AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 1. Hvis man på iphonen ikke skrur av mobildata / 3g når man ikke bruker nettet, ruller det MB da også? Slik at man må huske å skru av og på den hele tida? 2. Jeg ser i innstillingene på oversikt over mobilbruk, så er det et punkt som er data sendt og et som er data mottatt. Hva er forskjellene på det? Gjelder begge to på totalen over hva som er brukt? 3. Tar det veldig mye mb å f.eks høre på nettradio?
slask Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 (endret) Det avhenger jo av hvor lenge du skal høre, men generelt så bør du lese prislista for din leverandør og ditt abonnement. 1. Garantert noen apps som har trafikk hvis du ikke har skrudd av. 2. Sendt/mottatt? Godt spørsmål hva som taksteres. Data ut eller data inn er jo trafikk uansett, så jeg tipper de summerer. 3. Tipper at i Norge er det en maxpris pr dag, men sjekker du hva det koster i utlandet får du sjokk. For det er svindel over hele linja hva utlandstakster angår. Knapt mulig å få fornuftige priser på sånt. Ei nettside kan være mange Megabyte og nettradio ligger gjerne på 100-200 kbit/sek på middels vs høy kvalitet. Grovt sett 1 minutt pr MB data om vi forenkler litt. Eksempel A) 96 kbit/sek nettradio ("middels kvalitet" MP3 i følge NRK). 1 MB = 1024 kbyte (1024 x 8 = 8192 kbit). 8192 / 96 = 85 sek pr MB. Eksempel B) 192 kbit/sek nettradio ("høy kvalitet" MP3 i følge NRK). 8192 / 192 = 43 sek pr MB. Endret 10. januar 2012 av slask
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #3 Skrevet 10. januar 2012 Det avhenger jo av hvor lenge du skal høre, men generelt så bør du lese prislista for din leverandør og ditt abonnement. Tipper at i Norge er det en maxpris pr dag, men sjekker du hva det koster i utlandet får du sjokk. For det er svindel over hele linja hva utlandstakster angår. Knapt mulig å få fornuftige priser på sånt. Det er ikke prisen jeg lurer på. Men om det tar mye MB. Og om man bruker MB ved å la det stå på uten å være på nett.
slask Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Det er ikke prisen jeg lurer på. Men om det tar mye MB. Og om man bruker MB ved å la det stå på uten å være på nett. Om hva står på uten å være på nett? Nettradio? Nettradio uten nett gir ingen trafikk (= ingen nettradio heller). Ser at Telenor har makspris på 10 kr pr dag og at prisen er 10 pr MB selv på dyre abonnement. Altså et minutt med nettradio og du har nådd maks dagspris. Lytter du 1 minutt pr dag koster det deg 3650,- pr år. Så selv om du har et dyrt mobilabo som koster 3600,- i fastavgifter så blir det dobbel pris om du bruker bittelitt surfing pr dag. Og da har vi ikke regnet med samtale og sms...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Jeg lurer på om når det på telefonen er "skrudd" på om det brukes megabyte - som man senere da må betale får. Eller om det kun skjer når man aktivt bruker nettet enten til nettleser eller radio eller whatever man bruker nettet til. Så, er det andre spørsmålet mitt, uavhengig av det første spørsmålet, om avspilling av nettradio bruker mye megabyte.
slask Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Jeg lurer på om når det på telefonen er "skrudd" på om det brukes megabyte - som man senere da må betale får. Eller om det kun skjer når man aktivt bruker nettet enten til nettleser eller radio eller whatever man bruker nettet til. Så, er det andre spørsmålet mitt, uavhengig av det første spørsmålet, om avspilling av nettradio bruker mye megabyte. Mange programmer bruker datatrafikk selv om du ikke bruker dem aktivt. Det er flere instillinger for dette. F.eks. kan kart/gps bruke trafikk ("mb" ettersom du flytter deg og gps-app (gps-program) merker forflytning. Mail og andre programmer kan sjekke for ny mail rutinemessig. Nettleseren kan sikkert også oppdater siden automatisk selv om den ligger i bakgrunnen (minimert). Ikke enkelt å svare på dette konkret da mange faktorer spiller inn. Hvor mye trafikk nettradio utgjør - se mitt førse svar.
slask Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Og for å si det sånn: Jeg hadde ikke dratt til utlandet med smarttelefon uten å vite hva jeg gjorde. Sjokkregning kommer garantert om du har standardinstillinger på en hvilken som helst smartmobil (Iphone, Android-sak, HTC-dings osv.). Sjokkregning etter Tyrkia-tur iPhone brukte datatjenester for 150 000 kroner. http://www.abcnyheter.no/abc-penger/okonomi/110201/sjokkregning-etter-tyrkia-tur Mobilsurfing i utlandet kan gi sjokkregning Et trykk på en nettavis kan i verste fall koste deg nærmere 500 kr! http://www.tv2.no/gmn/mobilsurfing-i-utlandet-kan-gi-sjokkregning-3221345.html
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Og for å si det sånn: Jeg hadde ikke dratt til utlandet med smarttelefon uten å vite hva jeg gjorde. Sjokkregning kommer garantert om du har standardinstillinger på en hvilken som helst smartmobil (Iphone, Android-sak, HTC-dings osv.). Sjokkregning etter Tyrkia-tur iPhone brukte datatjenester for 150 000 kroner. http://www.abcnyheter.no/abc-penger/okonomi/110201/sjokkregning-etter-tyrkia-tur Mobilsurfing i utlandet kan gi sjokkregning Et trykk på en nettavis kan i verste fall koste deg nærmere 500 kr! http://www.tv2.no/gmn/mobilsurfing-i-utlandet-kan-gi-sjokkregning-3221345.html For hundrede gang, jeg er ikke ute etter prisen. Les spørsmålet før du svarer a.
charlott Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 1. Hvis man på iphonen ikke skrur av mobildata / 3g når man ikke bruker nettet, ruller det MB da også? Slik at man må huske å skru av og på den hele tida? Nei, i utgangspunktet gjør det ikke det. Med mindre du har programmer (App'er) som ruller og går i "bakgrunnen". 2. Jeg ser i innstillingene på oversikt over mobilbruk, så er det et punkt som er data sendt og et som er data mottatt. Hva er forskjellene på det? Gjelder begge to på totalen over hva som er brukt? Ja 3. Tar det veldig mye mb å f.eks høre på nettradio? Ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå