Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere bodd på hostel/herberge? Ville dere gjort det igjen? Jeg kunne absolutt ikke tenkt meg å dele rom med fremmede, men mange herberger har nå fått private rom, iblant også med bad. Jeg vurderer et sånt rom nå, siden byen jeg skal reise til har veldig dyre hotellrom på den tiden. Det er vel ofte ungdommer som bor på sånne steder, blir det lett festing og bråk der? Er mest det jeg er bekymret for, enkel standard og å måtte skifte sengetøy selv er helt ok for meg. :)

Jeg har sjekket tripadvisor, og stedet får faktisk like bra rangering som mange finere hoteller. Men folk har vel gjerne lavere forventninger til et billig sted?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har bodd på hostell et par ganger, og for meg er det helt greit. Synes ofte det er mer koselig å bo på hostell enn hotel, for du har muligheten til å treffe flere hyggelige mennesker, spesielt om det er kommunalt kjøkken.

Hostellene har gjerne regler slik som hotel, for eksempel at det skal være stille kl. 23 :)

Skrevet

Hei! Har bodd på hostell et par ganger, og for meg er det helt greit. Synes ofte det er mer koselig å bo på hostell enn hotel, for du har muligheten til å treffe flere hyggelige mennesker, spesielt om det er kommunalt kjøkken.

Nå er det ikke helt min smak å reise på tur for å omgås fremmede på kommunale kjøkken. Men så lenge jeg får være i fred noenlunde på samme måte som hotell, om enn med lavere standard, så er jeg fornøyd :)

Skrevet

Har bodd på hostell et par ganger i Australia. Helt OK, og rimelig alternativ. Den ene gangen fikk jeg og min venninne et 4-sengsrom alene, den andre gangen var jeg alene og bodde også da på et 4-sengs rom. Ble veldig overrasket over at det var mix mellom damer og menn på det rommet, var ikke klar over det da jeg bestilte :gjeiper:

De andre på rommet var ungdommer som var på jorda-rundt turer, og hadde vært bortreist lenge. Jeg var da på alder med mammaene deres, vil jeg tro, og det ble mange fortrolige samtaler på kveldene, tror de savnet prat med voksne i "foreldrealder".

Har forresten veldig god erfaring med vandrerhjem både i inn- og utland. Har bodd med ungene våre også på slike plasser, utrolig sosialt og trivelig!

Skrevet

Jeg har bodd på hostel en gang. I Praha. Aldri mer. Vi dro dit med hele klassen fra høyskolen. Jeg hadde absolutt betalt mer for å bo litt bedre.

Skrevet

Når jeg reiste rundt i sør amerika bodde jeg kun på hostel. Det var veldig greit og vi ble kjent med mange andre reisende. Vi hadde mye moro! Folk respekterte at man ikke festet på rommene, og holdt dette eventuelt til felles område om man ikke dro andre steder.

Jeg har bodd på noen hostel i Europa og hvor det har vært veldig stille på rommene. Det er lett å bli kjent med folk, men samtidig lett å bare la være å sosialisere seg og.

Reiser man alene, eller over tid med en person syns jeg hostel kan være fint :) Anbefaler og lese hva andre har skrevet om hostelet på forhånd, da får du en ide om hva som kan vente deg :)

God tur!

Skrevet

Jeg har bodd på herberg som det heter på norsk :0) i København, Praha og Island. Island var klassetur så vi var de unge og bråkete, Praha hadde fint rom og grisete(bæsj i dusjen)fellesbad. I København er standarden fin, og har bodd der tre ganger. Mindre rom gir ofte mindre støy, men alltid en som snorker.

Gjest Linaria
Skrevet

Har bodd på hostel i London. Fikk rom med en gruppe asiater som ikke snakka noe særlig engelsk så det ble ikke så mye skravling, men det var billig og med ørepropper sov jeg godt.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det varierer veldig, nesten ingen hosteller som er like ;)

Jeg bodde på mange hosteller da jeg reiste rundt i Australia, jeg fant etterhvert ut at hvis jeg faktisk ønsket å sove så var stort sett YHA, eller Hostel International som de vel heter i resten av verden, det beste alternativet. Litt dyrere enn resten, og gjerne ikke riktig så utpreget partysteder :)

Har også bodd på hostel i Dublin, veldig greit, overraskende lavt partynivå. Da bodde jeg på et twinroom med min søster, men delte bad med resten.

Skrevet

Jeg synes det er gøy å bo på hosteller :)

Man møter gjerne mange kule folk, som oftest unge backpackere fra rundt omkring i verden. Og jeg liker å spare penger.

Det å dele rom med fremmede er så klart litt mer slitsomt enn å ha eget rom, men samtidig er det også litt artig på sett og vis.

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Jeg synes det er gøy å bo på hosteller :)

Man møter gjerne mange kule folk, som oftest unge backpackere fra rundt omkring i verden. Og jeg liker å spare penger.

Det å dele rom med fremmede er så klart litt mer slitsomt enn å ha eget rom, men samtidig er det også litt artig på sett og vis.

det gjør man på vanlig hotell også :legrine: blitt kjent med mange når jeg har gått meg vill hehehe

Endret av Nuppdupp
Skrevet

det gjør man på vanlig hotell også!! blitt kjent med mange når jeg har gått meg vill hehehe

Man kan sikkert bli kjent med folk hvor som helst, men min erfaring er at man absolutt mye fortere blir kjent med folk på hosteller :)

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Jeg har bodd på hostel en gang. I Praha. Aldri mer. Vi dro dit med hele klassen fra høyskolen. Jeg hadde absolutt betalt mer for å bo litt bedre.

jeg har vært på et par hoteller i praha jeg ville kalt hostel. selv om det sto 4 stjerners haha

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Man kan sikkert bli kjent med folk hvor som helst, men min erfaring er at man absolutt mye fortere blir kjent med folk på hosteller :)

Det er jo ikke så rart, det blir jo uanturlig å ikke snakke med folk når man deler rom, bad og kanskje kjøkken, mens dette kanskje ikke er så uvanlig på hoteller :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har bodd på en god del hostels rundt omkring, og det varierer veldig hvordan de er. Noen er veldig koselige, og roligere enn hotell synes jeg. Litt mer personlig. Mens andre igjen kan være veldig store og bråkete. Har som regel bodd på dobbeltrom, enten med delt bad eller eget bad. Grunnen er at det i store byer ofte er veldig dyrt å bo på hotell.

Så hvis du undersøker grundig, og leser på tripadvisor, så går det stort sett bra :jepp: Ja, folk har nok kanskje litt lavere forventninger når det er et hostel, men det har de vel som regel hvis det er et billigere hotell også?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...