AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 For meg er det helt "fjernt" slik som mange besteforeldre velger å prioritere i dag. De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden. De prioriterer å reise på hytta i stedet for å passe barnebarn. Det er besøk hos venner eller frisørtimer som kommer i veien Barnebarn passes bare på deres premisser. Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med de små søte barnebarna? Ønsker ikke besteforeldre å ha et tett og godt forhold til barnebarn mer? Hva med å hjelpe foreldrene litt? La de ha litt tid for seg selv?? ??
Populært innlegg Suzy Skrevet 11. januar 2012 Populært innlegg #2 Skrevet 11. januar 2012 Hvorfor mener du at besteforeldre som har jobbet hardt gjennom et langt yrkesliv skal sette seg selv til side i årevis for å passe ungene slik at foreldrene skal "ha litt tid for seg selv"?? Det er foreldrene som har valgt å få barn og om de ikke har tid til å ta vare på dem burde de vel ikke valgt å få dem? Et godt forhold mellom besteforeldre og barnebarn er helt mulig uansett og trenger ikke innebære at besteforeldrene har fulltidsjobb med å passe barnebarna. 53
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Jeg synes faktisk at besteforeldre blir litt utnyttet noenganger jeg. Og synes det er bra at de prioriterer seg selv litt også. Vet om mange foreldre som slenger ungene sine til sine foreldre altfor ofte, slik at de selv kan dra på fylla og slike ting. Husk at de har oppdratt barn i nesten 18år og da burde de få lov til å prioritere seg selv litt også når barna er gamle nok til å passe seg selv. De er ikke her for å være barnevakt når det passer dere. 17
sebastianen Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 (endret) For meg er det helt "fjernt" slik som mange besteforeldre velger å prioritere i dag. De pensjonerer seg - men lar barnebarn gå fullt i barnehage, i stedet for å passe dem hele eller deler av tiden. De prioriterer å reise på hytta i stedet for å passe barnebarn. Det er besøk hos venner eller frisørtimer som kommer i veien Barnebarn passes bare på deres premisser. Hva skjedde med ønsket om å tlbringe mest mulig tid sammen med de små søte barnebarna? Ønsker ikke besteforeldre å ha et tett og godt forhold til barnebarn mer? Hva med å hjelpe foreldrene litt? La de ha litt tid for seg selv?? ?? Hva skjedde med å ta ansvar for egne barn og ikke forvente at foreldrene skal fortsette å sy puter under armene på en etter at en selv er blitt foreldre. Besteforeldregenerasjonen har hatt barn, de har gjort jobben. Ja man ønsker å være sammen med barnebarn, men ærlig talt. Passe barnebarn så foreldrene slipper å betale barnehage ? Nei. La være å reise på hytta for å stå på pinne for sine barn ? Nei, men barnebarna kan gjerne bli med på hytta. Kutte ut egne venner til fordel for noen som tydligvis bare vil bruke en ? Nei Endret 11. januar 2012 av sebastianen 20
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Jeg synes det er ganske vilt at du mener at besteforeldrene skal passe ungene dine mens du jobber istedenfor å gå i barnehage. Du har valgt å få unger. Da får du bli voksen og ta vare på de selv. Greit nok at man ønsker at besteforeldrene skal være en viktig del i barnas liv. Men de er ikke der for at du skal spare penger på barnehage eller ha barnepass når du ønsker det selv. Dette synes jeg blir utnyttelse. Du hadde neppe godtatt noe sånt selv fra dine egne barn. 7
Gjest mother Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Hvorfor skal de ikke få prioritere seg selv? Jeg har vært heldig og har hatt mine svigerforeldre som barnepassere inntil barna fikk barnehageplass, men det var fordi de ønsket det selv. Jeg traff mine besteforeldre kun i feriene da jeg var jente, alle bor nemlig ikke vegg i vegg med sine besteforeldre eller i samme by/bygd. Likevel kan de få et godt forhold til sine besteforeldre. Jeg har leddgikt og jeg kommer til å bruke en del tid i varmere strøk når jeg blir pensjonist, jeg kommer ikke til å være her og plages med helsa for å passe barnebarn. Men når jeg er hjemme så kommer jeg til å være sammen med dem, og stille opp hvis det passer sånn. Mange besteforeldre i dag har jobbet, gjerne begge to, og de har kanskje et aktivt liv utenom også. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #7 Skrevet 11. januar 2012 TS her. Jeg har ikke egne barn enda og jeg mener ikke at besteforeldre skal "stå på pinne" for barna sine eller ikke prioritere seg selv i det hele tatt - men jeg synes mange nedprioriterer barnebarn alt for mye. Det er alltid nederst på prioriteringslista..og jeg trodde at de kanskje passet barnebarn fordi de syntes det var hyggelig og forsi de gjerne ville det. 1
Dubbedingsen Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 SÅ du mener at først skal vi oppdra våre egne barn samtidig som vi jobber, og så skal vi når vi er pensjonister passe deres barn hele dagene og også av og til i helgene så de får tid for seg selv? Når våre barn er flyttet ut og etablert for seg selv da er vår jobb gjort, når de får barn så er det helt klart stas å få barnebarn men det betyr ikke at vi ikke setter pris på dem om vi ikke setter oss selv til side for disse. Og å være barnevakt av og til er bare kos men ikke alltid det passer. 12
Gjest mother Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Hvorfor skal de ikke få prioritere seg selv? Jeg har vært heldig og har hatt mine svigerforeldre som barnepassere inntil barna fikk barnehageplass, men det var fordi de ønsket det selv. Jeg traff mine besteforeldre kun i feriene da jeg var jente, alle bor nemlig ikke vegg i vegg med sine besteforeldre eller i samme by/bygd. Likevel kan de få et godt forhold til sine besteforeldre. Jeg har leddgikt og jeg kommer til å bruke en del tid i varmere strøk når jeg blir pensjonist, jeg kommer ikke til å være her og plages med helsa for å passe barnebarn. Men når jeg er hjemme så kommer jeg til å være sammen med dem, og stille opp hvis det passer sånn. Mange besteforeldre i dag har jobbet, gjerne begge to, og de har kanskje et aktivt liv utenom også. Må bare legge til at det ikke var gratis barnepass, jeg betalte dagmammapris og det med glede.
sebastianen Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 SÅ du mener at først skal vi oppdra våre egne barn samtidig som vi jobber, og så skal vi når vi er pensjonister passe deres barn hele dagene og også av og til i helgene så de får tid for seg selv? Når våre barn er flyttet ut og etablert for seg selv da er vår jobb gjort, når de får barn så er det helt klart stas å få barnebarn men det betyr ikke at vi ikke setter pris på dem om vi ikke setter oss selv til side for disse. Og å være barnevakt av og til er bare kos men ikke alltid det passer. Nettopp, det er nemlig ikke alle som synes det er ille når minstemann flytter ut. Noen kan da se at nå er det bare oss igjen . Nå kan vi gjøre hva vi vil faktisk. Det innebærer selvfølgelig og barnebarn. Men jeg ville ikke akseptere at det legger begrensinger på mitt liv. 2
sebastianen Skrevet 11. januar 2012 #11 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tenker og at dersom en har barn som føler det er riktig å bestemme over foreldrenes liv så har en antagelig noe av skylda for det selv. Det kan selvfølgelig være at en en får en svigerdatter/svigersønn som er oppdratt av selvutslettende mennesker. Jeg lurer og på en ting. De som mener at besteforeldre skal sette seg selv til side for barnebarn, mener de og at de selv skal slutte i jobben når foreldrene blir gamle og pleietrengende ? Eller blir det noe helt annet ? 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 TS her. Jeg har ikke egne barn enda og jeg mener ikke at besteforeldre skal "stå på pinne" for barna sine eller ikke prioritere seg selv i det hele tatt - men jeg synes mange nedprioriterer barnebarn alt for mye. Det er alltid nederst på prioriteringslista..og jeg trodde at de kanskje passet barnebarn fordi de syntes det var hyggelig og forsi de gjerne ville det. Jeg har ikke dette inntrykket. Har du innsyn i andre folks liv siden du har så oversikt over at besteforeldre nedprioriterer barnebarna. Alle jeg kjenner har ungene sine veldig ofte hos sine foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Hva er det med folk som får barn, for så å slenge dem i en barnehage med det samme de fyller ett år (eller før) omtrent hele dagen slik at de kan jobbe og ha en såkalt karriere? Hva skjedde med å ville tilbringe tid med barna sine? Sånn bare for å snu litt på det. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #14 Skrevet 11. januar 2012 Jeg har ikke dette inntrykket. Har du innsyn i andre folks liv siden du har så oversikt over at besteforeldre nedprioriterer barnebarna. Alle jeg kjenner har ungene sine veldig ofte hos sine foreldre. Ja, jeg har venner og nær familie som er veldig skuffet over dette. Ikke nødvendigvis for å få tid til seg selv - men for barna sine sin skyld. At ikke besteforeldrene tar mer initiativ og ønsker å bruker mer tid på dem. Jeg ønsker barn selv snart og lurer på om jeg har vært bortskjemt med dette selv da jeg vokste opp og kanskje jeg har urealistiske forventninger mht hva foreldrene mine vil stille opp med og hvor mye de ønsker å være sammen med barnebarna sine når de kommer. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #15 Skrevet 11. januar 2012 Hva er det med folk som får barn, for så å slenge dem i en barnehage med det samme de fyller ett år (eller før) omtrent hele dagen slik at de kan jobbe og ha en såkalt karriere? Hva skjedde med å ville tilbringe tid med barna sine? Sånn bare for å snu litt på det. Ja, det er også et godt poeng! TS
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #16 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tenker og at dersom en har barn som føler det er riktig å bestemme over foreldrenes liv så har en antagelig noe av skylda for det selv. Det kan selvfølgelig være at en en får en svigerdatter/svigersønn som er oppdratt av selvutslettende mennesker. Jeg lurer og på en ting. De som mener at besteforeldre skal sette seg selv til side for barnebarn, mener de og at de selv skal slutte i jobben når foreldrene blir gamle og pleietrengende ? Eller blir det noe helt annet ? Jeg mener man skal stille opp for familie - også når ens foreldre blir gamle..men synes ikke man skal slutte i jobben i noen av tilfellene.
Dragonfly84 Skrevet 11. januar 2012 #17 Skrevet 11. januar 2012 Å ha barnebarn skal være hyggelig og litt luksus - at man har barna når det er hyggelig, og så kan man gi dem til foreldrene til barnet når man er sliten. Å skulle måtte passe barnebarn fordi foreldrene ikke vil ha dem i barnehage virker helt fjernt for meg hvert fall. Foreldrene mine blir i grunn utnytta av min bror og hans kone, for de er avhengige av at foreldrene mine passer barnet deres mens de er på jobb/studier. Det er ofte 6-7 timer om dagen, fem dager i uka, og de er pensjonister. Helsa er ikke som før. De orker ikke alt de gjorde før. De har helseplager. De får vondt av å løfte barnet. Jeg får vondt av dem, som "må" passe barnebarnet så mye. Så klart skal besteforeldre endelig kunne prioritere seg selv, venner, hytte, frisørtimer, hva de nå vil! De har jo prioritert å sørge for at barna deres har det bra i mange, mange år. Nå er det da deres tur til å nyte livet og ta det med ro. 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #18 Skrevet 11. januar 2012 TS her. Jeg har ikke egne barn enda og jeg mener ikke at besteforeldre skal "stå på pinne" for barna sine eller ikke prioritere seg selv i det hele tatt - men jeg synes mange nedprioriterer barnebarn alt for mye. Det er alltid nederst på prioriteringslista..og jeg trodde at de kanskje passet barnebarn fordi de syntes det var hyggelig og forsi de gjerne ville det. De er jo barnebarn. Ikke barna deres. Selvfølgelig skal de være viktige, men de skal ikke være topp prioritet bestandig. Det er derfor barna har foreldre ikke sant. De synes sikkert det er hyggelig å passe barnebarna en gang i blant. Men det virker som når du snakker om barnepass så mener du oftere enn en gang i blant. Dette synes ikke jeg er riktig. Du har fått unger for at du skal ta del i livet deres selv. Det blir veldig rart at dine unger skal være mer sammen med besteforeldrene enn barnehagen og sine egne foreldre. 4
Gjest Marmot Skrevet 11. januar 2012 #19 Skrevet 11. januar 2012 Sønnen min har de aller, aller beste besteforeldrene som finnes, og det hadde likevel vært uaktuelt at de skulle passet ham i stedet for barnehage. Barnehagen er ikke bare for barnepass, den har et pedagogisk opplegg og gir ungene viktig sosial trening. Besteforeldrene hans synes det er veldig hyggelig å tilbringe tid sammen med ham, og gjør det så ofte de kan, men de vil gjerne slippe bæsjebleier og matkrig, og akkurat det forstår jeg veldig godt. 6
*Sinnataggen* Skrevet 11. januar 2012 #20 Skrevet 11. januar 2012 Lol ble det ikke bare fryd å gammen med barn ? Fint å finne noen å skylde på 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå