jerod Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Noen som har noen tips til en sunn og god saus til laks?
Twiddlebug Skrevet 11. januar 2012 #2 Skrevet 11. januar 2012 Jeg elsker å bade laksen i fløte. Steker først fisken i mye smør, og tømmer så oppi fløte og lar den koke seg tykk Men det er vel ikke så sunt det...
Kayli Skrevet 11. januar 2012 #3 Skrevet 11. januar 2012 Vet ikke hvor sunn den er, men vi bruker mye Parisienne fiskesaus fra Toro til laks. Godt og lettvint!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #4 Skrevet 11. januar 2012 Jeg syns denne vårløksausen er veldig god til laks, hvis du bruker lett creme fraiche så blir den ikke så altfor usunn
Gjest Levitate Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Har ikke peiling på om den er sunn dessverre, men hollandaisesausen fra Toro er fantastisk på laks.
Sol79 Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Lofoten fiskesaus er også knallgod til laks.
Aviale Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 (endret) Jeg lager av og til purreløksaus, eller "purreløkstuing": Du trenger: purre melk/vann/fiskekraft (til saus) evt. jevning (til saus) creme fraiche (lett type) krydder (f.eks hvit pepper, salt og gressløk) evt. sitronsaft Til 1 person: - Smelt smør i en panne. Ha oppi purre (ca 1/2 purre for stuing eller 1/4 for saus) og surr litt. Til saus: - Tilsett vann/melk etter ønske, og en dæsj creme fraiche. Ha oppi krydder, og evt jevning (maizena jevner eller vann blandet med mel) hvis den er for tynn. Kok opp, og la den gjerne koke noen minutter før du serverer den. Til stuing: - Ha oppi creme fraiche og kok opp på svært lav varme. Server med en gang hvis du vil ha purreløken sprø, eller la den koke litt så den blir myk. Jeg syns egentlig at "purreløkstuingen" er best, den kan brukes som en erstatning for rømme, men som du ser kan man også lage saus av det Redigert: skrivefeil Endret 12. januar 2012 av Johanne.R
Leanne Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 Jeg lager ofte aioli til laks jeg, for vi har ofte ovnsbakte almadinepoteter med masse salt i tillegg til laksen, og da er det ypperlig med aioli til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå