Gå til innhold

Mine og dine barn (igjen) og kosthold....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner litt på en utfordring her hjemme om dagen... Vi har begge barn fra før, ingen sammen..

Jeg er opptatt av at barna skal ha et nogenlunde sunt kosthold, men det bryr ikke samboeren min seg om. Nå har det gått "så langt" at jeg må ta ansvar for mine barn ift kost.

Jeg synes ikke det er greit at de spiser sjokoladepålegg på alle brødskiver (eks frokost, niste og kveldsmat). Jeg synes heller ikke det er greit at de spiser godeteri og søtt hver dag heller.

Stemningen blir jo litt spesiell når jeg ved bordet gir mine barn beskjed om at ikke de får spise alt det usunne, og de andre barna får velge dette helt selv. (Har prøvd å snakke med samboer om dette, men han har ingen "interesse" for kosthold, og vet egentlig veldig lite om hva som er næringsrikt eller ikke.)

Jeg har snakket med mine barn, og fortalt dem hvorfor jeg nekter dem dette, og de forstår det til en viss grad.

Men det dumme er kjeks og godteri hver dag.. Blir det for galt at jeg sier til mine barn at de ikke får, når de andre spiser?? Synes dette er veldig utforderende...

Det er ikke jeg som kjøper inn dette heller. Jeg har prøvd meg på at vi bare skal kjøpe dette til helgene, men det sklir ut hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine er 9 og 7. Hans er 8 og 12.

Skrevet

Barna? Hvor gammel er mannen?!. Skjerpings!

• Liker 2
Skrevet

Mannen er 40 ;)

Hva kan jeg gjøre??

TS...

Skrevet

Jeg hadde startet med å riste hardt i mannen for å få ham til å skjønne hvor viktig et godt kosthold er for både små og store.

Så hadde jeg benyttet måltidene til å snakke med barna om matvarer. Hva inneholder de ulike matvarene - og hva gjør det med vår kropp?? HVa bygger kroppen og hva bryter den ned.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde tatt en sjefsavgjørelse og bestemt hvilket kosthold som er i deres hus. Og da får barna hans også spise det du serverer! (eller ikke serverer)

Han kan ikke ødelegge barna sine på den måten. Takk Gud for at du er litt oppegående, så kanskje du kan redde alle sitt kosthold. (det er EKSTREMT viktig) Mangelsykdommer kan gå utover vekst, humør, IQ, kreftrisiko senere i livet, men dette vet du nok. Stå på du flinke kvinne!!

• Liker 2
Skrevet

Kast det usunne i bosset...

• Liker 1
Skrevet

Løsningen er at du er eneveldig kjøkkensjef i huset, og dermed bestemmer hva som skal handles inn.

• Liker 2
Skrevet

Håper han kan lytte litt skikkelig til deg. Det er ikke bra å behandle barna ulikt, det tror jeg barna dine vil syns er veldig urettferdig, selv om du forklarer ting.

Jeg ville heller gått for en mellomløsning, enn å behandle dem ulikt.

Skrevet

Jeg hadde startet med å riste hardt i mannen for å få ham til å skjønne hvor viktig et godt kosthold er for både små og store.

Så hadde jeg benyttet måltidene til å snakke med barna om matvarer. Hva inneholder de ulike matvarene - og hva gjør det med vår kropp?? HVa bygger kroppen og hva bryter den ned.

Gjør det ofte.. Men barna hans er skjønner ikke poenget (ikke rart). Mine forstår hvilken mat som er bra/ikke bra.

TS.

Skrevet

Jeg hadde tatt en sjefsavgjørelse og bestemt hvilket kosthold som er i deres hus. Og da får barna hans også spise det du serverer! (eller ikke serverer)

Han kan ikke ødelegge barna sine på den måten. Takk Gud for at du er litt oppegående, så kanskje du kan redde alle sitt kosthold. (det er EKSTREMT viktig) Mangelsykdommer kan gå utover vekst, humør, IQ, kreftrisiko senere i livet, men dette vet du nok. Stå på du flinke kvinne!!

Barna hans er ofte grinete/sure, og jeg vet at dette kunne blitt bedre hvis de fikk riktig ernæring.

Det er han som smører nistene til sine barn stort sett, så der får jeg ikke gjort stort. Middag er det meg som styrer, så der er det grei kost. Når det er kveldsmat, så smører far det de ønsker på maten. Er det meg som lager, vil de ikke ha hvis de ikke får Nugatti. Dette gjelder også frokosten.

Jeg ser nå ingen annen mulighet enn at jeg er konsekvente med mine barn. Ingen hører etter når jeg prater alikevel. De har rett og slett ikke peil ;)

TS.

Skrevet

TS du kaster ut det usunne som han kjøper når ungene ikke ser, og så går dere heller for frukt og sånt, evt kan du skaffe sunnere kjeks. Når jeg var liten så spiste jeg faktisk ofte sjokolade på skiven, og kjeks også, men var aktiv og pusset tennene hver dag så jeg ble ikke overvektig for jeg ble 18 og flytta ut. ;)

Skrevet

Trist situasjon, ikke minst fordi barna ikke lærer å sette pris på godteri hvis de får det hver dag. Er det bare jeg som husker hvor stas det var med "lørdagsgodt"? Jeg har da ikke bikket 30 engang!

Men det er en avsporing...

TS: Hva slags mat er det du liker å servere, da? Har du tid til at dere kan lage mat sammen, alle fire? Sunne rundstykker (spises varme, nam!), f.eks. Siden barna tydeligvis er glad i søt mat (om de er vant til et høyt sukkerinnhold er jo ikke det så rart), hva med å finne alternative sunne, men søte retter? Fruktsalat med mye banan og drue, f.eks - kanskje med en liten "dæsj" kremtopp i begynnelsen for å overbevise dem.

Siden det er slik at du og mannen din tydeligvis har ansvaret for matpakken til deres barn - prøv å lage noe skikkelig "stas" til dine egne barn. F.eks wraps med noe godt (og sunt!), dandert og "pyntet" i stilige matbokser med servietter osv. Noe som overbeviser barna om at ordentlig mat faktisk er godt og spennende.

Enklere sagt enn gjort, jeg vet. :sukk:

Skrevet

Trist situasjon, ikke minst fordi barna ikke lærer å sette pris på godteri hvis de får det hver dag. Er det bare jeg som husker hvor stas det var med "lørdagsgodt"? Jeg har da ikke bikket 30 engang!

Men det er en avsporing...

TS: Hva slags mat er det du liker å servere, da? Har du tid til at dere kan lage mat sammen, alle fire? Sunne rundstykker (spises varme, nam!), f.eks. Siden barna tydeligvis er glad i søt mat (om de er vant til et høyt sukkerinnhold er jo ikke det så rart), hva med å finne alternative sunne, men søte retter? Fruktsalat med mye banan og drue, f.eks - kanskje med en liten "dæsj" kremtopp i begynnelsen for å overbevise dem.

Siden det er slik at du og mannen din tydeligvis har ansvaret for matpakken til deres barn - prøv å lage noe skikkelig "stas" til dine egne barn. F.eks wraps med noe godt (og sunt!), dandert og "pyntet" i stilige matbokser med servietter osv. Noe som overbeviser barna om at ordentlig mat faktisk er godt og spennende.

Enklere sagt enn gjort, jeg vet. :sukk:

Takk for gode råd. Jeg prøver å "lure" til å kjøpe sunnere kjeks/frukt osv. Men da kjøper pappa,en en kjekspakke til hver. Da synes jeg poenget blir litt borte...

Prøvde å snakke med far om raske karbohydrater, virket ikke som om han forstod forskjellen. Uff, vaner er vonde og vende, det har vært bedre, men nå sklir det helt ut igjen. Eldstemann drikker brus og spiser sjokolade hver dag! Det gjør jeg faktsik ikke med ine barn. Har snakket litt om dette tidligere også, og da har jeg prøvd å foklare at man faktisk ikke er snille med barna sine, når man gir godteri/søtt HVER dag! Det skjønner mine barn.

Jobber i helsevesenet, og endel med ernæring, så vet hvor mye det faktisk har å si i lengden. Både for utvikling og andre ting. Men nå trodde jeg dette var "allemnnkunnskap". Det er jo om kosthold/ernæring i media hele tiden!

TS

TS.

Skrevet

Obs, ser det har gått litt fort. Beklager skrivefeil!

TS

Skrevet (endret)

Min samboer har et "løsere" forhold til kosthold enn meg, og vil gjerne ha sjokoladepålegg, brus og snop i skapet til enhver tid. Det skjer bare ikke her, enkelt og greit. Sjokoladepålegg er greit i jula, påska og på hyttetur, ikke i hverdagen. Snop og brus hører til i helgene, og fortsatt i begrenset mengde. Etter snart ti år med gnålet mitt har det nå begynt å gå inn ( og han har endelig skjøns at det er dumt å handle mat som jeg kaster tvert det kommer inn i skapene....), og han har faktisk begynt å bli litt opptatt av hva han spiser.

Jeg har hatt fordelen at det er kun jeg som har barn, og jeg kan dra den at jeg bestemmer hva mine barn skal spise. Ser absolutt at dt blir en utfordring med dine og mine barn, og med så forskjellig tilnærming til mat og kosthold. Kanskje på tide med en virkelig grundig prat? Kan kanskje helsesøster være en ressurs?

Endret av Wildy
  • Liker 1
Skrevet

Min samboer har et "løsere" forhold til kosthold enn meg, og vil gjerne ha sjokoladepålegg, brus og snop i skapet til enhver tid. Det skjer bare ikke her, enkelt og greit. Sjokoladepålegg er greit i jula, påska og på hyttetur, ikke i hverdagen. Snop og brus hører til i helgene, og fortsatt i begrenset mengde. Etter snart ti år med gnålet mitt har det nå begynt å gå inn ( og han har endelig skjøns at det er dumt å handle mat som jeg kaster tvert det kommer inn i skapene....), og han har faktisk begynt å bli litt opptatt av hva han spiser.

Jeg har hatt fordelen at det er kun jeg som har barn, og jeg kan dra den at jeg bestemmer hva mine barn skal spise. Ser absolutt at dt blir en utfordring med dine og mine barn, og med så forskjellig tilnærming til mat og kosthold. Kanskje på tide med en virkelig grundig prat? Kan kanskje helsesøster være en ressurs?

Sagt at det er greit med sjokoladepålegg i helger også, men når meg og barna bodde alene, hadde vi det ALDRI. Hvorfor? Fordi de omtrent ikke visste hva det var. Så ingen grunn til å presse det på barna mine. I helgene tidligere valgte barna mine å spise masse forskjellig frukt og kanskje litt melkesjokolade, og det var aldri noe klaging på det heller. Fordi jeg ikke har proppet dem fulle med all "dritt" tidligere.

Jeg høres kanskje litt streng ut? Men, ser ikke poenget i å gi når det ikke har vært savnet. Mye man kan kose seg med :)

Så tilbake til problemet nå... Jeg sier til far at jeg ikke ønsker å gi mine barn alle disse (ekle)kjeksene med masse e-stoffer (han vet vel knapt hva det vil si)... Bedre å spise havrekjeks feks.

Men det er mengdene som også blir problemet her. Ungene hans får spise ubegrenset, men det kan ikke mine gjøre uansett, da vil de bli overvektige. De har altså mer "fett" på kroppen enn de andre barna. Jeg får jo litt vondt i mamma-hjertet når jeg har gitt mine barn et visst antall av noe, så går de andre med hånden nedi kjekspakken.... Uff.. Har pratet MYE med mine barn om dette. Hvorfor jeg gjør det og hva det har og si for kroppen. Hvis de da spør etter mer, tilbyr jeg frukt, noe de er fornøyd med. Bare engster meg litt for hvordan det blir når de blir større.

Ta han med til helsesøster, tror jeg han aldri hadde gått med på, desverre. Jeg kjenner litt på at han får proppe i barna sine det han vil, men jeg føler jeg MÅ ta ansvar for mine barn.

Jeg må høres helt firkantet ut her, er ikke det altså, vi kan slurve litt med middager, med "fin" pasta osv ;) Er helheten jeg er mest opptatt av.

TS

Skrevet

Jeg synes ideen med å gjøre den maten barna dine får så attraktiv som mulig og ikke fokusere på det de ikke får er god. Det er jo masse ting man kan lage som er sunt, morsomt og godt, og så får bare de andre spise kjeks og sjokolade. Det viktigste er at dine barn er fornøyde med sin mat. Hva med å kjøpe bentobokser til dem, og få litt inspirasjon fra nettet (eller Pingting på forumet) til hva du kan fylle dem med? Eller lage salater, lapper av middagsrester, sende med dem nøtter og rosiner i små bokser og slike ting? En gjennomarbeidet matboks er jo utrolig mye mer fristende enn to skiver med nugatti i matpapir.

Skrevet

Jeg synes ideen med å gjøre den maten barna dine får så attraktiv som mulig og ikke fokusere på det de ikke får er god. Det er jo masse ting man kan lage som er sunt, morsomt og godt, og så får bare de andre spise kjeks og sjokolade. Det viktigste er at dine barn er fornøyde med sin mat. Hva med å kjøpe bentobokser til dem, og få litt inspirasjon fra nettet (eller Pingting på forumet) til hva du kan fylle dem med? Eller lage salater, lapper av middagsrester, sende med dem nøtter og rosiner i små bokser og slike ting? En gjennomarbeidet matboks er jo utrolig mye mer fristende enn to skiver med nugatti i matpapir.

Mulig jeg er litt dum, men hva er bentoboks??

Jeg sa fra under kveldsmaten i går. Alle ville ha Nugatti. Jeg forklarte mine barn at de måtte velge et annet pålegg, fordi de måtte ha riktig næring (det var ikke noe problem).

Sa høyt mens barna og far var der, at Nugatti gir ikke kroppen og hjernen den næringen den trenger, og det blir man IKKE smart av! Og det å spise Nugatti hver dag gjør ingenting bra for hverken kropp eller hjerne.

Da reagerte han eldste til samboeren min, og lurte på hvorfor foreldrene hans gav han slik mat hver dag da?! Så far ble litt paff, men det ble smurt Nugatti på skiver i dag også.

Men jeg skal gå inn for å smøre litt fristende og "eksklusive" matpakker til mine barn, så legger vel de andre merke til det, og ønsker dette de også, i steden for to svette skiver med Nugatti ;)

Synes dere jeg skal fortsette med å si hvor lite bra det er for kropp og hjerne å spise slik mat, eller blir det for masete?

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...