Gå til innhold

Noen her som vet noe om Hypermobilitetssyndrom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..og hvilken sporter man kan\ikke kan drive med?

Eller som ventuelt vet om en nettside med litt info..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg vet er at du ikke bør løfte veldig tungt fordi leddene er ustabile.

Kanskje du får noen flere svar inne på helseforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har hypermobilitet, og fikk beskjed av muskelspesialist at jeg ikke burde tøye ledda mine, men trene mye styrke, da jeg trenger sterkere muskulatur enn andre, for å holde ledda på plass.

Vi som har denne lidelsen får lettere vondt i ledd og muskulatur, men da bør en ikke bruke kiropraktor. Jeg driver aktivt med hest og løfter/bærer ofte tungt. Ingen problem så lenge du har trent opp muskulaturen. Legen la ingen begrensninger på meg, sett bort i fra det å tøye ledda.. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har hypermobilitet i leddene i beina, altså ikke armer og slikt. Jeg fikk beskjed om at jeg måtet/burde forsøkte å stabilisere og trene opp ledd (stå på varmeflasker) god trening til dette er vel også bosu som burde være veldig bra i teorien!

Jeg fikk også beskjed om å ikke trene håndball, fotball og andre ballidretter hvor man har mange brå og kjappe bevegelser. Dette på grunn av at jeg kunne klare å kjøre knærne mine ut av ledd i de brå bevegelsene. Sistnevnte vet jeg ikke om var bare for meg eller for andre med hypermobilitet, dette på grunn av en hendelse hvor jeg i en brå bevegelse kjørte begge knær ut av plass og låste de fast der. Men det aller beste er vel å se lege/fysioterapaut og få vite hva som er best for deg. Vil tro det er mange forskjellige grader av hupermobilitet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på hvilke ledd som er hypermobile, også?

Jeg hadde hypermobilitet som barn, men er blitt mer normal med årene. Hos meg var ikke alle ledd hypermobile, og heldigvis ikke knær, ankler og albuer. Skuldre, håndledd, hofter, fingre og tær var derimot ekstremt mobile.

For meg gikk det helt fint å spille ballidretter som fotball og volleyball. Håndball forsøkte jeg kun i gymtimene, og det var tidvis hardt for skuldrene. I voksen alder har jeg hatt lukasjoner i den ene av skuldrene, og det er smertefullt.

Jeg drev litt med turn, og fikk selvsagt til masse av de øvelsene man må være "myk" for å få til, men jeg vil ikke anbefale turning generelt for den som er hypermobil.

Trening av styrke for å støtte opp om de slarkete leddene er kjempeviktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de ovenfor sier: Tren styrke!

Jeg har hørt at man ikke bør trene smidighet. Mens at f.eks. sykling og løping er helt ok.

Jeg får behandling hos kiropraktor, og har ikke hørt noe om at dette bør unngås. Noen områder er jeg "lett" å knekke opp, fordi jeg er så bevegelig (kan i praksis få låsninger i ryggraden til å kneppe selv ved å presse den ned mot gulvet). Andre steder gjør bevegeligheten at det blir vanskelige for kiropraktoren og få til knekket fordi kroppen min følger etter.

Det er viktig med bevisstgjøring av holdning, slik at du ikke overbelaster feil ledd. Min største synd her er at jeg overbelaster knærne mine når jeg står rett opp og ned. Det føles veldig unaturlig ut å ha den bøyen i knærne, som jeg egentlig skal ha.

Jeg trener yoga, som egentlig er litt fy-fy... Men instruktøren er veldig flink til å korrigere når hun ser at jeg overbelaster ledd (i tillegg til at jeg selv er bevisst), og jeg prøver ikke å gå for dypt i stillinger som går på smidighet, men heller fokusere på balanse-aspektet ved stillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...