Kladd Skrevet 11. januar 2012 #21 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Dere som spiser for veldig lite, vil dere si at dere har sunt kosthold? Jeg vet ikke om du mener oss som spiser for rundt 50 kr per dag når du sier "veldig lite", men jeg vil si at jeg har et sunt kosthold. Jeg spiser ikke andre farseprodukter enn kjøttdeig, som jeg spiser ca en gang annenhver uke. Jeg spiser mye kylling, svinekjøtt, laks og litt torsk, grønnsaker, grovt brød, skinke, egg, nøtter og havregrøt. Spiser vegetarisk minst en dag i uka. I tillegg må jeg faktisk kjøpe en del dyrere mat, siden jeg ikke skal ha særlig med fett i kostholdet (mager ost, youghurt osv.). Spiser kanskje litt for mye pasta, men spiser alltid fullkornspasta. Vet ikke om du synes dette er sunt? Men nå skal det jo sies at det er jo forskjell på mengdene man spiser. En mann på 85 kg spiser jo mer enn ei jente på 55 kg. Edit: Skrivefeil. Endret 11. januar 2012 av Kladd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mononoke Skrevet 11. januar 2012 #22 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg vet ikke om du mener oss som spiser for rundt 50 kr per dag når du sier "veldig lite", men jeg vil si at jeg har et sunt kosthold. Jeg spiser ikke andre farseprodukter enn kjøttdeig ca en gang annenhver uke. Jeg spiser mye kylling, svinekjøtt, laks og litt torsk, grønnsaker, grovt brød, skinke, egg, nøtter og havregrøt. Spiser vegetarisk minst en dag i uka. I tillegg må jeg faktisk kjøpe en del dyrere mat, siden jeg ikke skal ha særlig med fett i kostholdet (mager ost, youghurt osv.). Spiser kanskje litt for mye pasta, men spiser alltid fullkornspasta. Vet ikke om du synes dette er sunt? Men nå skal det jo sies at det er jo forskjell på mengdene man spiser. En mann på 85 kg spiser jo mer enn ei jente på 55 kg. Synes dette høres sunt ut jeg! Med sunt/usunt mener jeg sånn generelt at man holder seg unna det verste av helfabrikata til hverdags (pølser, grandiosa, etc) og at man spiser generelt variert og får i seg mye grovt mel istedenfor hvitt, og generelt mye frukt og grønt. Ser jo nesten egentlig ut som du har ganske likt kosthold som meg, kanskje jeg må sette meg og ta en liten revurdering på hva jeg egentlig kjøper. Nå trener jeg som sagt en del, så da går det vel litt ekstra mat der kanskje, enn hva en inaktiv person ville ha spist (f.eks. om jeg skulle ha spist pølser hadde det ikke vært nok med én pølse som eksempelet jeg så over her tidligere). Når jeg tenker meg om har de gangene jeg har regnet på hvor mye jeg bruker i uken, også vært inkludert f.eks. vaskemidler og slikt (zalo, omo, klorin, oppvaskkoster, tannkrem, såpe etc), siden det også havner på kvitteringene fra matbutikken. Da bruker jeg kanskje litt mindre enn jeg tror på akkurat mat... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 11. januar 2012 #23 Del Skrevet 11. januar 2012 Linser, svarte bønner, kikerter, kidneybønner og bønnemiks finnes på ICA for 9,90 for 490 gram, da under deres eget ICA-merke. Og de står rett ved siden av samme varer fra GoGreen som koster 25 kroner for 400 gram Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. januar 2012 #24 Del Skrevet 11. januar 2012 Min favorittmiddag: 1 kyllingbuljong (ca 15 kr per pk) 1 kyllingfilet (kjøper du hos coop, får du 2 kg til 130 kroner) 1 halv pk lapskausblanding (12-15 kroner) 1 pk nudler (12 kroner) Stek kyllingen, kok opp resten og bland sammen. Smak til med salt og pepper. Kjempegodt, og holder nok til 2 middager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RompeRusk Skrevet 11. januar 2012 #25 Del Skrevet 11. januar 2012 Eller bare enkelt og greit en lapskaus av lapskausblanding, kjøttdeig, salt og pepper 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #26 Del Skrevet 11. januar 2012 Til dere som bor i Oslo (vest), så er det kjempelurt å reise over til Grûnerløkka eller over på den andre siden for å handle! Det meste er billigere der. Jeg og kjæresten min spiser ganske så sunt, og varene/middager som vi kjøper på Frogner, blir alltid som regel på rundt 200-400 kr! Det er svindyrt. Vi får det til rundt 100-lappen på Grünerløkka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babylon Skrevet 11. januar 2012 #27 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Til dere som bor i Oslo (vest), så er det kjempelurt å reise over til Grûnerløkka eller over på den andre siden for å handle - i innvandrerkjappene! Det meste er mye billigere der. Jeg og kjæresten min spiser ganske så sunt, og varene/middager som vi kjøper på Frogner, blir alltid som regel fra rundt 200-500 kr! Det er svindyrt. Vi får en del til rundt 100-lappen på Grünerløkka. Endret 11. januar 2012 av Babylon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #28 Del Skrevet 11. januar 2012 Unnsyld, men prøver du i fullt alvor å påstå at varene på Grünerløkka kun koster 20% av det de gjør på Frogner? Jeg sliter med å se for meg at det er tilfellet selv om man går på delkatesseforretning på Frogner og sliten innvandrersjappe på Grünerløkka. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysikeren Skrevet 11. januar 2012 #29 Del Skrevet 11. januar 2012 Unnsyld, men prøver du i fullt alvor å påstå at varene på Grünerløkka kun koster 20% av det de gjør på Frogner? Jeg sliter med å se for meg at det er tilfellet selv om man går på delkatesseforretning på Frogner og sliten innvandrersjappe på Grünerløkka. Helt enig! Dette blir for dumt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babylon Skrevet 11. januar 2012 #30 Del Skrevet 11. januar 2012 Hva? Kjære deg, jeg har ikke påstått noe som helst. Det eneste jeg har skrevet, er at vi får tilsvarende samme varer der til rundt 100++ lappen! Tro det eller ei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #31 Del Skrevet 11. januar 2012 Hva? Kjære deg, jeg har ikke påstått noe som helst. Det eneste jeg har skrevet, er at vi får tilsvarende samme varer der til rundt 100++ lappen! Tro det eller ei. Men... du skrev at varene fort blir 2-500 kr på Frogner, og at de er en hundrelapp på Grünerløkka? Jeg prøver ikke å være vanskelig eller snerpete altså, jeg skjønner bare ikke helt hva du prøver å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babylon Skrevet 11. januar 2012 #32 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Men... du skrev at varene fort blir 2-500 kr på Frogner, og at de er en hundrelapp på Grünerløkka? Jeg prøver ikke å være vanskelig eller snerpete altså, jeg skjønner bare ikke helt hva du prøver å si. Ok, la meg prøve å forklare bedre. Jeg og kjæresten min handlet på Kiwi på Frogner for en liten stund tilbake. Der kjøpte vi bl.a grønnsaker og noe meieriprodukter. Det ble i underkant av 300 kr. Middagen ble kjempegodt, og vi bestemte for å ha det samme noen dager senere, og den dagen var vi på spasetur sammen på Grûnerløkka, så da bestemte vi for å handle i innvandrerkjappene i samme slengen. Både meg og kjæresten min, er veldig glad i å titte i disse butikkene og se om de har noe spennende og eksotisk, så det var jo forsovet en ganske koselig handletur. Ok, over til saken igjen, vi kjøpte omtrent de samme matvarene på innvandrerkjappen som vi gjorde på Kiwi, og det ble faktisk på ikke langt over 150 kr! Vi begge fikk nesten bakoversveis... Vi så forresten at villrisen på Centra på Majorstuen f.eks, kostet rundt 60-80, og på den ene butikken vi var på, på Grûnerløkka, kostet den 34 kr. Så det er store prisforskjeller på flere matvarer... Endret 11. januar 2012 av Babylon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cha Skrevet 11. januar 2012 #33 Del Skrevet 11. januar 2012 Fiskeboller i hvit saus er både billig, godt og sunt! Fiskeboller 8,50kr på Rema Melk 14kr Poteter 5kr =27,50 kr. PLUSS: Melken bruker du ikke opp på denne middagen, og du har middag i to dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 11. januar 2012 #34 Del Skrevet 11. januar 2012 Havregrøt må vel være noe av det billigste man kan få som ikke er usunnt. En pakke 9 kr på kiwi og det vil gi 15 gode porsjoner havregrøt. Da har du frokost i 2 uker for 9 kr. Ellers kjøper jeg stor sekk med ris, den varer jo en evighet. Grønnsaker kjøpes ut fra hva som er billig. Kyllingkjøttdeig blir jevnlig brukt her. Nå har de laksefilet på maxi og tror spar til 10 kr stk. Går fint an å fryse ned. Jeg følger med på tilbud på fisk, kjøper da mye og fryser ned. Kyllingfilet kjøpes i sverige. Tilsette sopp og bønner i retter så metter det mer, og holder til flere porsjoner. Bor man alene så lag store porsjoner og frys ned i porsjonstr. Både rema og kiwi har noe billig fisk i frysedisken sin. Jeg kjøper egg på maxi, der får man 2 pk med 18 egg i hver pakke til 60 kr tilsammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
otilie Skrevet 11. januar 2012 #35 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) Kjøp en sånn 2 kilos pose med kyllingfilet fra first price... den koster vel 150 eller noe?? Men den holder lenge! Så kjøper du en boks med karri hos innvandrerbutikken, de holder også lenge. Så kjøper du kokosmelk (de er ganske billige på rema 1000). litt forskjellig grønnsaker du vil ha, også putter du alt det her sammen til en god karri-wok! Har du litt penger til overs kan du putte i litt ekstra ingredienser eller marinere kjøttet sammen med ris eller nudler hvis du vil ha det da er godt med nan-brød til og. men absolutt ikke et must. Endret 11. januar 2012 av otilie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fysikeren Skrevet 11. januar 2012 #36 Del Skrevet 11. januar 2012 Ok, la meg prøve å forklare bedre. Jeg og kjæresten min handlet på Kiwi på Frogner for en liten stund tilbake. Der kjøpte vi bl.a grønnsaker og noe meieriprodukter. Det ble i underkant av 300 kr. Middagen ble kjempegodt, og vi bestemte for å ha det samme noen dager senere, og den dagen var vi på spasetur sammen på Grûnerløkka, så da bestemte vi for å handle i innvandrerkjappene i samme slengen. Både meg og kjæresten min, er veldig glad i å titte i disse butikkene og se om de har noe spennende og eksotisk, så det var jo forsovet en ganske koselig handletur. Ok, over til saken igjen, vi kjøpte omtrent de samme matvarene på innvandrerkjappen som vi gjorde på Kiwi, og det ble faktisk på ikke langt over 150 kr! Vi begge fikk nesten bakoversveis... Vi så forresten at villrisen på Centra på Majorstuen f.eks, kostet rundt 60-80, og på den ene butikken vi var på, på Grûnerløkka, kostet den 34 kr. Så det er store prisforskjeller på flere matvarer... På noen få matvarer så har du rett, og ja ris og grønnsaker er av dem. Men på en hel middagshandel som du så sparer du ikke 60-80% som du beskriver i din første post. Meieriprodukter er billigere i disse sjappene? Vær snill og fortell meg hvilke. Norvegia? Melk? Smør? En sjappe som har omtrent 0,5% av omsetningen til Kiwikjeden, og derfor kjøper inn i et _LANGT_ mindre kvantum klarer ikke å matche prisene dems. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snikk Skrevet 11. januar 2012 #37 Del Skrevet 11. januar 2012 Nå vil jeg ikke akkurat si at det du spiser er et fryktelig sunt kosthold å ha i lengden. Grandiosa, bacon, pølser og kjøttkaker er ting jeg spiser veldig sjelden. Ja dette var absolutt ikke et gjennomsnitt av mitt kosthold, det var mer eksempel på ting jeg syntes var lette å dele opp over flere måltider. Spiser vanligvis veldig mye fisk, kylingfilet og grønnsaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #38 Del Skrevet 12. januar 2012 Hei! Jeg lever på 30 - 40kr dagen i mat. Jeg kjøper 5kg bag ris (finner dessverre bare fin ris til passende pris), havregryn couscous (om jeg finner billig) 12pk egg, kinakål, epler, rosiner, brokkoli eller kålrabi/gulrot, bananer, tomater i løsvekt, poteter i løsvekt, kyllingfilet om jeg sparer inn på grønnsakene, men vanligvis skinke på tilbud som jeg fryser i porsjonstørrelser. Bokser med leverpostei, tunfisk i vann og makrell i tomat hvis de er på tilbud. En kilo Norvegia deler jeg i fire og fryser. Billigere kilopris. Brødet deles i skiver og fryses, så tines de i toastjernet etter behov. 1800g Eldorado pommes og den største flasken Heinz er fint å ha når man vil være slask. Av og til kjøper jeg bacon avskjær eller FP bacon. Til middag wokkes, dampes, frityrkokes, raspes, moses etc. ønskede grønnsaker og frukt og spises med en dobbel porsjon ris. For å få rask smaksvariasjon i ensidige råvarer kjøper jeg et par typer karripasta, chilipasta og sauser, fiskesaus, østersaus etc. (Europris har ofte billige krydder, sauser ol.) Frokost, lunch, kvelds er ofte toast, ris med tunfisk, makrell i tomat eller egg, middagrester eller havregrøt med frukt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanta Exotic Skrevet 12. januar 2012 #39 Del Skrevet 12. januar 2012 For å spare penger pleier vi: Slenge oss på mamma når hun skal til Sverige. Da slipper vi å betale bensinpenger, og kan fylle fryseren med kjøtt! (men det skjer jo ikke så altfor ofte at hun drar) Kjøpe 2 kg Farmen kyllingfilet til litt over 100-lappen (holder lenge) Bunnpris har en spesiell type kjøtt/fisk på tilbud hver ukedag. Til 19 og 29 kroner videoer hos bunnpris Lage alt fra bunnen av. Både billig og sunnere. Bake brød/rundstykker/knekkebrød selv. Tar jo litt tid med gjærdeig, men lager man mange om gangen holder de seg lenge i frysern Storhandle en gang i uka, så man slipper å småhandle hele tiden (da ender man opp med masse rart) Benytte seg av 10-kronersmarkeder (men bare kjøpe ting man ellers ville ha kjøpt) Kutte ut unødvendig småspising i hverdager (kjeks, chips, sjokolade...) og brusdrikking. Det er mye sunnere og man sparer enormt på å ikke kjøpe det inn. Det var noen tips jeg kom på i farta. Mulig jeg kommer på flere etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille-lure Skrevet 12. januar 2012 #40 Del Skrevet 12. januar 2012 Kyllingfilet kuttes opp og stekes i biter Bokklubber dampkokes og slenger sammen med kylling To ss crew frihet oppi panna til slutt sammen med krydder 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå