Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
lurven skrev (12 minutter siden):

Du bruker al jazeera som kilde ja, en arabisk nyhetskanal.

Sier ikke at Israel gjør alt rett men tviler på at det er vanlig praksis å skyte gravide å barn med vilje, selv om det sikkert forekommer.

Israel er omgitt av religiøse diktaturer som gjør mye verre ting enn Israel, men det er så klart fint å ha en felles fiende for å ta fokuset bort fra deres egne problemer.

Al-Jazeera, CNN, BBC, New York Times, Le Monde.. det er utallige kilder å finne hvis man vil lese om Israels groteske behandling av palestinere.

Det er meget talende at argumentene "for" Israel er "jammen jeg liker ikke akkurat den nyhetsorganisasjonen i denne ene saken" og "jammen nabolandene gjør fæle ting også".

Nabolandene bryter også mennerettighetene jevnlig, mot sine egne innbyggere. Israel gjør dette mot et folk de har okkupert i 55 år. Begge deler er forkastelig. Selv om nabolandene sjeldnere henretter sivile, sjeldnere raserer en etnisk gruppes hus og ikke systematisk stjeler land fra en gruppe og gir det til en annen, så støtter jeg selvfølgelig verken disse brutale regimene eller Israels groteske og systematiske undertrykkelse av et folk.

Hvordan noen kan si at de "støtter Israel" er for meg helt utrolig.

Anonymkode: e284a...e12

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest lurven
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Al-Jazeera, CNN, BBC, New York Times, Le Monde.. det er utallige kilder å finne hvis man vil lese om Israels groteske behandling av palestinere.

Det er meget talende at argumentene "for" Israel er "jammen jeg liker ikke akkurat den nyhetsorganisasjonen i denne ene saken" og "jammen nabolandene gjør fæle ting også".

Nabolandene bryter også mennerettighetene jevnlig, mot sine egne innbyggere. Israel gjør dette mot et folk de har okkupert i 55 år. Begge deler er forkastelig. Selv om nabolandene sjeldnere henretter sivile, sjeldnere raserer en etnisk gruppes hus og ikke systematisk stjeler land fra en gruppe og gir det til en annen, så støtter jeg selvfølgelig verken disse brutale regimene eller Israels groteske og systematiske undertrykkelse av et folk.

Hvordan noen kan si at de "støtter Israel" er for meg helt utrolig.

Støtter såklart ikke drap på barn og sivile, men som i alle kriger er det de sivile som lider mest.

Men jeg støtter Israels rett til å eksistere som stat.

Det beste hadde vært å få en tostatsløsning, men det ser ikke ut til at det vil skje med det første 

Gjest Celina holmkold
Skrevet
hulaboer skrev (På 13.1.2012 den 8.44):

Jeg er israelvennlig, og jeg er hardcore-ateist. Grunnen til at jeg støtter Israel er at det er et moderne demokrati omringet av religiøse diktaturer som kjemper en kamp for å overleve.

Som alle land hender det at Israel gjør kritikkverdige ting, men det rettferdiggjør ikke ønsker om at staten skal oppløses.

Den bør så absolutt oppløses. Er ikke israelvennlig, og fordømmer hele Israel som en stat. De stjal et land som ikke tilhørte dem, og gjorde det om til sitt eget. Israel har aldri eksistert før nyere tid, og det takket være FN. Æsj 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt av arabere i Israel. Det er null jøder i Gaza og de palestinske områdene. Vet ikke hvem som har apartheid... Jeg støtter naturligvis et demokrati som Israel. Heldigvis gjør flere og flere det nå.

Anonymkode: a17b4...e40

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Gjest lurven
Skrevet
Celina holmkold skrev (Akkurat nå):

Den bør så absolutt oppløses. Er ikke israelvennlig, og fordømmer hele Israel som en stat. De stjal et land som ikke tilhørte dem, og gjorde det om til sitt eget. Israel har aldri eksistert før nyere tid, og det takket være FN. Æsj 

Les historie.. har eksistert en jødisk stat i området tidligere også. 

Og hvem mener du landet tilhører?

AnonymBruker
Skrevet

Det er fullt av arabere i Israel. Det er null jøder i Gaza og de palestinske områdene. Vet ikke hvem som har apartheid... Jeg støtter naturligvis et demokrati som Israel. Heldigvis gjør flere og flere det nå.

Hvorfor i helvete skulle det bodd jøder i Gaza? Har Gaza rettigheter? De har vann opp til noen få timer i døgnet, og er utestengt fra resten av verden pga Israel? Hva i helvete er det du prater om? 

Anonymkode: 95225...f10

• Liker 2
Gjest Celina holmkold
Skrevet
lurven skrev (Akkurat nå):

Les historie.. har eksistert en jødisk stat i området tidligere også. 

Og hvem mener du landet tilhører?

Ehm? Landet het Palestina, og jødene har aldri i livet noen gang ever eid noe som heter Israel. Send meg kartet du, om det finnes før nyere tid. Før du ber meg om å lese historie, så bør du gjøre det selv før du kommer inn her å spruter med feil informasjon. Er så drittlei av sånne vranghistorier fra en side. 

Gjest lurven
Skrevet

Hvorfor i helvete skulle det bodd jøder i Gaza? Har Gaza rettigheter? De har vann opp til noen få timer i døgnet, og er utestengt fra resten av verden pga Israel? Hva i helvete er det du prater om? 

Ikke bare pga Israel, Egypt er også med på blokaden av Gaza.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det bodde jøder i Gaza. Faktisk har det bodd jøder i "Palestina" hele tiden, lenge før 1948. I 2005 ble jødene i Gaza tvangsflyttet for fred, så jo hvordan det gikk.

Ironisk nok behandles palestinere som kveg i de muslimske nabolandene, og mange av dem vil ikke bosette dem en gang. Litt rart siden de deler samme kultur, språk og religion. Det er nok hatet til jøder mer enn omtanken for palestinere som er drivkraften er jeg redd.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest lurven
Skrevet
Celina holmkold skrev (Akkurat nå):

Ehm? Landet het Palestina, og jødene har aldri i livet noen gang ever eid noe som heter Israel. Send meg kartet du, om det finnes før nyere tid. Før du ber meg om å lese historie, så bør du gjøre det selv før du kommer inn her å spruter med feil informasjon. Er så drittlei av sånne vranghistorier fra en side. 

Navnet Palestina har eksistert siden romersk tid, en tid da det bodde jøder der.

Riktig at landet ikke het Israel før, det het Judea, som betyr noe sånt som jødenes land.

AnonymBruker
Skrevet
lurven skrev (3 minutter siden):

Støtter såklart ikke drap på barn og sivile, men som i alle kriger er det de sivile som lider mest.

Men jeg støtter Israels rett til å eksistere som stat.

Det beste hadde vært å få en tostatsløsning, men det ser ikke ut til at det vil skje med det første 

Å si at du støtter Israels rett til å eksistere som en stat er jo ikke det samme som å si at du "støtter Israel". Jeg støtter Kinas rett til å eksistere som en stat, men jeg ville aldri sagt at jeg "støtter Kina".

Det er forresten ikke krig der. Det er én ekstremt overlegen militærmakt fra ett land som bedriver okkupasjon og systematisk undertrykking av andre områder.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Som vanlig vris diskusjonen over på eldgammel historie og hvorvidt nabolandene er hyklerske eller ei. Det driter jeg i! Fokuset burde være på de som bor der nå, de sivile som blir undertrykt, drept, kastet ut av husene sine, sperret av fra åkrene sine, fratsjålet drikkevann.

Hvorfor er det så vanskelig for noen å bare fordømme grove menneskerettighetsbrudd?

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tostatsløsningen er nå tilnærmet umulig, takket være Israels administrative og militære støtte til de Israelske kolonistene som som har bygget kolonier midt mellom palestinske landsbyer. Satt opp sperringer og karret seg til det beste landjorda. Det tar ofte 3-4 timer å kjøre mellom to palestinske landsbyer som ligger 10 kilometer unna hverandre pga dette. Israel annekterer også formelt stadig større deler av Vestbredden.

Det er ikke lengre mulig å ha en uavhengig stat der.

Alle i hele området burde samles i samme stat, og alle burde få lik stemmerett. Det er det eneste som er praktisk og rettferdig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det er ikke økende støtte til Israel. Ikke i Norge, ikke blant verdensbefolkningen. Selv blant befolkningen til Israels sterkeste støttespiller, USA, har støtten til Israel falt de siste årene, og støtten til palestinerne økt. 

https://news.gallup.com/poll/390737/americans-pro-israel-though-palestinians-gain-support.aspx

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette stemmer ikke. Det er ikke økende støtte til Israel. Ikke i Norge, ikke blant verdensbefolkningen. Selv blant befolkningen til Israels sterkeste støttespiller, USA, har støtten til Israel falt de siste årene, og støtten til palestinerne økt. 

https://news.gallup.com/poll/390737/americans-pro-israel-though-palestinians-gain-support.aspx

De håver inn enorme beløp, men hva bruker de midlene til? Jo, til våpen og raketter som de bombarderer Israel med på jevnlig basis.

Sin egen befolkning gir lederne blanke i, de kunne bygget tilfluktsrom, men da er det mer beleilig heller å bruke befolkningen som levende skjold, så får de masse publisitet av naive journalister om noen blir drept.

Anonymkode: b6721...242

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Tatt i betraktning at palestinerne ledes av et parti som ønsker å drepe alle jøder i Israel...og at nest mest leste bok i Palestina er Mein Kampf...og at Hamas bruker egen befolkning som gissel for å få Israel til å se ille ut...og at Palestina pleide å ha store minoriteter b.la. verdens eldste kristne menighet og områdets faktiske urbefolkning samaritanerne, hvor har de blitt av? Og mye mer...

Palestinerne kan ta seg en bolle.

Israel er jødisk land og vil alltid være det.

Og folk bør slutte å stole på MSM når det gjelder Israel, de er gjennomsyret av antisemittisme.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Gjest lurven
Skrevet
Entern skrev (3 timer siden):

Tatt i betraktning at palestinerne ledes av et parti som ønsker å drepe alle jøder i Israel...og at nest mest leste bok i Palestina er Mein Kampf...og at Hamas bruker egen befolkning som gissel for å få Israel til å se ille ut...og at Palestina pleide å ha store minoriteter b.la. verdens eldste kristne menighet og områdets faktiske urbefolkning samaritanerne, hvor har de blitt av? Og mye mer...

Palestinerne kan ta seg en bolle.

Israel er jødisk land og vil alltid være det.

Og folk bør slutte å stole på MSM når det gjelder Israel, de er gjennomsyret av antisemittisme.

Ja det har nesten gått sport i å kritisere Israel, men hva Hamas gjør mot sin egen befolkning hører man ikke så mye om.

Eller at de andre arabiske landene ikke bryr seg  særlig mye om den palestinske befolkningen de vil bare bruke palestinerne mot Israel 

Skrevet

Fascinerende at man rettferdiggjør okkupasjon og massedrap med 'de bodde der for 2000 år siden'.

• Liker 4
Skrevet
Katten.2.0 skrev (8 minutter siden):

Fascinerende at man rettferdiggjør okkupasjon og massedrap med 'de bodde der for 2000 år siden'.

Massedrap?
Israelerne holder igjen.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...