Gå til innhold

Reise når man er sykmeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjansen for at Nav finner ut at man har vært på ferie en uke eller to mens man er sykmeldt er hvor stor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sjansen er vel forholdsvis liten... Nav baserer seg mye på tillit... Syntes det er trist at du vurderer å gjøre det.

• Liker 3
Skrevet

Særdeles liten.

I tillegg kan man få legen til å skrive erklæring på at dette er bra for helsa/at sykefraværet ikke blir lengre som følge av turen.

Skrevet

Ganske stor etter at du skrev det her.

• Liker 1
Skrevet

Ganske stor etter at du skrev det her.

Fordi jeg er den eneste i hele norges land som er sykmeldt :)

Skrevet

Vel.. Så lenge du ikke poster det på bloggen din eller facebooken din så fremmede kan se det så er det vel liten sjanse..

Skrevet

Tillatelse er bedre enn tilgivelse. Avklar det med NAV før du reiser.

Skrevet

noen andre som har reist mens de er sykmeldt??

Skrevet

Få en bekreftelse fra legen din om at det er OK at du reiser, det går som regel greit. Gjorde det selv da jeg gikk og ventet på operasjon.

Hvis ikke - minimal sjanse for at NAV skulle finne det ut, hvis ingen sladrer på deg.

Skrevet

Jeg reiste en gang på en tur som var bestilt og betalt lenge før jeg ble akutt syk, snakket med legen som sykmeldte meg og han skrev søknad eller erklæring for meg (er såpass lenge siden at jeg ikke husker detaljene)

Skrevet

Men om jeg snakker med legen i morgen og forklarer at turen ble bestilt for 4 mnd siden og jeg vurderte å ikke dra men har nå bestemt meg for at jeg trenger det.. Hva er sjansen for at jeg får beholde pengene jeg får utbetalt?

Skrevet

Store :)

Skrevet

Selv om jeg da skal reise om ikke mange dager?

Skrevet

Men om jeg snakker med legen i morgen og forklarer at turen ble bestilt for 4 mnd siden og jeg vurderte å ikke dra men har nå bestemt meg for at jeg trenger det.. Hva er sjansen for at jeg får beholde pengene jeg får utbetalt?

Hvis du har bestillt turen for lenge siden, har du vel planlagt å ha ferie? Og da må du få utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver, samt krysse av på sykemelding ferie samt opphold i utlandet. Har gjort det selv flere ganger under sykemelding og aldri fått noe spørsmål fra NAV.

Skrevet

Hvis du har bestillt turen for lenge siden, har du vel planlagt å ha ferie? Og da må du få utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver, samt krysse av på sykemelding ferie samt opphold i utlandet. Har gjort det selv flere ganger under sykemelding og aldri fått noe spørsmål fra NAV.

Ettersom jeg har hatt en litt vanskelig arbeidsgiver så har jeg strengt talt tenkt å droppe ferien pga vanskeligheter med å få fri etc. Og det var legen som sendte inn papirene, og da skulle jeg ikke dra.

Skrevet

Enten så har du ferie - eller så er du sykmeldt. Med mindre legen sier at det anbefales at du reiser bort til f. eks ett varmt sted pga helsemessige plager. Jeg var for en stund siden delvis sykmeldt da jeg skulle ha en lenge planlagt ferie. Jeg ble friskmeldt for den perioden jeg skulle på ferie og fikk ny sykemelding fra første dag da jeg var tilbake. Dermed ungikk arbeidsiver ny arbeidsperiode - og vi ungikk problemer med NAV.

Du skal oppgi på Del D av sykemeldingen om du har avviklet ferie og om du har vært utenlands.

Skrevet

Jeg har reist undersykmelding, det kommer jo tross alt ann på hvorfor du er sykmeldt. Selv hadde jeg brukket hånden, det forhindret meg fra å gå på jobb, men ble ikke verre av å reise. Fikk erklæring fra legen min på at tilstanden ikke ble forverret av reisen og leverte dette til nav, samt at jeg skrev under på hvor lenge jeg skulle være borte. Ingen problem i det hele tatt, kun en times ventetid hos nav. Anbefaler at du gjør det. Dersom du blir tatt (f.eks om du blir innlagt på sykehus i ulandet e.l) så mister du retten til sykepenger, og kan risikere å betale tilbake.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...