Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. januar 2012 #21 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har ikke inntrykk av at de fleste besteforeldre er slik. Men de har jo oppdratt sine egne barn, og er ferdig i yrkeslivet. Hvorfor skal de ikke prioritere seg selv? Jeg hadde brukt pensjonisttilværelsen på å reise rundt, og gjøre de tingene jeg ikke kunne da jeg hadde jobb og barn og passe på. familie skal alltid være en prioritet, men besteforeldre er ikke automatisk barnevakt for barnebarn. Og det at foreldre setter ungene i barnehage? Det er faktisk ikke alle som har råd til å være hjemme med unga. Og det er mulig i dag og kombinere yrkesliv og familie. 4
MiniMusa Skrevet 11. januar 2012 #22 Skrevet 11. januar 2012 Her har vi verdens beste besteforeldre på begge sider som passet ungene før de begynte i bhg. Dette var noe de ville selv, og når de begynte i bhg så syns de det var stusselig at de ikke fikk ha dem så mye. MEN- de sier også nei hvis det ikke passer! Og det er viktig!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #23 Skrevet 11. januar 2012 Og det at foreldre setter ungene i barnehage? Det er faktisk ikke alle som har råd til å være hjemme med unga. Og det er mulig i dag og kombinere yrkesliv og familie. Ikke alle, men mange har faktisk råd til at en av foreldrene kan være hjemme. Det er snakk om prioriteringer. Men det er klart, må man på død og liv ha et dyrt hus, bil, masse klær og ting og tang så må man vel jobbe for å få det til. Også får man forvente at besteforeldre skal stille opp og passe de søte små.
Betty84 Skrevet 11. januar 2012 #24 Skrevet 11. januar 2012 Syntes besteforeldre skal prioritere det de har lyst til, ikke det de blir påtvunget av kravstore unger. 1
la Flaca Skrevet 11. januar 2012 #25 Skrevet 11. januar 2012 Det du observerer er helt riktig. Samfunnet har endret seg og besteforeldre spiller en helt annen rolle nå enn tidligere. Det har blant annet å gjøre med helse, økonomi og seriemonogami-fenomenet. Nå dater besteforeldre, reiser verden rundt og realiserer seg selv. Det er ikke til å stikke under en stol at barnebarn generelt har lavere prioritet enn tidligere. Det er heller ikke sånn lenger at man ikke har råd til å betale barnehage eller dagmamma, og må ty til besteforeldre for å spare penger. Jeg syns en mellomting må være ok. Jeg har ikke tenkt å bli utnyttet når jeg blir bestemor, men ønsker forhåpentligvis å bidra helt frivillig. Har man fått barn så syns jeg det er rett og rimelig at man også føler et visst ansvar for barnebarna. Mine barns barn er mine barn, tenker jeg. 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 11. januar 2012 #26 Skrevet 11. januar 2012 (endret) de har jo allerede hatt unger. la dem nyte livet heng opp lapp om at du trenger barnevakt på butikken Endret 11. januar 2012 av Nuppdupp 1
la Flaca Skrevet 11. januar 2012 #27 Skrevet 11. januar 2012 de har jo allerede hatt unger. la dem nyte livet heng opp lapp om at du trenger barnevakt på butikken Trådstarter har ikke barn, wiseass.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #28 Skrevet 11. januar 2012 For meg er det helt "fjernt" slik som mange besteforeldre velger å prioritere i dag. De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden. De prioriterer å reise på hytta i stedet for å passe barnebarn. Det er besøk hos venner eller frisørtimer som kommer i veien Barnebarn passes bare på deres premisser. Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med de små søte barnebarna? Ønsker ikke besteforeldre å ha et tett og godt forhold til barnebarn mer? Hva med å hjelpe foreldrene litt? La de ha litt tid for seg selv?? ?? Du verden....Lever du i en drømmeverden? For laaaaang tid tilbake satt bestemor i gyngestolen og strikket.Hun var ikke yrkesaktiv. Det var ikke barnehager,og familiene bodde tettere nær hverandre. Slik har den bestemorrollen-besteforeldre levd videre. Nå er besteforeldre i arbeide,mye yngre,jobbet mange år,hatt barn,og ikke hatt de godene dagens foreldre har når de får barn. Hva forventer du? Nå er besteforeldrene ute å kjører harley...det er nå de skal leve. Satser du på familieliv og forventer det du skriver? Du er voksen,så nå er det ditt ansvar. Jeg er voksen,ung besgtemor. Jeg er i full jobb,men veldig sliiten. Selvsagt vil jeg ha besøk av barna og barnebarna. Passe de? Ja,når det passer. I helger har vi som andre en del å ta igjen. Forventer ikke at barna skal hjelpe til, de har hus,jobb,barn og ta seg av!!! Når jeg blir pensjonist? Da satser vi på å flytte til varmere strøk,pleie helsen,så får ungene komme dit. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #29 Skrevet 11. januar 2012 Det du observerer er helt riktig. Samfunnet har endret seg og besteforeldre spiller en helt annen rolle nå enn tidligere. Det har blant annet å gjøre med helse, økonomi og seriemonogami-fenomenet. Nå dater besteforeldre, reiser verden rundt og realiserer seg selv. Det er ikke til å stikke under en stol at barnebarn generelt har lavere prioritet enn tidligere. Det er heller ikke sånn lenger at man ikke har råd til å betale barnehage eller dagmamma, og må ty til besteforeldre for å spare penger. Jeg syns en mellomting må være ok. Jeg har ikke tenkt å bli utnyttet når jeg blir bestemor, men ønsker forhåpentligvis å bidra helt frivillig. Har man fått barn så syns jeg det er rett og rimelig at man også føler et visst ansvar for barnebarna. Mine barns barn er mine barn, tenker jeg. Jeg er 100% enig med deg. Det er klart at besteforeldre er herrer over sin egen tid, og at de fortjener å nyte tilværelsen etter mange år med jobb og barn. Det skulle bare mangle. Men- jeg merker at i hvert fall noen av de unge besteforeldrene jeg kjenner, er i ferd med å bikke litt over i superego-kategorien. Det er ikke så rart kanskje, ettersom det er dessertgenerasjonen som nå begynner å bli eldre. Det er liksom ikke måte på hvor mange fotturer i Himalaya og spaturer med venninner og kurs i vinsmaking man får råd til når man låner opp til pipa på huset, og barnebarna må pent vente til det passer. Presiserer at dette slett ikke gjelder alle. Overhodet ikke. Men akkurat som med økonomi merker man at samfunnet er i ferd med å bli mer fokusert på me, myself and I - og dette gjelder jo rimeligvis også de som etterhvert havner i besteforeldrekategorien. Den gyldne middelvei har jeg også stor sans for. Lev for all del livet og bruk penger og tid på det man har lyst til, men det går an å gjøre pensjonisttilværelsen til noe annet enn en eneste lang forbruksfest av botox. 3
Gjest Nuppdupp Skrevet 11. januar 2012 #30 Skrevet 11. januar 2012 Trådstarter har ikke barn, wiseass. hva så? jeg mener det fortsatt.. herregud :gjeiper: ta deg en bolle!
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. januar 2012 #31 Skrevet 11. januar 2012 Ikke alle, men mange har faktisk råd til at en av foreldrene kan være hjemme. Det er snakk om prioriteringer. Men det er klart, må man på død og liv ha et dyrt hus, bil, masse klær og ting og tang så må man vel jobbe for å få det til. Også får man forvente at besteforeldre skal stille opp og passe de søte små. tror ikke det har noe med at man absolutt skal ha dyr bil og stort hus. jeg tror det har noe med at man ønsker å ha et liv utenom barna også. Ja, barna skal selvfølgelig prioriteres. Men de trenger ikke være den eneste prioriteringen. 3
sebastianen Skrevet 11. januar 2012 #32 Skrevet 11. januar 2012 Jeg er 100% enig med deg. Det er klart at besteforeldre er herrer over sin egen tid, og at de fortjener å nyte tilværelsen etter mange år med jobb og barn. Det skulle bare mangle. Men- jeg merker at i hvert fall noen av de unge besteforeldrene jeg kjenner, er i ferd med å bikke litt over i superego-kategorien. Det er ikke så rart kanskje, ettersom det er dessertgenerasjonen som nå begynner å bli eldre. Det er liksom ikke måte på hvor mange fotturer i Himalaya og spaturer med venninner og kurs i vinsmaking man får råd til når man låner opp til pipa på huset, og barnebarna må pent vente til det passer. Presiserer at dette slett ikke gjelder alle. Overhodet ikke. Men akkurat som med økonomi merker man at samfunnet er i ferd med å bli mer fokusert på me, myself and I - og dette gjelder jo rimeligvis også de som etterhvert havner i besteforeldrekategorien. Den gyldne middelvei har jeg også stor sans for. Lev for all del livet og bruk penger og tid på det man har lyst til, men det går an å gjøre pensjonisttilværelsen til noe annet enn en eneste lang forbruksfest av botox. Men det er heldigvis valgfritt hva man gjør. Og det er forskjell på en 7 åring og en baby. En større unge (barnebarn) kunne man gjerne ta med på seiltur i hellas. Men ikke en baby. Jeg tror jeg hadde dødd på meg om det ble forventet at jeg skulle passe en baby en hel helg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #33 Skrevet 11. januar 2012 Syntes besteforeldre skal prioritere det de har lyst til, ikke det de blir påtvunget av kravstore unger. Helt enig besteforeldre er ikke enstydene med alltid tilgjengelig og gratis barnepass. Mange utnytter dette på det groveste 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #34 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tror jeg hadde dødd på meg om det ble forventet at jeg skulle passe en baby en hel helg. De som har barnebarn har som regel passet en baby (og senere barn) sammenhengende i mange år, så jeg tviler de får hetta av en helg Er nok andre ting som ligger til grunn der- for eksempel at man har det for travelt...
Dubbedingsen Skrevet 11. januar 2012 #35 Skrevet 11. januar 2012 tror ikke det har noe med at man absolutt skal ha dyr bil og stort hus. jeg tror det har noe med at man ønsker å ha et liv utenom barna også. Ja, barna skal selvfølgelig prioriteres. Men de trenger ikke være den eneste prioriteringen. Nei barna trenger ikke være eneste prioriteringen men når man har valgt å få barn så må de være ganske høyt om ikke først på denne stigen, og det er ikke besteforeldrene sitt problem at foreldrene prioriterer andre ting som gjør at de trenger barnevakt i tide og utide. Besteforeldre har like mye rett til å prioritere andre ting en barn og barnebarn de også som foreldrene har. 1
sebastianen Skrevet 11. januar 2012 #36 Skrevet 11. januar 2012 De som har barnebarn har som regel passet en baby (og senere barn) sammenhengende i mange år, så jeg tviler de får hetta av en helg Er nok andre ting som ligger til grunn der- for eksempel at man har det for travelt... Jeg har da barn, og kan snart bli bestefar. Men å ta meg av babyer har jeg aldri likt. Jeg har såklart gjort det. Fordi jeg elsker mine barn . Og fordi man må oppfylle deres behov når de er små. Men jeg liker barn best når jeg kan snakke med dem. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #37 Skrevet 11. januar 2012 tror ikke det har noe med at man absolutt skal ha dyr bil og stort hus. jeg tror det har noe med at man ønsker å ha et liv utenom barna også. Ja, barna skal selvfølgelig prioriteres. Men de trenger ikke være den eneste prioriteringen. Dette er helt greit, så lenge man ikke forventer at besteforeldre skal stille opp i tide og utide fordi man selv prioriterer sine egne liv. Besteforeldre i dag er annerledes enn de var før, for nå jobber de til de blir pensjonister og først da får de skikkelig tid til seg selv. Hvorfor ønsker man ikke at ens egne foreldre skal ha et eget liv, der de får kose seg sammen og bare være de to eller være sammen med andre mennesker de ønsker å være sammen med? Har vi blitt så egoistiske, at vi ikke klarer å unne foreldrene våre noe, men bare forvente at de skal stille opp som 100 % barnevakter når det måtte passe oss? Hvorfor skal barna være hos besteforeldre på dagtid, når de kan kose seg i barnehagen sammen med andre barn? Hvorfor skal besteforeldre måtte slite, for de må slite for å ta seg av små barn, fordi man selv som foreldre ønsker at de skal prioritere barnebarna? Må besteforeldre prioritere å være heltidsbesteforeldre, for at enkelte skal bli fornøyd? Jeg hadde blitt fly forbanna om noen forventer at jeg skulle bruke all min fritid til barnebarn, når jeg har hatt barn rundt meg fra jeg var 18 år gamme, og tatt meg av de til de ble voksne og flyttet hjemmefra. Det er jo først da man får litt tid til seg selv, men da skal barna forvente at man skal bruke all fritiden sin til å være med barnebarna, for ellers bryr man seg ikke? Kanskje besteforeldrene skulle blitt foreldre igjen da, for det kan jo nesten høres ut som at foreldrene skal forvente at de skal ha de så mye som mulig. Når man velger å få barn, velger man også å ta med det ansvaret det medfølger. Det vil si at man må prioritere annerledes, kabaler må legges og man får det ikke alltid som man selv ønsker. Kan besteforeldre hjelpe og har muligheten og tiden til det, skal man være glad for det de velger å gjøre. En skal ikke forvente at besteforeldre skal være tingjengelig 100 %, for det er det som blir feil. Jeg syns det er kjempe koselig at mine foreldre har sitt eget liv, og de tilbringer tid med barnabarna når de ønsker det og de har et godt forhold til de selv om de ikke har vært der 100 %. 3
Mooria Skrevet 11. januar 2012 #38 Skrevet 11. januar 2012 Dette må vel være et av de dummeste innleggene jeg har lest, virker rett og slett litt mindre intelligent. Det er klart pensjonister må få lov til å prioritere seg selv, og det kan fint kombineres med å ha et godt forhold til barnebarn. Det er også en selvfølge at de må få passe barn på deres egne premisser, og at de ikke skal bli presset til å ha barn på full tid fordi de ikke jobber. Dessuten er det vel mye morsommere for barn å gå i barnehage! Jeg er selv veldig glad i mine besteforeldre, men tenker at jeg hadde kjedet meg enormt der som barn i forhold til i en barnehage. Og at du trekker inn venner og frisørtimer er bare helt bak mål, og utrolig respektløst av deg. Skal de ikke få ha venner eller gå til frisør bare fordi de har barnebarn? Håper ikke du har barn selv, i så fall synes jeg synd på foreldrene dine. Skjerp deg!! 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #39 Skrevet 11. januar 2012 Nå finnes det jo de som helt bevisst har ungene i barnehage, selv om de kanskje hadde hatt råd til å la være. Bhg er bra for sosialisering, og gjør også at det blir en mildere overgang til skolen når ungene begynner der. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 11. januar 2012 #40 Skrevet 11. januar 2012 Nei barna trenger ikke være eneste prioriteringen men når man har valgt å få barn så må de være ganske høyt om ikke først på denne stigen, og det er ikke besteforeldrene sitt problem at foreldrene prioriterer andre ting som gjør at de trenger barnevakt i tide og utide. Besteforeldre har like mye rett til å prioritere andre ting en barn og barnebarn de også som foreldrene har. Selvfølgelig. Det har jeg da også skrevet i tidligere innlegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå