Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2003 #1 Del Skrevet 28. desember 2003 Har arvet et "kinaskatoll" :-? ! Dvs - mannen tok skatollet med hjem etter at de hadde tømt bestefarens dødsbo og lurte på om vi skulle ha det. Ikke planer sa jeg - for det var gørrstygt. Men nå har skatollet stått i garsjen en stund og jeg begynner å lure på om det har potensiale. Det er et ganske lite og nett skatoll, med utskjærte kinamotiver i treverket. Veldig markerte/dype utskjæringer. Lakken som er på gjør skapet fælt - gul/oransje tykke lag med lakk. Noen som vet hva jeg mener, og som vet om dette kan bli bra hvis jeg får vekk lakken, f.eks luter det eller noe? Eller noen andre gode ideer? Har arvet et skap før nemlig, som ingen andre ville ha. Etter at vi hadde skrubbet det med malingsfjerner siklet hele familien etter det ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2003 #2 Del Skrevet 28. desember 2003 Hmm.. er litt usikker på om jeg vet helt hva slags møbel du mener. Men jeg har siklet litt på et kinaskap/skatoll hos Møbelringen. Det er noen røffe utskjæringer på det og det er malt mørkebrunt/svart og er slipt ned enkelte steder, slik at en rødfarge skinner gjennom. Ville nok prøvd meg på litt pussing og noen strøk maling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2003 #3 Del Skrevet 28. desember 2003 Ikke rart du er usikker, Lea - dette er ikke akkurat sånt jeg har sett mest av rundt omkring. Det er muligens derfor jeg kvier meg for å kaste det? Liker sånne ting som ikke alle andre har, og liker å gjøre gråstein om til gull... For et dilemma: Er det tøft eller gørrstygt? Utskjæringene er kraftige, alt for kraftige til at skapet kan pusses, må nok prøve med noe kjemikalier. Motivene forestiller kina-folk og kina-hus..... En antikvitet eller blodharry? Det hører med til historien at bestefaren hadde mye flotte ting, og at dette skatollet var han veldig glad i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 28. desember 2003 #4 Del Skrevet 28. desember 2003 ..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 28. desember 2003 #5 Del Skrevet 28. desember 2003 Jo, det er den typen motiv, men på mitt skap er de ikke malt på - men utskjært i treet. Alle skuffene og skatoll-lokket er i denne utskjæringen - resten av skatollet er helt glatt mørkt tre. Uskjæringene er ikke malt eller beiset - bare belagt med ca ca 100 lag med blank, gulnet lakk. Kanskje hvis jeg får av lakken, og så maler det glatte treverket i en sprek farge :klø: ? Et veldig praktisk møbel er det ihvertfall - ikke så stort, men med massevis av plass til dokumenter og skrivesaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2003 #6 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg tror at jeg ville gjort et forsøk i alle fall. Hvis alternativet er å kaste møbelet på dynga, så har du jo ingenting å tape heller?? Frem med kjemikaler, sandpapir og ny maling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå