Gå til innhold

Avblomstret orkidé med flere greiner

Anbefalte innlegg

Gjest mari kontrari
Skrevet

Tittelen sier vel det meste, men jeg har altså en orkidé med tre der den ene greinen deler seg i tre. Den har nå mistet alle blomstene, slik orkideer gjør etter en tid, men jeg aner ikke hva jeg bør gjøre for å få den til å blomstre igjen når det er tid for det. Har sett instruksjoner om å klippe ned, men de sier ikke noe om hva man gjør når det er flere greiner på en stamme.

Har også en orkide med to stammer der jeg klippet ned begge til tredje ledd etter avblomstring, men der ser det ut til at den ene grenen forblir livløs, så vet ikke om dette nødvendigvis var det beste. På den andre har det vokst frem en ny, lysegrønn gren, så her regner jeg med at det kommer nye blomster.

Er det noen her med grønne fingre og peiling på orkideer som kan hjelpe?

(PS: skal jeg fortsette med å vanne og gjødsle som vanlig eller kutte ned på dette?)

Skrevet

Eg brukar å klippe av greinenee så langt ned som dei er avblomstra, og vatne dei 1. gang pr veke, og eg har fått dei til å blomstre fleire gangar!

Skrevet

Jeg klipper aldri ned stilkene på mine orkideer. Bare om de blir brune og tørre. Om du lar greinene stå på, så danner det seg ofte nye blomsterskudd på dem. Jeg pleier å sette de avblomstrede orkideene i vinduet på vaskerommet. Der får de lys ( vestvendt vindu) og det er litt kjøligere der. De får vann, en god slump, en sjelden gang, og orkidegjødsel enda sjeldnere. Og mine orkideer blomstrer ofte og med store klaser :)

Skrevet

Jeg har ikke mye peiling på orkideer, vertfall ikke da. Men de mistet som sagt alle blomstene, som er helt normalt. Jeg forsatte bare å pleie og vanne den som vanlig, også med sånn orkideer næring, men det tok lang tid før den blomstret. Plutselig en dag vokste det en ny flott grønn stilk, så da klippet jeg den gamle helt ned - ettersom det aldri kom noen blomster på den.

Ble flott den :jepp:

Skrevet

Jeg har to orkideer og de pleier å blomstre en til en gang i året og holder seg en god stund. Jeg gjør ikke annet enn å vanne en gang i uka og fjerne brune stilker. Setter dog de nye stilkene inn mot pinnen slik at den skal vokse oppover:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...