AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Kan man bruke vanlig stangbitt (rett stang) på dressur i klasse LC, LB osv, eller må man bruke to/tredels trinsebitt?
millie88 Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Er ganske sikker på at du må bruke trinsebitt. Er ikke 100% sikker, men det var hvertfall det jeg måtte sist jeg startet. men om det er reglen overalt, det vet jeg ikke.
Xtra_lilje Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Hva mener du med stang? Det er kun trinse som er tillatt i lavere klasser, i noen MB og FEI klasser kan man velge mellom kandar og trinse. trinsen kan være to-eller tredelt, det er ikke lov med rett stang, om det er det du mener med stang
Green Lady Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Hva mener du med stang? Det er kun trinse som er tillatt i lavere klasser, i noen MB og FEI klasser kan man velge mellom kandar og trinse. trinsen kan være to-eller tredelt, det er ikke lov med rett stang, om det er det du mener med stang Signerer denne. I tillegg må du også huske på at bittet skal være i metall. Hvorfor vil du starte lavere dressurklasser på stangbitt?
Xtra_lilje Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Kan også være lurt å lese gjennom dette: http://www.rytter.no/Ryttersport/ReglementKR.aspx
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 Det er ikke meg som skal starte (dvs det er ikke jeg som skal starte dressur, jeg starter sprang, med tredelt, bare for å ha sagt det). Og jeg spør det var ei som spurte meg om hvordan det var (hun tenkte sikkert at siden jeg kan reglene i sprang, kan jeg sikkert regelboka ut og inn i dressur også). Å da svarte jeg at jeg tror det er forbudt, men med tanke på at det er 6 år siden jeg stilte i dressurklasse sist, kan jeg jo ikke garantere at det er slik lengre. Det mente hun ikke var riktig, og hun trodde hun kunne stille til start med stang (vi snakker rett bitt ja, for du som lurte på det, ikke kandarstang e.l.) Sist jeg startet dressur, har enkelte ting og enkelte av programmene forandret seg. Det var forbudt med rett stang den gangen, men jeg ble litt usikker på om de hadde løsnet på det nå. Men det hadde de da altså ikke.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Kan også være lurt å lese gjennom dette: http://www.rytter.no/Ryttersport/ReglementKR.aspx Jeg prøvde å komme inn der tidligere i dag, men da fikk jeg den ikke opp. Og regelboka mi i dressur er som sagt 6 år gammel, så torde ikke garantere henne at den var oppdatert på alle punkt.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Mener du stangbitt eller rett trinsebitt? Rett trinsebitt er lov, stangbitt er ikke lov. Når man skal starte stevner innenfor NRYF er man pliktig å kjenne reglementet. Skal man starte dressur skal man både kjenne til KRI, generelt konkurransereglement og KRIV, dressurreglementet. I KRIV finner man all informasjon om tillatt utstyr.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 Mener du stangbitt eller rett trinsebitt? Rett trinsebitt er lov, stangbitt er ikke lov. Hun sa stangbittt til meg, men hvordan type bitt hun egentlig har, kan jeg ikke svare på (har ikke sett bittet). Men hun sa det var rett stangbitt, ikke kandarstang o.l. Men lengre opp i tråden her er det jo svart med at det er lov med to eller tredelt, ikke rett.. Er det kun lov med to eller tredelt, eller er rett trinse også lov? Når man skal starte stevner innenfor NRYF er man pliktig å kjenne reglementet. Skal man starte dressur skal man både kjenne til KRI, generelt konkurransereglement og KRIV, dressurreglementet. I KRIV finner man all informasjon om tillatt utstyr. Akkurat denne delen hjelper ikke å si til meg, jeg er ikke henne, og skal ikke tvinge henne til å pugge det heller. (har ikke mye med henne å gjøre i det dagelige liksom) Hun spurte meg kun om bittet.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #11 Skrevet 11. januar 2012 Hun sa stangbittt til meg, men hvordan type bitt hun egentlig har, kan jeg ikke svare på (har ikke sett bittet). Men hun sa det var rett stangbitt, ikke kandarstang o.l. "Kandarstang o.l." er jo stangbitt, som kan være enten rette eller delte. Det er lov til å starte med et rett trinsebitt. Jeg er helt sikker, det står i KR.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 Og så blir jeg bare oppgitt over folk som har så lite kjennskap til KR at de ikke en gang vet hva slags informasjon som står der.. (Siktet til din venninne, ikke til deg, TS)
Green Lady Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har startet med rett trinse selv, så det skal være lov (99% sikker på det). Det er fremdeles et trinsebitt. Stangbitt snakker vi jo om vektstangseffektsbitt. Jeg har aldri sett på rett trinse som stang, alltid sett på det som rett trinse
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #14 Skrevet 11. januar 2012 "Kandarstang o.l." er jo stangbitt, som kan være enten rette eller delte. Det er lov til å starte med et rett trinsebitt. Jeg er helt sikker, det står i KR. Nei, det er ikke rart en blir forvirret, jeg blir helt forvirret selv. Jeg tenkte kanskje hun mente rett trinsebitt, siden hun sa "det er rett stang, men ikke kandar o.l". Men kan ikke være sikker, siden jeg som sagt ikke har sett bittet selv. Og noe mer enn det fikk jeg ikke ut av henne, men jeg tenkte jeg kunne prøve å være litt grei, å bare forhøre meg i alle fall. Og så blir jeg bare oppgitt over folk som har så lite kjennskap til KR at de ikke en gang vet hva slags informasjon som står der.. (Siktet til din venninne, ikke til deg, TS) Det er jeg enig i, tror ikke hun har åpnet boka en gang (eller gått på nett for å se). Men det får hun nesten finne ut av selv, jeg har jo litt forberedelser å ta hensyn til og nok å henge fingrene i selv, siden vi starter samme helgen (i forskjellige grener riktig nok).
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #15 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har startet med rett trinse selv, så det skal være lov (99% sikker på det). Det er fremdeles et trinsebitt. Stangbitt snakker vi jo om vektstangseffektsbitt. Jeg har aldri sett på rett trinse som stang, alltid sett på det som rett trinse Se første del av svaret over her.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #16 Skrevet 12. januar 2012 er det ikke lov å starte dressur med pessoa eller pelleham? :S
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #17 Skrevet 13. januar 2012 er det ikke lov å starte dressur med pessoa eller pelleham? :S Nei, i lette klasser er det bare lov med trinse, og i høyere klasser er det kandar som gjelder (fra MB og oppover). Pessoa er forøvrig et bitt som burde vært forbudt i alle grener, skjønner ikke at noen vil hesten sin så vondt at de putter det inn i kjeften på den..
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #18 Skrevet 13. januar 2012 Nei, i lette klasser er det bare lov med trinse, og i høyere klasser er det kandar som gjelder (fra MB og oppover). Pessoa er forøvrig et bitt som burde vært forbudt i alle grener, skjønner ikke at noen vil hesten sin så vondt at de putter det inn i kjeften på den.. helt enig pesoa er noe dritt. liker ikke noen todelte bitt eg uansett. fåretrekker rette gummi\lær bitt eg =) sev om jeg har en ganske vanskelig og rampete hest så må ha gummi rett pellham på tur så jeg har litt kontroll.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #19 Skrevet 13. januar 2012 Ville ikke brukt gummi- eller lærbitt med mindre hesten har veldig mye spyttproduksjon. Har den ikke det, vil slike bitt kunne føre til friksjon og sår i munnviken. Det er så lite kunnskap om bitt der ute at jeg blir sjokkert. Folk bruker hva som helst på hesten, uten å vite noe om hvordan bittet fungerer.
Green Lady Skrevet 14. januar 2012 #20 Skrevet 14. januar 2012 Ville ikke brukt gummi- eller lærbitt med mindre hesten har veldig mye spyttproduksjon. Har den ikke det, vil slike bitt kunne føre til friksjon og sår i munnviken. Det er så lite kunnskap om bitt der ute at jeg blir sjokkert. Folk bruker hva som helst på hesten, uten å vite noe om hvordan bittet fungerer. ... for ikke å snakke om feil størrelse på bittet. Når skal myten om at det skal stikke ut et cm på hver side av munnviken avlives for godt? Eller at hestemunner er forskjellige, og derfor må man individuelt tilpasse bittype, bittstørrelse og bittbredde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå