AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har en kattunge på snart 7 måneder og kjenner jeg er litt overnervøs når det gjelder ham. Har bestemt meg for å vente til våren før jeg slipper ham ut, men det er han overhodet ikke enig i. I løpet av de siste dagene har han greid å smette ut et par ganger (fort gjort da vi har barn og det er masse trafikk inn og ut av huset omtrent hele dagen). I morges da jeg skulle hante avisa så jeg til min forskrekkelse at han stod litt borti gata, han hadde da tydeligvis gått ut da barna dro på skolen. Han kom løpende da jeg ropte på ham, men jeg må innrømme at jeg fikk hjertet litt i halsen. Så jeg lurer på, hvor hysterisk skal jeg være? Det er jo så kaldt ute nå og han med den tynne innepelsen sin kan umulig greie seg ute lange tiden. Vi har også en liten skog rett borti her der det er en del rev og jeg er redd han skal bli til revemat... Er det sannsynlig at han drar langt avgårde hvis han skulle greie å smette ut en gang til? Jeg har ingen erfaring med kattunger så jeg vet ikke hvordan de forholder seg til territorie og sånne ting. Hva med bank av andre katter? Huff, jeg vurderer å holde døra konstant låst og nekte noen andre enn meg selv å åpne den.
Green Lady Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har en kattunge på snart 7 måneder og kjenner jeg er litt overnervøs når det gjelder ham. Har bestemt meg for å vente til våren før jeg slipper ham ut, men det er han overhodet ikke enig i. I løpet av de siste dagene har han greid å smette ut et par ganger (fort gjort da vi har barn og det er masse trafikk inn og ut av huset omtrent hele dagen). I morges da jeg skulle hante avisa så jeg til min forskrekkelse at han stod litt borti gata, han hadde da tydeligvis gått ut da barna dro på skolen. Han kom løpende da jeg ropte på ham, men jeg må innrømme at jeg fikk hjertet litt i halsen. Så jeg lurer på, hvor hysterisk skal jeg være? Det er jo så kaldt ute nå og han med den tynne innepelsen sin kan umulig greie seg ute lange tiden. Vi har også en liten skog rett borti her der det er en del rev og jeg er redd han skal bli til revemat... Er det sannsynlig at han drar langt avgårde hvis han skulle greie å smette ut en gang til? Jeg har ingen erfaring med kattunger så jeg vet ikke hvordan de forholder seg til territorie og sånne ting. Hva med bank av andre katter? Huff, jeg vurderer å holde døra konstant låst og nekte noen andre enn meg selv å åpne den. Katter har ikke ferdig utviklet retningssans før de nærmer seg året. Med min tok det lang tid. Hadde halsbånd med telefonnummer på, så det ordnet seg alltids tilslutt. Katten blir godt kjent i nabolaget, problemene oppstår hvis det kommer andre katter/hunder og jager den bort, eller hvis den følger etter barn. Da er det fort gjort å komme på avveie, og når retningssansen da ikke er fullt utviklet, blir det veldig vanskelig å komme hjem. Jeg slapp ut min pus for tidlig fordi jeg ikke visste det, og da han ble borte, og funnet (ble påkjørt), så hadde han holdt til under 200 meter unna huset. Men han fant ikke veien hjem igjen (det gikk bra med han i påkjørslen, ingen brudd, bare vondt i poten, var frisk etter tre dager). En annen viktig faktor er kattene i nabolaget. En katt på syv måneder har ingen forutsetninger til å kunne stille opp med "gatas skrekk". En siste ting er at katten bør i absolutt alle tilfeller være kastert, chippet og vaksinert før den slippes ut. Selvom den ikke er kjønnsmoden enda. De kan fort stikke avgårde på damejakt tidligere enn man skulle tro. Og veldig greit med chip, selv ble jeg oppringt av en veterinærklinikk på andre siden av Oslo da min pus ble påkjørt. Han er helt sort, og det å finne en helt sort pus på andre siden byen, er som å lete etter nålen i høystaken. Jeg synes du skal holde deg til den opprinnelige planen med å slippe han ut til våren. Kanskje dere kunne skaffet en katt(unge) til slik at katten får noen å leke med? Pass på å aktiviser han mye, og det går jo også an å ta den med ut i bånd i hagen og leke med han der Høres ut som om han har det veldig bra, til tross for sine protester med å være innekatt til våren.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Virker veldig klønete, barna er jo også i skolealder?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Synes du vi er klønete? Javel, kan hende det, jeg vet ikke hvor lett det er å holde en katt som absolutt vil ut inne. Den står og gjemmer seg bak jakkene som henger i gangen og skynder seg å løpe mot døra når den åpnes. Stort sett greier vi å avverge det, men det har altså skjedd et par ganger at han har løpt ut, og det er første gang i dag at vi ikke merket det. I tillegg til mine egne barn var det tre kompiser av sønnen min som stod der og ventet, så det var vel litt for kaotisk til at noen merket en liten skapning som smøg seg ut i samme rennet i morges. Tusen takk for svar Green Lady! Ser ut som jeg må være enda mer påpasselig fremover, vil jo ikke at noe skal skje ham. Kastering og chipping hadde vi tenkt å ta før vi slipper ham ut, spørs om vi fremskynder det litt og gjør det allerede neste måned. Kanskje han merker løpetid og at det er derfor han er ivrig etter å gå ut? Merker at det lukter stramt av tissekassen nå, så mulig han allerede er kjønnsmoden... Og det med halsbånd er ogsså en ide, kanskje han skal få ha på seg et til han er chippet, bare sånn i tilfelle han skulle stikke av igjen. Selv om vi skal passe godt på at han ikke gjør det!
Green Lady Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Jeg ville ringt veterinæren allerede i dag og bestilt time for kastrering, chip og vaksine. For det høres ut som du har en kjønnsmoden tenåring i hus
CathFoto Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Katter kan smette ut, så derfor ville jeg chippet og skaffet halsbånd så fort som mulig. Halsbånd er kjekt i tillegg fordi mange tar inn katter og ikke sjekker chip, mindre sjanse for at det skjer med halsbånd.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Ja, når jeg tenker etter tror jeg faktisk jeg ringer veterinær i morgen og bestiller time for kastrering og alt det der. Er vel litt ventetid også sikkert, er bare en veterinær her i byen så vidt jeg vet. 1
Tabris Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Jeg ville også ordnet kastrering snarest, og så blitt med ham ut. Jeg ser ikke hvorfor du skal vente til våren, katten er tydeligvis klar for å gå ut nå. Men bli med ham ut i begynnelsen, og ta ham med deg inn igjen når du går inn. Gradvis kan han være ute lenger til han blir eldre og mer vant.
Brunhilde Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Minstepus her i huset fikk lov å gå ut da den skjønte kattedøren. Jeg tenkte som så, at kommer den seg ut så kommer den seg inn igjen, og det stemte. Den var allerede kastrert og chippet (døra reagerer på chippen) - og rett rundt 6 mnd gammel. Vi har hage med gjerde rundt, og jeg tror ikke den beveger seg så langt utenfor "sitt" område enda. Er ellers enig med Tabris, fikse det som må fikses og la pus bli "utegutt".
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Grunnen til at jeg vil vente til våren før jeg slipper ham ut er vel rett og slett bare for at det er vinter nå og han har jo ikke fått vært ute og utviklet vinterpels. Tenker litt sånn at HVIS han skulle rote seg bort så har han større sjangs for å greie seg når det er mildere i været. Kan jo bli selvfølgelig bli med ham ut, men hva om han stikker av? Herregud, synes dere jeg er alt for overbeskyttende? Blir nesten litt flau jeg nå.
Tabris Skrevet 11. januar 2012 #11 Skrevet 11. januar 2012 Pus skal jo ikke være ute så lenge i begynnelsen at dette med frysing er et problem. Du blir med ham ut, og de første gangene trenger det bare være noen få minutter før du tar ham inn igjen. Så kan han være ute gradvis lenger om gangen, mens du fortsatt følger med. Selv synes jeg syv måneder allerede er ganske "gammelt", det er jo når de er små at de lærer best og utvikler seg. Han trenger å lære hvordan utelivet fungerer, klatre i trær, løpe rundt, snuse på blader, hilse på nabopus osv, for virkelig å utfolde seg.
Gjest Lille-pus Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 Jeg ville ringt veterinæren allerede i dag og bestilt time for kastrering, chip og vaksine. For det høres ut som du har en kjønnsmoden tenåring i hus Mistenker at Green Lady "traff spikeren på knollen" her ja - og for å gjøre bildet komplett; det nærmer seg det jeg kaller "årets store områdeoppgang", den er den tiden på året hvor man måler krefter med hverandre, deler ut områdene for dette året og setter rangordningen for dette året. - noen kan ha dødd siden i fjor, og nye "jyplinger" har kommet til og blitt kjønnsmodne (og disse skal da "settes på plass" nå, så du TS bør regne med et og annet vetrinærbesøk etter at en ung og uerfaren fyr har fått juling av en mer erfaren og voksen hankatt) Årets store områdeoppgang finner sted i februar (sånn stort sett), så det er fullt ut forståelig at han har alvorlig bråttom med å være ute nå -
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå