AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har lenge lurt på hvorfor det, for veldig mange, er viktig å følge strømmen og være med på trender. Det virker som at for mange er det viktig å oppføre seg og se ut akkurat som alle andre. Hva kommer dette av? Et eksempel fra klær: to butikker fører akkurat den samme hvite t-skjorten. Husk, de er helt like med ett unntak, på den ene står det Tommy Hilfiger, på den andre står det ingen ting. Den med TH på koster dobbelt så mye som den andre. Enhver logisk tenkende person ville da kjøpt t-skjorten uten logo, fordi den er helt lik og koster halvparten. Men sånn er det ikke. Veldig mange vil kjøpe t-skjorten med Tommy Hilfiger på. Hvorfor? Er det på grunn av at de ikke tør å bryte med merkevarepresset siden de tror alle andre går med det? Er de redde for å skille seg ut? jeg skjønner ikke helt dette her... Jeg for min del har aldri brydd meg en døyt om hvilket merke klærne mine har. Jeg kler meg fint, for all del, men akkurat hvilke merke klærne har bryr meg altså midt i ryggen. Hvorfor er det så viktig med merkeklær? Kan noen fortelle meg det? Mann 35
Tbag Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har lenge lurt på hvorfor det, for veldig mange, er viktig å følge strømmen og være med på trender. Det virker som at for mange er det viktig å oppføre seg og se ut akkurat som alle andre. Hva kommer dette av? Jeg tror mye av dette kommer av usikkerhet. Her i Norge står jante loven sterkt. Man blir fra tidlig alder lært opp til at hvis man ikke er som "alle andre" så havner man utenfor. Heldigvis er det endel som greier å slutte å bry seg om dette etterhvert som alderen stiger. Men mange er rett og slett redd for andre sine reaksjoner, tror jeg. Hvis man for eksempel drar til NY så løfter ikke mennesker på hodene engang om du ikke følger strømmen. Alt er lov, du får ingen stygge blikk eller kommentarer. I Norge er vi flinke til å "henge ut" alle som skiller seg litt ut, da det er det vi blir "lært til" sosialt fra barneskolen. Et eksempel fra klær: to butikker fører akkurat den samme hvite t-skjorten. Husk, de er helt like med ett unntak, på den ene står det Tommy Hilfiger, på den andre står det ingen ting. Den med TH på koster dobbelt så mye som den andre. Enhver logisk tenkende person ville da kjøpt t-skjorten uten logo, fordi den er helt lik og koster halvparten. Men sånn er det ikke. Veldig mange vil kjøpe t-skjorten med Tommy Hilfiger på. Hvorfor? Det faktum at de er identiske er en mikrospopisk sjangse. Jeg kan jo bare snakke for meg selv, men for min del så går dette på kvalitet. Jeg har flere billige t-skjorter, men også flere dyre. Gjenngangeren er at de jeg la mer penger i holder på fasongen, ikke blir nuppete og ja, varer rett og slett, vask etter vask. T-skjorter jeg kjøper fra f.eks H&M og Gina tricot, tåler kun et par vasker før de er ubrukelige. Så i lengden behover det ikke å være dyrere å kjøpe en som koster litt. Er det på grunn av at de ikke tør å bryte med merkevarepresset siden de tror alle andre går med det? Er de redde for å skille seg ut? jeg skjønner ikke helt dette her... Mye av dette tror jeg for noen har med at de har et behov for å vise at de har penger, et statussymbol. Se bare på canada goose som i starten omtrent var forbeholdt de med god råd i norge. Etterhvert som det ble utbredt blandt mange og det begynte å florere med fake rundt om i hele landet, "fant" de ett nytt merke, parajumpers (PJS), mange av de som i utgangspunktet sverget til CD gikk til innkjøp av det. PJS ligger litt høyere i pris en de fleste CD modeller. Nå er jo begge disse varme jakker, så det er nok mange som kjøper dem pga. dette også, men det er jo ikke å stikke under en stol at veldig mange synes det er kult eller hva de synes å ha en jakke som er såpass dyr. Jeg tror at slike type trender, altså ett type merkeplagg blir så populært siden man faktisk skiller seg ut, altså i starten før gud og hvermann starter med det. Selvom man til slutt begynner å gå i en saueflokk, tror jeg det starter ved at endel mennesker føler behovet for å skille seg ut, ikke gå i det ALLE andre har. Jeg for min del har aldri brydd meg en døyt om hvilket merke klærne mine har. Jeg kler meg fint, for all del, men akkurat hvilke merke klærne har bryr meg altså midt i ryggen. Hvorfor er det så viktig med merkeklær? Kan noen fortelle meg det? Mann 35 Igjen, jeg kan bare snakke for meg selv, men mange av merkeklærne har en veldig god kvalitet, selvfølgelig er det merker som ikke har helt den store kvaliteten, men majoriteten etter min erfaring har det. Derfor veldig jeg ofte å legge mer penger i det, fremfor å kjøpe nytt hele tiden, noe som ofte skjer når man kjøper billig. Snittene merker jeg også stor forskjell på, det har flere ganger hendt meg at jeg rett og slett har måtte kjøpe merkeplagg etter å ha trålet de vanlige butikkene uten å finne plagget jeg skal ha med riktig snitt for meg. Dessuten er det litt enklere å skille seg ut, det er jo ikke SÅ mange som legger mye penger i alle slags klær, hvis man setter merkeklær og H&M opp mot hverandre. På den måten er det enklere å skille seg litt ut, med noen type klær. Det er utrolig kjedelig å komme på fest hvor 3 stk har den samme H&M kjolen, eller den samme toppen fra Gina Tricot. For mange er det selvfølgelig et litt "statussymbol" å legge masse penger i merkeklær og jeg skal ikke nekte for at jeg kan føle meg mer vel i noe jeg vet jeg har lagt endel penger i. Men for min del er det ikke der valget for å kjøpe dyrere klær ligger. Til slutt vil jeg nevne at jeg faktisk ikke synes merkevarepresset er så stort her i Norge, eller jeg legger ihvertfall ikke merke til det. (midten av 20 årene). Selvfølgelig ser jeg at noen synes det er stas med merkevarer ene og alene siden det er merkevarer, men sånn vil det alltid være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå