Gå til innhold

Small, Medium eller Large?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Definitivt large. I mine øyne skal kvinner ha former. Om størrelsene er "riktige" kan jeg ikke uttale meg om, vet bare hva jeg liker selv.

Ikke har jeg tenkt å uttale meg om hvem av de som er mest eller minst sunn heller. Det avhenger av mye mer enn størrelsen. Poenget er vel at vi lenge har hatt er motebilde hvor de veldig tynne har dominert og skapt et ideal som er uoppnåelig for veldig mange. Så har vi fått en motbevegelse som sier at dette ikke er normalen og etterhvert skaper to motpoler.

Det er vel en grunn til at "normalen" har et visst spenn, og likevel kan vi ikke si at det som ligger utenfor spennet er unormalt. Vekt og kropp er er godt eksempel på at kvinner er kvinner verst. Uansett blir de ikke fornøyd. De tynne vil ha mer former, de med former vil slanke seg, de med krøller vil ha glatt hår, de med glatt tar permanent og alle farger håret...

Samtidig ser vi at hver gang en tråd om hva vi menn mener om en elle flere kropper, ser vi at meningene er svært mangfoldige. Hvorfor kan ikke kvinner slå seg til ro med at vi menn er forskjellige? At vi liker forskjellige kvinner? Hadde det ikke vært kjedelig om alle var like, alle tente på det samme? Vær stolt av den du er, av den kroppen du har, av den personen du er. Ingenting er mer sexy enn en kvinne med selvtillit.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jaggu i meg diskutabelt hvem som fucker opp hodene til yngre jenter. Det vi kalte Small i 1970 kaller vi i dag Extra Extra Small. Sånn at jenter som egentlig er medium/large kan gå rundt å bruke Size. 0 eller Small for å slippe å bruke large. Og ja, miss large er ganske så hot. Spesielt med tanke på hvor feit hun egentlig er.

Så ta litt ansvar, slutt å si at miss small er "for tynn" sånn at du selv slipper å ha dårlig selvfølelse. Dama er ubegripelig hot, hun er velproposjonert, veltrent og har en lav fettprosent i forhold til muskelstørrelsen sin. BMI'en hennes ligger sannsynligvis rundt 19-20,5 noe som er i den nedre skalaen av "Normalvektig".

Hva tror du egentlig det gjør med selvbildet til unge jenter når du kaller dem undervektige? Mens de egentlig er naturlig slanke, fantastiske og griseheldige med den fysikken de har?

TENK DEG OM, før du snakker! Se ting fra flere perspektiver enn bare ett! Folk kommer i alle former og størrelser, også small!

Alle tre på bildet er jo vakre, og det finnes vakre mennesker i alle størrelser! Jeg tror de fleste er enige i det. At folk har ulike preferanser kan man da ikke gjøre noe med. Du liker dem tynne, andre liker dem mer formfulle. Sånn er det bare, og bra er det. :)

Ikke alle tynne jenter er naturlig slanke, og det er da det begynner å se usunt ut. Jeg kjenner ei jente som har veldig komplekser fordi hun ikke klarer å legge på seg. Men hun er smellvakker, fordi man ser at det er helt naturlig og ikke et resultat av heftig slanking eller spiseforstyrrelser. Kjenner også noen som har noen kilo "for mye" som noen vil kalle det, men de er også vakre fordi det er naturlig for dem. Men de fleste har jo idealvekten sin på "normalsskalaen".

Endret av Ambivalent
  • Liker 1
Skrevet

Definitivt small!!!

• Liker 1
Skrevet

Det er jaggu i meg diskutabelt hvem som fucker opp hodene til yngre jenter. Det vi kalte Small i 1970 kaller vi i dag Extra Extra Small. Sånn at jenter som egentlig er medium/large kan gå rundt å bruke Size. 0 eller Small for å slippe å bruke large. Og ja, miss large er ganske så hot. Spesielt med tanke på hvor feit hun egentlig er.

Så ta litt ansvar, slutt å si at miss small er "for tynn" sånn at du selv slipper å ha dårlig selvfølelse. Dama er ubegripelig hot, hun er velproposjonert, veltrent og har en lav fettprosent i forhold til muskelstørrelsen sin. BMI'en hennes ligger sannsynligvis rundt 19-20,5 noe som er i den nedre skalaen av "Normalvektig".

Hva tror du egentlig det gjør med selvbildet til unge jenter når du kaller dem undervektige? Mens de egentlig er naturlig slanke, fantastiske og griseheldige med den fysikken de har?

TENK DEG OM, før du snakker! Se ting fra flere perspektiver enn bare ett! Folk kommer i alle former og størrelser, også small!

HELT enig.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg mener at alle damene er veldig hotte. Det handler om hva man utstråler. Men for å favorisere noen, så foretrekker jeg small/medium.

Jeg får sikkert kjeft for å si dette (men dette er bare MIN mening) men dama som er large ER large - men fortsatt vakker. Uansett, hun er large.

Dama som er medium ER medium i mine øyne.

Og dama som er small ER small, men ser for all del ikke usunn ut! Hun er like vakker og naturlig som både medium og large.

Alle tre representerer EKTE kvinner, som kommer i ulike størrelser. Og alle tre kvinnene er et eksempel på at man kan være vakker uansett størrelse. Men dama som er large er ikke egentlig medium, synes jeg. Hun er large. Det er bare ingen som vil være large, så grensa pushes hele tiden ut.

Endret av Bollocks
  • Liker 2
Skrevet

At folk har ulike preferanser kan man da ikke gjøre noe med. Du liker dem tynne, andre liker dem mer formfulle. Sånn er det bare, og bra er det. :)

Nettopp, men det er ikke hva folk liker jeg har ett problem med. Det er forskyvelsen av normalen for å tilpasses en voksende befolkning. For å sette det på spissen så blir det som å ta ei sunn og tynn jente fra 1970 tallet, sette henne inn i 2020 når gjennomsnittsvekten i befolkningen har gått opp med 30 kilo. Peke og si "Hei, alle vi andre har lagt på oss 30-50 kilo så du er undervektig nå! Legg på deg"

Det blir for dumt! I 1980 hadde ~35% av alle amerikanere en BMI over 25. Nå har 69% av alle amerikanere en BMI over 25! Det er ikke dem med en BMI fra 18,5 til 24,9 det er noe galt med! Det er alle de andre. Men det vil de ikke høre noe av fordi da må de se sannheten i øynene. Så i stedet modifiserer de sannheten for å passe sitt eget virkelighetsbilde

• Liker 1
Skrevet

Kanskje tenke litt over det du sier der selv? Det blir litt trasig å skrive et helt innlegg om hvor feit og selvmedlidende store damer er, for så å be folk om å se ting fra flere perspektiv og se at folk kommer i alle former og størrelser.

Folk kommer faktisk i forskjellige størrelser fra xxs og oppover, og ikke bare small er sunt og normalt. Og innbildske, selvmedlidende damer med lite selvinnsikt finnes i alle størrelser.

Hvis det hadde vært sant det du sier om størrelser, hadde det ikke vært marked for "stormote", for da hadde stort sett alle funnet klær som passer på vanlige butikker. Og angående 1970-tallet; jeg har arvet en designkjole fra 70-tallet etter min mor i str 42, og den er verken mindre eller større enn dagens 42-størrelse.

Og hvor du har det i fra at store damer får størrelsene gjort større for å kunne kle seg i str XS og S, fatter jeg ikke. Faktisk skjønner jeg ikke hvordan en mann kan være så opptatt av størrelser på dameklær i det hele tatt, da gjennomsnittsmannen (de heterofile) stort sett har lite peiling på damestørrelser. Det høres mer ut som at du er bitter på store damer for ett eller annet. Greit at du ikke liker store damer, men hvorfor så aggressiv?

Og hvem er disse som har bestemt at størrelsene skal gjøres større, og hvordan har de klart å få dette gjennom uten at noen protesterte? Høres mest ut som en dårlig konspirasjonsteori.

• Liker 1
Skrevet

*snip*

Gjør ett søk på size inflation og prøv igjen.

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg mener at alle damene er veldig hotte. Det handler om hva man utstråler. Men for å favorisere noen, så foretrekker jeg small/medium.

Jeg får sikkert kjeft for å si dette (men dette er bare MIN mening) men dama som er large ER large - men fortsatt vakker. Uansett, hun er large.

Dama som er medium ER medium i mine øyne.

Og dama som er small ER small, men ser for all del ikke usunn ut! Hun er like vakker og naturlig som både medium og large.

Alle tre representerer EKTE kvinner, som kommer i ulike størrelser. Og alle tre kvinnene er et eksempel på at man kan være vakker uansett størrelse. Men dama som er large er ikke egentlig medium, synes jeg. Hun er large. Det er bare ingen som vil være large, så grensa pushes hele tiden ut.

Jeg er large, av og til XL, og er verken flau over det eller har problemer med å innrømme at jeg er det. Jeg er høyere enn gjennomsnittet og større enn gjennomsnittet, så selvsagt er jeg large. Har venner som har samme størrelse, og ingen av dem har vansker med å innrømme det eller prøver å innbille seg selv eller andre om at de er sylslanke og passer inn i str S. Noen ganger lurer jeg på om jeg lever i samme verden som andre her på KG, for det er helt utrolig hvor mye rart folk går rundt og tror om andre...

• Liker 2
Skrevet

Gjør ett søk på size inflation og prøv igjen.

Hvorfor så opptatt av størrelser på dameklær gjennom tidene, egentlig?

Jeg er dame selv og har levd noen år, og det er ikke så enorme forskjeller i størrelser fra for 20 år siden og nå. Faktisk er det mer tendenser til at forskjellige produsenter og butikker har forskjellige størrelser, og sånn har det vært så lenge jeg kan huske.

Hvor mye erfaring har du med dameklær på din kropp?

Og for å glede deg har jeg søkt litt på size inflation, og det er ikke særlig mye harde bevis og sikre kilder der heller, annet enn i USA der matporsjonene og flysetene blir større mens klesstørrelsene blir "mindre". Folk i klesbransjen nevner også andre grunner enn overvekt til forandring i størrelser, som at asiater er mindre enn f.eks. skandinaver. Skal man dekke opp hele skalaen fra en liten asiat til en stor skandinav holder det faktisk ikke med en skala på S-M-L. Folk har også blitt gjennomsnittlig høyere med årene, noe som betyr automatisk bredere skuldre og hofter, som igjen gir behov for litt større størrelser uten at overvekt er involvert.

Her i en blogg fra en amerikansk dame snakker bloggeren om forandring av størrelser i Amerika: Min lenke. Hun skriver også: "Though I seem to decrease in American size each year, I remain a size 4 on the European scale.."

Faktum er at SAMTLIGE linker om size inflation er fra USA. Der går det over alle støvleskaft, men i Europa er ikke problemet så stort som du skal ha det til.

Sånn, nå har jeg prøvd igjen. Og jeg er fremdeles veldig fascinert over at du som mann er så interessert i størrelser på dameklær, og driver og fordyper deg i Size inflation.

• Liker 1
Skrevet

Sånn, nå har jeg prøvd igjen. Og jeg er fremdeles veldig fascinert over at du som mann er så interessert i størrelser på dameklær, og driver og fordyper deg i Size inflation.

Noen av oss som er så heldige å ha klisterhjerne ;) Kom inn på det når jeg leste om forskjellene på klesstørrelser i EU og USA. Det gjelder forøvrig ikke bare kvinneklær, og det gjelder heller ikke utelukkende amerikanske størrelser.

Skrevet

Noen av oss som er så heldige å ha klisterhjerne ;) Kom inn på det når jeg leste om forskjellene på klesstørrelser i EU og USA. Det gjelder forøvrig ikke bare kvinneklær, og det gjelder heller ikke utelukkende amerikanske størrelser.

Nei det gjelder ikke utelukkende amerikanske størrelser, men vi er enda et godt stykke unna USA når det kommer til å øke størrelsene for å holde oppe selvtilliten til folk.

Og dessuten; det nytter ikke drive med vanity sizing når prøverommene fremdeles har grell belysning, dårlig plass og rare speil. Jeg føler ikke akkurat noe "vanity" når jeg prøver klær på butikk, uansett størrelse på klærne ;)

Skrevet

Medium om jeg skal velge, men det er langt viktigere ting enn akkurat det.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke ofte man føler seg så bælfeit som når man er på Kvinneguiden...

• Liker 1
Skrevet

Du kalte hun største FEIT, noe hun virkelig ikke er. Så jeg tror det er du som må tenke litt :gjeiper:

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Jeg er large, av og til XL, og er verken flau over det eller har problemer med å innrømme at jeg er det. Jeg er høyere enn gjennomsnittet og større enn gjennomsnittet, så selvsagt er jeg large. Har venner som har samme størrelse, og ingen av dem har vansker med å innrømme det eller prøver å innbille seg selv eller andre om at de er sylslanke og passer inn i str S. Noen ganger lurer jeg på om jeg lever i samme verden som andre her på KG, for det er helt utrolig hvor mye rart folk går rundt og tror om andre...

SPOT ON!

Skrevet

Forstår ikke hva som er problematisk å si at dama til høyre er overvektig. For hun er jo det. Bare fordi gjennomsnittsvekta i Vesten har skutt i været i de siste tiårene og folk blir feitere og feitere, betyr ikke det at det er dette gjennomsnittet man skal ta utgangspunkt i når man diskuterer hva som er sunt, pent eller i det hele tatt normalt for et menneske.

Ja, dama er pen. De er pene alle tre. Men hun til høyre har en mengde fett som neppe kan beskrives som en ideell, sunn vekt.

Skrevet

Jeg syns alle jentene så veldig flotte ut :)

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hva som er problematisk å si at dama til høyre er overvektig. For hun er jo det. Bare fordi gjennomsnittsvekta i Vesten har skutt i været i de siste tiårene og folk blir feitere og feitere, betyr ikke det at det er dette gjennomsnittet man skal ta utgangspunkt i når man diskuterer hva som er sunt, pent eller i det hele tatt normalt for et menneske.

Ja, dama er pen. De er pene alle tre. Men hun til høyre har en mengde fett som neppe kan beskrives som en ideell, sunn vekt.

Jeg tror faktisk hun godt kan være innenfor det sunne og normale hvis man regner utifra Hofte-midje-ratio, noe som anses som like god pekepinn på god helse som BMI. Hun har fett på rumpe, hofter, lår og i puppene, noe som slett ikke er så livsfarlig. Midjen er innsvinget og smal i forhold til resten.

Det er ingen som har sagt at hun til høyre er gjennomsnittet man skal ta utgangspunkt i, men at hun er vakker og godt kan være sunn selv om hun er en large. Og det kan man faktisk også mene uten å mene at hun til venstre er undervektig. Jeg synes alle tre ser sunne og vakre ut, og det mener jeg helt ærlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...