Grønt blad Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har allerede postet dette på Hus og hjem-forumet, men kom på at det kanskje er like relevant her i bryllupsforumet. Vi lurer på å begynne å samle på sølvtøy/sølvbestikk. Men hvilket? Det er jo mange fine, og vanskelig å velge. Vi ønsker et som er passe enkelt å pusse (altså ikke mange gjennomgående hull i mønsteret) og som vi mest sannsynlig liker like godt om 20-30 år. Lurer derfor på hva du/dere har/sparer på eller hva dere ville valgt? Vil gjerne også vite hvorfor du/dere valgte nettopp det. Sølvbestikk 1 Sølvbestikk 2 (tar ikke med alle mønsterne, men mer oversiktlig)
Amens Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Mamma har det som heter Bankett og jeg synes det er utrolig elegant. Passer utrolig bra til alle hennes servicer og er enkelt å gjøre rent. Jeg vurderer litt å begynne å samle på det selv^_^ Men jeg tror og Anitra og Arvesølv er to sett som vil tåle tidens mote-tann veldig bra og som ikke blir for knot å gjøre rent. Men dette er jo bare min ydmyke mening;) 1
Tbag Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Jeg sparer på opphøiet rose, rett og slett siden jeg synes det er det peneste sølvbestikket:-) Odel og rådhusvifte synes jeg også er pene, men som sagt opphøiet rose er det aller peneste, i mine øyne:-) 1
Perelandra Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har jobbet i gullsmedbutikk. To populære mønstre for dem som ønsket en klassisk stil var Lilje og Rådhus med Vifte
Emas Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Vi har dobbelrokokko, drage, opphøiet rose og drage Liker best dobbel rokokko =)
CathFoto Skrevet 12. januar 2012 #6 Skrevet 12. januar 2012 Anbefaler stålbestikk for de kan tas i oppvaskmaskin. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Anbefaler stålbestikk for de kan tas i oppvaskmaskin. Det kan da sølvbestikket også.
Ninnin86 Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 Vi har ikke skrevet opp sølv på ønskelisten, men jeg har fått litt sølv av typen "Elisabeth" opp igjennom årene! Og det vet foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, så da får vi sikkert litt av det :gjeiper:
Ametrin Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 (endret) Hvis du vil ha sølvbestikk som er raskt og enkelt og pusse, vil jeg anbefale de mønstrene uten oxidering. Opphøiet rose, valdres, drage, tradition og telesølv er eksempler på de mønstrene med oxidering.(eksempler tatt fra den siste lenken). De mønstrene uten oxidering (altså de mørke detaljene i mønstrene), kan du rask og enkelt rense i en dypprens du får kjøpt i gullsmeden. Denne rensen er beregnet på sølv, og bestikket slites ikke. Denne rensen vil derimot fjerne oxideringen, og bestikket blir dermed ikke like pent. Rådhus med vifte er for eksempel et elegant og tidløst mønster vil jeg si, og også veldig populært. Det er kanskje min favoritt. Ellers liker jeg veldig godt opphøiet rose. Telesølv er også en av klassikerne, som er bestselgerne over mange år Edit: Rettet på en litt feil setning Endret 12. januar 2012 av Ametrin
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2012 Anbefaler stålbestikk for de kan tas i oppvaskmaskin. Vi har allerede stålbestikk, men ønsker også å ha sølvbestikk til finere anledninger. Sølvbestikk kan fint vaskes i oppvaskmaskinen. Det er heller ikke noe som vil bli bruke hver dag, så det å vaske opp for hånd innimellom er heller ikke noe problem.
Ninnin86 Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Vi har allerede stålbestikk, men ønsker også å ha sølvbestikk til finere anledninger. Sølvbestikk kan fint vaskes i oppvaskmaskinen. Det er heller ikke noe som vil bli bruke hver dag, så det å vaske opp for hånd innimellom er heller ikke noe problem. Signerer denne! Veldig moro å ha litt sølv når man inviterer til finere selskaper/middager
Perelandra Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 Hvis sølvbestikket brukes oftere, blir det ikke så fort anløpet og det blir mindre pussing.
