Gå til innhold

Får jeg problemer med å få jobb når jeg har mye fravær på skolen?

Gjest Tinneaa

Anbefalte innlegg

Gjest Tinneaa

Har ektstremt mye fravær. Helt sykt mye. Er veldig redd for at jeg skal få problemer med å få jobb senere i livet, og ende opp med å jobbe i en falleferdig kiosk resten av livet....

Går siste året i tiende, og fraværet gjennom hele ungdomsskolen er så mange dager! Men jeg har fått alle karakterer, fire-femmere, og god i orden og oppførsel. Likevel er jeg veldig redd for å få en dårlig jobb og lite lønn på grunn av fraværet. Så spørsmålet:

Gir fraværet på ungdomsskolen konsekvenser når jeg skal søke bra jobb senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En arbeidsgiver med vett i ksallen vil nok se på det du har gjort sist. Med andre ord ville jeg ikke bekymret meg om du klarer å holde fraværet nede på vgs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ektstremt mye fravær. Helt sykt mye. Er veldig redd for at jeg skal få problemer med å få jobb senere i livet, og ende opp med å jobbe i en falleferdig kiosk resten av livet....

Går siste året i tiende, og fraværet gjennom hele ungdomsskolen er så mange dager! Men jeg har fått alle karakterer, fire-femmere, og god i orden og oppførsel. Likevel er jeg veldig redd for å få en dårlig jobb og lite lønn på grunn av fraværet. Så spørsmålet:

Gir fraværet på ungdomsskolen konsekvenser når jeg skal søke bra jobb senere i livet?

Mange arbeidsgivere ser på fravær ja. Men tviler på at fraværet på ungdomsskolen har så veldig mye å si. Du får skjerpe deg på videregående så går det bra skal du se.

Skyldes fraværet sykdom å kan du skaffe en legeerklæring og få mye av fraværet godskrevet. Det betyr at det ikke havner på vitnemålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjempefravær på videregående, men best karakterer i klassen, og siden jeg har universitetsutdanning etterpå tror jeg ingen arbeidsgivere bryr seg om videregående-fravær. Det er så lenge siden, og jeg beviste at jeg fikk gjort alt jeg skulle, siden jeg har bra karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjempefravær på videregående, men best karakterer i klassen, og siden jeg har universitetsutdanning etterpå tror jeg ingen arbeidsgivere bryr seg om videregående-fravær. Det er så lenge siden, og jeg beviste at jeg fikk gjort alt jeg skulle, siden jeg har bra karakterer.

Hvis du hadde hatt det du kaller "kjempefravær" så hadde du ikke fått karakter i de fagene. Det skal ikke så veldig mye fravær til før læreren skriver at vedkommende ikke har grunnlag for å sette karakter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at potensielle arbeidsgivere ser på vgs-fravær, men ungdomsskolevitnemålet har jeg ikke en gang vurdert å vise fram til en potensiell arbeidsgiver etter at jeg fullførte vgs. Ikke har jeg blitt spurt om det heller. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thessie!

Det spiller nok ingen rolle dersom du ikke vil ha jobb før etter vgs. Men dersom du vil ha en deltidsjobb om ikke så lenge, så har du jo ikke andre papirer å vise til enn de fra ungdomsskolen. Men jeg har aldri blitt spurt etter papirer på små detidsjobber, så det går nok bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt bedt om å ta med vitnemål fra både vgs og u.skole når jeg har blitt kalt inn til intervju. Om du ikke har mye fravær på vgs så bør det ikke spille så stor rolle, men du vil kanskje få spm om hvorfor du har så mye fravær på u.skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur heller ikke at en potensiell arb.giver vil bruke så mye tid på fraværet fra ungdomsskolen, når vgs og evt høyere utdanning er bestått.

Vil heller prøve å unngå så mye fravær på vgs.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har universitetsutdannelse, og har verken vitnemål fra vgs eller ungdomsskolen lenger. De gikk i søpla for mange år siden.

Om du skal ta mer utdanning etter vgs, bruker du ikke det vitnemålet.

Endret av Pysa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til fraværet? Du bør gjøre noe med årsaken, slik at du slipper å ha samme fravær i videre skolegang, studier og deltidsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde hatt det du kaller "kjempefravær" så hadde du ikke fått karakter i de fagene. Det skal ikke så veldig mye fravær til før læreren skriver at vedkommende ikke har grunnlag for å sette karakter.

Nei, det har ikke læreren lov til. Kunnskapsløftet gjør at det i prinsippet skal være nok å møte på alle prøver/eksamener og levere alle oppgaver. Så i teorien trenger man ikke møte på skolen om det ikke er en prøve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt bedt om å ta med vitnemål fra både vgs og u.skole når jeg har blitt kalt inn til intervju. Om du ikke har mye fravær på vgs så bør det ikke spille så stor rolle, men du vil kanskje få spm om hvorfor du har så mye fravær på u.skole.

Det nekter jeg å tro- hvor mange intervjuer har du vært på? NADA!

Drit i u- skolen nå TS men skjerp deg....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på mange intervjuer, men aldri vist fram vitnemål fra ungdomsskole eller videregående. Om du mot formodning skulle bli spurt tror jeg faktisk en arbeidsgiver ville godtatt ganske greit en forklaring om at man hadde mye sykdom på ungdomsskolen. Det er ikke så veldig relevant hvis man har lite fravær senere.

Jeg har blitt spurt flere ganger om jeg har mye fravær (og da tar jeg utgangspunkt i de siste årene, ikke skoleårene), og det er er mulig de spør referanser om det samme, men ellers blir det ikke så mye lagt vekk på. Jeg vil tro det er negativt om man er mye borte i prøvetid eller som vikar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nekter jeg å tro- hvor mange intervjuer har du vært på? NADA!

Jeg har vært på en del, ja. I telefon i forkant har jeg fått beskjed om å ta med alle vitnemål. Om jeg ikke får beskjed om det tar jeg dem likevel med, siden det er forventet at søker tar med all dokumentasjon og kompetansebevis. Jeg tar også med attester. Det gir ikke så godt inntrykk hvis man kun har med seg selv, man bør være litt forberedt.

I min nåværende jobb håndterer jeg jobbsøknader som kommer inn, og ofte ligger det vedlagt u.skole-vitnemål fra folk i midten av 20-åra. Jeg ville ikke ha sendt med vitnemål i en vanlig søknad, men heller ventet til evt intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med mindre du har planer om å slutte på skole etter ungdomskolen, så betyr fravær ingenting.

Det betyr imidlertidig ikke at du skal ta lett på det. Det er viktig at du går på skolen. På vgs står du i fare for å stryke i ett eller flere fag om du har for mye fravær.

Jeg har forøvrig aldri vist hverken vitnemål fra u.skolen eller vgs på jobberintervju. Og at folk opp i 20 årene har med seg vitnemål fra u.skolen på jobb intervju høres direkte teit ut, det har da ingen relevanse lenger...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en del, ja. I telefon i forkant har jeg fått beskjed om å ta med alle vitnemål. Om jeg ikke får beskjed om det tar jeg dem likevel med, siden det er forventet at søker tar med all dokumentasjon og kompetansebevis. Jeg tar også med attester. Det gir ikke så godt inntrykk hvis man kun har med seg selv, man bør være litt forberedt.

I min nåværende jobb håndterer jeg jobbsøknader som kommer inn, og ofte ligger det vedlagt u.skole-vitnemål fra folk i midten av 20-åra. Jeg ville ikke ha sendt med vitnemål i en vanlig søknad, men heller ventet til evt intervju.

Det har jeg ALDRI opplevd, hvilken seriøs arbeidsgiver bryr seg om hva du gjorde på den tiden..

Videregående er en helt annen sak, da det gjerne også er yrkesrettet!

Men ja, de sa ta med vitnemål - så klart man tar med det + attester.. Men nevner de faktisk u-skole vitnemål eller har du trodd det og tatt det med?

Har ansatt selv og det kunne aldri falt meg inn å bry meg om hva folk gjorde når de var 14!

Nesten knapt vgs.. Arbeidserfaring, alder og GODE attester er det eneste jeg bryr meg om!

Det er ofte kun i staten å at man må levere vgs vitnemål, så vet du det TS..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her, så har ikke vitnemålet fra ungdomskolen så mye å si - så lenge du tar vgs. Hvis du skal søke jobb etter vgs og ikke har noe videre utdanning, kan det hende at arbeidsgiver vil se på vitnemålet ditt fra vgs - selv har jeg aldri blitt spurt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har lov til å sette ned karakterer hvis eleven aldri møter opp i timene.

TS:

Hvis du søker jobb og videregående er det høyeste fullførte utdanning eller der ditt siste vitnemål er fra, så vil fraværet ha mye og si. I så og si alle jobbsøknader må du legge ved CV og vitnemål, og fraværet vil ha mye og si da de fleste arbeidsgivere ser på fraværet på skolen som en pekepinn på fravær ved eventuell ansettelse.

Ingen vil ha en som ikke møter opp på jobb, og hvis du ikke klarer å møte opp på skolen så er det grunnlag nok til å tro at du ikke vil klare en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...