AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg vurderer å begynne å ta en bachelor i ledelse og administrasjon, og da lurer jeg på hvilke jobber dere har? Og er det vanskelig å få jobb etter fullført studie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #2 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg vurderer å begynne å ta en bachelor i ledelse og administrasjon, og da lurer jeg på hvilke jobber dere har? Og er det vanskelig å få jobb etter fullført studie? Du kan i teorien jobbe innenfor ganske mange bransjer. Her er min "CV" etter at jeg gikk ut med bachelor i øk/ad fra BI i 2006 TV/Media (TV 2) - fikk jobb 4 måneder før fullført studie. Markedsansvar på digitale plattformer og kommersiell produktpådriver samt analyse og statistikk. Telecom - Produktansvar og forretningsutvikler. Kampanjeansvar (markedsrettet), samt prosjektledelse (teknisk rettet) Rådgiver - Nå jobber jeg som konsulent og rådgiver i et stort konsulenthus, jobber med utrolig mange spennende kunder og prosjekter i digitale kanaler. Bacheloren min fra BI har gitt meg utrolig stor fleksibilitet i arbeidslivet og jeg har aldri angret på valget mitt:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 11. januar 2012 #3 Del Skrevet 11. januar 2012 Egentlig ingenting pr i dag, pga alt merkantilt blir lagt inn i saksbehandlingen og ledelse gjøres av strategi, rådgiverne og prosjektlederne. Du må ha noe særkompetanse i tillegg, hvis ikke blir du bare en admin assistent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labello Skrevet 11. januar 2012 #4 Del Skrevet 11. januar 2012 Du kan i teorien jobbe innenfor ganske mange bransjer. Her er min "CV" etter at jeg gikk ut med bachelor i øk/ad fra BI i 2006 TV/Media (TV 2) - fikk jobb 4 måneder før fullført studie. Markedsansvar på digitale plattformer og kommersiell produktpådriver samt analyse og statistikk. Telecom - Produktansvar og forretningsutvikler. Kampanjeansvar (markedsrettet), samt prosjektledelse (teknisk rettet) Rådgiver - Nå jobber jeg som konsulent og rådgiver i et stort konsulenthus, jobber med utrolig mange spennende kunder og prosjekter i digitale kanaler. Bacheloren min fra BI har gitt meg utrolig stor fleksibilitet i arbeidslivet og jeg har aldri angret på valget mitt:-) Imponerende Hvordan fikk du et ben innenfor hos tv2? Siden de var vel ivrige Og hvordan har du fått de andre jobbene? Vanlig søking, eller kontakter? Morsomt å høre, siden jeg studerer det samme, dog et annet sted Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #5 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg er administrasjonsassistent/konsulent, med en lønnsstige som stopper godt under 400' med full ansiennitet... Nå bør det nevnes at jeg aldri har vært særlig aktiv i jobbsøkingen, og tok det første og beste (skrev vel 2 søknader), men likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #6 Del Skrevet 11. januar 2012 Egentlig ingenting pr i dag, pga alt merkantilt blir lagt inn i saksbehandlingen og ledelse gjøres av strategi, rådgiverne og prosjektlederne. Du må ha noe særkompetanse i tillegg, hvis ikke blir du bare en admin assistent. Men hvis jeg tar studiene prosjektledelse og noe innen HR som spesialiseringer, eller kanskje også markedsføring, så vil jeg ha bedre mulihgeter? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Del Skrevet 11. januar 2012 Men hvis jeg tar studiene prosjektledelse og noe innen HR som spesialiseringer, eller kanskje også markedsføring, så vil jeg ha bedre mulihgeter? TS Bachelor blir sannsynligvis for tynt uansett. Er det ledelse og administrasjon du har tenkt deg, eller økonomi og administrasjon, som vedkommende som svarte deg hadde? Du bør være forsiktig med å ta for mange fag av administrativ karakter (det inkluderer også HR-fag og prosjektledelse), fyll heller på med litt hardere ting, som økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #8 Del Skrevet 12. januar 2012 Bachelor blir sannsynligvis for tynt uansett. Er det ledelse og administrasjon du har tenkt deg, eller økonomi og administrasjon, som vedkommende som svarte deg hadde? Du bør være forsiktig med å ta for mange fag av administrativ karakter (det inkluderer også HR-fag og prosjektledelse), fyll heller på med litt hardere ting, som økonomi. Hvorfor blir det for tynt? Jeg ser ikke akkurat for meg å overta direktørstolen i Hydro da... Men det du vil frem til er at så lenge jeg ikke kjører på med økonomi/mattematikk-fag så er det ikke vits? Så jeg bør stå over siden tall osv aldri har vært min sterke side? Jeg vet at jeg kommer til å få elendige karakterer i de fagene... Men kjernefagene er jo blandt annet statistikkn og bedriftsøkonomi. Er det liksom bare for syns skyld det da? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 12. januar 2012 #9 Del Skrevet 12. januar 2012 Det kan være vanskelig å få en grei jobb med bachelor i ledelse/administrasjon. Bare det å få jobb med øk/adm kan være vanskelig nok (da mange foretrekker de med master i dag siden det er så savnlig), og med ledelse/administrasjon stiller du langt bak dem. Utdanning innen ledelse på bachelornivå er egentlig litt bortkastet i mine øyne, fordi ingen er klar for å jobbe med ledelse etter kun 3 år på skolebenken. Det må jobberfaring til, og eventuelt videreutdanning. Ledelse/administrasjon gir deg ikke så mye håndfast som kan brukes i arbeidslivet i forhold til økonomi/administrasjon. Men hvis du er fleksibel og villig til å flytte på deg vil du nok alltids få en jobb til sist. Særlig hvis du prøver å få litt erfaring ved siden av studiene (deltidsjobb eller studentorganisasjon). Men du har ikke vurdert master i tillegg da? Da kan du spesialisere deg mer og få noe mer håndfast. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #10 Del Skrevet 12. januar 2012 Det kan være vanskelig å få en grei jobb med bachelor i ledelse/administrasjon. Bare det å få jobb med øk/adm kan være vanskelig nok (da mange foretrekker de med master i dag siden det er så savnlig), og med ledelse/administrasjon stiller du langt bak dem. Utdanning innen ledelse på bachelornivå er egentlig litt bortkastet i mine øyne, fordi ingen er klar for å jobbe med ledelse etter kun 3 år på skolebenken. Det må jobberfaring til, og eventuelt videreutdanning. Ledelse/administrasjon gir deg ikke så mye håndfast som kan brukes i arbeidslivet i forhold til økonomi/administrasjon. Men hvis du er fleksibel og villig til å flytte på deg vil du nok alltids få en jobb til sist. Særlig hvis du prøver å få litt erfaring ved siden av studiene (deltidsjobb eller studentorganisasjon). Men du har ikke vurdert master i tillegg da? Da kan du spesialisere deg mer og få noe mer håndfast. Jeg har jo sett for meg at jeg ikke begynner helt på toppen da for å si det sånn. Det vil jo være urimelig å forvente å hoppe rett på, eller? Men om jeg har noe ledelseskompetanse så har jeg ihvertfall en god mulighet til å klatre noen hakk etter hvert når jeg har fått erfaring og er godt kjent i en bedrift. Eller ettertraktet, alt ettersom. Jeg har vurdert mastergrad ja, men der er det jo så innmari mye mattematikk har jeg sett, at det er utelukket for min del. Da blir det den ene strykkarakteren etter den andre Forresten så bor jeg på et litt lite sted hvor de med høy kompetanse ofte flytter bort fra, men det er noen gode bedrifter her likevel. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 12. januar 2012 #11 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg har jo sett for meg at jeg ikke begynner helt på toppen da for å si det sånn. Det vil jo være urimelig å forvente å hoppe rett på, eller? Men om jeg har noe ledelseskompetanse så har jeg ihvertfall en god mulighet til å klatre noen hakk etter hvert når jeg har fått erfaring og er godt kjent i en bedrift. Eller ettertraktet, alt ettersom. Jeg har vurdert mastergrad ja, men der er det jo så innmari mye mattematikk har jeg sett, at det er utelukket for min del. Da blir det den ene strykkarakteren etter den andre Forresten så bor jeg på et litt lite sted hvor de med høy kompetanse ofte flytter bort fra, men det er noen gode bedrifter her likevel. TS Problemet er at mange ikke vil se på utdanningen din som ledelseskompetanse. Selvfølgelig begynner ingen rett på toppen, men med rett utdanning og erfaring kan man klatre til toppen. For å jobbe som leder må man ha mer enn ledelseskompetanse. Ledelseskompetanse kan man tilegne seg gjennom erfaring. Så spørsmålet er hvilken kompetanse skal DU kunne tilby for å i det hele tatt få en jobb? Å ha ledelseskompetanse hjelper svært lite i ens første jobb, du må ha noe mer. Du har ikke mulighet til å ta en master innen statsvitenskap eller noe lignende med den utdanninga? Nå kan det jo for all del hende at bedriftene på ditt hjemsted anser denne utdanninga som meget nyttig, så jeg mener ikke å svartmale alt. Men generelt sett er ikke ledelse/admin. en utdanning som gir så utrolig mange muligheter, men helt håpløst er det jo ikke. Det er bare viktig at du tenker gjennom det, s.a. eventuelt kan tilegne deg annen erfaring ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #12 Del Skrevet 12. januar 2012 Nå kan det jo for all del hende at bedriftene på ditt hjemsted anser denne utdanninga som meget nyttig, så jeg mener ikke å svartmale alt. Men generelt sett er ikke ledelse/admin. en utdanning som gir så utrolig mange muligheter, men helt håpløst er det jo ikke. Det er bare viktig at du tenker gjennom det, s.a. eventuelt kan tilegne deg annen erfaring ved siden av. En skal jo ha i hvert fall en spesialisering, ikke sant? Og da tenkte jeg at jeg ville ta markedsføring, eller KAM. Kanskje noen innen HR, men det blir kanskje litt for administrativt det også? Men jeg vil altså at deler av graden skal bestå av praktisk kompetanse som for seg selv er en faglig utdannelse slik at jeg har et grunnlag for å komme innenfor, og så videre komme videre på sikt. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #13 Del Skrevet 12. januar 2012 En skal jo ha i hvert fall en spesialisering, ikke sant? Og da tenkte jeg at jeg ville ta markedsføring, eller KAM. Kanskje noen innen HR, men det blir kanskje litt for administrativt det også? Men jeg vil altså at deler av graden skal bestå av praktisk kompetanse som for seg selv er en faglig utdannelse slik at jeg har et grunnlag for å komme innenfor, og så videre komme videre på sikt. TS Når folk med ren utdanning innen markedsføring sliter med å få seg noe annet enn en selgerjobb vil det nok ikke hjelpe så mye med bare en liten spesialisering. Å få jobb innen HR er også vanskelig i Norge da det er få stillinger, så en liten spesialisering vil kanskje ikke hjelpe der heller. Man får generelt ikke spesialisert seg så veldig på en bachelor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #14 Del Skrevet 12. januar 2012 Når folk med ren utdanning innen markedsføring sliter med å få seg noe annet enn en selgerjobb vil det nok ikke hjelpe så mye med bare en liten spesialisering. Å få jobb innen HR er også vanskelig i Norge da det er få stillinger, så en liten spesialisering vil kanskje ikke hjelpe der heller. Man får generelt ikke spesialisert seg så veldig på en bachelor. Akkurat det var jo bare eksempler da, men det er jo noen av alternativene. Så i bunn og grunn så er egentlig bachelor sløseri med tid, krefter og penger med mindre man skal ta en mastergrad etterpå? ts 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alille Skrevet 12. januar 2012 #15 Del Skrevet 12. januar 2012 Akkurat det var jo bare eksempler da, men det er jo noen av alternativene. Så i bunn og grunn så er egentlig bachelor sløseri med tid, krefter og penger med mindre man skal ta en mastergrad etterpå? ts Nei, mest sannsynlig er det nok ikke sløseri, særlig ikke hvis du faktisk har lyst til å studere dette. Men ikke forvent at det blir enkelt å finne jobb, og tenk deg godt gjennom om det ikke er noen andre alternativer du kunne tenkt deg. Hvor attraktiv du blir kommer jo også helt an på hvor du skal søke jobb hen, noen steder vil de kanskje ikke bry seg så mye om HVA du har studert så lenge du har en bachelorgrad, mens andre vil tenke at utdanninga di er midt i blinken. Er du fleksibel (dvs. kan flytte), og får deg noe erfaring mens du studerer vil du nok få en jobb en gang, du også. Men bare vær obs på at du ikke velger en utdanning som vil "selge seg selv" - noen vil se på ledelse/admin. som en intetsigende utdanning. Men du vil nok ha større muligheter med en slik bachelor enn uten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #16 Del Skrevet 12. januar 2012 Økonomi og administrasjon er det endel enklere å få seg jobb med enn ren ledelse, selvom det selvsagt ikke er umulig. Dog er det ofte forventet at innenfor økonomi må en ha master. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #17 Del Skrevet 13. januar 2012 Imponerende Hvordan fikk du et ben innenfor hos tv2? Siden de var vel ivrige Og hvordan har du fått de andre jobbene? Vanlig søking, eller kontakter? Morsomt å høre, siden jeg studerer det samme, dog et annet sted AB #1 her: Jeg søkte rett og slett bare på en utlyst stilling. Hadde ikke noe kontaktnett eller kjente i TV2. Dunket ut over 200 andre søkere, så jeg var ganske stolt da;-) Gode karakterer (straight A), en haug med deltidsjobber, og mye arbeid lagt ned i søknad og CV sikret meg jobben. Og de andre jobbene, kun vanlig søking..har aldri brukt kontakter til å skaffe meg jobb. Stillingen jeg er i nå ble opprettet spesielt til min kompetanse etter en åpen søknad til firmaet. Oppskriften? Gode karakterer Jobb ved siden av studiene Ta frivillige verv ved ditt studiested Legg MYE arbeid i søknad og CV Lykke til med et spennende studie! Hilsen eksstudent 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå