Gå til innhold

Besteforeldre som prioriterer seg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det forundrer meg at et ungt menneske tillater seg å definere innholdet i livet til folk som har blitt besteforeldre, jeg synes det er uverdig. Jeg har selv oppdratt to sønner som nå er unge, voksne menn. Den dagen de eventuelt setter barn til verden skal jeg stille opp - men det må skje på våre premisser. Jeg skal ikke legge meg borti hva de ønsker å fylle livet sitt med - og jeg forventer at de heller ikke legger seg opp i hva vi vil fylle livet vårt med.

Nå føler vi at vi har fått igjen mye tid som vi kan bruke på oss selv - og den vil jeg bruke med god samvittighet - også når det eventuelt kommer barnebarn.

Det høres jo nesten ut som TS tror at besteforeldre ikke har noe å fylle livet med.

• Liker 6
Skrevet

For meg er det helt "fjernt" slik som mange besteforeldre velger å prioritere i dag.

De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden. Besteforeldre skal være besteforeldre, ikke et sted der man kan sleppe av barna for å spare penger selv. Barn har det bedre i barnehagen, rett og slett for da får de leke og være sammen med mange andre barn.

De prioriterer å reise på hytta i stedet for å passe barnebarn.

Flott at de prioriterer hygge, og hvorfor mener du at de skal prioritere å passe barnebarna fremfor å reise på hytten?

Det er besøk hos venner eller frisørtimer som kommer i veien

Mener du seriøst at besteforeldre ikke skal få tilbringe tid sammen med venner, ei heller ta seg en tur til frisørsalongen? Eller mener du at de skal slippe alt og alle avtaler, fordi nå har barna deres bestemt at de skal passe barnebarna?

Barnebarn passes bare på deres premisser.

Det er da flott, for da bruker besteforeldrene tiden på å være med barnabarna når de føler seg opplagt til det og føler at de kan gi all oppmerksomhet til barnebarna. Er dette negativt?

Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med de små søte barnebarna?

Besteofreldre tilbringer da tid med de søte små, men må de gjøre det hele tiden for å tekke deg? Mener du seriøst at besteforeldre skal ønske å være med barnebarna sine 24/7?

Ønsker ikke besteforeldre å ha et tett og godt forhold til barnebarn mer?

Besteforeldre kan da få tette og gode forhold til barnebarna sine, uten at de må bruke all tid på de. Kan jo da snu spørsmålet da, og spørre ønsker ikke foreldre et tett og godt forhold til sine egne barn, når de forventer at de skal være hos besteforeldrene hele tiden?

Hva med å hjelpe foreldrene litt? La de ha litt tid for seg selv??

Besteforeldre har levd lenge, hatt ansvar for barna gjennom deres oppvekst, og selv etter barna har blitt voksne mener du at de skal fortsatt stå på pinne for sine egen barn, fordi det er de som er viktigst i følge deg? Foreldre skal få tid til seg selv, foreldre må få hjelp, men tenker du på besteforeldrene i det hele tatt oppe i dette eller er ikke de viktige fordi de bare er dine foreldre? Jeg syns faktisk forferdelig synd på dine foreldre, den dagen du får barn, siden du ahr den holdningen du har. Dine foreldre skal stå på pinne for deg, for du skal kunne jobbe, du skal kunne reise og få masse tid til deg selv, men foreldrene dine skal bare være så glad for at du har gitt de barnebarn sånn at de kan bruke all sin tid på DINE barn. ??

Du har noen vanvittige krav til besteforeldre, og kanskje det er på tide å prøve å se på de som mennesker også. Når skal de få lov til å få tid til seg selv? Men ut i fra tankegangend in så skulle de få den tiden under din oppvekst, for da burde det vært dine besteforeldre som tok seg av deg. Men regner ikke med at det har vært slik, og det er ikke slik i de fleste tilfeller for foreldre skal ta seg av sine egne barn og sette pris på den tiden de får når besteforeldre ønsker å hjelpe til.

• Liker 3
Skrevet

De som har barnebarn har som regel passet en baby (og senere barn) sammenhengende i mange år, så jeg tviler de får hetta av en helg :ler: Er nok andre ting som ligger til grunn der- for eksempel at man har det for travelt...

Man blir eldre, får mindre energi, helseplager, tålmodigheten kan bli dårligere,bevegelighet, utbrenthet(fått nok av unge mas og å alltid tenke på andre)Det er forskjell på foreldre i 30 årene og besteforeldre i 50 årene. Jeg merker det selv, er nå 45 og selv om jeg er sprek og rask og med god helse så ER jeg eldre nå enn for ti år siden. Foreldrene har mer energi og er yngre enn besteforeldrene. Slik er det. Jeg synes det er dumt at unge mennesker skal dømme og bestemme hva mennesker som er ti-tjue år eldre enn de selv kan klare. man vet jo ikke hvordan det faktisk er å være 50 år om man selv bare er 30. Men en 50 åring vet hvordan det kan være å være 30.

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre er svært lite opptatt av sine barnebarn. Jeg er ofte lei meg over dette, ikke for at de ikke passer dem når jeg knipser. Men de deltar ikke i mine barns liv. Jeg er av den oppfatning at besteforeldre kan gi barna mine verdifull ballast på veien. At de kan være viktige personer for mine barn, slik jeg husker mine egne besteforeldre var for meg.

Mine foreldre har aldri noe ønske om å tilbringe tid med mine barn alene. De passer minstemann om jeg spør dem, men jeg spør bare om jeg er helt i beit.

To av barna mine er nå tenåringer, og de har nesten ingen kontakt med mine foreldre, kun i familieselskap. Det er så synd at det har blitt slik, men de må nesten skylde på seg selv som i alle år har prioritert helgeturer til campingvognen og langtidsferie.

Det er ikke noe uvennskap i familien, det bare ER slik.

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre er svært lite opptatt av sine barnebarn. Jeg er ofte lei meg over dette, ikke for at de ikke passer dem når jeg knipser. Men de deltar ikke i mine barns liv. Jeg er av den oppfatning at besteforeldre kan gi barna mine verdifull ballast på veien. At de kan være viktige personer for mine barn, slik jeg husker mine egne besteforeldre var for meg.

Mine foreldre har aldri noe ønske om å tilbringe tid med mine barn alene. De passer minstemann om jeg spør dem, men jeg spør bare om jeg er helt i beit.

To av barna mine er nå tenåringer, og de har nesten ingen kontakt med mine foreldre, kun i familieselskap. Det er så synd at det har blitt slik, men de må nesten skylde på seg selv som i alle år har prioritert helgeturer til campingvognen og langtidsferie.

Mange jeg kjenner opplever det der. Ofte er det nye partnere inne i bildet, som ikke har like stor interesse for enda fler barnebarn i tillegg til egne.

Selv har vi besteforeldre som har god økonomi, reiser og opplever veldig mye, både i Norge og utlandet. De drar på båtturer, hytte og sommerhus, turer i skogen, er spreke som få og har alle muligheter. Men det er aldri spørsmål om å inkludere barnebarna. De har sitt liv, og kan stille opp som "barnevakt" en dag eller et døgn hvis vi spør en måneds tid i forveien. Ellers kommer de helst på besøk for å hilse på. Det er jo litt merkelig at de ikke ønsker å dele livet med barnebarna, eldste er 13 år og ikke akkurat en byrde.

Veldig mange rundt oss har det på samme måten.

• Liker 1
Skrevet

For meg er det helt "fjernt" slik som mange besteforeldre velger å prioritere i dag.

De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden.

Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med de små søte barnebarna?

??

Syntes du forventer alt for mye av besteforeldre! Når jeg får barn kommer jeg ikke til å forvente at mine foreldre eller svigerforeldre skal ta ansvar for våre barn hele uka. Jeg hadde jo selvfølgelig syntes det hadde vært veldig fint om de hadde ønsket å ha barnet fast en dag i uka. Men jeg kommer nok til å føle veldig på det i forhold til om jeg tror det ville passe dem, egentlig så vet jeg ikke om jeg ville foreslått det en gang. Tror nok jeg ville sett om de hadde tatt det opp selv. Har ingen ønske om å presse noe på deres hverdag selv om de hadde vært pensjonerte. Man må også huske på at noen besteforeldre har mange barnebarn, fort gjerne 10 stykker. Det er jo ikke realistisk da at besteforeldre skal holde på slik du beskriver.

Føler kanskje jeg har en svigerinne som tar litt for gitt at de skal kunne sende barnebarna til dem hver dag etter skolen og at de gjerne kan fordele ut mye av levering og henting i barnehage. Tror nok svigermor og far gjerne hjelper til, men føler det blir så dumt at de tar det som en selvfølge at det kan de bare skyve over på dem...

• Liker 2
Skrevet

Man blir eldre, får mindre energi, helseplager, tålmodigheten kan bli dårligere,bevegelighet, utbrenthet(fått nok av unge mas og å alltid tenke på andre)Det er forskjell på foreldre i 30 årene og besteforeldre i 50 årene. Jeg merker det selv, er nå 45 og selv om jeg er sprek og rask og med god helse så ER jeg eldre nå enn for ti år siden. Foreldrene har mer energi og er yngre enn besteforeldrene. Slik er det. Jeg synes det er dumt at unge mennesker skal dømme og bestemme hva mennesker som er ti-tjue år eldre enn de selv kan klare. man vet jo ikke hvordan det faktisk er å være 50 år om man selv bare er 30. Men en 50 åring vet hvordan det kan være å være 30.

Jøss, hvis du legger til en vaskehjelp, et par langtidsferier i syden, en vinklubb, en teaterklubb, tid til å trene, lese og sove lenge, lanhelger på hytta og en god tjenestepensjon nå, så høres du nesten ut som moren min ;)

Æ'kke så greit å være "gammel" nei, det er jammen ikke lett å velge mellom Barbados og Jamaica, skal jeg si deg, og hvorfor har du det så støvete i krokene da du utrente, u-stilige trebarnsmamma i 100% jobb?... :filer:

Gamle folk finnes vel i like mange varianter som unge folk.

Noen forventer altfor mye, og andre altfor lite.

• Liker 2
Skrevet

Jøss, hvis du legger til en vaskehjelp, et par langtidsferier i syden, en vinklubb, en teaterklubb, tid til å trene, lese og sove lenge, lanhelger på hytta og en god tjenestepensjon nå, så høres du nesten ut som moren min ;)

Æ'kke så greit å være "gammel" nei, det er jammen ikke lett å velge mellom Barbados og Jamaica, skal jeg si deg, og hvorfor har du det så støvete i krokene da du utrente, u-stilige trebarnsmamma i 100% jobb?... :filer:

Gamle folk finnes vel i like mange varianter som unge folk.

Noen forventer altfor mye, og andre altfor lite.

Sinna ? Det er vel din mors valg ? Det høres ikke noe hyggelig ut om hun kritiserer deg stadig vekk, men om ikke du må betale sydenturene og treningen hennes har du ikke noe med det . Passet hun ikke på deg da du var barn ? Sørget for at du hadde tak over hodet og klær og mat ?

• Liker 3
Skrevet

...om ikke du må betale sydenturene og treningen hennes har du ikke noe med det . Passet hun ikke på deg da du var barn ? Sørget for at du hadde tak over hodet og klær og mat ?

Hyggelig verden vi lever i du, hvis man ikke skal kunne forvente mer av familien sin enn som så. Men man velger selvfølgelig selv hva slags menneske man vil være.

Skrevet

Når mine foreldre pensjonerer seg kommer jeg til å forvente at de bruker tiden og pengene sine på seg selv!! Er skammelig at folk kan forvente at besteforeldre absolutt skal ville være med barnebarna sine hele tiden!! Jeg kommer også til å bruke all tid på meg selv når jeg endelig er ferdig med et helt liv i arbeid og endelig kan gjøre det jeg vil når jeg vil!!

Det er egoistisk å forvente at besteforeldre skal slippe alt de har i hendene fordi de må "bruke tid" med barnebarna sine!

• Liker 5
Skrevet

Hyggelig verden vi lever i du, hvis man ikke skal kunne forvente mer av familien sin enn som så. Men man velger selvfølgelig selv hva slags menneske man vil være.

Hva mener du, brukeren her skriver at hennes mor er så fæl fordi hun reiser til syden og trener og går i vinklubb og greier. Det eneste jeg lan se som er negativt her er at moren kritiserer henne.

Hvorfor skal voksne barn ha noe med hvordan foreldrene deres bruker tiden og pengene sine ?

Ville du synes det samme om det var moren som mente datteren brukte for mye penger på klær og reiser ?

Voksne mennesker er ansvarlige for eget liv.

• Liker 4
Skrevet

De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden.

??

Ærlig talt! Dette må være noe av det mest egoistiske jeg har lest her.

De aller fleste foreldre har prioriert ungene sine i mange år og når de først flytter så mener du de skal bytte sin egen mot å være barnevakt fordi DU helt frivillig har satt deg til med unger skal ha litt fri?

Jeg forstår godt at de trenger litt tid for seg selv uten masse ansvar. Her har de oppfostret barn og jobbet hele livet, men pensjonistilværelsen unner sånne som deg dem ikke.

Betal for barnevakt og la foreldrene dine nyte livet!

• Liker 4
Skrevet

Jeg mener også at besteforeldre må bestemme helt selv over egne prioriteringer. Men jeg føler meg likevel privilegert som er vokst opp ned mormor og bestefar et steinkast unna. Der var det alltid rolig, kos og voksne som hadde massevis av tid til meg. Det tror jeg er litt annerledes for dagens barn.

Vi har et sett besteforeldre som prioriterer seg selv og et sett som bruker masse god tid med barna våre. Vi er heldig og jeg prøver å vise de som bruker tiden på oss at vi verdsetter det. Med fine kort, noe barna har laget eller kjøpe opplevelser til de ( teater, middag ol. ) for vi kan ikke forvente at de skal bruke tid på barna, men vi ser samtidig at de også liker det.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Så du forventer at foreldrene dine skal stille opp som barnevakt til en hver tid du da, eller?

• Liker 2
Skrevet

Hva mener du, brukeren her skriver at hennes mor er så fæl fordi hun reiser til syden og trener og går i vinklubb og greier. Det eneste jeg lan se som er negativt her er at moren kritiserer henne.

Hvorfor skal voksne barn ha noe med hvordan foreldrene deres bruker tiden og pengene sine ?

Ville du synes det samme om det var moren som mente datteren brukte for mye penger på klær og reiser ?

Voksne mennesker er ansvarlige for eget liv.

Når besteforeldre velger å bortprioritere barnebarna syns jeg det er synd ja, for barnebarna som aldri opplever å få et nært forhold til potensielt viktige omsorgspersoner. Det er synd når det oppleves som uinteressant å ha samvær med barnebarna, fordi alt annet er viktigere. Det har ingen ting med penger å gjøre, men tid.

Selvfølgelig finnes det besteforeldre som vektlegger tid med barnebarna i tillegg til alt det andre, da er jo alt fryd og gammen. Men det er ikke mye positivt når interessen for barnebarna ikke er der. Man hadde vært en merkelig forelder om man opplevde det som helt ok.

Annonse
Skrevet

Når besteforeldre velger å bortprioritere barnebarna syns jeg det er synd ja, for barnebarna som aldri opplever å få et nært forhold til potensielt viktige omsorgspersoner. Det er synd når det oppleves som uinteressant å ha samvær med barnebarna, fordi alt annet er viktigere. Det har ingen ting med penger å gjøre, men tid.

Selvfølgelig finnes det besteforeldre som vektlegger tid med barnebarna i tillegg til alt det andre, da er jo alt fryd og gammen. Men det er ikke mye positivt når interessen for barnebarna ikke er der. Man hadde vært en merkelig forelder om man opplevde det som helt ok.

Jeg tror nok de fleste er interessert i barnebarna, men det fordrer jo og et godt forhold til egne barn. Det kan lett bli ubehagelig dersom man føler at egne barn skal bestemme hva en bruker tid og penger på. Ellers er jo sydenturer og barnebarn perfekt å kombinere.

• Liker 2
Skrevet

Så du forventer at foreldrene dine skal stille opp som barnevakt til en hver tid du da, eller?

Ja, til en hver tid faktisk. Er alt svart/hvitt i din verden?

Jeg kan faktisk ikke huske sist de var barnevakt for barna mine, så jeg tror jeg har mitt på det rene.

Skrevet

Det jeg stusser over er at TS tydeligvis ser det som en selvfølge at alle besteforeldre er pensjonister? Pensjonsalderen i Norge i dag er 67 år (62 år for de med AFP), og de aller fleste har vel blitt besteforeldre en stund før de blir 67 år?

• Liker 2
Skrevet

Dette er det jeg mener (TS)! Så flinke mange er til å vri på ting man skriver og sette trådstarter i dårlig lys. Jeg mener da ikke at besteforeldre ikke har rett til et liv!!

Skrevet

Dette er det jeg mener (TS)! Så flinke mange er til å vri på ting man skriver og sette trådstarter i dårlig lys. Jeg mener da ikke at besteforeldre ikke har rett til et liv!!

Dette greide du da fint selv, men den urimelige lista du hadde i første innlegg.

Er litt dumt å komme i ettertid og påstå at du ikke mente det du skrev i første post fordi du opplevde at folk var uenige med deg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...