Gå til innhold

Alkoholinntak - ulike tradisjoner hos brud og brudgoms familie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gifter oss i vår. Det blir veldig uformelt. Det blir en fredag, og vi drar på tinghuset sammen med våre søsken som er forloverne. Bryllupet skal være hemmelig til dagen etter. Vi er enige om å gjøre det slik pga ikke vi kan tenke oss hele "utdritningslaget" våre søsken forstår det, men har en del venner som nok ville hatt det annerledes.

Feiringen denne dagen blir bare for nærmeste familie 18 stk (dvs. foreldre, besteforeldre, søsken, nieser og nevøer) på det lokale hotellet.

Min familie er så og si avholds, mens en del av hans drikker når de bare kan finne en anledning. Maks 6 stk kommer til å ønske alkohol tenker jeg.

Det skal også være med små barn på 1,2 og 7 og høygravid svigerinne i selskapet. Det kan ikke bli sånn at 2-3 stk er dritings! Dette er mitt bryllup.

Hvordan legger man opp til alkoinntaket? Tips?

1. Velkomstdrink når flesteparten ikke ønsker alkohol?

2. Er det for kjipern å gi en alkoholholdig drikke til maten (gourmetkoldtbord)? I tillegg til ubegrenset av mineralvann/brus ?

3. Hva med drikke til kakebordet senere på kvelden annet enn kaffe? Jeg drikker forresten ikke kaffe selv :fnise:

Tar i mot god forslag. Synes dette blir vanskelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha åpen bar, men det følger med servitører sånn at det ikke står alkohol rundt overalt, tror det kan holde alkohol inntaket nede.

Om de fleste ikke drikker alkohol tror jeg velkomstdrink hadde vert mozell eller noe slikt.

Om det noen som ønsker ett lite glass vin til ett bedre måltid, synes jeg det er helt i orden å tilby det. De fleste klarer som regel ikke å drikke seg pærings på ett glass...

Kan jo gjøre det slik at om noen ønsker ett lite glass til kaffen, så kan de spørre etter det.

Jeg tror at det å holde alkoholen borte fra bordene kan være ett lurt triks for å holde inntaket nede. Out of sight out of mind;)

Skrevet

Jeg synes også at et glass vin til maten er greit, men masse drinks og diverse til kakene kl 21 eller 22 synes jeg blir litt voldsomt for min del i et familieselskap/bryllup. Det er sikkert noen som blir misfornøyde uansett, men det er jo vi som gifter oss som bestemmer.

Skrevet

Det er det, for min del holder det som regel i masser med noe å drikke når man kommer (trenger ikke være alkohol i), ett glass øl til maten og da er jeg en happy camper så lenge det er tilgang på vann.

Man kan være uenig i hvordan man gjør ting, men jeg synes ikke man kan bli fornærmet over å ikke få drikke en flaske vin til maten og en halv flaske cognac til dessert...

• Liker 2
Skrevet

Man kan være uenig i hvordan man gjør ting, men jeg synes ikke man kan bli fornærmet over å ikke få drikke en flaske vin til maten og en halv flaske cognac til dessert...

Så sant, så sant. Meninga i et bryllup er vel ikke å bli full, og dette skal dessuten betales for også...

Gjest Surrehodet
Skrevet

Skjønner ikke problemet, så sant ikke brudeparet også ønsker alkohol.

La være å tilby alkohol, så får dem som absolutt vil ha det evt. gå å kjøpe det selv.