Ametrin Skrevet 12. januar 2012 #13 Skrevet 12. januar 2012 Hvis sølvbestikket brukes oftere, blir det ikke så fort anløpet og det blir mindre pussing. Ja, og om du oppbevarer de i de små plasposene, så holder de seg enda bedre
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #14 Skrevet 12. januar 2012 Hvis sølvbestikket brukes oftere, blir det ikke så fort anløpet og det blir mindre pussing. Godt poeng! Jeg tror likevel det vil føles rart å spise lørdagspizzaen eller søndagssteika med sølvbestikk, selv om det sikkert er lurest. Får heller ta en pussekveld innimellom
Grønt blad Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 12. januar 2012 Ja, og om du oppbevarer de i de små plasposene, så holder de seg enda bedre Aller helst bør man vel oppbevare sølvtøyet i bestikkposer av stoff, men de syrefrie plastposene det blir solgt i er også utmerket til oppbevaring
Ametrin Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 Aller helst bør man vel oppbevare sølvtøyet i bestikkposer av stoff, men de syrefrie plastposene det blir solgt i er også utmerket til oppbevaring Hvis du har bestikkposer av stoff, er det så klart enda bedre. Ikke minst lettere å oppbevare, om du har disse med plass til flere deler
Perelandra Skrevet 12. januar 2012 #17 Skrevet 12. januar 2012 Aller helst bør man vel oppbevare sølvtøyet i bestikkposer av stoff, men de syrefrie plastposene det blir solgt i er også utmerket til oppbevaring Hvis man oppbevarer i syrefri plast hindrer man tilgang på oksygen bedre enn i poser av stoff, og det er derfor bedre for å forebygge anløpning. Det mørke belegget skyldes av kobberet som sølvet er legert med reagerer med oksygen i lufta og blir mørkt. Det er forøvrig viktig at sølvet er 100% tørt før det legges i plastposene. Hvis sølvet har vannflekker etter oppvask, og så legges i tette plastposer, vil det føre til stygge flekker som ikke går bort med vanlig sølvpuss. Hvis man er redd sølvet ikke er tørt, er det bedre å bruke stoffposene. Du kan gjerne oppbevare sølvet i plast og så i stoffpose eller eske. Plasten hindrer oksidering mens posen/esken beskytter mot støt og riper. Dette er likevel litt upraktisk, og kanskje i så fall enklest på større artikler som for eks. kakespader. Til bestikk som skjeer er det enklest å bare legge det direkte i eske og heller pusse litt mer.
Gjest Kiara! Skrevet 2. april 2013 #18 Skrevet 2. april 2013 Jeg drar frem denne tråden fra mørket igjen. Men med en litt annen vri - hvordan gjør dere brudepar det med sølv på ønskelisten; liste eller nevnes kun serie? Jeg har siden barndommen fått en skje her og en skje der i Opphøyet rose etter min mening det vakreste av dem alle, og har faktisk komplett til kake mangler bare kakespaden og en kuvert i middag! Utrolig gøy å ikke måtte begynne på nytt da blir det litt for stort for meg.
Petalouda Skrevet 2. april 2013 #19 Skrevet 2. april 2013 jeg liker ikke å spise varm mat av sølv, og jeg har fullt opp til kaffe så vi skal rett og slett ikke ønske oss noe sølv. men jeg ville laget detaljert ønskeliste var jeg deg.
Ymra Skrevet 3. april 2013 #20 Skrevet 3. april 2013 Nå skal jeg ikke gifte meg, men samler selv på sølvbestikk. Men jeg tenker det holder å skrive serie - sølvbestikk er jo veldig enkelt å bytte til de delene man vil ha!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå