Gå til innhold

Katt med stort sår på øret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten hadde øremidd tidligere i høst og har fått og er ferdig med behandling for dette.

Nå har den fått et stort åpent sår på øret, den har mistet pels.

Hva kan dette komme av?

Kan den ha klødd så mye og laget såret selv, eller kan det være noe annet?

Bør den dra til dyrlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være et veldig gammelt sår (oftest fra slosskamp eller kløing) som har blitt betent. Når betennelsen har blitt fanget under huden (fordi huden har grodd sammen), blir såret verre og verre til hudflak til slutt faller av. Noen ganger oppdager man først at katten har en diger bul der det ligger puss under huden.

Det som skal til er oftest en skikkelig sårrens og antibiotikakur, men hvis katten har fortsatt med kløing etter middbehandling bør det også sjekkes at midden faktisk er borte (har dere vært på kontroll? Har katten nærkontakt med andre dyr som kan ha smittet den på nytt?).

Vil du ta bilde av såret? Jeg er litt over snittet interessert:)

Skrevet

Oi, uffda :(

Er veldig enig med det Mascato sier. Tror det er lurest av deg å dra til dyrlegen for å sjekke det opp! Håper det går seg til med katten din :) Lykke til!

Skrevet

Takk for svar!

Den har ikke vært på kontroll etter middkuren. Den har heller ikke nærkontakt med andre dyr (foruten de han møter ute). Men det har virket som at kuren var vellykket.

Det er mammas katt. Han er dessverre ikke kastrert, så han har vært i en del slåsskamper i løpet av livet. (Den flyttet inn hos mamma i voksen alder, etter å ha blitt kastet ut av noen naboer...)

Nå i vinter har den vært mye inne.

Jeg prøvde å laste opp et bilde av øret nå, men jeg får feilmelding, så det virker som det er en feil på KG akkurat nå. Skal prøve igjen litt senere.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Takk for svar!

Den har ikke vært på kontroll etter middkuren. Den har heller ikke nærkontakt med andre dyr (foruten de han møter ute). Men det har virket som at kuren var vellykket.

Det er mammas katt. Han er dessverre ikke kastrert, så han har vært i en del slåsskamper i løpet av livet. (Den flyttet inn hos mamma i voksen alder, etter å ha blitt kastet ut av noen naboer...)

Nå i vinter har den vært mye inne.

Jeg prøvde å laste opp et bilde av øret nå, men jeg får feilmelding, så det virker som det er en feil på KG akkurat nå. Skal prøve igjen litt senere.

Hvis bildet ditt er veldig stort så vil det hjelpe å redusere litt på størrelsen :)

- guess how I know :fnise:

Må nok innrømme at jeg er over middels interessert jeg også...

Skrevet

Hm.. Det er et mobilbilde, men jeg har nå redusert det til ynkelige 156 kB. Men jeg får fortsatt feilmelding "Feil Serveren ga en feilmelding under opplastingen" - noe annet galt jeg gjør?

Jeg bruker "legg til vedlegg" og så "legg ved denne filen".

Gjest badeand1
Skrevet

Kg har problemer så er nok derfor du ikke får lasta opp. :)

Du kan laste opp på tinypic da.

• Liker 1
Skrevet

Ja, last opp på tinypic og link til det:)

Skrevet

Jeg ser jo at det ikke er det beste og skarpeste bildet, men. :fnise:

Skrevet

Ser ut for meg som om han har hatt et sår der som det har gått infeksjon i. Han driver nok også og vasker og styrer litt ekstra der så det ikke får gro ordentlig. Uansett hva såret kommer av så vil jeg anta det må antibiotikakur og krage til. Så da er veterinæren neste! Fint å ta det samtidig med at han blir kastrert. ;)

Skrevet

Det ser absolutt ikke så veldig ille ut, så det der ordner seg nok raskt bare det får rens og antibiotika. Som Aurora M. sier er det en god idé å få bestilt time til kastrering, så tar de en ørekontroll og ser på såret i samme slengen :)

Skrevet

Da skal rens og antibiotika sjekkes opp. Jeg var redd for at det kunne være noe rare greier som satt i øret. Forhåpentligvis er det bare gamle skader som er kommet til syne igjen. Takk for råd.

--

OT: Mamma har snakket med dyrlegen om kastrering og han mener det er en stor risiko å legge katten i narkose pga "alder og tilstand". Den har levd et særdeles tøft liv og burde selvfølgelig blitt kastrert tidligere.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Aurora og Muscato: :Nikke:

Det ser fuktig og rødt ut, noe som kan tyde på infeksjon ja.

En infeksjon krever normalt sett antibiotika, - og ro.

Ro for såret betyr, som så aldeles riktig sagt av Aurora, krave.

Kan bare stemme i når det gjelder å fikse både kastrering og øremidd-kontroll samtidig :klappe:

En chip er også smart, så den kan jo da settes samtidig (bare mas på meg her nå :sjenert: )

Konklusjon; Time hos vetrinæren anbefales, og kastrer og chipmerk pus med det samme dere er der :)

Ros til TS for å bry seg og lage hovedinnlegget her :)

Edit: Se nå at vetrinæren ikke vil anbefale narkose (og kastrering) grunnet alder og generell tilstand. Da snakker vi om en godt voksen pus her tror jeg. Dersom han har så redusert allmenntilstand at risikoen ved narkose vurderes å være for høy, så bør infeksjonen i øret tas så fort som mulig. Dette da imunforsvar og evnen til heling også kan antas å være redusert.

TS, Her krysser vi fingre og poter for et lykkelig utfall på denne situasjonen.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Skrevet

OT: Mamma har snakket med dyrlegen om kastrering og han mener det er en stor risiko å legge katten i narkose pga "alder og tilstand". Den har levd et særdeles tøft liv og burde selvfølgelig blitt kastrert tidligere.

Hvor gammel er katten?

Og hvordan i alle ville dager fikk dyrlegen rensa ørene for midd uten å dope katten, hvis det er det h*n er bekymra for? Overfladisk rensing/skylling er greit nok, men når katter har øremidd må det skylles ut helt fra innerst ved trommehinnen, noe som blant annet innebærer at rensemiddelet helst skal virke ti minutter på hver side før det tømmes ut. Jeg har aldri vært borti en katt som har godtatt noe sånt.

For å få rensa store sår er det også vanlig å dope kattene, så hvis han uansett må sove kan kastreringen like gjerne gjøres med det samme. Rensing har jeg imidlertid vært med på at en katt (kun én) har godtatt sånn noenlunde uten bedøvelse, men det var mindre sår på en lite følsom del av øret.

Skrevet

I forbindelse med øremidden renset dyrlegen ørene overfladisk (bl a for å sjekke elendigheten i mikroskop for å påvise øremidd). Det hele tok tre-fire minutter og krevde således ikke noe beroligende.

Så fikk vi resept på en medisin som bare skal dryppes i nakken to ganger (med en mnds mellomrom). Fungerte fint det. Det finnes sikkert flere behandlingsmetoder?

Gjest Lille-pus
Skrevet

Øremidd behandles ofte med Stronghold påflekkingsvæske (dråper på huden i kattens nakkeregion).

Antageligvis er det dette dere har fått til katten.

Med korrekt påføring er dette en av de mest skånsomme behandlingsformer for katten :)

dersom det er veldig livlig inne i øregangene så må/bør det vaskes ut både midd og middens avfallsstoffer før man påflekker dråpene i nakken.

En slik utvask vil på de aller fleste katter kreve neddoping. Dette da denne vasken ikke nødvendigvis finner sted med kattens velsignelse.....

Fikk Stronghold utskrevet til min funksjonshemmede hjertevenn ved aller første vetrinærbesøk (umiddelbart etter henting på hjelpesenteret).

Heldigvis slapp vi den store utvasken før behandling (vår frivillige organisasjon hadde holdt middbestanden under god kontroll :) )

Skrevet

I forbindelse med øremidden renset dyrlegen ørene overfladisk (bl a for å sjekke elendigheten i mikroskop for å påvise øremidd). Det hele tok tre-fire minutter og krevde således ikke noe beroligende.

Så fikk vi resept på en medisin som bare skal dryppes i nakken to ganger (med en mnds mellomrom). Fungerte fint det. Det finnes sikkert flere behandlingsmetoder?

Vanlig praksis er å rense grundig før/i forbindelse med at nakkemiddelbehandlingen startes (fordi det anses å ha best effekt, og bedrer kattens øreganger betydelig). Midden legger igjen utrolig mye avfall, så for å slippe unna dette må dere nok ha oppdaget det veldig tidlig. Vanligvis trengs heller ikke mikroskopering, da midden er godt synlig i otoskopet (ganske creepy syn, i grunn).

Hvordan vet du forresten at det fungerte fint? (Ikke ta dette som kritikk, jeg lurer bare på hva slags grunnlag du har for å si det, siden du jo lurer på om katten kan ha klødd på seg såret på øret)

Skrevet

Moscato: Da jeg fant min lille uteligger, Pus2 i 2007 hadde han øremidd. Han fikk en behandling hos dyrlegen i våken tilstand( vet ikke navnet), og jeg måtte etterskylle i 14 dager før han fikk sjekket ørene igjen. Jeg vet ikke hva som er mest vanlig, men den behandlingen holdt for min pus, og han har ikke hatt midd siden.

Skrevet

Moscato: Da jeg fant min lille uteligger, Pus2 i 2007 hadde han øremidd. Han fikk en behandling hos dyrlegen i våken tilstand( vet ikke navnet), og jeg måtte etterskylle i 14 dager før han fikk sjekket ørene igjen. Jeg vet ikke hva som er mest vanlig, men den behandlingen holdt for min pus, og han har ikke hatt midd siden.

Ja, og?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...