AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #1 Skrevet 11. januar 2012 Jeg sliter økonomisk for tiden. Helt forferdelig! Får betalt alle faste ugifter og de viktige andre utgiftene jeg har, men det er søren lite penger igjen til mat! Har regnet ut at jeg har bare 50 kr dagen i mat å leve på ut denne mnd ... 350 kr per uke. Men sunn mat må jeg jo har, og proteiner og fett må jeg jo ha + grønnsaker! Idag kjøpte jeg Kyllingkjøttdeig til 17,19 på kiwi, hadde da 32,81 kr igjen. Kjøpte en brokkoli til 9,90 og hadde 22,91 kr igjen. Kjøpte en pakke med 12 egg - og da gikk nesten resten av pengene, men eggene har jeg en stund, og jeg har en pakke vårløk hjemme, så da blir det frokost og kvelds av det i noen dager. Har hjemmebakte knekkebrød lagd av nøtter kjerner og frø, som jeg fikk lagd i forrige uke da jeg hadde penger til overs til å kjøpe inn disse ingrediensene. Ris hadde jeg allerede hjemme - kjøpte 1 kg eldorado sin basmatiris til 20 kr, tror jeg, for en stund tilbake...hadde også en pose sesamfrø som jeg har hatt en stund. Godt og sunt å strø over maten. Så da lagde jeg mat så jeg har i to dager, både lunsj og middag Ville bare si at selv om man har lite penger, så går det an å lage sunn mat. Billigere og sunnere enn hveteboller og frossenpizza Kom med dine billige og sunne oppskrifter? 2
Zakuro Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Jeg sliter økonomisk for tiden. Helt forferdelig! Får betalt alle faste ugifter og de viktige andre utgiftene jeg har, men det er søren lite penger igjen til mat! Har regnet ut at jeg har bare 50 kr dagen i mat å leve på ut denne mnd ... 350 kr per uke. Men sunn mat må jeg jo har, og proteiner og fett må jeg jo ha + grønnsaker! Idag kjøpte jeg Kyllingkjøttdeig til 17,19 på kiwi, hadde da 32,81 kr igjen. Kjøpte en brokkoli til 9,90 og hadde 22,91 kr igjen. Kjøpte en pakke med 12 egg - og da gikk nesten resten av pengene, men eggene har jeg en stund, og jeg har en pakke vårløk hjemme, så da blir det frokost og kvelds av det i noen dager. Har hjemmebakte knekkebrød lagd av nøtter kjerner og frø, som jeg fikk lagd i forrige uke da jeg hadde penger til overs til å kjøpe inn disse ingrediensene. Ris hadde jeg allerede hjemme - kjøpte 1 kg eldorado sin basmatiris til 20 kr, tror jeg, for en stund tilbake...hadde også en pose sesamfrø som jeg har hatt en stund. Godt og sunt å strø over maten. Så da lagde jeg mat så jeg har i to dager, både lunsj og middag Ville bare si at selv om man har lite penger, så går det an å lage sunn mat. Billigere og sunnere enn hveteboller og frossenpizza Kom med dine billige og sunne oppskrifter? Man kan godt spise sunt på budsjett(faktisk går budsjettet mitt ned når jeg spiser sunt:P), jeg klarte en gang å få mat budsjettet mitt ned på 800 kroner i måneden, men det krevde så grønnjævlelig mye planleggingXD Et godt tips er å se på kilosprisen:) Og man bør lage fra bunnen av og kjøpe ting som ris, pasta, sånt som holder seg, i store kvanta:) 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Har du en Kiwibutikk i nærheten kan du jo se om du finner varer som er i ferd med å gå ut på dato. Da får du dem gratis. Sjekk Kiwis hjemmeside om hva som gjelder. Mulig det også gjelder andre kjede. Noen som vet? 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Man kan godt spise sunt på budsjett(faktisk går budsjettet mitt ned når jeg spiser sunt:P), jeg klarte en gang å få mat budsjettet mitt ned på 800 kroner i måneden, men det krevde så grønnjævlelig mye planleggingXD Et godt tips er å se på kilosprisen:) Og man bør lage fra bunnen av og kjøpe ting som ris, pasta, sånt som holder seg, i store kvanta:) Det er så sant som det er sagt! Jeg ser også på kiloprisen, og ris er jo ris. Syns eldorado sin basmatiris er like god som annen dyrere ris. Ja, 800 kr i mnd er bra gjort! Har en venninne som klarte det da hun var student, men da fikk hun ofte med mat hjemmefra. Jeg er oppe i 1400 kr i mnd, jeg da, men vet ikke om jeg klarer å gå ned til 800 kr i mnd ... Det er kjøtt og fisk som er dyrt, så det at kyllingkjøttdeig på kiwi koster 17,19 kr hjelper veldig! Men jeg prøver å finne billig fisk også, da - da lager jeg deilig fiskewok av enten laks eller sei eller torsk, sammen med brokkoli, vårløk og ris og sesamfrø
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Har du en Kiwibutikk i nærheten kan du jo se om du finner varer som er i ferd med å gå ut på dato. Da får du dem gratis. Sjekk Kiwis hjemmeside om hva som gjelder. Mulig det også gjelder andre kjede. Noen som vet? Ja, det har jeg hørt. Om varen går ut samme dag eller senere, så får du det gratis - men jeg er litt for sjenert til å lete etter varer på den måten Tror det bare gjelder Kiwi?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Røde linser - koster lite i innvandrerbutikk Kikerter (både tørre og på boks) Bønner Hermetiske tomater Poteter, løk, hvitløk, gulrøtter, purre, chili Ris, pasta, byggryn Egg Diverse krydder (spisskummen, tørket chili, paprika, salt, pepper, oregano, timian, basilikum osv) Buljongterninger Olivenolje Av dette kan man lage - tomatsuppe (enten mild med middelhavskrydder eller sterk med chili, tilsett pasta og evenuell egg i båter. Ost i biter hvis du har noen rester) - linsesuppe/-gryte (omtren som tomatsuppe, men med linser i, gjerne med sterkere krydder som chili og spisskummen. Gulrot i biter passer fint i suppene) - kikertgryte - falafler - potet- og purreløksuppe - løksuppe - grønnsakssuppe med byggryn (legges i vann over natten) - pasta med tomatsaus - pasta med olje, chili og hvitløk - stekt ris - omeletter, gjerne med potet i - chili sin carne ... og sikkert uendelig mye mer. Det slitsomme er planleggingen og kreativiteten. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Om det bare er for en mnd så ville jeg ikke tatt sunnheten så nøye. Da hadde jeg bøttet innpå med nudler, ris og pasta og så bare hatt litt grønnsaker, kjøtt, fisk, egg osv som ekstra tilbehør, istedet for motsatt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Det gjelder på Bunnpris også Å? Da skal jeg jammen meg "ta" butikksjefen på min lokale Bunnpris, for jeg ser ofte at de har nedprisede varer som går ut på dato neste eller samme dag.
Pingting Skrevet 11. januar 2012 #10 Skrevet 11. januar 2012 50 kr dagen er slitsomt, men det går. Been there, done that! Den enkleste måten å gjøre ting billigere på er å kutte ut, kutte ned på eller drøye de dyreste ingrediensene som f.eks. kjøtt. En enkel, billig og relativt sunn pastarett er som følger: kok pasta av den typen du liker best. Samtidig varmer du opp olje i en liten kjele/dyp stekepanne. Stek ett fedd med hvitløk (revet eller hakket) på middels varme i et minutt eller så. Så tømmer du over en boks med hakkede tomater (koster 5-6 kroner) og gjerne litt tørkede urter og/eller chili om du har. Server sammen. Jeg synes denne retten er best når det ikke er kjempemasse saus i forhold til pasta, så én 400g boks holder fort til to middagsporsjoner. Om du ikke har noe ekstra på toppen eller ved siden av, så er dette en middag til 5 kr pr porsjon om du har billig pasta. Retten kan lett "oppgraderes" ved å tilsette skivede oliven, revet parmesan på toppen, ferske urter etc. Og den blir sunnere om du kutter ned på pastamengden og spiser salat eller grønnsaker ved siden av. Jeg synes stekte squashskiver er godt til, men det er masse annet som funker og. Kok grønnsakssuppe med det du finner av billige grønnsaker, ferske eller frosne. I stedet for kjøtt, kan du ha i linser. Stekt ris: stek grønnsaker i små terninger møre (her kan du bruke f.eks. paprika, frosne erter, gulrot, mais, brokkoli og så videre) sammen med litt hvitløk. Ha i ferdig kokt ris. Har du kjøtt av ett eller annet slag kan du også bruke det, dette er en grei rett om man bare har bittelitt kjøtt. Pisk et egg lett og hell over risen mens du steker (rør mens du gjør dette, poenget er at egget skal fordele seg litt). Egget gjør retten mer mettende, også er det greit som protein om du ikke har i kjøtt. Avslutt med noen gode skvetter soyasaus og ev. annet krydder du vil ha. 1
Pingting Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 Havregrøt er sunn og knallbillig frokost. Om du koker den på vann og ikke har allverdens rart på toppen, så kan en frokostporsjon fort koste 3-4 kroner. Vil du ha litt mer næringsinnhold i den kan du tilsette frukt i terninger og koke grøten på melk eller en blanding av melk og vann. Jeg vet ikke om du har mange butikker i nærheten. Har du det, så kan det være lurt å sjekke om noen av dem er flinkere til å prise ned varer som straks går ut på dato. Jeg har tre matbutikker her, to av dem gjør omtrent aldri sånt, mens i den tredje er det omtrent alltid mat på halv pris. Mye kjøtt og litt fisk.
Kladd Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Jeg lever på 50 kr/dagen hver dag, hele året. Ikkeno problem, spiser godt og sunt! Når man har såpass har man også råd til å kjøpe sunne brød og pålegg. Og som andre over her sier; jeg bruker også mindre penger når jeg spiser sunt. Å se på kilosprisen er veldig lurt når man skal spare penger! Det er feks ikke alltid slik at "økonomipakningen" er billigere enn den lille; jeg vil heller si at som regel er den lille pakken BILLIGERE enn den store, av en eller annen merkelig grunn. Tenkte jeg skulle prøve DENNE oppskriften en dag. Men får se om jeg kanskje bytter ut spinaten med noe annet, spinat er ofte dyyyrt!
glovarm Skrevet 11. januar 2012 #14 Skrevet 11. januar 2012 hvis man har fryseboks hjelper det også å kjøpe store kvanta med kjøtt de gangene man har litt ekstra å rutte med (som nå når stipendet kommer) og fryse det ned i porsjoner. Er alltid kjipt når kyllingfiletene fryser sammen og du må tine opp 3 i stedet for 1... =)
Fysikeren Skrevet 11. januar 2012 #15 Skrevet 11. januar 2012 (endret) Kjøp alltid i større kvantum, del opp og frys ned. Jeg kjøper alltid de pakkene med 600g kyllingkjøttdeig de har på Rema 1000. Deler de i 3, à 200g. Da blir det jo plutselig langt under 10kr/middag. (Samme kan man jo gjøre med alt annet av kjøtt) Kjøp gjerne 5/10kg sekk med ris på "innvandrerbutikkene". Jeg har ikke noe problem med å ligge under 50kr/middag. Tror faktisk jeg ligger på rundt 30kr/middag. edit: mens jeg skrev dette innlegget kom det visst en annen og skrev akkurat det samme Endret 11. januar 2012 av Fysikeren
Pingting Skrevet 11. januar 2012 #16 Skrevet 11. januar 2012 Tenkte jeg skulle prøve DENNE oppskriften en dag. Men får se om jeg kanskje bytter ut spinaten med noe annet, spinat er ofte dyyyrt! Det blir jo ikke HELT det samme, men den retten burde da funke sånn noenlunde greit med frossen spinat også? Det er ihvertfall mye billigere! Det kan også være et triks å se etter poser med fersk spinat som har begynt å bli litt daffe og er på grensa av hva som er salgbart. Ingen butikker opererer offisielt med en sånn regel såvidt jeg vet, men mange vil gi deg halv pris på sånt om du spør. Enten ved å spørre i kassa på en hyggelig måte ("denne spinaten var ganske daff, jeg har ikke lyst til å betale full pris for den") eller aller best: snakk med noen av de ansatte i butikken - gjerne noen i frukt/grøntavdelingen. Jeg gav folk halv pris på sånt da jeg jobbet i butikk, og jeg har prøvd meg på det ganske mange steder senere. De aller fleste sier ja. Funker også på andre ting, som krydderurter, daffe gulrøtter (funker fortsatt glimrende til suppe!), og så videre.
Snikk Skrevet 11. januar 2012 #17 Skrevet 11. januar 2012 Jeg sliter økonomisk for tiden. Helt forferdelig! Får betalt alle faste ugifter og de viktige andre utgiftene jeg har, men det er søren lite penger igjen til mat! Har regnet ut at jeg har bare 50 kr dagen i mat å leve på ut denne mnd ... 350 kr per uke. Men sunn mat må jeg jo har, og proteiner og fett må jeg jo ha + grønnsaker! Idag kjøpte jeg Kyllingkjøttdeig til 17,19 på kiwi, hadde da 32,81 kr igjen. Kjøpte en brokkoli til 9,90 og hadde 22,91 kr igjen. Kjøpte en pakke med 12 egg - og da gikk nesten resten av pengene, men eggene har jeg en stund, og jeg har en pakke vårløk hjemme, så da blir det frokost og kvelds av det i noen dager. Har hjemmebakte knekkebrød lagd av nøtter kjerner og frø, som jeg fikk lagd i forrige uke da jeg hadde penger til overs til å kjøpe inn disse ingrediensene. Ris hadde jeg allerede hjemme - kjøpte 1 kg eldorado sin basmatiris til 20 kr, tror jeg, for en stund tilbake...hadde også en pose sesamfrø som jeg har hatt en stund. Godt og sunt å strø over maten. Så da lagde jeg mat så jeg har i to dager, både lunsj og middag Ville bare si at selv om man har lite penger, så går det an å lage sunn mat. Billigere og sunnere enn hveteboller og frossenpizza Kom med dine billige og sunne oppskrifter? Er 50 kr dagen så lite da? Mitt mål er at ingen av mine middager skal koste mer enn 20 kroner. Det kan feks være en halv grandis hvis jeg ikke orker å lage middag, eller to kjøttkaker (kjøpt i sånn maxi-pakning), poteter, tyttebærsyltetøy og brun saus (kjøpt i økonomipakning), eller en røkt kjøttpølse uten skinn, pose-potetstappe og litt melk. Heller også gjerne på litt grønnsaker fra den billigste grønnsaksblandingen jeg finner. Spiser du virkelig en hel pakke kyllingkjøttdeig i én middag? I så fall skjønner jeg at det blir vanskelig med 50 kr dagen. Det har ikke slått meg før at jeg spiser lite, men kanskje jeg gjør det. Dette får jeg ut av noen av matvarene jeg kjøper: 1 pakke kjøttdeig: 3 porsjoner 1 pakke med 5 røkte kjøttpølser: 5 porsjoner 1 pakke frosne grønnsaker: 3-4 porsjoner 1 pakke Stjernebacon: 2 porsjoner 1 Grandiosa: 2 porsjoner
Gjest On Topic Skrevet 11. januar 2012 #18 Skrevet 11. januar 2012 Sjekk ut denne sida : Rema 1000 - middag for under hundrelappen. Prisen tar utgangspunkt i ein middag til to voksne og to barn. Så det vil jo bli billigere for deg i lengden, eventuelt har du tre middagsrasjoner for under hundrelappen. Eg bruker å lage vekesplaner og handleliste. Handler ca bare ein gong i veka. Då har eg meir kontroll og minker sjansen for bomkjøp. Med vekesplaner kan eg planlegge middager kor eg kjøper inn ingredienser som og kan brukes dei andre dagane. Så slepp ein at ting vert liggande og går ut på dato. I tillegg er det lurt å ta vare på rester, dei kan fint vere middag eller lunsj ein anna dag. Eit anna tips er å ta ein kikk i frysedisken. Ofte er frysevarer mykje billigere enn ferskvarer. 1
glovarm Skrevet 11. januar 2012 #19 Skrevet 11. januar 2012 Kjøp alltid i større kvantum, del opp og frys ned. Jeg kjøper alltid de pakkene med 600g kyllingkjøttdeig de har på Rema 1000. Deler de i 3, à 200g. Da blir det jo plutselig langt under 10kr/middag. (Samme kan man jo gjøre med alt annet av kjøtt) Kjøp gjerne 5/10kg sekk med ris på "innvandrerbutikkene". Jeg har ikke noe problem med å ligge under 50kr/middag. Tror faktisk jeg ligger på rundt 30kr/middag. edit: mens jeg skrev dette innlegget kom det visst en annen og skrev akkurat det samme Great minds think alike =) 1
Mononoke Skrevet 11. januar 2012 #20 Skrevet 11. januar 2012 Er 50 kr dagen så lite da? Mitt mål er at ingen av mine middager skal koste mer enn 20 kroner. Det kan feks være en halv grandis hvis jeg ikke orker å lage middag, eller to kjøttkaker (kjøpt i sånn maxi-pakning), poteter, tyttebærsyltetøy og brun saus (kjøpt i økonomipakning), eller en røkt kjøttpølse uten skinn, pose-potetstappe og litt melk. Heller også gjerne på litt grønnsaker fra den billigste grønnsaksblandingen jeg finner. Spiser du virkelig en hel pakke kyllingkjøttdeig i én middag? I så fall skjønner jeg at det blir vanskelig med 50 kr dagen. Det har ikke slått meg før at jeg spiser lite, men kanskje jeg gjør det. Dette får jeg ut av noen av matvarene jeg kjøper: 1 pakke kjøttdeig: 3 porsjoner 1 pakke med 5 røkte kjøttpølser: 5 porsjoner 1 pakke frosne grønnsaker: 3-4 porsjoner 1 pakke Stjernebacon: 2 porsjoner 1 Grandiosa: 2 porsjoner Nå vil jeg ikke akkurat si at det du spiser er et fryktelig sunt kosthold å ha i lengden. Grandiosa, bacon, pølser og kjøttkaker er ting jeg spiser veldig sjelden. Jeg ville hatt problemer med å komme meg under 50 kr pr dag (nå er jeg i full jobb og tjener greit, så er ikke nødvendig heller, men føler jeg bruker mye penger på mat). Jeg trener ganske mye, skal nå starte opp med hardere styrketrening, og da må jeg også ha nok, og sunn mat. Jeg spiser mye frukt og grønt, og ofte handler jeg frukt og grønt for 300 kr i uka. Jeg spiser ikke så veldig mye mer enn den anbefalte halvkiloen pr dag, hvor mye frukt og grønt spiser dere som har så lave matbudsjetter? For å ta omtrentelige tall: på en uke spiser jeg gjerne to agurker, 25 kr, en halv kilo tomater, 20 kr, en brokkoli, 10 kr, en squash, 15 kr, en pose sopp, 10 kr, salat, 20 kr, 2 paprika, ca 15 kr, en pose spinat, 30 kr, en kilo bananer, 17 kr, et kilo epler, 15 kr, en kilo mandariner, 15 kr, pluss løk, hvitløk, bønner/linser etc. Det blir ihvertfall godt over 200 kr, man må jo variere og. Dette er bare et eksempel på det jeg har spist i det siste, jeg prøver også å være flink til å handle etter sesong (rotgrønnsaker og slikt på høsten etc). Bytter gjerne ut kjøtt med bønner/linser, og har ofte rene vegetarmiddager. Men jeg føler jeg må ha litt kjøtt nå og da, og fisk føler jeg at jeg ikke kan kutte (spiser fisk 2-3 ganger i uken). I tillegg skal jeg ha brød/knekkebrød, pålegg, egg, melk, litt ekstra å kose seg med i helgene etc. Da synes ihvertfall jeg at det skal godt gjøres å komme under 500 kr i uken. Ut i fra de jeg spiser sammen med og lager mat med, er det ikke unormalt eller fancy kosthold jeg har ihvertfall. (Skal også nevnes at jeg ikke har mulighet for å handle i Sverige, da hadde nok ting vært billigere!) Dere som spiser for veldig lite, vil dere si at dere har sunt kosthold?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå