke på håndstrikking, men maskinstrikk som selges kommersielt. Det er ikke lov å lage litt om det står på mønsteret at man ikke kan selge produkter laget av mønsteret.
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 #10 Skrevet 12. januar 2012 Det er ikke lov å lage litt om det står på mønsteret at man ikke kan selge produkter laget av mønsteret. Det var jeg ikke klar over at det stod. Takk for at du retter opp. Men om det ikke står noe så kan man vel gjøre det?
Tropic Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Jo, man kan ha rettigheter til mønster! F.eks bunadsmønster. Vet jo så klart ikke om de har rettigheter på de mønstrene du snakker om, men det er mulig å ha rettigheter på det.
Skina Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 Det var jeg ikke klar over at det stod. Takk for at du retter opp. Men om det ikke står noe så kan man vel gjøre det? Om der ikke står noe på mønsteret kan man selge produkter laget av det ja.
Ananas. Skrevet 12. januar 2012 #13 Skrevet 12. januar 2012 Alle patenter/mønstre/musikk/bilder osv. noen har laget selv er i utgangspunktet et åndsverk og er regulert av åndsverksloven, Så hvis du "låner" mønster fra rette vedkommende så kan det bli en del trøbbel. Ville spurt vedkommende hva hun mener om det jeg, så er du på den sikre siden.
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 #14 Skrevet 12. januar 2012 Alle patenter/mønstre/musikk/bilder osv. noen har laget selv er i utgangspunktet et åndsverk og er regulert av åndsverksloven, Så hvis du "låner" mønster fra rette vedkommende så kan det bli en del trøbbel. Ville spurt vedkommende hva hun mener om det jeg, så er du på den sikre siden. Men det er vel forskjell på privat bruk (strikke til seg selv og tantebarn) og kommersiell bruk, som salg av det man har strikket til fremmede. Jeg tror man har lov til mye når det gjelder privat bruk.
Ananas. Skrevet 12. januar 2012 #15 Skrevet 12. januar 2012 Men det er vel forskjell på privat bruk (strikke til seg selv og tantebarn) og kommersiell bruk, som salg av det man har strikket til fremmede. Jeg tror man har lov til mye når det gjelder privat bruk. Jaja, det er forskjell. Men skillelinjen går ved det økonomiske, ikke ved hvem det er til. Så skal man ta imot penger for å gjøre det så bør man være litt forsiktig, det er ikke allerettighetshavere som tar det så pent:)
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 Jaja, det er forskjell. Men skillelinjen går ved det økonomiske, ikke ved hvem det er til. Så skal man ta imot penger for å gjøre det så bør man være litt forsiktig, det er ikke allerettighetshavere som tar det så pent:) Da er jeg med.
Belima Skrevet 12. januar 2012 #17 Skrevet 12. januar 2012 Er enig kun hvis det står noe om det på mønsteret. Hvorfor i all verden sitter det folk å håndstrikker eller maskinstrikker for salg i forretninger da? Ta vanlige lusekofter, som masseproduseres og selges til bl a turister. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #18 Skrevet 12. januar 2012 TS her. Det står ingenting på mønsteret jeg kjøpte av en privatperson om jeg kan/ikke kan selge produkter jeg lager ut fra mønsteret. Men så er det heller ikke verre enn at jeg kan lage et mønster selv av tilsvarende motiv, for det er ikke noe hokuspokus å få til. Har tenkt på å spørre om hva vedkommende synes om at jeg selger produkter jeg har laget, men er redd for å få et blankt nei. Synes igrunn det hadde vært litt urimelig å si nei. Jeg har flere tantebarn og venner av dem som vil ha dette plagget, og jeg tar betalt for materialer pluss en symbolsk sum for arbeidet. Det er jo ikke sånn at jeg tjener meg rik på dette. Men jeg tror nok at jeg heller legger bort mønsteret jeg kjøpte og lager meg et eget, så kan jeg selge så mye jeg vil. Takk for tilbakemeldingene!
Wildy Skrevet 12. januar 2012 #19 Skrevet 12. januar 2012 Jeg strikker sjelden på bestilling ( for jeg synes det er kjedelig..), men noen ganger kommer venner og kjente og lurer på om jeg kan strikke ett plagg for de for en liten sum. Og noen ganger gjør jeg det. Men jeg synes det er stor forskjell å strikke noe på direkte bestilling av venner, og i lite format, og det å produsere for salg. Jeg tar ikke ett Drops-mønster og lager tyve luer med samme mønster for salg på julemesse, da bruker jeg et mønster jeg har laget selv. Og jeg blir bare sånn passe fornøyd om noen bruker mine mønster for storproduskjon, med mindre de har spurt om det ( selger endel mønster, men da med tekst om at det er kun for privat bruk, ikke salg.Og det er presisert at jeg da mener storproduskjon , ikke en og annen lue for naboen, venninner ol.) Mulig jeg er forkantet, men jeg synes det er noe med respekt for andres arbeid. Har en gang fått spørsmål fra en dame i USA om hun kunne lage produkter etter mitt møsnter for salg, og det synes jeg var greit. Fordi hun spurte om det, og ikke bare gjorde det... Er jo ikke sånn at det er mye jeg kunne ha gjort om hun hadde gjort det uten å spørre, så jeg synes det var veldig alright å faktisk bli spurt.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #20 Skrevet 12. januar 2012 Jeg tenker det samme som deg, at man ikke har rettigheten til mønsteret. Jeg bare ble litt usikker fordi jeg nylig har kjøpt et mønster av en privatperson som selv har tegnet akkurat dette, og begynte å lure på om det var frekt av meg å selge slike plagg som jeg lager etter dette mønsteret. TS Hvis du strikker noen få gensere ville jeg ikke ha brydd meg, men personen eier rettighetene til mønsteret hvis du vil bygge en storbedrift på det ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå