Gå til innhold

Gravid med antibiotika i kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har omsider EL denne uken (ventetiden mellom hver gang føles så laaang :sjenert:) men jeg har også full Ery-max-kur :grine: Det er vel ikke særlig bra å bli gravid nå? Vet noen om risikio for misdannelser etc hvis man blir gravid når man tar medisiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor spurte du ikke legen om dette, da du fik utskrevet Ery-Max? :filer:

Skrevet

Tenkte ikke på det før jeg kom ut derfra og satt i bilen på vei til jobb :sukk: og det er så vanskelig å komme frem der på telefon... :forvirret:

Skrevet

Måtte gå det nærmere i sømmene i forhold til virkestoffer og sånn, men på nettet står det:

Skal ikke brukes av kvinner som planlegger graviditet eller som er gravide, hvis ikke strengt nødvendig

...så da får vi vente :sukk:

TS

Skrevet

Når legen først har skrevet ut antibiotika kan du anta at det er nødvendig, så dette hadde jeg ikke bekymret meg for. :)

Skrevet

Det kan gi litt større risiko for hjerte-kar-misdannelser hvis man bruker det i første trimester. Nå er jo risikoen i utgangspunktet lav, og det vil uansett ta litt tid fra egget befruktes til utviklingen av organer starter, så jeg ville ikke vært veldig bekymret over å prøve denne måneden. :)

Skrevet

Det kan gi litt større risiko for hjerte-kar-misdannelser hvis man bruker det i første trimester. Nå er jo risikoen i utgangspunktet lav, og det vil uansett ta litt tid fra egget befruktes til utviklingen av organer starter, så jeg ville ikke vært veldig bekymret over å prøve denne måneden. :)

Sikkert et teit spørsmål, men jeg har lurt på det samme med alkohol og andre typer medisiner også - hvis jeg forstår prosessen rett, så befruktes egget først litt "oppi der" og så vandrer det nedover før det fester seg i livmorveggen og evt blir barn av det.

Men om jeg har antibiotika i kroppen så har jeg vel også antibiotika i det egget som løsner - eller går ikke medisiner/alkohol over i egget når det har løsnet (eller befinner seg i eggstokken)? Hvis noen skjønner hva jeg mener :sjenert: Og - er det befruktede egget "utenfor" kroppens system i de dagene det tar før det fester seg, altså upåvirket av alkohol og medisiner?

TS

Skrevet

Ta en telefon til legen når du er så usikker som det du er, og hør om det er en annen medisin du kan få istedenfor. Det finnes sikkert alternativer til Ery-Max. :)

Skrevet

Sikkert et teit spørsmål, men jeg har lurt på det samme med alkohol og andre typer medisiner også - hvis jeg forstår prosessen rett, så befruktes egget først litt "oppi der" og så vandrer det nedover før det fester seg i livmorveggen og evt blir barn av det.

Men om jeg har antibiotika i kroppen så har jeg vel også antibiotika i det egget som løsner - eller går ikke medisiner/alkohol over i egget når det har løsnet (eller befinner seg i eggstokken)? Hvis noen skjønner hva jeg mener :sjenert: Og - er det befruktede egget "utenfor" kroppens system i de dagene det tar før det fester seg, altså upåvirket av alkohol og medisiner?

TS

Embryoet får ikke noe fra moren før etter det har festet seg (noe som tar ca 7 dager). Er ikke helt sikker på antall dager/uker, men det er snakk om litt tid før morkaken er laget og det får næring fra mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...