Daath144 Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 (endret) Jeg har bostøtte spørsmål. Jeg bor i Sarpsborg og har ung uføre, Sarpsborg tilhører Kommunegruppe 4 og for Vanlig bolig, 1 person så er maks inntekt 213 000, det står ikke spesifisert brutto men det er garantert brutto. Jeg fikk tilbake 70000 kr det året som Sarpsborg bolig kontor bruker som lignings grunnlag. Det året ble ligningen blitt fastslått til å være 290.000,- brutto. Grunnet dette så har jeg ikke fått bostøtte de siste 4 månedene. Så nå er det 2012 og jeg tenkte prøve meg igjen. fra: http://husbanken.no/bostotte/nedgang-i-inntekt/ - Du kan søke om å få lagt dagens inntekt til grunn for beregning av bostøtte. Det kan være aktuelt dersom inntekten din nå er vesentlig lavere enn inntekten du/dere hadde i følge siste skatteoppgjør. Ved etterbetaling av trygd Dersom høy inntekt i ligningsåret skyldes etterbetaling av trygd, vil ikke dette uten videre bli godtatt som en rimelig grunn til å fravike ligning. Men ligningen kan fravikes dersom etterbetalingen helt eller delvis er krevd refundert av NAV og/eller sosialkontor der etterbetalingen er benyttet til investering i egen bolig. (Dette er nøyaktig det som har blitt gjort i mitt tilfelle) Fra: http://husbanken.no/bostotte/nedgang-i-inntekt/vurdering-av-arsak-til-inntektsnedgang/ Ergo jeg skal da ha krav på: - å få lagt dagens inntekt til grunn for beregning av bostøtte. Det kan være aktuelt dersom inntekten din nå er vesentlig lavere enn inntekten du/dere hadde i følge siste skatteoppgjør. Fra : http://husbanken.no/bostotte/nedgang-i-inntekt/ Jeg har betalings slippen for november måned. Total summen blir 201.000,- og Kommunegruppe 4 øvre inntekts grense er som sakt 213 000. Regnestykket: uførepensjon, grunnpensjon= 6.600 uførepensjon, tilleggsp = 9,704 uførepensjon, barnetill = 2,601 Dette gir brutto: 226800, altså jeg tjener mer en inntekts grensa.. MEN jeg har 2100,- underholdningsbidrag trekk.. Da blir regnestykket: 201,606,- Dvs under inntekts grensa på 213.000. Er dere enig i at dette stemmer? Eller er loven blind for rettferdighet? Endret 11. januar 2012 av Daath144
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Hæ? Jeg ville få bostøtte hvis jeg bodde der, men i min kommune får jeg ingenting. Per i dag er det bare ektefellen min som jobber og da blir det ca 200 tusen per person netto!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Hæ? Jeg ville få bostøtte hvis jeg bodde der, men i min kommune får jeg ingenting. Per i dag er det bare ektefellen min som jobber og da blir det ca 200 tusen per person netto! Brutto, mener jeg.
SivB Skrevet 12. januar 2012 #4 Skrevet 12. januar 2012 Hei Du har forstått regelverket for bostøtte helt riktig. Det er brutto inntekt som legges til grunn for beregningen og det betyr at det ikke gjøres fradrag for f.eks. barnebidrag. Dersom ikke inntektsgrunnlaget ditt endrer seg, så vil du få avslag på bostøtte helt til skatteoppgjøret for 2011 legges til grunn for beregningen. Nytt skatteoppgjør foreligger i juni 2012, og endres i bostøttesystemet fra og med juli. Du må altså passe på å søke bostøtte igjen innen 14. juli. Vennlig hilsen Siv A. Brynestad Husbanken
Daath144 Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2012 Hei Du har forstått regelverket for bostøtte helt riktig. Det er brutto inntekt som legges til grunn for beregningen og det betyr at det ikke gjøres fradrag for f.eks. barnebidrag. Dersom ikke inntektsgrunnlaget ditt endrer seg, så vil du få avslag på bostøtte helt til skatteoppgjøret for 2011 legges til grunn for beregningen. Nytt skatteoppgjør foreligger i juni 2012, og endres i bostøttesystemet fra og med juli. Du må altså passe på å søke bostøtte igjen innen 14. juli. Vennlig hilsen Siv A. Brynestad Husbanken Takk for svar, men hvis jeg ikke kan trekke fra underholdnings bidraget fra brutto inntekt så tjener jeg litt for mye for å få bostøtte, skulle tro det også gjaldt etter det nye skatte oppgjøret. Jeg tjener jo noen tusenlapper over.. inntektsgrensa for Sarpsborg kommune slik regnestykket foreligger, Kommunegruppe 4 har lavest inntektsgrense selvfølgelig Stian.
Daath144 Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2012 Brutto, mener jeg. Hvis du har samboer som tjener 200000 så ifølge inntektsgrensene til husbanken så skal han kunne søke bostøtte.. http://husbanken.no/bostotte/inntektsgrenser/
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Bor i samme kommune som deg så skriver som annonym. Det er 2 ting du ikke har tatt med i betraktining. 1) Som ung ufør pensjonist får du mer fordelaktig beregning, altså mer penger. Vet ikke hvor mye det utgjør da jeg går på AAP. 2) Du sa du investerte pengene i egen bolig? Husbanken i sarpsborg regner en del av ligningsverdien på bolig med i inntektsgrunnlaget! For meg betydde det at min "inntekt" ble 20 000 større per år enn det jeg faktisk får utbetalt. Lykke til, mye å sette seg inn i =)
Daath144 Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 12. januar 2012 1) Som ung ufør pensjonist får du mer fordelaktig beregning, altså mer penger. Vet ikke hvor mye det utgjør da jeg går på AAP. Står i linken jeg gav henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå