AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 To av eksamenene jeg hadde i år strøyk jeg på. Naturlig nok sendte jeg inn klage på begge to, men uten å ha fått begrunnelse først. Ser ikke helt vitsen i det når det uansett er stryk. I fjor gikk jeg på uia og sendte inn klage på en karakter, men da ville jeg ha begrunnelse først. Da sa læreren til meg at hun kunne ordne begrunnelse til meg, men at jeg bare burde klage uansett, for jeg hadde ingenting å miste på det. Jeg tenkte at samme prinsipp gjaldt på alle høyskoler og universitet, at man klager uansett om man stryker, bare i tilfelle det er en E istedenfror. Nå akkurat ringt ei dame fra eksamenskontoret meg. Hun sa at hun hadde sett at jeg hadde sendt inn to klager, og at jeg ikke hadde spurt om begrunnelse på noen av de, og hun lurte på hvorfor dette var tilfelle, siden det er det som er anbefalt. Jeg sa at jeg ikke så noen grunn til det, siden det uansett var stryk. Så sier hun noe sånt som "men da får du vite hvorfor du fikk stryk", og jeg svarer at jeg må jo bare prøve å klage, sånn helt i tilfelle. Så sier hun at hun hadde lest den ene oppgaven min, og skjønte ikke hvorfor jeg hadde klagd, for hun hadde selv lest besvarelsen min i det ene faget, og hun hadde selv hatt faget, og dermed visste hun at kravet var ganske mye høyere. Det virket også som hun mente at jeg ga sensorene ekstra arbeid, siden jeg skreiv så dårlig. Ja, jeg vet at oppgaven var dårlig, men jeg burde vel få lov til å klage likevel? Og hvorfor i alle dager har en dame som jobber på eksamenskontoret lest oppgaven min? Er det bare jeg som syns denne damen var urimelig? I går slutta jeg uansett på studiet, så da slipper hun iallefall flere klager fra meg... 1
Green Lady Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Hvis hun ikke er sensor, men kun jobber på eksamenskontoret, hadde jeg sendt inn klage på henne.. Om du klager uten å ha bedt om begrunnelse først er helt og holdent ditt valg, og det er ingenting som tilsier at man må få begrunnesle før man klager. Når man har strøket har man uansett ikke noe å tape på det heller. Veldig sært!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 er det noen negative sider ved å klage når man har fått en F?
Honesty Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 er det noen negative sider ved å klage når man har fått en F? Generelt er det vel ikke det, for du kan ikke få dårligere enn F ved ny behandling, heller. Men det lureste er å be om begrunnelse for karakteren først, for da vet du litt mer hvor du står, og hva som evt. bør fokuseres på ved forberedelse til ny prøve.
Adonis Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Hvis du vet at oppgaven din er dårlig og sannsynligvis ikke fortjener bedre, hvorfor klager du? Bruk heller mer energi på skolearbeidet ditt. 1
Gjest Michelle82 Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Jeg syns det er verdt å risikere, siden du faktisk ikke risikerer noe. ( Ga den setningen noen mening?) 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Jeg venter på en karakter der jeg er veldig redd for å være uheldig for å få en F. Jeg følte eksamen gikk bra og har over halvparten rett, saken er bare at man må bestå i 3 deler. Da vil det vel være rimelig å klage, for jeg VET at jeg gjorde det bra, men ligger nok på grenseland i den ene delen. Er det slik at man skriver en klage og hva bør den inneholde for å gi et godt inntrykk ?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har aldri klagd, men tror ikke man har noen plikt til be om begrunnelse. Man har ikke noe å tape på å klage på F, samtidig er det jo bortkastet ressursbruk dersom man vet oppgaven var skikkelig, skikkelig dårlig. Ved vårt universitet gikk det nylig et kurs hvor det var veldig mye misnøye underveis pga rotete opplegg, urimelige (og uklare) mål fra lærer og et helt vanvittig eksamenssett. Selv de beste studentene rakk ikke å bli ferdige eller svare skikkelig på alle oppgavene. Ofte justerer lærer/sensor karakternivået litt etter at de blir klar over at vanskelighetsgraden er urimelig, men ikke i dette faget, så langt over halvparten strøk. Da vil jeg tro det kan være en ide å klage, både for å gjøre administrasjonen mer klar over problemstillingen, og i tilfelle en ny sensor vil se annerledes på omfanget av oppgavene. (generelt tror jeg strykprosenten er "for lav", har også hørt flere forelesere og andre kompetente mennesker si dette, men det betyr ikke alltid at en strykkarakter er riktig vurdert)
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Du har din fulle rett til å klage, og her har du også rett til å klage på denne dama som legger seg opp i hva du velger å gjøre personlig. Ikke bry deg noe om det. Selvfølgelig må du bare klage når du får stryk. Lykke til på neste sensur da
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Synes det høres helt tullete ut å klage på stryk, uten å få noen begrunnelse for karakteren som er satt. Da har du jo ingenting å argumentere med, og de som vurderer klagen vet jo heller ikke noe annet enn at du mener du burde stått. Hvis du stryker og mener at du burde stått, så betyr jo det at du ikke skjønner hva i besvarelsen din som gjorde at sensorene bedømte stryk, og da må du jo kreve begrunnelse og enten a) godta hvorfor du strøyk eller b) klage på det som sensorene har bedømt feil karakter for. Hvis du bare sender inn flere ubegrunnede klager virker det jo som at du bare prøver å skape mest mulig arbeid for skolen, ikke at du faktisk fant noe i sensuren som var verdt å peke på. 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #11 Skrevet 11. januar 2012 Når man sender inn en klage, må man ikke skrive klagen da? skrive hvorfor man synes man burde få bedre eventuelt og komme med argumenter?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 Jeg ser heller ikke poenget med å klage når du ikke har bedt om noen begrunnelse først. Det er jo vurderingen du evt. klager på, så hvordan har du da noe grunnlag for å klage uten å ha lest den? Skjønner godt at du blir oppfattet som en som lager unødvendig arbeid for fakultetet, du vet jo ikke hva du klager på! (joda, du klager på at du strøk, men det kan like gjerne være fordi oppgaven din rett og slett var for tynn. Det er sensors vurdering du evt. må klage på, og denne har du jo ikke noe grunnlag for å vite noe om)
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Det er jammen mange i tråden som ikke ser det viktigste: Så lenge lærestedet ikke har krav om at man skal be om begrunnelse før man klager, står man faktisk fritt til å klage så mye man vil uten begrunnelse, uansett hvor teit andre måtte synes det er. Det er helt uhørt at man skal bli irettesatt av noen som ikke engang har med saken å gjøre utover det administrative fordi man gjør noe som er helt innen regelverket. Det er revnende likegyldig om eksamenskontoret synes det blir mye arbeid, da får de gå tjenestevei og endre reglene, de ringer ikke enkeltstudenter på den måten. At hun også leser oppgaven din og begir seg ut på å foreta egne bedømmelser, er så hinsides at jeg ikke har ord. Jeg hadde sendt et klagebrev til eksamenskontoret og universitetet sentralt, med kopi til studentparlamentet og sørget for å be om tilbakemelding. Den dama trenger en oppstrammer. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå