Gå til innhold

Farsi - hjelp.

Gjest Tirkes

Anbefalte innlegg

Jeg skal på "date" med en som jeg var skikkelig godvenner med på VGS. Han drev noe motvillig og lærte språkhunrige Tirkes litt Farsi. Jeg har for lengst mistet notatene mine, men jeg hadde nesten en skriveblokk full. Har ofte tenkt tanken å gjenoppta den litt sprøe hobbyen min, som jeg trolig aldri vil få bruk for.

Jeg husker så lite, men noen strofer var gjenstand for veldig mye intern humor, men etter ti år er jeg usikker på uttale og har glemt ordene. Å google dette finner jeg lite matnyttig, for alt jeg lærte, det lærte jeg fonetisk med mitt eget alfabet.... Så sorry, men noen som kan Farsi som kan hjelpe meg litt?

Tykk, gul katt - Hodet mitt har lyst til å si "gorbe chagulla", men jeg føler noe mangler og aner ikke om det er riktig.

Spis fis - Unnskyld, jeg vet denne er slem. Bioft bemir?

Du er vennen min - To/tå doste man has? - Blæeh, jeg skulle ønske hukommelsen satt bedre.

Ukedagene. Jeg synes kun å huske pængjdi (fredag, fem-dag?) og samedi (lørdag eller søndag?!) men husker de var satt opp sammen med tallord, typ en-dag, to-dag... Og elsket at det var lett å huske.

Så, belær meg, vær så snill!

...så skal jeg gå å lete etter en kladdebok fra 2002....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

Hva trenger du hjelp til? De strofene du skriver?

Fredag heter "Jåme" (med J som i Jackson). Pænj betyr fem. Femdag på persisk: pænjshænbe er torsdag. Ellers: shænbe, yekshænbe, do-, se-, chahar-, pænj-, jåme :)

Du er vennen min = "tå doste man hasti" (uttales "tå doste mæn hæsti"), eller bare "tå doste man'i", eller enda enklere "doste mani".

Bioft bemir betyr "fall om og dø". Spis fis er nok "chåsskhor". Ellers har du kåsskhår, som betyr "fittesleiker". Greit å vite hva du skal si til han hvis treffet utvikler seg :)

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

<3<3

Du er fantastisk. Og "tyk, gul katt?" :P

Er jeg fantastisk? Tusen takk ;)

Hehe, du mener nok heller hvordan du sier det på persisk? Helt ærlig, så vet jeg ikke. Jeg tror ikke det er en vanlig ting å si.

Tykk gul katt... Ut i fra det du sier, vil jeg tro at ordet du leter etter for tykk er "chaghalo" (chagh betyr tykk). Det er et litt søtt uttrykk. Du har også "kåppål", som betyr noe av det samme. Kanskje litt mer lubben enn tjukk. Gul er "zærd", så "tykk gul katt", må være "gårbeye zærde chaghalo" eller "gårbeye chaghaloe zærd".

Ellers kan det være greit å kunne et par andre ting på iransk date.

Sælam - Hei

Khobi? - Har du det bra?

Chetåri - Hvordan har du det?

Khobæm, merci - Jeg har det bra, takk.

Dooset daræm - Jeg liker deg

Asheghetæm - Jeg elsker deg

Naz'i - Du er søt

Khoshkel'i - Du er pen

Delæm tæng shåde bod bæra't - Jeg har savna deg

Ring meg - Be'm zæng bezæn

Khodafez - Hadet

Khodafez.

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merci. <3

Jeg husker endel, men var som sagt noen sære utrykk som var gjenstand for endel vitsing. Er ingen date-date, men et gjensyn med en gammel kompis. Vi er gift på hver vår kant.

Farsi var (og er sikkert) uendelig spennende. Husker jeg fikk noia når jeg fikk vite at de ikke har nektingsord ("ikke") men at verbet endret stamme eller fikk en ny ending ved nekting.

...og absolutt alle ord som jeg kjente igjen og hadde fellestrekk med andre språk, kom opprinnelig fra Farsi. Alt kom fra Iran. Og var oppfunnet i Iran. Tok det med en klype salt, men at "doktare" og matematikk opprinnelig kom fra Midt-Østen tviler jeg ikke noe på, det var jo der sivilisasjonen først slo rot. :)

Tusen takk for hjelpen. Chagalo VAR ordet jeg leita bakerst i hjernebarken etter. Hodet mitt insisterte på at det var chagulla. Makan.

Endret av Tirkes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Ja, det er et spennende språk. Du får si ifra hvis du lurer på noe mer.

Husk at det forresten er "chaghalo", og ikke "chagalo". Gh-lyden er jo en skarre-r.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...