Helen Skrevet 17. januar 2012 #121 Skrevet 17. januar 2012 Jeg har en far som aldri har engasjert seg i barnebarna sine. Jeg har egentlig ikke merket det så godt siden hans samboer har vært veldig flink med de. Yngstesønnen min har vært veldig mange helger på besøk til de, og etterhvert ble de avlastningshjem for han en helg i mnd. fordi han er funksjonshemmet. Men for litt over ett årsiden flyttet samboeren han ut, siden da har han ikke brydd seg en døyt om noen av barnebarna. Han kommer ikke på besøk hvis han ikke blir omtrent bønnfalt om å komme, han kommer ikke i bursdager og gir heller ikke hverken bursdagsgave eller julegave. Min fars ekssamboer har fortalt meg at det er hun som hele tiden har vært pådriveren når det gjelder besøk og andre ting i alle år, han har bare diltet med. Det synes veldig tydlig nå. Yngstesønnen har fortsatt henne som avlastningshjem, hun er virkelig en fantastisk person, men han savner bestefar. Han har rommet sitt, med tingene sine der fortsatt så han skjønner ikke helt hvorfor han aldri får være der... Men uansett så skal jeg ikke klage, for det er jeg selv som har valgt å sette unger til verden. Jeg kan ikke forlange at min far skal stille opp på hverken den ene eller den andre måten
missLynch Skrevet 17. januar 2012 #122 Skrevet 17. januar 2012 Det er slettes ikke et krav at besteforeldre skal, må, eller ønsker å være barnevakt. Dette kravet bør de få slippe. De får tilby seg dette selv derom de ønsker det. Skal man ha barn, må man kalkulere inn muligheten for at absolutt ingen- ikke besteforeldrene engang!- vil være barnevakt. 2
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2012 #123 Skrevet 18. januar 2012 Vel, jeg kommer aldri til å se på mine barn og barnebarn som en byrde. Da er det verre med de som har prioritert seg selv fullt og helt til de blir avhengige av at noen prioriterer de.... Gjør du deg selv overflødig så ender du opp med å bli det...
Gjest Maruwan Skrevet 18. januar 2012 #124 Skrevet 18. januar 2012 (endret) For meg er det helt "fjernt" slik som mange besteforeldre velger å prioritere i dag. De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden. De prioriterer å reise på hytta i stedet for å passe barnebarn. Det er besøk hos venner eller frisørtimer som kommer i veien Barnebarn passes bare på deres premisser. Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med de små søte barnebarna? Ønsker ikke besteforeldre å ha et tett og godt forhold til barnebarn mer? Hva med å hjelpe foreldrene litt? La de ha litt tid for seg selv?? ?? Det slår meg at dette går begge veier når det gjelder foreldre- vs. besteforeldregenereasjonen: For meg er det helt "fjernt" slik som foreldregenerasjonen velger å prioritere i dag. Barna blir voksne og de får huset for seg selv - men lar besteforeldrene gå fullt i gamlehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden. De prioriterer å reise på hytta i stedet for å passe besteforeldre. Det er besøk hos venner eller frisørtimer som kommer i veien Besteforeldre passes bare på deres premisser. Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med sine gamle foreldre? Det er bare sånn vi er blitt: Et institusjonalisert folkeferd oppfostret og leid i graven av staten. Endret 18. januar 2012 av Maruwan
Mr.Omg Skrevet 18. januar 2012 #125 Skrevet 18. januar 2012 (endret) Har ikke lest hele tråden, og jeg skjønner tanken din, TS. Men besteforeldre har jobbet hele livet, og de har også tatt seg av barn i mange år allerede. De har kanskje også helseplager selv som de må ta seg av. Det er mye styr med barn, så hvorfor skal de ta seg av noen andres barn, når de ikke må og ikke orker? Som min mor sa til min søster da søsteren min anklaget mor for å ikke være der nok for barnebarna sine: "barna er skjønne, men jeg har vært mor hele livet. Og selv jeg trivdes veldig godt å være mamma, så orker jeg ikke å passe småbarn lenger i min alder". Endret 18. januar 2012 av Mr.Omg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå