chimp Skrevet 28. desember 2003 #1 Skrevet 28. desember 2003 Fikk en kjempefin DeLonghi Espressomaskin i julegave av svigers, og den lager utrolig god kaffe, men vi fikser ikke helt å lage melkeskum! Hvordan ter man seg for å få melken heeeelt stiv og fluffy??? Det anbefaltes å bruke lettmelk, og det har vi gjort??? Andre erfaringer??? Er det en spes teknikk m den melkeskummer-funksjonen???
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2003 #2 Skrevet 28. desember 2003 Min erfaring er at det tar laaang tid å få melken skikkelig fluffy. Jeg har testet litt, prøvd å putte den litt i microen først (slik at det skulle ta kortere tid), men det ble ikke bra. Jeg bruker en liten mugge i stål. Setter på steameren og vrir mugga litt rundt etter hvert. Til slutt bobler det nesten over og da er melka godt skummet. Men det tar altså lang tid. *følger med for å få gode tips*
chimp Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2003 Det bobler over ja, men melka er ikke STIV likevel.....sånn som jeg vil ha den på en ånkli cappuccino!
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2003 #4 Skrevet 28. desember 2003 Jeg vet ikke helt hva som blir feil, jeg. Men jeg har klart å få den stiv og fin noen ganger. Andre ganger blir det masse skum og resten er bare tynn melk.
chimp Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #5 Skrevet 28. desember 2003 Burde denne vært plassert på Mat og Drikke? Kanskje vi hadde fått flere innspill da?
Gjest care Skrevet 28. desember 2003 #6 Skrevet 28. desember 2003 Hallo melken skal jo ikke bli stiv????? :o Men den skal bli fluffy, ja. Følger du oppskriften som følger med? Når jeg følger den til punkt og prikke så blir melken bra. Hva med om du prøver h- melk?
chimp Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #7 Skrevet 28. desember 2003 Ikke kjempestiv da, men ihvertfall sånn at den blir liggende på toppen av kaffen! Har da fulgt oppskriften, men vet ikke hvor lenge jeg skal stå og skumme den og på hvilken hastighet! Kan jo prøve H-melk neste gang, men det sto anbefalt lettmelk.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 28. desember 2003 #8 Skrevet 28. desember 2003 Øvelse gjør mester med melkeskummingen. Slet litt selv i begynnelsen, men har nå funnet noen triks:) Melken bør være ISKALD når du skal skumme den. Lettmelk er enklest å få til, men helmelk gir et bedre skum når du får det til. Lettmelkskummet blir mer "luftig", mens helmelk gir et skum som er stivere,slik som på kaffebarer. Og ikke ha for mye melk i begret du steamer i, bare lag til en av gangen ellers flyter ting bare over... Ellers må du bare øve og øve og øve....
chimp Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #9 Skrevet 28. desember 2003 Aha!!! Det er det kaffebar-skummet jeg er ute etter, så da skal jeg definitivt gå for H-melk! :D
Gjest onyx, i.i. Skrevet 28. desember 2003 #10 Skrevet 28. desember 2003 Bare husk at det er litt vanskligere å få til h-melka, men det blir lettere med litt trening (slik som alt annet:). Dessuten er visst h-melk det eneste "riktige" å bruke i kaffen ifølge ekspertene i sørligere strøk. Jeg synes også at h-melk gir bedre kaffe enn lettmelk, men det er jo smak og behag:) Har du forresten kaffekvern også? Ønsker meg kaffekvern så jeg kan få nymalt kaffe for det gir best crema.....
chimp Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #11 Skrevet 28. desember 2003 Nei, har ikke det. Vi har kjøpt disse pads'ene....En boks m 18 porsjonspakninger....Hver pakke gir to espresso el én cappuccino (el caffelatte) Syns kaffen blir veldig god, men det blir ganske dyrt!
Gjest onyx, i.i. Skrevet 28. desember 2003 #12 Skrevet 28. desember 2003 Så du har ikke muligheten til å bruke ferdigmalt espresso som du måler opp selv? Kjøper kaffen min ferdigmalt på en kaffebar, men kan jo bare kjøpe for ei uke av gangen. Kan jo fryse den, men det er jo ikke det samme. Så forresten på en slik maskin for ferdige pakker når jeg og samboer skulle kjøpe espressomaskin. Den var innmari fin, men ble bortvalg pga at den bare tok ferdigpakker. Har en gaggia classic nå. Liker den godt:) Men man blir jo avhengig da........
chimp Skrevet 28. desember 2003 Forfatter #13 Skrevet 28. desember 2003 Joda, jeg har muligheten til å kjøpe kaffe på spesialforretning. Gikk bare til innkjøp av disse nå for enkelhets skyld og siden vi var ukjent med maskinen. Den kan ta både porsjonspakninger og løs kaffe; den har to forskjellige holdere. Må skryte litt nå; den er svart og har så utrolig fin design, og har fått hedersplassen på kjøkkenet. Vi valgte m hensikt en som ikke er så stor og ruvende, pga plassen. Den tar enten to små espressokopper el én cappucino/caffelatte-kopp. Men det går i grunnen helt fint! De fleste gangene lager vi oss kaffe på forskjellig tidspunkt. Bare nå i jula og i helgene vi er hjemme samtidig......nesten da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå