Leksie Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Jeg er drittlei av å bare gå hjemme hele dagen og jeg vil ut i jobb, men problemet er at jeg ikke har peiling på hvordan jeg kan skrive en god CV. Jeg har ingen jobberfaring tideligere utenom praksis, så da bør CVen være god for at de i det hele tatt skal gidde å vurdere meg. Er det noen som har noen gode tips å komme med? På forhånd, takk
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 Hei. En CV skal inneholde info om personalia, utdanning, jobberfaring, verv, kurs og eventuelle sertifikater. Hvis du googler "Hvordan skrive en CV", finner du en del nyttige tips. Har du utdanning eller kurs du kan vise til som kan veie litt opp for manglende jobberfaring?
Leksie Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 10. januar 2012 Hei. En CV skal inneholde info om personalia, utdanning, jobberfaring, verv, kurs og eventuelle sertifikater. Hvis du googler "Hvordan skrive en CV", finner du en del nyttige tips. Har du utdanning eller kurs du kan vise til som kan veie litt opp for manglende jobberfaring? takk for svar. jeg har googlet det, og jeg vet jo hva den skal inneholde men jeg sliter med å gjøre den spennende. det er vell egentlig selve søknaden jeg sliter med. har ikke utdannelse, er 18(snart 19) og har gått to år på helsefaglinjen, skulle ut i lære men skal heller gå sykepleien og da må jeg ha siste året studiespesialiserende. tenkte mer på en butikkjobb eller noe i den duren frem til jeg er ferdig med utdannelsen
Gjest Survival Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Ikke skriv "interessang" i hvert fall En CV skal forsåvidt ikke være særlig spennende. Det er søknaden som skal være spennende. CV-en har en opplysende funksjon, og skal være oversiktlig og korrekt. 1
Pingting Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Kort og konsis er nesten uten unntak best. Søk litt på nettet (f.eks. "Hvordan skrive CV") så finner du masse gode tips som er bedre formulert enn det jeg klarer. Sjekk bl.a. sidene til NAV, Karrieresenteret, Nettavisen og fler. Det er VELDIG lurt å lære seg hvordan en skriver en god søknad også, den er ofte viktigere/mer avgjørende enn CVen har jeg intrykk av. Og få noen til å sjekke CV og søknad for deg før du sender det avgårde. Gjerne noen som har en del erfaring med sånt. Kanskje du til og med kjenner noen som jobber med å ansette folk? Og pass på skrivefeil, jeg ser du har en i overskriften i denne tråden. Noe som er helt greit her inne - men som helst ikke skal finnes i en CV/søknad. Pass på at Cven er oversiktlig og pen. CVen skal gi et bilde av deg og hva du kan. Du sier du har hatt praksis, da er det lurt å skrive noen få stikkord om hva du gjorde der. Det kan f.eks. gjøres slik om en har jobbet i butikk: [dato] - [butikknavn/sted] - Butikkansatt: betjene kunder i kassa, påfylling av varer, vaktansvar for påfylling av frukt og grønt Siden du ikke har så mye annen erfaring bør du lete etter andre ting du kan "vise frem". Har du hatt noen verv? Ansvar på skolen? Lange medlemsskap i organisasjoner? Jeg har en post øverst på CVen min som heter "nøkkelegenskaper". Det er de egenskapene jeg mener at jeg stiller sterkest med. Det kan være alt mulig rart, fra at du er ordensmenneske, effektiv, omgjengelig og positiv, flink med tall, flink til å samarbeide og så videre. Men vær ærlig og unngå klisjeer av typen "ikke redd for å ta i et tak". Denne delen kan også skreddersys til hver enkelt stilling du søker på. Er du glad i mote og søker hos H&M, så kan du f.eks. skrive "oppdatert på siste mote". Er det andre ting du kan? Mange setter ting som språkferdigheter, kunnskapsnivå i ulike dataprogrammer m.m. på CVen. Det kan være lurt for deg og - og kanskje du kommer på flere punkter du kan sette der? Til sist: fritidsaktiviteter. Det kan virke irrelevant, og er nok ofte det, men noen arbeidsgivere liker å få et innblikk i hvem personen bak CVen er. Du får se det litt an selv etter hvilken jobb du søker. Dette må ikke være ting som er relevante - men det er jo greit å filtrere ut det mest uvesentlige da
Pingting Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Nå så jeg de andre svarene dine, det kan nok fort være søknaden din som er det viktigste. Husk at CVen sier hva du kan og allerede har gjort, søknaden skal si hva du vil og hvordan du kan bruke det i CVen din i en jobb. Jeg ville faktisk trukket frem helsefagpraksis i en butikkjobb, fordi det har gitt deg erfaring med å jobbe med mennesker. Den type ting.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Hvis du ikke har noe å vise til, er det liten vits å skrive en CV. En CV skal jo vise formelt hva du kan, men har du ingen utdanning og ingen erfaring, så har du heller ikke noe å vise til. Jeg tror det lureste du kan gjøre er å møte opp i en butikk du ønsker å jobbe i, og levere en åpen søknad ansikt til ansikt. Sørg for at søknaden er god og korrekt skrevet (Ser du har en del skrivefeil og tegnsettingsfeil, og det kan være irriterende for enkelte). Få frem i søknaden din hvorfor du er motivert for å jobbe i denne butikken, og hvilke egenskaper du har som gjør at de burde ansette akkurat deg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå