Gå til innhold

Horrible busspriser!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo så mye snakk om miljø for tiden, selv prøver jeg å være miljøvennlig og ta bussen i stedet for å kjøre bil, for eksempel. Men nå etter nyttår har jaggu meg bussprisene gått opp igjen! jeg bor i en liten by og en tur med bussen inn til sentrum tar 5-10 minutter. Med de prisene som er nå vi en slik reise tur/retur koste meg 150 kroner hvis jeg har med alle tre barna. Helt horribelt hvis jeg bare har et lite ærend! Skjønner jo at busselskapet må tjene penger, men de vil jo tape på lang sikt når folk faktisk ikke ser seg råd til å ta bussen lengre! Og da går vel prisene enda mer opp, slik at de stakkarene som ikke har andre alternativ må punge ut enda mer. Jeg tar ihvertfall beina fatt heretter, så langt det lar seg gjøre! Man har jo jammen meg ikke råd til å være miljøvennlig når de driver på sånn.

  • Liker 9
Skrevet

Glemte av en liten setning der, ser jeg. Har jeg ikke mulighet til å gå er jeg nesten bare nødt til å ta bilen. Bensin og parkering blir jo uendelig mye rimeligere enn å ta bussen.

  • Liker 1
Skrevet

Stem blått og vi får privatisert bussen, det blir konkurranse og prisene går ned.

  • Liker 8
Skrevet

Det er jo så mye snakk om miljø for tiden, selv prøver jeg å være miljøvennlig og ta bussen i stedet for å kjøre bil, for eksempel. Men nå etter nyttår har jaggu meg bussprisene gått opp igjen! jeg bor i en liten by og en tur med bussen inn til sentrum tar 5-10 minutter. Med de prisene som er nå vi en slik reise tur/retur koste meg 150 kroner hvis jeg har med alle tre barna. Helt horribelt hvis jeg bare har et lite ærend! Skjønner jo at busselskapet må tjene penger, men de vil jo tape på lang sikt når folk faktisk ikke ser seg råd til å ta bussen lengre! Og da går vel prisene enda mer opp, slik at de stakkarene som ikke har andre alternativ må punge ut enda mer. Jeg tar ihvertfall beina fatt heretter, så langt det lar seg gjøre! Man har jo jammen meg ikke råd til å være miljøvennlig når de driver på sånn.

Har de ikke grupperabatt eller familierabatt? Her jeg bor så har vi et busskort som gir 40% rabatt når man bruket det istedenfor å betale kontant. Har de ikke noe sånt der hvor du bor?

Skrevet

Helt enig. Busskort er ett alternativ, men for meg som tar bussen 1-3 ganger i måneden er det lenger ikke et alternativ.. Klippekort gir 17% rabatt, men det hjelper ikke så mye når prisen stiger så inn i gravskauen. Like greit å ta taxi.

  • Liker 1
Skrevet

Finnes ingen slik rabatt her. Skal man ha rabatt må man kjøpe månedskort, men det vil jo bare lønne seg for de som tar bussen daglig. Kjøpte klippekort til datteren min for en stund siden, men det var jammen meg ikke noe rabatt å få der heller. Forbaska busselskap.

Skrevet

Synes ikke 150kr for 4 stykker tur/retur hørtes så ille ut jeg.

Stem blått og vi får privatisert bussen, det blir konkurranse og prisene går ned.

Og tilbudet blir dårligere fordi ingen vil kjøre ulønnsomme ruter og rettighetene pluss lønnen til de ansatte blir dårligere.

  • Liker 25
Skrevet

Ser ingen vits i å ta bussen selv, det er alt for dyrt, ukomfortabelt, bussene er ofte for sene og jeg må uansett gå 5 min til og fra bussholdeplassen. Sykler og jogger når det er bart ute, ellers blir det bil.

  • Liker 2
Skrevet

Synes ikke 150kr for 4 stykker tur/retur hørtes så ille ut jeg.

Og tilbudet blir dårligere fordi ingen vil kjøre ulønnsomme ruter og rettighetene pluss lønnen til de ansatte blir dårligere.

Helt riktig.

Kan ikke si meg mer enig.

Mange eksempler i flere bransjer på at dette blir trenden.

Skrevet

Jeg må betale 90 kr t/r når jeg skal til sykehuset et par ganger i måneden, men allikevel ikke ofte nok til at et månedskort lønner seg. Høres det flott ut kanskje..

Skrevet (endret)

Min far sa at hvis jeg syklet etter bussen istedet for å sitte på kunne jeg spare 12 kroner.

Smart som jeg er fant jeg heller ei drosje som jeg syklet etter, der har jeg spart mange penger!

Endret av BamseB
  • Liker 14
Skrevet
Synes ikke 150kr for 4 stykker tur/retur hørtes så ille ut jeg.

150 kroner for én voksen og tre barn. Hvor mye hadde det kostet for dem å heller ta bilen? 50 kr? I den sammenhengen er det dyrt (og upraktisk og ukomfortabelt) å ta bussen kontra å kjøre bil i stedet.

  • Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner godt at folk velger å ha bil istedet for å bruke buss. Jeg var avhengig av buss til og fra jobb i to år, og det tok meg veldig lang tid, i tillegg til at det hendte ofte at bussen var forsinket eller ikke kom i det hele tatt..

Skrevet

"Vi kjører for deg" reklamerer busselskapet mitt med. Så fint, men til de blodprisene de tar kan jeg like gjerne kjøre selv.

  • Liker 5
Skrevet

Her jeg bor har vi elektronisk busskort som vi fyller opp med kroner. Da får vi rabatt på rundt 25% når vi bruker buss. I tillegg så er det såkalt familiebillett hvor en sparer mye dersom man drar hele familien. I tillegg så er det overgang på 1 time så er jeg kjapp i byen så drar jeg med samme billett hjem igjen.

Det som først og fremst er forskjellen mellom bil og offentlig kommunikasjon er tilgjengelighet og tid. Jeg bruker 40 min med buss der jeg bruker 15 min med bil. Jeg må droppe trening på treningssenteret på søndager for bussen begynner ikke å gå før rundt kl. 12.

  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Ser ingen vits i å ta bussen selv, det er alt for dyrt, ukomfortabelt, bussene er ofte for sene og jeg må uansett gå 5 min til og fra bussholdeplassen. Sykler og jogger når det er bart ute, ellers blir det bil.

Kunne ikke vært mer enig!

Her koster det 70 kr for en voksen og 35 kr for barn t/r til kjøpesenteret hvor vi pleier å handle. Bussen tar hele 40 minutter for å komme dit, og den går hvert 50. minutt eller noe slikt...

Med bil koster det rundt 35 kroner t/r hvis vi skal ta med bensinbruk i tillegg til bomavgift, og det tar i underkant av ett kvarter å kjøre dit. På toppen av det hele er det god plass til å ha 5 voksne i bilen, uten at det koster noe som helst ekstra. For å ikke snakke om hvor god plass det er til varer i bilen og vi kan kjøre rett inn i garasjen med så tunge handleposer vi greier å få lagd til uten at det er noe problem.

For å ikke snakke om hvor god bilen er å sitte i motsetning til de steinharde bussetene.

Så hvorfor skal noen ønske å ta bussen i stedet for å ta bilen? De som maser om det bør virkelig prøve å ta bussen en gang selv, for det kan de umulig ha gjort.

  • Liker 6
Skrevet

Det vil jo ofte bli billigere å kjøre når man regner bensinpriser mot bussbiletter. Men tar dere med i regnskapet slitasje på bil (verksteds og vedlikeholdsutgifter, og verditap pga høy kilometerstand, olje og slikt?

Det er jo også sånn at om man ikke kjøper seg bil i det hele tatt så vil man jo kunne betale mange taxiturer for pengene man da sparer.

Dessuten så er det vel de som kjører bil til jobb hver dag som er det største miljøproblemet, ikke de som tar bilen første lørdag i måneden for å handle på kjøpesenteret. De som kjøper periodekort vil nokk tjene på det.

Og som bussmaser, jeg kjører ofte buss jeg :)

  • Liker 8
Skrevet

Min far sa at hvis jeg syklet etter bussen istedet for å sitte på kunne jeg spare 12 kroner.

Smart som jeg er fant jeg heller ei drosje som jeg syklet etter, der har jeg spart mange penger!

Dagens :skratte::skratte:

Skrevet

Når jeg skal til byen, så koster billetten 90kr for en strekke på ca 34km. Jeg bor litt ut på bygda, har dere kanskje skjønt, og bussen hjem igjen går ikke før 5 timer senere, også til 90kr for hjemveien. Det blir 180kr til sammen, bare for å komme seg til byen. Selv med rabatt blir det MYE dyrere enn å ta bilen, bruker ikke 180kr i bensin på 68km, det hadde jo vært sensasjon, den gærne veien.

Vil de at folk skal bruke buss over alt, må de nesten tilrettelegge LITT mer.

Skrevet

Det vil jo ofte bli billigere å kjøre når man regner bensinpriser mot bussbiletter. Men tar dere med i regnskapet slitasje på bil (verksteds og vedlikeholdsutgifter, og verditap pga høy kilometerstand, olje og slikt?

De aller fleste "må" jo ha bil uansett. For å kjøre på ferietur, til hytta, og lignende. De aller fleste steder i Norge kan man ikke basere seg på å ta buss og taxi, hvis man skal litt utenfor de mest bynære områdene, for da trenger man rett og slett en bil.

Det snakkes jo ofte om å ta buss og heller la bilen stå, med andre ord: bussen skal utkonkurrere bilen når man feks. skal dra på jobb. Småkjøring med bil genererer ikke særlig mange kilometere, verksted og vedlikehold kommer først og fremst på grunn av høye kilometertall og dette får man stort sett bare fra de lengre turene - med andre ord noe man er nødt til å betale for uansett. Kjenner flere som har latt bilen stå i lengre perioder fordi de har tatt buss og trikk i det daglige, og når de så skal kjøre en lengre tur så er det alltid noe tull med tomt batteri eller andre ting som har blitt ødelagt fordi bilen ikke har blitt brukt på lenge. Olje, spylervæske o.l. får man kjøpt på biltema for prisen av hva én bussbillett ville kostet.

De fleste trenger altså å ha bil tilgjengelig uansett, og da utgjør ikke for eksempel 10 km totalt tur/retur jobb 5 dager i uka noen stor kostnad i verken bensin eller verditap pga. kilometerstand. Jeg bruker mindre penger på bensin enn det koster for et busskort, og sparer samtidig opp mot én time i reisetid hver dag - selv om jeg bor sentralt. Tid er også penger, og livskvalitet...

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...