Zakuro Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Jeg endte utdanningen min sommeren 2011, og har gått i et halvt år uten å få napp på noe som helst av stillinger jeg har søkt på, og jeg har søkt over hele landet nesten. Ikke jobb intervju en gang! Og nå begynner sparepenga å ta slutt, så enten jeg vil eller ikke, jeg må på NAV:\ Jeg fant en kryptisk pdf. brosjyre på nettsidene deres om hva man måtte gjøre får å få arbeidsledighetstrygd. Ikke skjønte jeg mye av den og for det andre har jeg ikke alle tingene de ber om! Siste lønningsslip f.eks., den er jo fra 2009 og den har jeg ikke lengre. Står i det minste som arbeidsledig hos nav da, det er jo greit nok, men hva nå? De er jo så vanskelige å ha med å gjøre... *sukk*
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 Jeg er i samme situasjon som deg - har vært ferdigutdannet et halvår, men blir aldri kalt inn på jobbintervju. Søker du på alle typer jobber? Til og med renhold og butikk f.eks? Har du noen som helst praksis fra annen jobb? Sender du kun inn søknad, eller ringer du/møter du opp på arbeidsplassen først? Det du burde gjøre er å samle sammen skattepapirer, oversikt fra lånekassen og bankutskrift. Så ringer du til nærmeste NAVkontor og avtaler møte. Helst så fort som mulig, for jeg har hørt at det tar veldig lang tid med den papirmølla deres. De kan sikkert svare mye bedre på alle spørsmål enn vi her inne. Om du ikke har inntekt og ikke har noe som helst annet å leve for, så kan du sannsynligvis få sosialstønad.
CoffeeCup Skrevet 10. januar 2012 #3 Skrevet 10. januar 2012 For å ha krav på dagpenger må du ha tjent over 1,5 G det siste året, eller 3 G de siste 3 årene. Søknad finner du på NAV sine sider. http://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Uten+arbeid/Dagpenger Har inntrykk av at det er like greit å søke der, som om å gå til NAV og snakke med saksbehandlere. Men husk å registrere deg som arbeidssøker hos NAV før du søker og send meldekort med en gang du har sjansen, selv før du har fått innvilget søknaden. Hvis ikke du har krav på dagpenger http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger+under+arbeidsl%C3%B8shet.893.cms så må du søke om sosialstønad hos NAV sosial.
Zakuro Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2012 Jeg er i samme situasjon som deg - har vært ferdigutdannet et halvår, men blir aldri kalt inn på jobbintervju. Søker du på alle typer jobber? Til og med renhold og butikk f.eks? Har du noen som helst praksis fra annen jobb? Sender du kun inn søknad, eller ringer du/møter du opp på arbeidsplassen først? Det du burde gjøre er å samle sammen skattepapirer, oversikt fra lånekassen og bankutskrift. Så ringer du til nærmeste NAVkontor og avtaler møte. Helst så fort som mulig, for jeg har hørt at det tar veldig lang tid med den papirmølla deres. De kan sikkert svare mye bedre på alle spørsmål enn vi her inne. Om du ikke har inntekt og ikke har noe som helst annet å leve for, så kan du sannsynligvis få sosialstønad. Ja, jeg har søkt på alt jeg har kommet over, butikk, renhold, resepsjon, hotell, kontor etc. Fått folk til å se over søknadene mine også så det ikke er dem det er noe galt med. Har noen steder jeg skal møte opp hos nå i løpet av uka. For å ha krav på dagpenger må du ha tjent over 1,5 G det siste året, eller 3 G de siste 3 årene. Søknad finner du på NAV sine sider. http://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Uten+arbeid/Dagpenger Har inntrykk av at det er like greit å søke der, som om å gå til NAV og snakke med saksbehandlere. Men husk å registrere deg som arbeidssøker hos NAV før du søker og send meldekort med en gang du har sjansen, selv før du har fått innvilget søknaden. Hvis ikke du har krav på dagpenger http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger/Dagpenger+under+arbeidsl%C3%B8shet.893.cms så må du søke om sosialstønad hos NAV sosial. Hva er meldekort? Er registrert som jobbsøker allrede i det minste:) Men takk for linkene!