Gjest tursiopsen
Skrevet

Jeg er i samme situasjon når det gjelder alkoholen. Verken jeg eller min kjære drikker alkohol, og min familie er så godt som avholds. Det gjelder også mine venner (vi har rundt 75 gjester). Hans familie og venner har et avslappet forholde til alkohol, men tenker bryllup = alkohol. Vi har bestemt oss for å kutte alkoholen helt ut, i og med at vi ikke drikker selv, og ikke har lyst å ha sørpefulle gjester som ikke husker noe dagen etter. Min mening er at en kan ha et like artig og fint bryllup uten alkoholen! Lykke til med bestemmelsen :)

Skrevet

Siden dere bare blir 18 stykker og det ikke er snakk om en skikkelig brullypsfest, men kun mat så hadde jeg servert alkohol både som velkomstdrikk og under maten i sammen med gode alkoholfrie alternativer. Blir jo ikke en fyllefest av det.

• Liker 5
Skrevet

Enig i at en godt kan servere vin f.eks til maten. Det er noe annet å drikke vin til en bedre middag enn å drikke brus - hvis man ikke er avholdsmenneske, selvsagt. Ha noe å skåle i synes jeg også er på sin plass når man feirer, men det er vel ikke alle som er opptatt av det. Men hvis dere ikke kommer til å klare å slappe av og nyte kvelden hvis folk drikker vin til maten, må dere selvsagt tenke på dere selv, og la det være en alkoholfri kveld.

Skrevet

Jeg, som setter stor pris på god vin til god mat, hadde synes det hadde vært kjipt hvis noen skal sette begrensninger på ett glass vin til maten og ingenting til kaffe + alkoholfri velkomstdrink. Jeg er ikke glad i Mozell/brus, og synes tørr hvitvin er et mye bedre alternativ (eller champagne/cava). Det er ikke mye fest over Mozell heller. Og alkoholfrie viner smaker sjelden godt. Så jeg tror - hvis dere vil droppe alkoholen helt, at dere bør droppe velkomstdrinken og bare servere vann/Farris til maten. Brus smaker barnebursdag. Evt. la de voksne gjestene deres ta ansvar for sitt eget alkoholinntak, uten at dere skal sette grenser.

• Liker 2
Skrevet

Altså, vi hadde åpen bar i vårt bryllup og det ble ikke fyllefest av den grunn. Selv om noen drikker betyr ikke det at man drikker seg for å bli full. Bryllup er gjerne også en annen setting og de fleste begrenser seg da helt naturlig.

Med andre ord: jeg ville servert alkohol. Jeg drikker heller ikke selv, men jeg synes det er rart å ikke servere alkohol til de som ønsker det.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du skriver at en del av hans familie drikker så snart de får anledning. Hvor stort er da inntaket? Er du nesten sikker på at noen av dem vil drikke seg fulle dersom mulighet er der?

Jeg har vært i et par bryllup der noen av gjestene ikke klarte å begrense alkoholinntaket og ble sørpefulle. Dersom du har bedt noen av den typen ville jeg vært svært restriktiv med alkoholen. Jeg hadde nok hatt alkoholfri velkomstdrink og to alkoholenheter til maten for de som ønsker det, eventuelt ingen alkoholservering i det hele tatt. Det er lov å be serveringspersonalet passe nøye på at ingen får mer.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Siden dere blir så få som 18 stk, hvorav 3 er barn, tror du virkelig de 2-3 som er glade i å drikke kommer til å drikke seg dritings under middagen? Hvis så er, må de ha alvorlige alkoholproblemer. Jeg liker å ta meg noen glass vin selv og kan godt drikke meg på en snurr på fest, men ikke på en liten familiemiddag. Det er det de alle færreste som gjør.

Skrevet

For meg er brus ikke et alternativ og ei helle alkoholfri øl og vin. Jeg hadde da drukket Farris/vann. Samtidig så hadde dette lagt en demper på et godt måltid. For all del. Velger dere alkoholfritt så er jeg selvfølgelig gjest og nyter maten, men ....

• Liker 1
Skrevet

Selv har jeg ikke noe stort behov for alkohol, og er mer opptatt av å respektere brudepar og barn tilstede, enn å bli pussa selv.

Dropp det helt om dere ønsker, eller dropp brennevinet helt, er mitt tips!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...