Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om AAP-satsene har gått opp?

Fikk min første utbetaling i 2012, og den hadde steget med HELE 154 KR!!! :strix:

Jeg skal til nav på fredag, den 13. :fnise: , så jeg bør vel spørre og forsikre meg om at det ikke er noe feil?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe.. jeg fikk 200 :strix: . det står samme sats, men kan hende det har noe med skattekorte å gjøre?

• Liker 1
Gjest Nuppdupp
Skrevet

skjønner dere ikke at det er julenissen som har gjort det???? fy! nå ble han lei seg!

Skrevet

skjønner dere ikke at det er julenissen som har gjort det???? fy! nå ble han lei seg!

Gå å legg deg! :gjeiper: :PPPpppPPppPPpPPpppPpPppppPPPPpppPPp

Skrevet

hehe.. jeg fikk 200 :strix: . det står samme sats, men kan hende det har noe med skattekorte å gjøre?

Åja, kanskje det er skattekortet? jaja ... Men jeg ble veldig glad for 154 kr ekstra likevel!!! :strix:

Skrevet

Det er nok skatten her som blir utslagsgivende. Selv får eg 600 kr mer i måneden. Synes det er litt skummelt så jeg skal gå over grunnlaget for skattekortet en gang til og blåse opp inntekt og redusere fradrag. En baksmell på skatten er tung å ta når man går på AAP.

Skrevet

AAP endres vel i mai hvert år, sammen med G. Skatten derimot endres ofte i januar (og ellers på forespørsel fra arbeidstaker).

Skrevet

Du finner enkelt ut av det ved å gå inn på dine sider på nav.no. Der skal du finne en oversikt over dine utbetalinger, og da kan du sjekke hva bruttobeløpet er pr periode, og sjekke det opp mot skattetrekk.

Man får jo automatisk nytt skattekort i januar, så det er nok der "feilen" ligger. Jeg får også bittelitt mer i dagpenger i år, men skal endre på skattekortet. Bedre å få igjen på skatten enn å bli skyldig. Å gå i null tør jeg ikke sjanse på.

Skrevet

Jeg fikk også rundt en hundrelapp mer, men har samme skattekort som i fjor, tabelltrekk. Kan det være skatten da? NAV har jo automatisk tilgang på skatteopplysningene, så regner med (eller vet) de har det nye skattekortet mitt.

Skrevet

Satsene for AAP har ikke endret seg. Det er nok skatten som utgjør forskjellen.

Skrevet

Jeg får plutselig 1000 kr i mnd mindre :o :tristbla: Hvorfor det? Jeg skjønner ikke det her... Jeg tror jeg fikk skattekort med tabelltrekk i stedet for prosenttrekk, er det derfor?

Skrevet

Jeg får plutselig 1000 kr i mnd mindre :o :tristbla: Hvorfor det? Jeg skjønner ikke det her... Jeg tror jeg fikk skattekort med tabelltrekk i stedet for prosenttrekk, er det derfor?

1000 kr var jo ganske mye, men det er bare skatten som avgjør hvor mye du får fordi satsene er ikke endret.

Skrevet

Ja, det er 500 kr per 14 dager, da. Jeg gikk på AAP i hele fjor også, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig får tabelltrekk nå og hvorfor jeg må betale så mye mer skatt nå da. 4800 kr på to uker er ikke mye å leve av... :tristbla:

Skrevet

Ja, det er 500 kr per 14 dager, da. Jeg gikk på AAP i hele fjor også, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig får tabelltrekk nå og hvorfor jeg må betale så mye mer skatt nå da. 4800 kr på to uker er ikke mye å leve av... :tristbla:

Da har du nok samme tabell som meg, jeg får 4808 kroner per utbetaling. Får mindre enn når jeg hadde prosenttrekk (19%), da fikk jeg utbetalt litt over 100 kr mer.

I følge skatteberegningen på nett skal jeg få igjen flere tusen kroner på skatten i år, så jeg skjønner ikke hvorfor de setter opp så stort skattetrekk på meg. Jeg vil egentlig ha mer å rutte med hver måned enn å få igjen mye på skatten, fordi jeg har så dårlig råd.

Skrevet

Skatteberegning på nett?

Ja, i fjor hadde jeg jo 5300kr utbetalt to ganger i måneden, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig er SÅ mye mindre. Tusen kroner i måneden vil jeg definitivt merke veldig godt :tristbla:

Skrevet

Skatteberegning på nett?

Ja, i fjor hadde jeg jo 5300kr utbetalt to ganger i måneden, så jeg skjønner ikke hvorfor det plutselig er SÅ mye mindre. Tusen kroner i måneden vil jeg definitivt merke veldig godt :tristbla:

Det er jo bare å be om nytt skattekort og legg inn riktige tall. Eventuelt be om prosentkort. Ikkeno problem.

Skrevet

Da har du nok samme tabell som meg, jeg får 4808 kroner per utbetaling. Får mindre enn når jeg hadde prosenttrekk (19%), da fikk jeg utbetalt litt over 100 kr mer.

I følge skatteberegningen på nett skal jeg få igjen flere tusen kroner på skatten i år, så jeg skjønner ikke hvorfor de setter opp så stort skattetrekk på meg. Jeg vil egentlig ha mer å rutte med hver måned enn å få igjen mye på skatten, fordi jeg har så dårlig råd.

Har du oppgitt alle opplysninger da? Som gjeld og andre ting som kan gi fradrag? Jeg har heller opplevd at skattetrekket blir for lavt om jeg følger skatteetatens beregninger, så jeg pleier å be om prosentskattekort og så legger jeg inn for høye beløp på forventet inntekt. Da får jeg et høyere trekk. Du kan snu det andre veien om du føler deg trygg på at du ikke får baksmell. Man har stor mulighet til å påvirke hvor mye man har i forskuddstrekk selv.

Skrevet

Har du oppgitt alle opplysninger da? Som gjeld og andre ting som kan gi fradrag? Jeg har heller opplevd at skattetrekket blir for lavt om jeg følger skatteetatens beregninger, så jeg pleier å be om prosentskattekort og så legger jeg inn for høye beløp på forventet inntekt. Da får jeg et høyere trekk. Du kan snu det andre veien om du føler deg trygg på at du ikke får baksmell. Man har stor mulighet til å påvirke hvor mye man har i forskuddstrekk selv.

Det eneste året jeg ikke har fått igjen masse på skatten, er det året jeg tjente ganske mye mer enn det som sto på skattekortet mitt.

Jeg har oppgitt alle opplysninger, ja. Synes bare det er rart at jeg får tilsendt et skattetrekk som er så feil ut i fra hva jeg faktisk ender opp med å betale i skatt til slutt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...