Sulosi Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Ja, jeg har søkt på alt jeg har kommet over, butikk, renhold, resepsjon, hotell, kontor etc. Fått folk til å se over søknadene mine også så det ikke er dem det er noe galt med. Har noen steder jeg skal møte opp hos nå i løpet av uka. Hva er meldekort? Er registrert som jobbsøker allrede i det minste:) Men takk for linkene! På meldekortene skal du krysse av for om du har jobbet, hatt ferie, vert syk, vert på tiltak etc. Dette må gjøres hver 14. dag, hvis ikke får du ikke utbetalt noe fra Nav. Alle som er registrert skal fylle ut, også de som ikke mottar stønad. Gå inn på Nav forsiden og velg "send meldekort" til venstre på siden. Fyll ut passord osv (du kan bruke Min ID). Hvis du ikke får opp meldekort el opplysninger om når det skal fylles ut og du vet du har registrert deg som ledig, må du ta kontakt med Nav kontoret så får du hjelp der.
Pingting Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Meldekort sender man hver 14. dag så lenge man står registrert som arbeidssøker. Jeg har nettopp meldt meg som arbeidssøker selv. Det jeg gjorde var å finlese brosjyren, sendte ett spørsmål på epost til dem om noe jeg ikke ble klok på, skaffe kopier av alt jeg trodde jeg kanskje kom til å trenge, også dro jeg ned til mitt lokale kontor og ba dem om å plukke ut det de trengte av papirer. Og ba om litt utfyllende informasjon.
Pingting Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Siste lønningsslip f.eks., den er jo fra 2009 og den har jeg ikke lengre. Står i det minste som arbeidsledig hos nav da, det er jo greit nok, men hva nå? De er jo så vanskelige å ha med å gjøre... *sukk* Du trenger ikke lønningsslipper fra 2009. Det står at de trenger fra foregående år om du søker i januar eller februar. NAV henter inn lønnsinfo og slikt fra skatteetaten, men det kommer ikke før i mars
Gjest Iah Skrevet 11. januar 2012 #8 Skrevet 11. januar 2012 Jeg føler jeg har litt hakk i plata når det gjelder dette, men meld deg hos bemanningsbyråene. Jo fler jo bedre.
Norbertine Skrevet 11. januar 2012 #9 Skrevet 11. januar 2012 Enig med Iah, meld deg hos bemanningsbyråene hvis du ikke har gjort det. Og ikke bare sitt hjemme og send søknader, du må ringe, møte opp, snakke med folk, levere cv, og virkelig insistere på at du vil jobbe. Skaffet meg jobb på en uke da jeg virkelig prøvde, i stedet for bare å sende søknader.
Zakuro Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 12. januar 2012 Jeg føler jeg har litt hakk i plata når det gjelder dette, men meld deg hos bemanningsbyråene. Jo fler jo bedre. Er hos et bemanningsbyrå, men har ikke hørt noe. Bør vel gå å purre på Enig med Iah, meld deg hos bemanningsbyråene hvis du ikke har gjort det. Og ikke bare sitt hjemme og send søknader, du må ringe, møte opp, snakke med folk, levere cv, og virkelig insistere på at du vil jobbe. Skaffet meg jobb på en uke da jeg virkelig prøvde, i stedet for bare å sende søknader. Ja, du har sikkert rett, skulle gjerne gått på døra rett og slett, problemet er at jeg ikke kommer meg dit fordi alle disse instansene på liv og død må ligge i gokk! Jeg har ikke bil! Og når det ikke går buss heller er det jo helt håpløst. Argh, frustrasjon:P Men burde nok uansett prøve litt mer ja:\
Pingting Skrevet 12. januar 2012 #11 Skrevet 12. januar 2012 Man må gjerne mase litt på disse bemanningsbyråene, ellers skjer det ikke noe. Ring dem ofte og spør om det har dukket opp noen jobber. Eller møt opp i lokalene deres og be om ekstra hjelp - burde gå fint siden du har gått uten arbeid såpass lenge. En kompis av meg gjorde det etter 3 mnd og 100 sendte søknader uten så mye som et intervju dro han ned på Manpower sitt kontor og forklarte saken. Han fikk et jobbintervju dagen etterpå, tilbud om et halvtårs vikariat dagen etter det igjen. det er selvfølgelig en solskinnshistorie, men poenget er vel uansett å være litt pågående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå