Gå til innhold

Er knipsing på fingrene fysisk vold, ifølge loven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om knipsing på fingrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal innrømme at jeg har gjort det, men det ses på som fysisk avstraffelse, noe som ikke er lovlig.... Det må selvfølgelig gå an å kommunisere og sette grenser for barn, i steden for å ty til dette.

Gjest WendyClear
Skrevet

Det er fysisk avstraffelse det også ja. Det kan danne mye frykt hos barnet, da det er en veldig brå og ubehagelig opplevelse. Ja, du kan få slutt på uønsket adferd, men du vil samtidig fostre opp en god del uheldige psykiske vansker hos barnet.

• Liker 1
Skrevet

Hva mener dere om knipsing på fingrene?

Dette er fysisk mishandling av barn og må selvfølgelig straffes.

• Liker 1
Skrevet

Sier det seg ikke selv, å bli knipset på fingrene er vondt, og da blir det jo fysisk vold

• Liker 1
Skrevet

:popcorn:

Så det meines her at dette er på lik linje med å gi juling,spyle barn med kalt vann,stenge dem inne i mørket,sexuelt misburk??? sjerp dere,barn som blir kipset på fingeren 1 gang eller 2 i livet er da ikke misshandlede barn!!

Skrevet

Så det meines her at dette er på lik linje med å gi juling,spyle barn med kalt vann,stenge dem inne i mørket,sexuelt misburk??? sjerp dere,barn som blir kipset på fingeren 1 gang eller 2 i livet er da ikke misshandlede barn!!

Jeg ble knipset på fingrene da jeg var lita.. Føler meg ikke som at missbrukt barn akkurat!!

Greit, det er kanksje ikke bra å gjøre det, men det er jammen mye bedre enn andre ting foreldre gjør! Slik som å bli tatt i ørene å klapset på rompa, lugget i håret etc.

Tror ikke barn som blir knipset på fingrene etpar tre ganger når de er 3år får psykiske skader og traumer.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo noe man gjør nettopp fordi det er vondt.

Altså er det fysisk avstraffelse.

I mitt hode tenker jeg at den som først tyr til slikt, fort kan benytte seg av andre former for fysisk avstraffelse også.

Hva loven sier i detalj vet jeg ikke.

• Liker 1
Skrevet

I den saken om foreldrene som nylig fikk 30 000 i bot for knipsing av fingre og ris på rumpa (tror jeg det var) ble det sagt at det ikke var snakk om vold, men legemsfornærmelse.

Skrevet

Jeg ble knipset på fingrene da jeg var lita.. Føler meg ikke som at missbrukt barn akkurat!!

Greit, det er kanksje ikke bra å gjøre det, men det er jammen mye bedre enn andre ting foreldre gjør! Slik som å bli tatt i ørene å klapset på rompa, lugget i håret etc.

Tror ikke barn som blir knipset på fingrene etpar tre ganger når de er 3år får psykiske skader og traumer.

Ja, vi er dessverre bygd slik at vi ofte vokser opp og tror at våre foreldre vet best.

Perfekt eksempel på at man ofte gjør mot sine barn, det ens foreldre gjorde mot en selv. Videre typisk å rettferdiggjøre det med alt annet man kunne gjort som er mye verre, og at en selv jo ble frisk og normal.

Vær så snill å ikke gjør dette med dine barn.

• Liker 2
Gjest gjesten
Skrevet

Det finnes da mange andre måter å lære barn om rett og galt, enn å knipse de på hendene.

Ville du likt å bli knipset på handa av sjefen din for eksempel?

Eller hadde du foretrukket at h*n heller hadde tatt seg tid til å forklare deg hvorfor h*n missliker det du gjorde/gjør?

Vi ble ikke knipset, riset eller noe slikt av våre foreldre. Å det blir ikke våre barn av oss heller.

Mine barn skal få være trygge på at hverken mamma eller pappa vil være "fysisk negativ" mot de, hverken lite eller stort.

Gjest WendyClear
Skrevet

Det er ikke snakk om det er på lik linje eller ikke. Å stjele fra en butikk er fortsatt ulovlig, selv om å rane en bank er verre. Dessuten snakker man først og fremst om foreldre som benytter seg av dette som metode for opdragelse, ikke bare 1 til 2 ganger. Psykisk mishandling kan faktisk ha mye større konsekvenser enn fysisk, og det blir like hardt slått ned på når det er klare bevis på det (men det er lettere å finne bevis på fysisk mishandling). Det jeg prøver å si er altså at man ikke skal diskutere hvorvidt et barn er mer skadd enn et annet eller hva som er verre. Jeg tror ikke et barn som går med en konstant frykt for å gjøre noe galt tar det som en stor trøst at andre barn blir voldtatt jevnlig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...