Gå til innhold

Lungemos

Anbefalte innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

Er jeg den eneste lungemoselskeren her, eller vil flere stå frem?

Gi meg din oppskrift på hva du har atått, tusen takk på forhånd.

Min er:

Stek den med opphakket løk og pepper, litt salt og kanskje litt grillkrydder. Ha raspet gulrot/Salat og kokte poteter til, + fløtesaus.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg blander gjerne lungemos med en liten bit morrpølse. Har en liten klatt melange i panna og steker lenge over middels varme. Vil helst ha den så stekt at det er litt skorpe under.

Har kokte poteter og gulrotstuing ved siden av.

Jeg elsker lungemos - og jeg tør innrømme det. :ler:

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 1
Skrevet

Jeg spiser også det. Men må blande med moste poteter.

Skrevet

Jeg og liker :goodbye:

Her deler jeg den opp og rører den ut med litt vann. Serveres med kokte poteter og tyttebærsyltetøy.

Ser ikke så veldig delikat ut, men..

• Liker 1
Gjest Bartenina
Skrevet

Du, jeg prøvde lungemos for første gang for noen få dager siden, og jeg likte det! Syntes det smakte som grov leverpostei :-)

Vi moste den med kokte poteter og gulrot vi.

Gjest "gjest"
Skrevet

Wow, tror jeg skal ha lungemos i morgen og drikke et glass øl til.

Skrevet

Jeg har aldri spist det så jeg vet ikke:P HØRES ikke godt utXD Men ei venninne påstår det er godt da:P

Skrevet

Jeg liker det veldig godt, spiser det med kokte poteter og kålrabistappe, eller kokt kålrabi i skiver og flatbrød.

Her på vestlandet kaller de det hakkasteik, et litt mer appetittlig navn :)

Skrevet (endret)

Jeg liker det også!

Vi har det så og si aldri, siden jeg glemmer at det finnes. Yndlingstilbehøret er potet og rødbeter. Må ha rødbeter ved siden av!

Endret av Pingting
Skrevet

Likte det godt da jeg var liten, men har ikke spist det på mange år nå.

Jeg vokste opp på småbruk hvor det ble slaktet gris til jul. Alt på grisen måtte utnyttes, og selvsagt ble det også laget lungemos. Fram til jeg kom i 11-12 års alderen spiste jeg det med stor apetitt. Lungemosen smakte aller best når den ble blandet med poteter som jeg moste med gaffelen.

Da jeg ble større fikk jeg fullstendig avsmak for alt som hadde med griseslakt å gjøre, og bare tanken på hva lungemos egentlig bestod av, var motbydelig. Har som nevnt ikke smakt det på veldig mange år nå. Egentlig tror jeg det smaker helt ok ut i fra det jeg kan huske. Jeg vet likevel ikke om jeg hadde greit å spise det.

Skrevet

Tror jeg veit hvorfor du har så mange avvikende meninger nå "gjest" :ler:

Skrevet

Har ikke spist det på mange år, men likte det da jeg var barn. Da var oppskriften å varme det, sammen med masse ekstra finhakket løk og så servere kokte poteter til. Enkelt og greit. Tror jeg også moste inn potetene med gaffelen, faktisk. (Lurer egentlig på om min mor "lurte" meg til å spise det ved å ha i all den løken. Jeg har nemlig alltid elsket løk.)

Gjest "gjest"
Skrevet

Tror jeg veit hvorfor du har så mange avvikende meninger nå "gjest" :ler:

Hmm...

Skrevet

Jeg ELSKER lungemos (som vi kaller finke her på sør-vestlandet). Vi steiker den i steikepanna på sterk varme. Skorpe er obligatorisk. Så blander vi 50/50 med kokt makaroni. Jeg og mannen deler en snabb med lungemos mellom oss. :nigo:

Skrevet

Jeg likte det godt da jeg var liten, men mistet sansen for det da jeg en dag fant en arterie oppi :fnise:

Det var ferdig kjøpt lungemos da.

Skrevet

Samma for meg hva folk skal skremme en med, når de forteller

hva som er oppi: lungemos er kjempegodt det! :jepp:

Pleier å hakke det opp i småbiter og ha litt vann oppi,

så småputrer det i gryta til det er en skikkelig god og rennende

"smørje". Bruker bare krydder og poteter til. Enkelt og greit.

Løk har jeg ikke forsøkt, men det høres godt ut. Skal forsøkes!

Et stort og rungende JA til gammeldagse middags-varianter! :opplyser:

• Liker 1
Skrevet

Jeg likte det godt da jeg var liten, men mistet sansen for det da jeg en dag fant en arterie oppi

:overrasket:

Det er sånt som gjør meg skeptisk til å prøve lungemos igjen i voksen alder.

Interessant å se at det er andre også som spiste lungemos som barn, men ikke har spist det som voksne. Vanligvis er jo barna de mest kresne.

Skrevet

Det er sånt som gjør meg skeptisk til å prøve lungemos igjen i voksen alder.

Så du hadde kanskje spist det hvis du ikke visste hva som var i? En vel tilberedt arterie sånn dann og vann, har da vel aldri skadet noen, hehe... :fnise:
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...